Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 1

Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 1


1 Tu zavolal Hospodin na Mojžíše a promluvil k němu ze stanu setkávání takto:

  • Mohl by tento verš poodhalovat tajemství, jak probíhaly Mojžíšovy rozhovory s Hospodinem ve Stanu?
  • Již vícekráte jsem zmiňoval, že jsem přejal teorii Ashera Intratera (v knize Kdo obědval s Abrahamem?) o tom, že Mojžíš na hoře Sinaj i ve Stanu trávil čas s Ježíšem. Intraterova teorie je podle mého názoru dobře podložená.
  • Mohl Mojžíšův pobyt ve Stanu probíhat tak, že Mojžíš tam trávil čas a čekal, až jej Bůh/Ježíš osloví? Není zde totiž napsáno, že by Hospodin Mojžíše zavolal, ať se do Stanu dostaví, ale že na něho zavolal, když už ve Stanu byl.
  • Navíc je zde uvedeno, že Bůh zavolal „ze“ Stanu, což aosicuje představu, že Mojžíš byl venku a Bůh si ho za sebou zavolal („Přijď ke mě do kanceláře, potřebuji ti něco říci“) nebo, že Bůh mluvil zevnitř a Mojžíš naslouchal venku. Ani jedno ale není příliš pravděpodobné.
  • My předpokládáme, že naše modlitby (tedy rozhovory s Bohem) probíhají tak, že Bůh je stále k dispozici, stále na příjmu, stále na lince. A je na nás, kdy vezmeme do ruky „telefon“ a Boha oslovíme. On pak okamžitě reaguje a začíná s námi komunikovat.
  • Ono to tak nějak opravdu „funguje“, na druhé straně má tento přístup některá problematická místa:
    • Je to neuctivé – Hospodin není linkou pomoci, kde je v režimu 24/7 na lince přítomen náš osobní poradce, psycholog a strýček miliardář v jedné osobě. (Zde narážím na předvolební bilboardy hnutí ANO, kde se jednotliví kandidáti „oháněli“ tím že mají mobil přímo na Andreje Babiše.)
    • Hospodin není automatem na splněná přání ve smyslu: Vhodím modlitbu a vypadne splněné přání
    • Hospodin není osobním sluhou, chatem GPT ani Bixby (osobní asistent v mobilu), který si s námi bude ochotně povídat o čemkoliv a kdykoliv se nám zamane.
  • Naše komunikace s Nejvyšším má, nebo by měla mít rysy komunikace s blízkým člověkem, jindy ale rysy královské audience. Víme, že nejvyšší metou, které může člověk v životě dosáhnout, je mít Hospodina za Otce. Komunikace s milujícím otcem je tedy možná nejlepším popisem toho, jak by modlitba měla probíhat. Otec není „Hejpočkej“ ani „kámoš“, není se svými dětmi na roveň. Na druhé straně má pro děti pochopení, má je rád a ochotně se v komunikaci přizpůsobí jejich úrovni.
  • Toto místo by mohlo ukazovat, že ne (možná nejen) Bůh čekal ve Stanu, až za Ním Mojžíš příležitostně zavítá, ale také Mojžíš čekával ve Stanu, až jej Hospodin příležitostně osloví.
  • Je velmi dobré být s Bohem v modlitbě průběžně celý den. Je dobré být s Bohem v námi vyhrazeném čase. Je ale také dobré vytvořit si v životě čas, kdy my čekáme, až nás Nejvyšší osloví.
  • Co tedy Nejvyšší potřeboval za nutné Mojžíšovi sdělit? Uvidíme, že šlo o pokyny pro lid. Jaké pokyny tedy považoval Hospodin pro Izrael za nezbytné?
  • Co bychom my považovali za důležité, kdybychom byli vůdci národa? Jak uvidíme, Hospodin považuje za klíčové přinášení obětí. Toto téma se potáhne celou knihou jako červená nit.
  • Budeme přemýšlet, co nám mají oběti ukázat a proč jsou pro Boha i pro nás tak důležité.

2 Promluv k synům Izraele a řekni jim: Když chce někdo z vás přinést (obětní dar) Hospodinu, přinesete svůj obětní dar z dobytka, ze skotu nebo z bravu. 

  • h.: člověk;
  • impf.; n.: přináší; 
  • [U obětí se většinou opakuje obecný postup vyjádřený slovesy: přinést (resp. přivést, hiqríb), položit ruku (sámak), zabít (šáchat), pokropit (záraq, resp. nějaká manipulace s krví), zapálit (resp. obětovat,  hiqtír  n. sárap) u některých: jíst (’ákal);
  • h. qorbán;
  • Bůh považoval za nutné Mojžíšovi sdělit pokyny ohledně obětí. Oběti jsou poměrně složitou oblastí židovského náboženského života. Je jich více druhů a způsob jejich přinášení je většinou přesně definován.
  • Jak je uvedeno v poznámce ČSP, některé věci se u obětí opakují a jsou společné. Zde se mluví o gorbánu, přeloženo jako obětní dar.
  • Oběti byly tyto (budeme dále upřesňovat):
    • Zápalná oběť, Burnt Offering (Olah): oběť zvířete, které bylo celé spáleno na oltáři. Symbol zasvěcení a vykoupení.
    • Oběť přídavná, Grain Offering (Minchah): Darovací oběť z jemné mouky, oleje a kadidla, často obětovaná spolu se zápalnou obětí, symbolizující díkůvzdání.
    • Peace Offering (Shelamim): An offering where part of the sacrifice was eaten by the offerer, symbolizing fellowship with God and others.
  • Sin Offering (Chatat): An offering made to atone for unintentional sins.
  • Guilt Offering (Asham): A sacrifice for specific offenses, particularly those involving restitution.
  • What is Korban?
  • Korban (from the Hebrew root „karav,“ meaning „to draw near“) is a general term used to describe offerings or sacrifices that were brought to the altar as a means of approaching God. The term can refer to any type of offering, such as those mentioned above. It emphasizes the idea of drawing near to God through acts of devotion, sacrifice, and atonement.
  • – srv. Mk 7:11
    3Bude-li jeho obětním darem zápalná oběť ze skotu, přivede samce bez vady.a Přivede jej ke vchodu do stanu setkávání, aby nalezl zalíbení před Hospodinem. a Žd 9:141P 1:19
    4Položí ruku na hlavu zápalné oběti; ta bude za něj laskavě přijata a získá pro něj smíření.
    5Pak zabijev4 tele před Hospodinem a (synové Áronovi, kněží,)t5 přinesou krev a krví ze všech stran pokropí oltář, který je u vchodu do stanu setkávání. v4 [tedy (stejně jako v. Lv 1:6a.Lv 1:9a) ten, kdo přináší oběť; LXX mění na: oni (tj. kněží)] t5 zde je poprvé užita tato vazba, která pův. označuje vlastní syny Árona (Eleazara a Ítamara) a později (evidentně po jejich smrti – Joz 24:33) přechází v obecnější význam: Áronovi potomci; Lv 2:2Lv 3:2Nu 3:3n!; Nu 10:8Joz 21:19; + srv. Lv 21:1Joz 21:101Pa 6:35 – 1Pa 6:391Pa 24:1 – 1Pa 24:19.1Pa 24:312Pa 35:14Neh 12:47L 1:5p
    6Stáhnet6 zápalnou oběť a rozseká ji na díly. t6 h.: Svlékne kůži; srv. Lv 7:8!
    7Synové kněze Árona dají oheň na oltář a narovnají dříví na oheň.
    8Synové Áronovi, kněží, narovnají díly, hlavu a lůjv7 na dříví, které je na ohni na oltáři. v7 [tj. tvrdý tuk kolem ledvin hovězího a skopového dobytka]
    9Vnitřnostia a hnáty však umyje vodou a kněz to všechno budet8 obětovat na oltáři. To je zápalná oběť, ohnivá oběť, příjemná vůněb Hospodinu. t8 h.: zapálí a Ex 12:9b Lv 2:2Lv 3:5Lv 4:31Lv 6:8Lv 23:13Gn 8:21Ex 29:18Nu 15:3Ez 20:41Ř 12:1Ef 5:2
    10Bude-li jeho obětní dar z bravu, z ovcí či koz, přivede jako zápalnou oběť samce bez vady.
    11Zabije ho před Hospodinem na severní straně oltáře a synové Áronovi, kněží, pokropí jeho krví oltář ze všech stran.
    12Rozseká ho na díly. S jeho hlavou a lojem je kněz narovná na dříví, které je na ohni na oltáři.
    13Vnitřnostia a hnáty umyje vodou a kněz to všechno přinese a bude obětovat na oltáři. To je zápalná oběť, ohnivá oběť, příjemná vůně Hospodinu. a Ex 12:9p@
    14Bude-li jeho obětním darem Hospodinu zápalná oběť z ptactva, přinese svůj obětní dar z hrdliček či z holoubat.v9 v9 [obětovat ptáky bylo dovoleno chudým; Lv 5:7Lv 12:8L 2:24]
    15Kněz ho přinese k oltáři, nehtem mu natrhnea hlavu a bude obětovat na oltáři. Jeho krev nechá vykapat na stěnu oltáře. a Lv 5:8
    16Odstraní vole s vývržkem a odhodí to východně vedle oltáře, tam, kde je popel.t10 t10 h.: tuk; [popel z obětovaného tuku, srv. 1Kr 13:3]
    17Roztrhne ho za křídla, ale nerozdělí ho. Kněz ho bude obětovat na oltáři na dříví, které je na ohni. To je zápalná oběť, ohnivá oběť, příjemná vůně Hospodinu.

 

  Commentaries – (Biblické komentáře) Jazyk Velikost písma

 Pokročilé vyhledávání Porovnávací režim Display settings Display settings יהוהיהוה JehovaJehova

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení