Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 32 (Chizkijáš)

Vít Šmajstrla

2. letopisů – kapitola 32 (Chizkijáš)

1 Po těchto událostech a Chizkijášově věrnosti přitáhl asyrský král Sancheríb. Přitáhl do Judska a utábořil se kolem opevněných měst. Myslel si, že do nich pronikne. 

  • Znovu a znovu – to, že někdo (a může to být klidně král) dělá všechno dobře, neznamená, že nebudou problémy.
  • Naopak – spokojený zbožný život Božího ctitele ďábla rozčiluje k nepříčetnosti. Ani lidé z toho, že je někdo zbožný, většinou nejsou nadšeni. Představa, že my si budeme spokojeně žít svoje křesťanské životy a svět a ďábel nás nechají na pokoji, je naivní.

2 Když Chizkijáš viděl, že Sancheríb přitáhl a (zamýšlí bojovat) proti Jeruzalému, 

  • h.: jeho tvář je k boji;
  • Chizkijáš viděl, že Sancheríb to myslí smrtelně vážně.

3 dohodl se se svými knížaty a hrdiny, že ucpou vodní prameny, které jsou venku za městem, a oni mu pomohli. 

  • Zřejmě geniální strategický nápad. Invazní armáda jistě měla velkou potřebu vody.
  • Někdy není třeba bojovat v otevřených bitvách. Ve válce je každý úskok dobrý.
  • Před invazí v Normandii se britským tajným službám řadou velmi rafinovaných úskoků podařilo přesvědčili Hitlera, že invaze proběhne jinde (v Pas-de-Calais). Říká se, že tato akce zachránila nezměrné množství životů spojeneckých vojáků, případně že bez ní by se invaze ani nezdařila.

4 Shromáždilo se mnoho lidu a ucpali všechny prameny a potok proudící uprostřed země se slovy: Proč by měli asyrští králové přitáhnout a najít hojnost vody?

  • Jde o příjemnou ironii.

5 Vzchopil se a postavil všechny pobořené hradby a vyhotovil na nich věže a další hradby. Opravil Miló, Město Davidovo, a připravil množství oštěpů a štítů. 

  • Slovo vzchopil se je používáno, když někdo postupuje rázně, rozhodně a bez pochybností.
  • Králi se neroztřásla kolena, nezpanikařil, ale začal energicky jednat. Připravoval se na válku systematicky, po stránce „hardwaru“ (obranné pozice, zbraně).

6 Ustanovil nad lidem válečné velitele, shromáždil je k sobě na náměstí u městské brány a promluvil k jejich srdcím:

  • I po stránce „softwaru“: vojáky samotné.
  • Především chtěl motivovat velitelský sbor.

7 (Posilněte se a buďte odvážní, nebojte se a neděste) se asyrského krále a celého davu, který je s ním, protože s námi (jich je víc) než s ním. 

  • Potřeboval především eliminovat strach z vysokých počtů vojáků asyrské armády: proto ji nazývá davem – vyjadřuje se tedy pohrdavě o jejích kvalitách.
  • Ve smyslu: Žene se na nás sice množství lidu, ale je to jen neorganizovaný tupý dav, žádná kvalitní armáda.
  • Dále obrací pozornost velitelů k duchovní realitě – to, jak věci na první pohled vypadají, nic nevypovídá o tom, jak ve skutečnosti jsou. S námi je Bůh a to je rozhodující.

8 S ním je (tělesná síla, ale s námi je Hospodin, náš Bůh, aby nám pomohl a bojoval náš boj. Lid se opřel  o slova judského krále Chizkijáše.

  • Srovnání toho, co je vidět – tedy tělesné síly a síly duchovní. S nimi jsou počty, s námi je Nejvyšší.
  • On nám pomáhá, ale nejen to, On za nás i bojuje.
  • Lidé slovům krále uvěřili, opřeli se o ně.

9 Potom poslal asyrský král Sancheríb své otroky do Jeruzaléma, (zatímco on byl u Lakíše a s ním celé jeho vojsko), k judském králi Chizkijášovi a ke všem Judejcům v Jeruzalémě se slovy: 

  • Také nepřítel bojoval i „psychologickými“ či duchovními zbraněmi – snažil se podlomit morálku obránců.

10 Toto praví asyrský král Sancheríb: Na co spoléháte, že zůstáváte v obležení v Jeruzalémě?

  • Především se snaží přesvědčit obránce o beznadějnosti jejich úsilí.

11 Chizkijáš vás navádí, aby vás nechal zemřít hladem a žízní, když říká: Hospodin, náš Bůh, nás vysvobodí z ruky asyrského krále.

  • Dále se snaží rozvrátit důvěru obyvatel ve svého krále: Zcela zbytečně, kvůli svému králi všichni pomřete v obležení.

