Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 19 (Jóšafat)

Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 19 (Jóšafat)


1 Judský král Jóšafat se vrátil v pokoji domů do Jeruzaléma.

  • Jejich společný podnik dopadl velmi neslavně, ale král přežil.
  • Již musel jasně vidět nesmysl svého počínání.
  • (Můžeme jen doufat, že Míkajáše po Achabově smrti propustili v Samaří z vězení. Snad je k tomu přiměla Boží bázeň).

2 Vyšel proti němu vidoucí Jehú, syn Chananího, a řekl králi Jóšafatovi: Měl jsi chodit na pomoc  ničemovi a milovat toho, kdo nenávidí Hospodina? Za to na tebe dopadne rozhořčení od Hospodina. 

  • V Božích očích věc ještě nebyla vyřešena.
  • Prorok nazývá věci jasně: Achab Boha nenáviděl a Jóšafat se s ním nesmyslně spřáhl.
  • Ekumenický překlad říká v Ef 5,13: Když se však ty věci správně pojmenují, je jasné, oč jde. (ČEP má Ale všechno, co je světlem usvědčováno, je zjevováno),

3 Ale jsou u tebe i dobré věci, neboť jsi vyhladil ze země posvátné kůly a zaměřil jsi své srdce na hledání Boha. 

  • h.: ašery; 
  • Prorok (Bůh) realisticky hodnotí Jóšafatovu vládu. Byly v ní i kladné věci.
  • Trochu to připomíná Ježíšovo hodnocení sedmi sborů z knihy Zjevení: Vím o dobrých věcech, které děláš, ale tohle proti tobě mám. Toleruješ Jezábel, apod.
  • Zdá se, že další konsekvence Jóšafatův hřích neměl. Klady „převážily“.

4 Jóšafat sídlil v Jeruzalémě. Pak znovu vyšel mezi lid od Beer-šeby až k Efrajimskému pohoří a přivedl je zpět k Hospodinu, Bohu jejich otců. 

  • n.: obracel;
  • Král pokračoval v misijní činnost v rámci vlastní země. V Jeruzalémě vše zřejmě „fungovalo“, jak mělo, dále od centra byla situace horší. Lidé Hospodina neznali a státní správa nefungovala dobře.

5 Ustanovil v zemi soudce, v každém opevněném městě v Judsku, (v každém městě.)

  • h.: pro město a město;
  • Upevňoval dosah centrální vlády hlavně tím, že se snažil zavést spravedlivé soudy.

6 Řekl soudcům: Hleďte si toho, co děláte, neboť nesoudíte pro člověka, ale pro Hospodina. On je s vámi, když vyslovujete rozsudek.

  • h.: ve slovu soudu;
  • Práce soudce je mimořádně zodpovědná – špatný soudce podkopává důvěru v celý systém.
  • Práci soudce je třeba dělat maximálně zodpovědně (hledět si jí).
  • Král možná práci soudců profesionalizoval – tím, že jim dal plat, jim umožnil cele se na svou práci sousetředit.
  • Soudce není zodpovědný primárně svým nadřízeným, ale přímo Bohu. Jemu bude skládat účty.
  • Pokud hledá skutečnou spravedlnost, může také oprávněné očekávat nadpřirozenou Boží pomoc a radu.

7 Ať na vás nyní padne strach z Hospodina. Dbejte (na to, jak jednáte,) neboť u Hospodina, našeho Boha, není zvrácenosti, (braní ohledů) ani braní úplatků.

  • h.: pozvedání tváří;
  • Bojte se Boha – pokud svou práci nebudete dělat spravedlivě, potrestá vás.
  • Některé věci Nejvyšší nenávidí:
    • zvrácenost: tedy převracení práva. Spravedlnost nelze prohlásit za nespravedlnost a naopak.
    • braní ohledů: spravedlnost musí být slepá (proto má vyobrazená Spravedlnost zavázané oči) – musí rozhodovat bez ohledu na člověka
    • braní úplatků: To je již pro soudce nepřípustné zcela. To je výsměch spravedlnosti. O nepřijatelnosti úplatků je toho v Písmu hodně, např. Ex 23:8: Nepřijmeš úplatek, neboť úplatek oslepuje ty, jež vidí, a podvrací jednání spravedlivých.

8 Také v Jeruzalémě ustanovil Jóšafat některé z lévitů, kněží a z předáků izraelských rodů pro Hospodinovo právo a pro spory a (oni se vrátili do) Jeruzaléma. 

  • n~: se přestěhovali; (některé překlady opravují TM na -) n.: ti bydleli v 
  • Takže ani v hlavním městě nebyla situace růžová – právo nebylo v dobrém stavu. Pravděpodobně někteří potenciální dobří soudci dokonce z Jeruzaléma odešli. Teprve příslib dobrého místa ve státní zprávě je přiměl k návratu.
  • Schopných a spolehlivých lidí pro řešení sporů je vždy nedostatek – vidíme, že postavení nebylo rozhodující – zda šlo o lévity, kněží nebo předáky nebylo tak rozhodující, jako kompetence.

9 Přikázal jim: Toto čiňte z bázně před Hospodinem, s poctivostí a neporušeným srdcem. 

  • Král u budoucích soudců apeloval na:
    • Boží bázeň – tedy strach z Božího trestu při nepoctivém jednání
    • poctivost
    • neporušené srdce: celistvé, kompaktní, integrální, srdce z jednoho kusu. Srdce chovající se stejně poctivě za všech okolností.

10 Při každém sporu, který se k vám dostane od vašich bratrů, jež sídlí ve svých městech — ať už jde o krveprolití, o zákon, příkazy, ustanovení či nařízení — je varujte, aby se neprovinili proti Hospodinu a aby na vás a vaše bratry nedopadlo jeho rozhořčení. Tak jednejte a neproviníte se. 

  • h.: krev a krev;
  • Nejdůležitější je, jak věci vidí Hospodin, co On považuje za spravedlivé.
  • Tomu je při rozhodování nutno všechno podřídit. A to je třeba vštěpovat nejen soudcům, ale i lidem.

11 Hle, vrchní kněz Amarjáš bude nad vámi pro všechny Hospodinovy záležitosti a Zebadjáš, syn Jišmaelův, vévoda domu judského, pro všechny záležitosti královy. A jako správci budou před vámi lévité. (Buďte silní) a jednejte a Hospodin ať je s (tím, kdo jedná dobře.)

  • [otec Jójadův (2Pa 23,8)];
  • n~: Jednejte rozhodně; 
  • Bude existovat možnost porady a odvolání pro jednotlivé oblasti správy:
    • pro věci Boží
    • pro záležitosti královské
    • pro záležitosti správy (chodu chrámu?)
  • (Buďte silní) a jednejte a Hospodin ať je s (tím, kdo jedná dobře.): Když budete své funkce vykonávat s nejlepším vědomím a svědomím, můžete se spolehnout na Boží podporu. A je třeba, abyste jednali rozhodně a nebáli se. Vaše práce se nebude všem líbit, nikdy se nezavděčíte všem. To je ale v pořádku, nedejte se tím vyvést z míry a právo prosazujte nekompromisně.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení