1 Mojžíš pásl ovce svého tchána, midjánského kněze Jitra. Jednou vedl ovce za pustinu a přišel k Boží hoře, k Chorébu.
- [jiné jméno pro Reuela; možná pouze titul „jeho veličenstvo“]
- [jako David byl i Mojžíš povolán od péče o ovce];
- lze chápat: západně, v protikladu k „před“, tj. východně;
- Uplynulo čtyřicet let. Mojžíš byl zase jednou na „služební cestě“. Dělal svou práci.
- Vyrazil s ovcemi do vzdálenějších oblastí – možná byla tráva v okolí jeho bydliště již vypasená, možná tam byla příliš velká koncentrace pastýřů. Možná takové „výlety“ s ovcemi byly normální.
- Možná ale měl v sobě touhu po dobrodružství nebo po poznávání nových oblasti. A dost možná měl vnitřní puzení nebo byl k Chorébu nasměrován shodou „náhod“.
- Každého z nás může Bůh oslovit kdykoliv – třeba při práci.
- Mojžíš měl i po čtyřiceti letech ochotné srdce. Jeho touha sloužit Bohu či pomoci svému národu z něho nevyprchala, i když v osmdesáti asi už nic velkého neočekával.
- Říkali jsme, že z dnešního pohledu byl Mojžíš silami na zhruba úrovní padesátníka – i tak ale mohl mít pocit, že má už život za sebou, že jeho okno příležitosti pro službu Hospodinu je již zavřené.
- Choréb v té době ještě Boží horou nebyl – jeho historie „Boží“ hory se začne odvíjet až od nynějška, kdy se tam Mojžíšovi zjeví Hospodin.
- Na Chorébu se pak stanou ještě další důležité události:
- Choréb je ztotožňován se Sinají, tedy místu darování Zákona
- Na Chorébu se s Hospodinem setkal Eliáš (1Kr 19)
2 I ukázal se mu Hospodinův anděl v ohnivém plameni zprostřed keře. Mojžíš hleděl, hle, keř planul ohněm, ale nebyl stravován.
- n.: jako (ohnivý plamen); takto zde klasifikuje h. b- Gesenius;
- [(neznámý) druh trnitého keře];
- Mojžíš tedy viděl hořící keř – oheň ale byl divný.
- Jde sice o věc zvláštní, ale dovedl bych si od Boha představit něco spektakulárnějšího.
- To, že hoří keř, není nic až tak zvláštního – to, co Mojžíše zaujalo bylo, že keř nebyl ohněm stravován.
- Buď šlo o „studený“ oheň nebo byl nějakým způsobem chráněn keř v něm. Proč tedy vůbec hořel oheň na keři? Mohl hořet kdekoliv jinde. To by ale možná Mojžíše tak nezaujalo – považoval by oheň třeba za výron plynů.
3 Mojžíš si řekl: Odbočím a prohlédnu si ten veliký úkaz, proč ten keř neshoří.
- Mojžíšovu pozornost to nicméně spolehlivě přitáhlo a chystal se věc blíže prozkoumat.
4 Když Hospodin viděl, že odbočil, aby se podíval, zavolal na něho Bůh z prostřed keře: Mojžíši, Mojžíši! Ten odpověděl: Tady jsem.
- Hovořilo se o andělovi, nyní situaci pozoruje a promlouvá Hospodin. Anděl zřejmě připravil pro Boha „stanoviště“, kde se Boží přítomnost prolamovala na zemi.
- Záměna anděla a Hospodina bývá poměrně běžná. Je také možné, že při podobných setkáních je přítomen Ježíš.
- Bůh považoval věc s Mojžíšem za tak důležitou, že se s ním neváhal vydat sám na schůzku.
- Bůh na Mojžíše volá, oslovuje jej jménem.
- To musel být značný šok. Mojžíšovi se jistě roztřásla kolena. Kdyby z ohně zaznělo dvakrát naše jméno, jistě bychom značně „zpozorněli“.
- Mojžíš reaguje logicky: Někdo mě volá jménem, bylo by asi dobré zareagovat a dát najevo, že slyším.
5 I řekl: Nepřibližuj se sem! Zuj si z nohou sandály, protože místo, na kterém stojíš, je půda svatá.
- Co Bůh Mojžíšovi sděluje? Ať si drží odstup.
- Že každé místo, kde se vyskytne Boží přítomnost, se stává místem velmi speciálním, svatým – tedy čistým a odděleným.
- Proč má Mojžíš na svatost místa reagovat vyzutím? Jde o nový, doposud neznámý princip: V Boží přítomnosti, tam, kde je přítomna Boží svatost, se nesluší chodit v botách. Podobný příkaz později dostal i Jozue.
- Možná jde o podobný princip, jaký známe i my: Nešlapej mi v botách po koberci v obýváku, když jsem zde právě uklidil.
- Boty jsou vždy ušpiněné prachem cest. Ježíš při poslední večeři říkal, že kdo je okoupán, nepotřebuje, než umýt nohy, a učedníkům nohy také vlastnoručně umyl. Špína na nohou je symbolem každodenního „běžného znečištění“ hříchem ve světě. Nohy přicházejí do styku se zemí a s jejími nečistotami.
- Vyzutím Mojžíš mohl vyjádřit svou pokoru. Bez bot jsme před Bohem zranitelní a „nazí“.
- Koncept vyzouvání se v posvátném prostoru používají četná náboženství: islám, hinduismus, buddhismus, sikhismus, – jde o vyjádření úcty k posvátnému místu, vyjádření pokory a o očištění.
- Křesťanství tento přístup, pokud vím, příliš nepoužívá: Kromě Mojžíše a Jozua (Joz 5,15), další příklady v Bibli nejsou. Na Zelený čtvrtek je připomínáno Ježíšovo mytí nohou, což je ale něco jiného.
- Lidé se údajně před vstupem do kostela zouvají v v některých východních ortodoxních církvích (etiopské) a v koptské církvi. Někdy se lidé zouvají na poutích a údajně v některých klášterech.
6 Dále řekl: Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův. Mojžíš si skryl tvář, protože se bál pohlédnout na Boha.
- Mojžíšovi se „ozval“ onen Hospodin, který před pěti staletími oslovil Abrama, méně intenzivně pak Izáka a Jákoba. Onen Bůh, který životem provázel Josefa. Pak se čtyři století nedělo nic výrazného. Až nyní.
- Izraelci se už dlouho modlí o pomoc, pro kterou už nazrál čas.
- Mojžíšova výchova a život v „závětří“ již byl také u konce.
- Boží přítomnost byla tak silná, že ji Mojžíš nevydržel a skryl si obličej.
- Bál se totiž na Boha pohlédnout: Vypadá to tedy, že kdyby chtěl, podívat by se na Něj mohl. To opět podporuje Intraterovu1 teorii, že tím, kdo s Mojžíšem hovořil, by ve skutečnosti Ježíš. Na Hospodina žádný člověk pohledět nemůže.
7 Hospodin pak řekl: Dobře jsem viděl soužení svého lidu, který je v Egyptě, a slyšel jsem jejich volání kvůli jeho utlačovatelům. Vždyť vím o jeho bolestech.
- Hospodin Mojžíšovi oznamuje, že stále považuje Izrael za svůj lid.
- Že dobře zná jeho situaci, že ví o její tíži. Útlak byl extrémní.
- Izraelci se modlili a modlili.
8 Sestoupil jsem, abych ho vysvobodil z moci Egypťanů a abych ho z oné země vyvedl do země dobré a rozlehlé, do země oplývající mlékem a medem, na místo Kenaanců, Chetejců, Emorejců, Perizejců, Chivejců a Jebúsejců.
- Sestoupil jsem znamená buď: nyní, abych se s tebou setkal. Nebo začal jsem na zemi aktivně jednat.
- Hospodin ihned sděluje své cíle a některé další informace:
- Jde o vysvobození z moci Egypťanů. To je krok jedna. Bez toho by nemohlo následovat nic dalšího.
- Následuje vyvedení: Pobyt v Egyptě končí. S Egyptem se již nadále jako s místem pro život Božího lidu nepočítá. Pobyt tam byl přechodný, šlo o Boží „inkubátor“, kde se lid v dobrých podmínkách explozivně rozmnožil.
- Odcházet budou do země velké, dobré a úrodné (dobré a rozlehlé, oplývající mlékem2 a medem)
- Zatím ta země ale není volná – je obsazena řadou národů (zde je jich vyjmenováno šest)
- Každá z těchto informací byla pro Mojžíše naprosto nová a zásadní. Z každé vyplývá řada důsledků.
9 Vždyť volání synů Izraele se nyní doneslo ke mně, a také jsem viděl útisk, kterým je Egypťané utiskují.
- Hospodin vidí i slyší. A nejen neutrálně, ale věci se jej dotýkají.
10 Nuže pojď, pošlu tě k faraonovi, abys vyvedl můj lid, syny Izraele, z Egypta.
- Po krátkém úvodu jde Hospodin přímo k věci: Teď, když už víš, jak to bude, tak ti sděluji, že hybatelem těchto událostí budeš ty.
- Možná Mojžíš v duchu zajásal? Možná mu v koutku srdce stále přežívala myšlenka, že by on mohl být tím vyvoleným zachráncem Izraelců? Cožpak mu nepřišel podezřelý jeho pozoruhodný životní příběh?
- Jen na okraj: Čtyřicet let farmaření v Midjánu Mojžíše jistě zocelilo a připravilo na pozdější putování. Kdyby neznal nic než blahobyt faraonského paláce, těžko by později takovou míru nepohodlí zvládl.
11 Ale Mojžíš Bohu řekl: Kdo jsem já, abych šel k faraonovi a abych vyvedl syny Izraele z Egypta?
- První Mojžíšova reakce byla odmítavá. Nicméně nezdá se mi, že by šlo o aroganci – spíše byl zaskočen. Tohle nečekal. A když se zamyslel nad velikostí nastíněného úkolu, musel se zcela oprávněně cítit naprosto nedostatečný, zvláště když si vybavil, jak dopadl jeho vlastní pokus před léty.
- To je obecné pravidlo – ze svých sil jsou všechny úkoly nad naše síly.
12 Tedy odpověděl: Vždyť budu s tebou. A toto (ti bude znamením,) že jsem tě poslal já: Až vyvedeš lid z Egypta, budete Bohu sloužit na této hoře.
- Bůh nad Mojžíšovou námitkou mávl rukou: „Vždyť budu s tebou“ odpovídá na všechny pochybnosti.
- Co chtít víc? Může existovat něco lepšího? Je-li Bůh s námi, kdo je proti nám?
- Jde o jeden z mnoha veršů, kde Bůh zaslibuje svou přítomnost. Většinou tak činí v situacích, které jsou náročné a nad naše přirozené síly. Namátkou:
- Dt 31,6 „Buďte silní a stateční, nebojte se a neděste se jich, neboť Hospodin, tvůj Bůh, jde s tebou; nenechá tě klesnout a neopustí tě.“
- Joz 1,9 „Nepřikázal jsem ti snad: Buď rozhodný a udatný? Neboj se a neděs se, neboť Hospodin, tvůj Bůh, bude s tebou, kamkoli půjdeš.“
- Iz 41.10 „Neboj se, vždyť jsem s tebou, nerozhlížej se úzkostlivě, neboť já jsem tvůj Bůh. Posilním tě, ano, pomohu ti, budu tě podpírat svou spravedlivou pravicí.“
- Mt 28,20 „…a hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku.“
- Žd 13,5 „…On sám řekl: ‚Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.‘“
- Ž 23,4 „I kdybych šel roklí šeré smrti, nebudu se bát ničeho zlého, vždyť ty jsi se mnou. Tvoje berla a tvá hůl mě potěšují.“
- Iz 43,2 „Půjdeš-li přes vody, budu s tebou, nebo přes řeky, nestrhnou tě. Půjdeš-li ohněm, nespálíš se a plamen tě nepopálí.“
- Dále Bůh Mojžíšovi slibuje znamení, které bude spočívat v tom, že později Mojžíš opět dorazí k této hoře. Tentokrát ale již s celým osvobozeným izraelským národem.
- Je to divné: V této chvíli tato informace pro Mojžíše velký význam neměla – možná byla zajímavá (místo, kam se „shodou okolností“ vydal s ovcemi , se ukázalo jako výzamné.
- Nicméně když tam později dorazil s celým národem, měl už za sebou tolik nadpřirozených zkušeností, že návrat na místo, kde se s Hospodinem setkal poprvé, ho zřejmě již příliš nešokoval. Možná hrálo roli i to, že tato místa již znal.
13 Ale Mojžíš Bohu odvětil: Hle, přijdu k synům Izraele a řeknu jim: Bůh vašich otců mě k vám poslal. Až se mě zeptají, jaké je jeho jméno, co jim odpovím?
- Mojžíš pokračuje v dialogu. Vcelku logicky se ptá: O kom vlastně mluvíme? S kým vlastně hovořím?
- Vím (i Izraelci to vědí), že existuje Bůh, který oslovil naše praotce. Moc víc o Něm ale nevíme.
- Např. by bylo skvělé vědět Tvé jméno. Je těžko se „ohánět“ Bohem, který nemá jméno.
- Musí mít Bůh jméno?
- Obecně asi ne, ale v duchovním světě tak, jak je nastaven, je používání jmen asi obvyklé. Jméno slouží k identifikaci a k navázání vztahu.
- Bůh je rozumná a společenská bytost. Nikde sice není řečeno, že myslící bytost musí mít jméno, ale zřejmě toto pravidlo nějak obecně platí.
- To, že Bůh má jméno, vylučuje abstraktní pojetí Boha jako pouhé energie nebo síly. Bůh je osobní.
- Zatím sám sebe nazýval Bohem praotců.
- Později bude mít jmen mnoho, přičemž každé Jej bude částečně charakterizovat, např. Elohim, Adonaj, El Šaddaj.
- V NZ se Bůh nazývá Otcem, což je zřejmě pro nás lidi jedna z nejvýstižnějších charakteristik. Poznat Boha jako Otce je pro člověka nejvyšší metou.
- Pro konečné bytosti, jako jsme my, je snadnější přiblížit se k nekonečnému Bohu, když máme způsob, jak jej oslovit. Možná Bůh tedy uvádí své jméno spíše z ohledu na nás?
- Z pohledu vztahu mezi Bohem a člověkem jméno odhaluje Boží povahu a umožňuje nám Jej blíže poznat.
14 Bůh Mojžíšovi odpověděl: (JSEM, KTERÝ JSEM.) A pokračoval: Toto řekneš synům Izraele: JSEM mě poslal k vám.
- LXX: Já jsem Jsoucí / ten jsoucí;
- LXX: Jsoucí
- 15Bůh ještě Mojžíšovi řekl: Toto řekneš synům Izraele: Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův mě poslal k vám. Toto je mé jménoa navěky, toto je mé připomenutít11 z generace na generaci. t11 n.: má památka / mé jméno k připomínání; [časté synonymum pro „jméno“ jako prostředek k připomínání a uctívání]; Jb 18:17; Ž 30:5; Ž 97:12; Ž 135:13; Př 10:7; Iz 26:8; Oz 12:6p a Ž 72:17; Ž 72:19; Ž 145:1 – Ž 145:2; Iz 9:6; Iz 63:12
- 16Jdi a shromáždi (izraelské starší)t12 a řekni jim: Ukázala se mi Hospodin, Bůh vašich otců,b Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův se slovy: Dobře jsem si všímalc vás i toho, co se vám děje v Egyptě, t12 [první (z 33×) použití tohoto spojení v StS; Ex 12:21; Ex 17:5; Ex 18:12; Lv 9:1; Nu 11:16; Dt 27:1; 1S 4:3; srv. Gn 50:7; Nu 22:7] a Ex 4:5; Ex 6:3!; Lv 9:4; Dt 31:15; 1Kr 3:5! b Gn 26:24; Gn 31:5; Gn 46:1; Gn 48:15; Da 11:37 c Ex 4:31; Ex 13:19; Gn 21:1p; Gn 50:24
- 17a řekl jsem: Vyvedu vás z egyptského soužení do země Kenaanců, Chetejců, Emorejců, Perizejců, Chivejců a Jebúsejců, do země oplývající mlékem a medem.
- 18Poslechnou tě a půjdeš ty a izraelští starší k egyptskému králi a řeknete mu: Setkalt13 se s námi Hospodin, (Bůh Hebrejů.)a A tak dovol, ať jdeme třídenníb cestou do pustiny obětovatc Hospodinu, našemu Bohu. t13 [jinde je výraz takto použit pouze o Bileámovi (Nu 23:4.Nu 23:15n)] a Ex 5:3; Ex 7:16; Ex 9:1; Ex 9:13; Ex 10:3† b Ex 5:3; Ex 8:23 c Ex 8:21
- 19Já však vím, že vás egyptský král nenechá jít bez zásahu mocné ruky.a a Jb 34:20
- 20Proto vztáhnu svou rukua a budu bít Egypt všemi svými divy,b které uprostřed něho učiním. Potom vás propustí.c a Ex 7:4; Ex 9:3; Ex 9:15; Ex 13:3; Dt 3:24; Joz 4:24; 1S 7:13; Jr 6:12; Ez 3:14; Ex 6:6srv; Ex 8:15; Dt 4:34 b Ex 15:11; Dt 6:22v; Joz 3:5; Sd 6:13; Ž 40:6; Ž 107:8 c Ex 12:31
- 21A způsobím tomuto lidu přízeňa v očích Egypťanů, takže když budete odcházet, nebudete odcházet s prázdnou. a Ex 11:3
- 22Ale každá žena si vyžádá od sousedky a od příchozí ve svém domě stříbrné a zlaté předměty a oděvy. Naložíte to na své syny a dcery a vypleníte Egypt.a a Ex 12:35n~