12 Což to nebyl Chizkijáš, kdo odstranil jeho návrší a jeho oltáře a řekl Judejcům a obyvatelům Jeruzaléma: Před jediným oltářem se klaňte a na něm obětujte? 

  • Poukazuje na to, že Chizkijášovo rozhodnutí „vsadit vše na Hospodina“ bylo chybou. Tím si znepřátelil celou řadu konkurenčních božstev.

13 Cožpak nevíte, jak jsem naložil já a moji otcové se všemi národy země? Byli bohové národů těch zemí opravdu schopni vysvobodit svou zemi z mé ruky? 14 Který ze všech bohů těchto národů, jež moji otcové zasvětili zkáze, byl schopen vysvobodit svůj lid z mé ruky? Že by byl váš Bůh schopen vysvobodit vás z mé ruky?

  • Precedenty hovoří jasně v můj prospěch – každý národ, který jsem napadl, na nějaké bohy spoléhal, a nikdy to nikomu nepomohlo. Porazil jsem všechny.
  • (To je jistě pravda, ale asyrskému králi nedochází, že Hospodin je jiná „třída“).

15 Nuže ať vás Chizkijáš nepodvádí a ať vás takto nenavádí. Nevěřte mu, protože žádný bůh žádného národa a království nebyl schopen vysvobodit svůj lid z ruky mé ani z ruky mých otců. Tak ani vaši bohové nevysvobodí vás z mé ruky. 

  • Opět snaha vrazit klín mezi krále a jeho lid.
  • Sancheríbova slova jsou vůči Hospodinu těžce urážlivá – srovnává Jej s kdejakým bůžkem kdejakého modlářského národa.

16 A ještě další věci mluvili jeho otroci proti Bohu a proti jeho otroku Chizkijášovi. 

  • Tento druh psychologického boje je poměrně běžný a používá a používala ho řada armád: Za WW2 Němci z ampliónů nechávali zaznít: Vzdejte se, bude s vámi dobře zacházeno, dostanete najíst. Mnohdy byly rozhazovány letáky s podobnými texty.

17 Napsal také dopisy, aby hanobil Hospodina, Boha Izraele, a mluvil proti němu takto: Jako nevysvobodili bohové národů těch zemí svůj lid z mé ruky, tak ani Bůh Chizkijášův nevysvobodí jeho lid z mé ruky.

  • Dopisy zřejmě posílal králi „diplomatickou poštou“. Také v nich Sanheríb Hospodina hanobil.

18 Volali hlasitě judsky na jeruzalémský lid, který byl na hradbách, aby je zastrašili a vyděsili, aby dobyli město. 

  • Zastrašit a vyděsit bylo jasným cílem.

19 Mluvili o Bohu Jeruzaléma jako o bozích národů země, (díle lidských rukou.)

  • Asyřané neměli rozlišení – nechápali rozdíl mezi lokálními modlami a Stvořitelem.
  • Znovu a znovu tím Boha uráželi a provokovali. Systematicky ho dráždili.

20 Král Chizkijáš i prorok Izajáš, syn Amósův, se proto modlili a volali o pomoc k nebesům. 

  • Šlo o nanejvýš rozumnou odpověď na asyrskou propagandu: Vtáhnout Nejvyššího do problému. Pohleď, Bože, jak tě urážejí!

21 Hospodin poslal anděla, který vyhladil všechny udatné hrdiny, vévody a velitele v táboře asyrského krále, takže se vrátil s hanbou do své země. Když vešel do domu svého boha, někteří z jeho potomků  jej tam srazili mečem. 

  • [vyprávění je v časové zkratce – útok byl v r. 701 př. Kr. a Sancheríbova smrt r. 681;
  • Nejprve se zabývejme asyrskou porážkou. Jak to Hospodin udělal, že všichni významní velitelé a bojovníci pomřeli?
    • Bůh to učinil „napřímo“ – jako anděl pobil prvorozené v Egyptě, tak nyní pobil Asyřany.
    • Choroba, např. epidemie cholery nebo moru – tomu neodpovídá selektivnost (zdá se, že běžní vojáci pobiti nebyli). Podobně „nesedí“ ani přírodní katastrofa, např. bouře – proč by se jí vyděsili jen velitelé a přední bojovníci? (Mohli ji pochopit a interpretovat jako nadpřirozené znamení?)
    • Všeobecná panika v asyrském velitelském sboru: Víme, že takto Bůh někdy jedná.
    • Asyřané se mohli stáhnout z jiných, nezmíněných důvodů – např. logistických nebo kvůli politickému boji doma. Možná kvůli nedostatku vody způsobeného Chizkijášovým mistrným tahem s prameny.
  • O této události existují údajně i mimobiblické zdroje.

22 Hospodin zachránil Chizkijáše a obyvatele Jeruzaléma z ruky asyrského krále Sancheríba a z ruky všech a (dal jim odpočinek od okolních nepřátel.)

  • Takové vítězství na nějakou dobu další potenciální agresory jistě odradí

23 Mnozí přinášeli přídavné oběti Hospodinu do Jeruzaléma a vzácné dary judskému králi Chizkijášovi. Od té doby stoupl v očích všech národů. 

  • h.: byl vyvýšený; n~: byl vážený;
  • Chizkijáš a jeho vítězství strhl mnohé k následování Hospodina.

24 V oněch dnech Chizkijáš na smrt onemocněl. Modlil se k Hospodinu a ten k němu promluvil a dal mu znamení.

  • Podrobnosti rozebereme v paralelním místě v 2Kr 20.
  • Zde autor shrnuje, že Chizkijáš byl smrtelně nemocný a byl zázračně uzdraven.

25 Chizkijáš se však neodvděčil za to, co bylo pro něj vykonáno, nýbrž jeho srdce se povýšilo, a tak dopadlo rozhořčení na něj i na Judu a Jeruzalém. 

  • Víme, že králi bylo přidáno patnáct let života. Během nich nejednal vždy dobře – víme, že se nemoudře chlubil před cizinci.
  • Zda autor má na mysli tuto událost, není jisté, ale pravděpodobně ano. Zde chlubení se před cizinci autor interpretuje jako nevděk a povýšenost srdce. Možná byl Chizkijáš nevděčný a zpupný ještě jinak.

26 Pak se Chizkijáš v povýšenosti svého srdce pokořil, on i obyvatelé Jeruzaléma, takže Hospodinovo rozhořčení na ně nepřišlo ve dnech Chizkijášových. 

  • Z 2 Kr víme, že trest babylónského zajetí nebyl zrušen, pouze o generaci odložen.

27 Chizkijáš měl velmi mnoho bohatství a slávy. Pořídil si pokladnice na stříbro, zlato, drahokamy, balzámy, štíty a všelijaké vzácné předměty 

  • lze uvažovat o emendaci TM maginním – štíty na magdinním – vzácné dary;
  • Výčet králova bohatství je opět impresivní. Měl dokonce problémy, kam své bohatství uskladňovat.

28 a také sklady na úrodu obilí, nového vína a oleje a stáje pro (všelijaké druhy dobytka) a (stáda pro stáje.)

  • h.: každý dobytek a dobytek (opakování označuje různé druhy dobytka);
  • Možná choval i nějaké exotické druhy dobytka? Nezvyklé druhy skotu?

29 Pořídil si také města a mnoho stád bravu a skotu, protože Bůh mu dal velmi mnoho majetku.

  • Opakované zdůrazňování bohatství asi není to, co zbožný člověk chce o sobě shrnujícího slyšet .

30 Byl to Chizkijáš, kdo ucpal zdroj vody Horního Gíchónu a svedl ho spodem na západ do Města Davidova. Chizkijášovi se dařilo při všem jeho díle. 

  • Zařídil spolehlivý zdroj vody pro hlavní město – šlo o vysoce nadčasový počin.
  • Bylo na něm patrno požehnání při všem jeho díle.

31 Když ale dorazili vyslanci babylonských knížat poslaní k němu poptat se na znamení, které se v zemi stalo, Bůh ho opustil, aby ho vyzkoušel a poznal vše, co je v jeho srdci. 

  • Návštěva babylónských vyslanců byla závažnou zkouškou, ve které Chizikjáš neobstál – v čem přesně jeho selhání spočívalo, úplně jasné není – možná byl příliš důvěřivý a vyzradil jim věci, které jim později umožnily uskutečnit úspěšnou invazi. Nebo spíše (tím, že se pochlubil úplně vším) ukázal, že invaze se jim vyplatí, že Chizkášovo bohatství je opravdu mimořádné.
  • Jestli toto chování bylo zároveň oním nevděkem a povýšením srdce jistě nevíme. Možná se choval arogantně a zpupně vůči Bohu ještě jiným způsobem. Rozhodně šlo o vážné věci, protože Hospodin kvůli královým postojům trestal celý národ.
  • Nicméně (vše víme z paralelních míst), Chizkijáš činil pokání,  

32 Ostatní Chizkijášovy činy a jeho (zbožné skutky) jsou zapsány ve vidění proroka Izajáše, syna Amósova, a v Knize judských a izraelských králů.

  • V 2Kr 29-32 a Iz 36-39. O Chizkijášovi je ještě několik dalším zmínek v Písmu.

33 Chizkijáš ulehl se svými otci a pohřbili ho (ve svahu) do hrobů synů Davidových. Při jeho smrti mu všichni Judejci a obyvatelé Jeruzaléma vzdávali čest. Po něm se stal králem jeho syn Menaše. 

  • Celkové hodnocení je kladné. Že byl dobrým králem, si uvědomovali i poddaní.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení