2. Letopisů – kapitola 16 (Ása)

Vít Šmajstrla

2. Letopisů – kapitola 16 (Ása)

1 V třicátém šestém roce Ásova kralování vytáhl izraelský král Baeša proti Judsku. Postavil Rámu, aby nedovolil judskému králi Ásovi vycházet a vcházet.

  • [rozpor časování oproti 26 rokům dle 1Kr 15,33 a 16,8 lze vysvětlit buď písařskou chybou (záměna 26 a 36), anebo jiným způsobem počítání] 
  • Žádné dobré období netrvá věčně. Ani to, že děláme všechno dobře, není zárukou, že nás ten Zlý nechá na pokoji.
  • Ása byl postaven pod tlak, nepřítel ho chtěl sevřít. Král musel reagovat.

2 Ása vynesl stříbro a zlato z pokladnic Hospodinova domu i královského paláce a poslal to aramejskému králi Ben-hadadovi, sídlícímu v Damašku, se slovy:

  • Uzavírání koalic je obvyklým způsobem vládnutí. Menší království vždy budou muset uzavírat vazalské smlouvy podle momentální situace.
  • Jak uvidíme dále, problémem bylo, že Ása toto řešení (hledat ochranu, resp. zaplatit si ji) zřejmě zvolil jako prvotní, bez toho, aby se zeptal na Boží vůli.

3 Mezi mnou a tebou, mezi mým otcem a tvým otcem je smlouva. Hle, posílám ti stříbro a zlato. Jdi a  zruš svou smlouvu s izraelským králem Baešou, ať ode mě odtáhne.

  • Snažil se „přetáhnout“ mocného aramejského spojence na svou stranu.

4 Ben-hadad uposlechl krále Ásu, poslal velitele vojsk, které měl, proti izraelským městům. Pobili Ijón, Dan, Ábel-majim a všechna města pro sklady z Neftalího. 5 I stalo se, když to Baeša uslyšel, že přestal stavět Rámu a ukončil svou práci.

  • známý též jako: Ábel-bét-maaka;
  • Ásův plán zafungoval a Aramejci zaútočili na izraelské území. To přinutilo Baešu zanechat svých expanzivních plánů a soustředit se na obranu země. Tím polevil tlak na Judu.

6 Král Ása pak vzal všechny Judejce a odnesli kameny z Rámy i dřevo, ze kterých Baeša stavěl, a postavil z toho Gebu a Mispu.

  • Juda nejen rozebral pevnost Rámu, kterou Izraelci opustili, ale stavební materiál využil k vlastnímu rozvoji.

7 V té době přišel k judskému králi Ásovi vidoucí Chananí a řekl mu: Protože jsi spoléhal na aramejského krále a nespoléhal jsi na Hospodina, svého Boha, proto vojsko aramejského krále (uniklo ze tvé ruky.)

  • dle ČSP jsou v 2Pa uvedena [další spojenectví s cizinci odsouzená jako nespoléhání na H. (::14,10) jsou v
    • Jóšafat a námořní plavba (společně s Izraelci) 2Pa 20:35 – 2Pa 20:37; 
    • Achazjáš a boj proti Aramejcům (společně s Izraelci) 2Pa 22:1 – 2Pa 22:9; 
    • Achaz a Asýrie 2Pa 28:16 – 2Pa 28:21];
  • h.: ses opíral
  • n~: vymklo se ti z ruky 
  • Doposud Ásův plán vypadal dobře; zdálo se, že zafungoval bezvadně.
  • Bůh to však viděl jinak – zjevně měl v plánu Ásovi přijít na pomoc sám. Tím, že Ása o pomoc požádal někoho jiného, než Hospodina, si sice částečně ulevil, ale způsobil si zároveň vážné komplikace.
  • Jak uvidíme o pár verš dále, šlo u Ásy zřejmě o jakousi „systémovou“ chybu – o tři roky později, když onemocněl, ve své nemoci předřadil lidská řešení před Boží.
  • Spoléhat POUZE na svůj rozum a na lidskou pomoc se nevyplácí – Nejvyšší si lidi může použít, ale spoléhat pouze na člověka, je nerozum.
  • Jak měl Ása postupovat správně? Vyhledat Boží tvář: Hospodine, máme závažný problém, prosím o zastání a radu, jak postupovat.
  • Trest byl příznačný: Skoro bych řekl, že Hospodin proti Ásovi aktivně nemusel zasáhnout – stačilo dát věcem volný průběh – to, že se aramejské vojsko „vymkne z rukou“, že se nespokojí se zaslanými penězi a s územními zisky na severu, zřejmě bylo předvídatelné.
  • Trest nicméně nebyl likvidační

8 Což neměli Kúšijci a Lúbíjci velké vojsko, vozy a velmi mnoho jezdců? Ale když jsi spoléhal na Hospodina, vydal je do tvé ruky.

  • Ása měl s vítězstvím nad silnými nepřáteli osobní zkušenost – co ho vedlo k tomu, že v případě nynějšího ohrožení změnil přístup? Co se mu odehrávalo v hlavě? Byla nynější situace o tolik horší, než ta předchozí? Možností, proč tak jednal je nespočet – lidské srdce je nevyzpytatelné. Mohla se přes něj přelít panika, mohl mít špatné rádce, mohl začít příliš spoléhat na svůj úsudek. Mohla za tím být obyčejná pýcha – v tomto případě to zvládnu a poradím si sám.
  • Jedno pravidlo si můžeme pro sebe vzít určitě (platí totiž univerzálně): – Než začnu cokoliv plánovat či dělat, je nezbytné vyhledat Boží tvář (zeptat se Nejvyššího na názor). Pořadí našeho jednání je důležité.
  • Dobrým příkladem vedoucího, který toto pravidlo dokonale znal a uplatňoval, byl Mojžíš – při každém vyvstalém problému (a že jich řešil nespočítaně) vedly Mojžíšovy první kroky do Stanu setkávání ke konzultaci s Nejvyšším. Osobně to nazývám Mojžíšovým zvykem.
  • Kdoví, možná by Hospodin Ásovi spojenectví s Aramejci doporučil (spíše by si ale s hrozbou Nejvyšší poradil sám) – ale situace by byla zcela jiná, neboť by šlo o Boží řešení. V tomto případě nešlo o to, že by řešení bylo nesmyslné, ale o to, že bylo provedeno bez Boha.

Uplatňovat "Mojžíšovo pravidlo" se postupně učím: Nastane-li jakýkoliv nový problém, snažím se, než začnu cokoliv řešit (než zvednu poprvé telefon), strávit chvíli s Bohem o samotě. 

9 Vždyť Hospodinovy oči obzírají / procházejí celou zemi, aby posílil srdce těch, kteří jsou cele s ním. Jednal jsi v tomto bláznivě, proto ti od nynějška nastanou boje. 

  • Bůh přece není neinformovaný ani nezúčastněný. On přece vidí problémy, kterým čelíme a je připraven nám s nimi pomoci.
  • A více, než to – Hospodin vidí, když naše srdce potřebují posílit a je připraven to udělat.
  • Prorokova formulace ukazuje, že Ásovo srdce pod tlakem zesláblo – že jednal ve strachu a slabosti. Mít strach nebo zeslábnout není nic špatného nebo nepochopitelného – chybou ale je v takové chvíli nevyhledat Boha.
  • Ásovo jednání je nazváno bláznivým – tedy naprosto neracionálním. Při rozumné úvaze by bylo mnohem racionálnější vyhledat Boží pomoc, než vydat se všanc Aramejským hordám.

10 Ása se rozzlobil na vidoucího a dal ho do vězení, protože se na něj kvůli tomu hněval. V oné době Ása utiskoval některé z lidí. 

  • h.: domu klády; srv. dům vězňů); dům dozorce; dům pout;
  • n.: ublížil / ukřivdil …
  • Ještě pořád nebylo nic ztraceno – stačilo si roztrhnout roucho (srdce), praštit se do hlavy a říct: Co jsem to udělal? Jaký jsem to byl blázen! Jak to, že mě to nenapadlo? Odpusť, Hospodine, smiluj se nade mnou! A „bylo by to“ – možná by nějakou dobu ještě nesl důsledky své nemoudrosti, možná by ale Hospodin eliminoval i ty. V každém případě by ale byl obnoven Ásův nezkalený vztah s Nejvyšším.
  • Králova reakce ale byla zcela špatná – i když pro hříšníky příznačná: Když něco pokazím, rozzlobím se ne na sebe, ale na ty, kdo mě na mou chybu upozorní.
  • Ásův vztah s Bohem byl zjevně narušen, což u člověka vždy vypůsobuje zoufalství. A v zoufalství lidé kolem sebe „kopou“, čímž ubližují sami sobě i svému okolí.
  • Je dost pravděpodobné, že král zneužíval své moci k tomu, aby trestal ty, kdo upozorňovali na jeho chyby nebo jen měli jiný názor.

11 Hle, první i poslední Ásovy činy jsou zapsány v Knize judských a izraelských králů.

  • Informace o Ásovi v této biblické knize nejsou vyčerpávající. Existují i další biblické i mimobiblické zdroje,

12 V třicátém devátém roce svého kralování Ása onemocněl na nohy a jeho nemoc byla úporná. Ale ani ve své nemoci nehledal Hospodina, nýbrž lékaře. 

  • další př. nemoci jako trestu za hřích: 2Pa 21:16 – 2Pa 21:20; 2Pa 26:16 – 2Pa 26:23; Nu 12:10; 2Kr 5:27;  Sk 12:23; Sk 13:11 
  • n.: těžká h.: až k výši (asi ve smyslu: přespříliš / obzvláště – srv. stejnou vazbu;
  • Zda králova nemoc byla nebo nebyla Božím trestem, není ani důležité. Po třech letech zkrátka přišla. Ása kraloval dlouho, „stěžovat si nemohl“.
  • Tento verš má univerzální platnost a zásadní důležitost – V nemoci je třeba NEJPRVE vyhledat Hospodina a až potom lékaře. Vyhledat lékaře hříchem není, předřadit ale lékařské vyšetření hledání Boha, hříchem je.
  • Neznamená to, že při akutní infarktu myokardu nebo autohavárii musím před záchrankou nejprve zavolat starší církve – jde o nastavení srdce. Je důležité, aby v sebevětší nouzi naše myšlenky směřovaly nejprve k Bohu.
  • Z toho, že ve své nemoci si Ása „nepřehodil“ priority (ale pokračoval v kurzu: Nejprve lidské řešení a až následně Hospodin) se zdá, si král své věci s Bohem do pořádku nedal – nečinil pokání, neomluvil se Chanánímu, apod.
  • Někdy Nejvyšší musí při své výchově „přitvrdit“ např. tím, že sáhne na naše zdraví.

13 Pak Ása ulehl se svými otci. Zemřel v čtyřicátém prvním roce svého kralování. 14 Pohřbili ho v jeho hrobě, který si vykopal v Městě Davidově. Položili ho na lože, které bylo naplněno balzámy a různými  druhy připravených mastí. Zapálili pro něj převeliký oheň.

  • Pohřeb měl státní se všemi poctami.
  • Může to o něčem vypovídat (např. o jeho oblíbenosti), ale nemusí.
  • Jaký byl jeho život? Přinejmenším rozkolísaný, ale zdá se jeho vztah s Bohem (což je pro člověka to nejdůležitější) se spíše zhoršoval, než zlepšoval.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení