Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 15 (Ása)

Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 15 (Ása)

1 Tehdy na Azarjášovi, synu Ódedovu, spočinul Boží Duch.

  • Nacházíme se po velkém vítězství nad Kúšijci. Bůh si bere slovo. Co potřebuje králi sdělit?

2 Vyšel před Ásu a řekl mu: Slyšte mě, Áso a všichni Judejci a Benjamínci! Hospodin bude s vámi, když budete s ním. Jestliže ho budete hledat, dá se vám nalézt, ale jestliže ho opustíte, opustí vás. 

  • Ve vítězné euforii zřejmě bylo třeba připomenout, že takováto Boží přízeň není automatická, ale odvislá od živého vztahu s Nejvyšším.
  • Jde o jedno z míst (typicky Jer 29,13 (Když mě budete hledat,) naleznete , pokud mě budete hledat celým svým srdcem), kde Bůh slibuje, že hledajícím se vždy dá nalézt.
  • Přidává k tomu i opačné varování – vnucovat se Bůh nebude a na ignoraci bude reagovat ignorací.

3 Po mnoho dní byl Izrael bez pravého Boha, bez vyučujícího kněze a bez zákona.

  • Stále hovoří prorok Azarjáš.
  • Buď předjímá chaotickou budoucnost, ale spíše charakterizuje současnou situaci: Ásova vláda se dostala do divné fáze duchovního chaosu. Vytratilo se povědomí o Hospodinu a nebyl, kdo by tlačil na jeho obnovení.
  • Taková je nyní situace v tvojí zemi, králi, říká prorok.

4 Ve své tísni se vrátil k Hospodinu, Bohu Izraele; hledali ho a dal se jim nalézt.

  • Situace ale má řešení, pokračuje Azarjáš – když budeš ty i národ reagovat správně, tedy obrátíš se o pomoc k Bohu, dostane se ti odpovědi..
  • V okamžiku, kdy člověk toto udělá, okolnosti přestávají hrát roli – Bůh se ujímá problému a bez ohled u na jeho zamotanost jej začíná rozplétat.

5 V oněch dobách (nebyl pokoj pro toho, kdo vycházel a vcházel,) neboť na všechny obyvatele země padly velké zmatky.

  • n~: nebylo bezpečné cestovat; 
  • Buď mluví nadále prorok nebo jde o poznámku autora k dokreslení situace.
  • Chaotická byla i bezpečnostní situace – připomíná mi to situaci při některých návštěvách v Jižním Súdánu: vláda nemá zemi pod kontrolou, potulují se bojůvky ozbrojenců, člověk nikdy neví, kdo ho na czech-pointu zastaví, atd.

6 Národ drtil národ, město jiné město, protože je Bůh skrze všelijaké soužení přivedl do zmatku. 

  • Zatím vším zmatkem stál Hospodin- chtěl svůj lid přivést k pokání.

7 Ale vy buďte silní a vaše ruce ať neochabnou, neboť je mzda za vaši práci.

  • Má význam se snažit, má význam usilovat o změnu. Bůh není slepý a upřímnou snahu oceňuje.

8 Když Ása uslyšel tato slova a proroctví proroka (Azarjáše, syna) Ódedova, vzchopil se a odstranil ohavné modly z celého území Judy a Benjamína i z měst, která dobyl v Efrajimském pohoří, a obnovil Hospodinův oltář, který byl před Hospodinovou předsíní.

  • Slovo „vzchopil“ mám rád – ukazuje dobře na původní ochablost a na to, že špatné období pasivity nemusí být definitivní.
  • Král začal jednat – tak, jak nejlépe uměl, začal dělat to, co považoval za správné.
  • Pracoval v pozitivním i negativní módu – odstraňoval špatné a budoval dobré. Tak to má být – jedno bez druhého dobře nefunguje.
  • tj. předsíní H. chrámu

9 Shromáždil všechny Judejce a Benjamínce a z Efrajima, Manasesa a z Šimeóna ty, kteří u nich pobývali jako cizinci, neboť k němu přeběhli mnozí z Izraele, když viděli, že Hospodin, jeho Bůh, je s ním.

  • Reformy vyžadují nejen průběžnou práci, ale i jednorázová slavnostní shromáždění.
  • To, že je někdo zbožný, se rychle rozkřikne a toužící lidé začnou přicházet.

10 Shromáždili se do Jeruzaléma ve třetím měsíci patnáctého roku Ásova kralování. 

  • [jaro r. 895 př. Kr. (možná při příležitosti slavnosti týdnů;
  • Všichni zbožní se sešli na velké „konferenci“.

11 Onoho dne obětovali Hospodinu z kořisti, kterou přivedli, sedm set býků a sedm tisíc ovcí. 

  • Obětováním podstatné části kořisti člověk dává jasně najevo, že si je vědom, že vítězství je Boží zásluhou.

12 Vstoupili do smlouvy, že budou hledat Hospodina, Boha svých otců, celým svým srdcem a celou svou duší. 

  • Obnovení smlouvy je možné. Návrat je vždy možný. Míra zmatků a nakupených hříchů v tomto není rozhodující.
  • Hledání Boha musí být opravdové a intenzivní – nic jiného nedává smysl, o nic jiného Nejvyšší nestojí.

13 A každý, kdo by nehledal Hospodina, Boha Izraele, ať je usmrcen, (malý i velký, muž i žena.)

  • h.: od malého po velkého, od muže po ženu;
  • Vymezení je i negativní.
  • Trest smrti za nehledání je nečekaný – člověk by čekal, že trestán bude aktivní odpor, ne pouhá pasivita.
  • Šlo zřejmě o probuzení, o velkou chvíli náboženského vzepětí. V takových chvílích je snadné říkat velká slova a přijímat sliby. Následný běžný život pak ukáže, jak vážně jsme je mysleli.

14 Hlasitě přísahali Hospodinu s pokřikem, trubkami a beraními rohy. 

  • Překřikovali se, vše bylo podbarveno hlasitým troubením.
  • Na takovýchto exaltovaných náboženských shromážděních není nic špatného. Mají své místo v životě, mohou býti milníky, ke kterým se vracíme jako k záchytným bodům našich životů.
  • Jako je svatba nebo promoce legitimní slavnostní, existují i duchovní slavnosti. Obnovení smlouvy s Nejvyšším jistě slavnostní chvílí je a při jejich oslavách není třeba se držet zpátky.
  • Češi jsou (kromě fotbalu, hokeje a hudebních festivalů) emocionálně zdrženlivý národ- třeba se ale jednou dožijeme podobného duchovního probuzení i u nás.
  • Komenského „Český národe, navrať se ke Kristu“ se třeba jednou opravdu naplní.

15 Všichni Judejci se radovali z té přísahy, neboť přísahali celým svým srdcem a se vším zalíbením ho hledali a dal se jim nalézt. A Hospodin jim dal odpočinek od okolních nepřátel.

  • Svůj návrat mysleli vážně, jejich rozhodnutí bylo opravdové.
  • Líbilo se jim to, dělali to rádi.
  • A Hospodin na jejich touhu reagoval.
  • Potvrdila se prorokova slova výše, že opravdové hledání Boha vždy „funguje“.
  • Boží přízeň se projevila i v okolnostech – Bůh se postaral, aby polevil tlak zevních nepřátel.

16 Král Ása také odstranil svou matku Maaku z postavení královny, protože učinila ohavnou modlu pro Ašeru. Ása její ohavnou modlu pokácel, rozdrtil a spálil v údolí Kidrónu.

  • [vlastně to byla babička (2Pa 11,20nn), ale v h. myšlení je takovéto užívání pojmu matka / otec velmi běžné ] 
  • To muselo být jedno z Ásových nejtěžších rozhodnutí – jedna věc je dělat náboženské reformy v zemi, druhá věc udělat si pořádek ve vlastní rodině. Kolik politiků či mocných lidí činí velká rozhodnutí ve svém oboru, ale doma jsou „pod pantoflem“.

17 Návrší sice nebyla z Izraele odstraněna, ovšem Ásovo srdce bylo po všechny jeho dny neporušené.

  • n. : cele s Hospodinem;
  • Zdá se, že král udělal maximum možného. Proč neodstranil návrší, se můžeme jen dohadovat – mohlo jít o zevní okolnosti i o královo nastavení. Za dané situace ale zřejmě šlo o neřešitelný úkol.
  • Ve 14,2 čteme, že posvátná návrší v rámci reformy odstranil. Zřejmě tedy měl snahu, ale nepodařilo se mu ji dotáhnout do konce.
  • Vidíme, že je možné být srdcem cele při Bohu a přesto nemít v životě vše v dokonalém pořádku. Bůh zná naše limity.

18 Přinesl do Božího domu svaté věci svého otce i své vlastní — stříbro, zlato a různé předměty. 

  • [zřejmě z kořisti – srv. 2Pa 14,13];
  • Ochota Bohu cokoliv obětovat, je vždy dobrou známkou. Stejně tak si ty věci mohl ponechat pro vlastní potřebu.

19 Až do třicátého pátého roku Ásova kralování nebyla válka.

  • Hospodin na Ásovo hledání Boží tváře na prvním místě reagoval tím, že se sám postaral o ty věci ostatní.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení