Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 10 (Rechabeám) 

Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 10 (Rechabeám) 

1 Rechabeám šel do Šekemu, neboť do Šekemu přišel celý Izrael, aby ho ustanovili králem. 

  • Lehké to neměl – očekávání byla po tak úspěšném otci extrémní a kolik z otcových schopností Rechabeám skutečně podědil, nevíme.
  • Očekávání přitom byla pestrá a rozporná – pokračovat ve velkorysé a úspěšné otcově velmocenské politice by se jistě všem líbilo, na druhé straně vyčerpání národa Šalomounovými megaprojekty bylo značné.
  • Nástupnictví bylo nepochybné. Nicméně komplikace začaly okamžitě.

2 Když se to Jarobeám, syn Nebatův, doslechl, byl ještě v Egyptě, kam utekl před králem Šalomounem. Jarobeám se vrátil z Egypta. 

  • Jerobeám byl velmi schopný a měl Bohem přislíbeno kralování nad deseti izraelskými kmeny (1 Kr 11). Jednal tedy v rámci tohoto slibu.
  • Rechabeám neměl šanci jednotné království udržet – v ponebesí již bylo rozhodnuto.

3 Poslali pro něj a zavolali ho. Jarobeám přišel s celým Izraelem a promluvili k Rechabeámovi:

  • Jeho ambice stát se králem byla zjevně všeobecně známa. Zřejmě si pro sebe nenechal ani slib, který mu od Boha vyřídil Achijáš Šíloský. Měl značnou podporu lidu – co jiného může vyjadřovat obrat „s celým Izraelem“?

4 Tvůj otec učinil naše jho těžkým. Ty nyní ulehči tvrdou otročinu svého otce a jeho těžké jho, které na nás vložil, a budeme ti sloužit.

  • Jerobeám je zjevně respektovaným mluvčím lidu.
  • Vyvstává více otázek:
    • Záleželo mu opravdu na situaci vyčerpaného národa?
    • Šlo pouze o populistickou frázi určenou pro uši svých příznivců? (Ve smyslu: Chceme mír; chceme, abys ukončil válku na Ukrajině – což zní „hezky“, ale je to pouhý populismus bez reálného obsahu – psáno 5/2024).
    • Byla situace národa opravdu tak špatná? Drtil Šalomoun daněmi a robotami opravdu nadměrně?
    • Kdyby Rechabeám ustoupil, měl Jerobeám v plánu se stáhnout nebo by vytáhl další požadavky?

5 Řekl jim: Po třech dnech se ke mně vraťte. Nato lid odešel.

  • Vzít si čas na rozmyšlenou je skoro vždy rozumné. Nejsem povinen vědět odpověď na všechny otázky a už vůbec ne ihned.

6 Král Rechabeám se radil se staršími, kteří sloužili jeho otci Šalomounovi, dokud byl živ: Co radíte odpovědět tomuto lidu? 

  • Okruh dobrých rádců je k nezaplacení pro každého.
  • Př 11:14: Když není vedení, lid padne, záchrana je v množství rádců.

7 Řekli mu: Jestliže budeš k tomuto lidu laskavý, laskavě je přijmeš a promluvíš k nim laskavá slova, budou po celou dobu tvými otroky.

  • Rada zkušených „starců“ byla pravděpodobně dobrá a je dost možné, že by zafungovala.
  • Je možné, že Hospodin „zatvrdil“ Rechabeamovo srdce, aby se naplnil jeho záměr s rozdělením Izraele. Ve skutečnosti pravděpodobně jeho srdce zatvrzovat nemusel, pouze nechal Rechabeáma jednat podle své arogantní povahy.

8 Nedbal na radu, kterou mu dali starci, a radil se s mladíky, kteří vyrůstali s ním a sloužili mu.

  • Zřejmě byl obklopen zlatou mládeží, které, co chybělo na moudrosti a zkušenostech, nahrazovali sebevědomím a arogancí.
  • Rechabeámovi bylo kolem čtyřiceti let. Žádný pubertální mladík to již tedy rozhodně nebyl.

9 Zeptal se jich: Co vy radíte, abychom odpověděli tomuto lidu, který mi řekl: Ulehči jho, které na nás vložil tvůj otec? 10 Mladíci, kteří s ním vyrůstali, mu odpověděli: Toto pověz lidu, který ti řekl: Tvůj otec učinil naše jho těžkým, ty nám ulehči, takto k nim promluv: Můj malík je tlustší nežli bedra mého otce. 11 Nuže, můj otec na vás naložil těžké jho a já k vašemu jhu přidám. Můj otec vás káznil biči, já vás budu káznit důtkami.

  • To je opravdu idiotská rada.
  • I nepříjemná rozhodnutí je možno sdělit různě – a toto byla kombinace špatného a nepopulárního rozhodnutí s arogancí při jeho sdělování.
  • Nebyla to ani pravda. I Šalomoun při všech svých schopnostech a moci se měl, co otáčet, aby své království udržel, nepřátel měl celou řadu vně i uvnitř. Jeho syn na tom určitě nebyl lépe.
  • To pouze hlupáci kolem něj chtěli zalichotit jeho egu.

12 Jarobeám a všechen lid přišel k Rechabeámovi třetího dne, tak jak král řekl: Třetího dne se ke mně vraťte. Král odpověděl tvrdě. Tak král Rechabeám nedbal na radu starších. 14 Promluvil k nim podle rady mladíků: (Můj otec učinil) vaše jho těžkým a já k němu přidám. Můj otec vás káznil biči, já vás budu káznit důtkami.

  • Co asi tak čekal? Že se zaleknou? Jerobeám byl velitel armády, vedoucí nucených prací, sám Šalomoun si jeho schopností všiml. Byl „nadržený“ na vládu. Ti, kdo ho následovali, byli frustrovaní a naštvaní.
  • Ani absolutističtí vládci starověku nemohli ignorovat nálady lidu.
  • Brzy se ukáže, že jeho přátelé byli ve skutečnosti hlupáky.

15 Král nevyslyšel lid, neboť nastal zvrat od Boha, aby Hospodin naplnil své slovo, které promluvil prostřednictvím Achijáše Šíloského k Jarobeámovi, synu Nebatovu.

  • To už jsme říkali – Hospodinu se nic nevymklo: Př 21,1 Královo srdce je v Hospodinově ruce jako proudy vody, nakloní ho, kamkoli se mu zalíbí. Ještě hezčejí kraličtí: Jako potůčkové  vod jest  srdce  královo v ruce Hospodinově; kamžkoli chce, nakloňuje ho.

16 Když celý Izrael viděl, že je král nevyslyšel, odpověděl lid králi: Jaký máme podíl v Davidovi? Nemáme dědictví v synu Jišajovu! Každý ke svým stanům, Izraeli! Nyní hleď na svůj dům, Davide! A celý Izrael šel ke svým stanům.

  • Odtrhli se. Jasně deklarovali, že se již nadále nechtějí považovat za poddané davidovské dynastie.
  • Obrat „Každý ke svým stanům“ vypadá poměrně „nevinně“. V Písmu se vyskytuje vícekráte a znamená neutrální „vrátit se domů“.
  • V tomto případě (a v případě ničemníka Šeby 2S 20:1) ale je zhoubný. Znamená totiž: Pojďme se vykašlat se na politiku, na krále, na Boží věci. Vraťme se domů a žijme si každý své soukromé životy. (Trochu podobné stáhnutí se do soukromí v době normalizace v 80. letech 20 st.).
  • Člověk ale na věci Boží ani věci veřejné rezignovat nemá.

17 Nad syny Izraele, kteří sídlili v judských městech, nad těmi však kraloval Rechabeám.

  • Přesně podle Hospodinova slova: Jeruzalém a Juda Rechabámovi zůstaly.

18 Král Rechabeám poslal Hadoráma, který byl nad nucenými pracemi, ale synové Izraele na něj házeli kamení, takže zemřel. Král Rechabeám honem vystoupil na vůz a utekl do Jeruzaléma. 

  • Snaha vynutit si poslušnost již byla bez šance. Král David Šebovo povstání rozdrtil, nyní to již v důsledku Šalomounova modlářství možné nebylo.

19 Tak se Izrael vzbouřil proti domu Davidovu, jak je tomu dodnes.

  • Důsledky Šalomounova odpadnutí se již nikdy nepodařilo zvrátit.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení