Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 12

Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 12

1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi:

  • Pro změnu informace pouze pro Mojžíše.
  • Áron byl možná nyní více zaneprázdněn službou.

2 Promluv k synům Izraele: Když žena počne a porodí chlapce, bude nečistá sedm dní; bude nečistá jako po dobu své menstruační nečistoty.

  • Rozdíl mezi porodem chlapce a děvčete je markantní. Fyziologicky k tomu žádný důvod, pokud vím, neexistuje. Chlapec je tedy opravdu vnímám z hlediska očišťování jako méně „problémový“.
  • Na druhé straně je možné, že „údajná“ nečistota porodivší a menstruující ženy je pouze Boží „fintou“, která má ženě zajistit klid na zotavenou.
  • Nečistého člověka se nebylo možno ani dotknout, dokonce ani jeho oblečení. Taková žena měla zajištěn klid v ústraní.

3 Osmého dne bude obřezáno maso jeho předkožky. 

  • Příkaz o obřízce osmého dne je starší, „Abrahamovský“ (Gn 17).
  • Mojžíš tedy pouze opakuje.

4 Třicet tři dní zůstane v očišťování od krve. Nedotkne se ničeho svatého a nevejde do svatyně, dokud se nenaplní dny jejího očišťování.

  • Žena nikam nesmí, ale zároveň nemusí. Neúčastní se náboženského života, nechodí na bohoslužby.
  • To trvá celkem 40 dní, tedy necelých šest týdnů. (Odtud šestinedělí).
  • Je to také doba, kdy se zhojí porodní cesty, zavine děloha, rozběhne se kojení, apod. Dá se říci, že po šesti týdnech je žena z porodu zotavena a má sílu k zapojení do běžného života.

5 Pokud porodí děvče, bude nečistá dva týdny jako při menstruaci a šedesát šest dní zůstane v očišťování od krve.

  • „Karanténa“ u holčičky trvá plných 80 dnů, tedy více než jedenáct týdnů. Je to oproti chlapci dvojnásobek.
  • My jsme přejali po porodu šestinedělí jako obecně akceptovatelnou dobu na zotavení po porodu. Nikoho z křesťanů, pokud vím, ani nenapadne, že by po porodu dívky čekali déle.
  • Narození děvčete bylo v tu dobu chápáno úkorně (v mnoha zemích je tomu tak doposud). Z vyššího principu je to samozřejmě nesmysl – víme, že Bohu na mužích i na ženách záleží stejně. Navíc, když je vychýlena rovnováha rození děvčat a chlapců, vede to k závažným společenským problémům.
  • Víme, že v současné Číně a Indii se vzhledem k ultrazvukové a potratové selekci rodí více chlapců, než děvčat. Výsledkem je „armáda“ mladých mužů, kterým chybějí nevěsty.
  • Z historického a kulturního hlediska se preference chlapců ve starověké společnosti pochopit dá – muž byl pokračovatelem rodu, jistotou na stáří, dívka po svatbě přecházela do domu otce. aj.
  • Bůh zařídil, že chlapci se všude na světě rodí častěji: v poměru 105 chlapců na 100 dívek. Důvodem je vyšší úmrtnost chlapců; v dospělosti je již poměr pohlaví vyrovnán.
  • Stále ale nevíme, proč bylo očišťování po porodu dívky dvakrát delší. Žádné vysvětlující teorie mě neuspokojily – nezbývá, než to vzít jako fakt, případně jako symboliku určité nerovnováhy mezi „hodnotou“ muže a ženy.
  • Mohlo ale také jít o určitou kompenzaci pro rodičku ve smyslu: Porodila jsi dívku, manžel možná není úplně nadšený – tak ti po porodu alespoň jako bonus dopřeji delší dobu klidu a relaxace na rekonvalescenci.
  • Mimochodem: Muži, kteří dávají po porodu dívky najevo zklamání, se chovají hloupě.
  • Ještě si připomeňme, že po dobu očišťování spolu manželé nemohli spát. Šest týdnů se ještě nějak dá přežít, zvláště k přihlédnutím k tomu, co všechno se během porodu s ženiným tělem dělo. Dalších skoro jednou tolik, je již poměrně drsných.
  • Když zvážíme, kolik dnů ještě trvalo každoměsíční očišťování od menstruace, mnoho volných dnů pro sexuální život manželům nezbývalo. Těhotenství a kojení (ženy většinou při kojení nemenstruují) tak byly jedinými obdobími, kdy manželé nebyli předpisy omezováni.
  • Snad je zajímavé, že v těhotenství žádná omezení neexistují – hranicí pro konec sexuálního života je až porod sám.

6 Když se naplní dny jejího očišťování za syna či dceru, přinese knězi ke vchodu do stanu setkávání ročního beránka jako zápalnou oběť a holoubě či hrdličku jako oběť za hřích. 7 Kněz to přinese před Hospodina, vykoná za ni obřad smíření a bude čistá od svého krvetoku. Toto je zákon o rodičce chlapce či děvčete. 

  • h.: pramene krve;
  • Vypršení přikázané lhůty ještě neznamenalo čistotu – bylo třeba příslušně obětovat.
  • Formulace o očišťování od „svého krvácení“ jsou nepříjemné: Navozují pocit, jako by žena za svůj stav mohla, jako by byla za svou nečistotu zodpovědná. Tak tomu samozřejmě není – žena si menstruaci ani porod nevymyslela, zařídil to tak Bůh.
  • Nicméně Bůh není korektní – vyžaduje od nás pokoru. Každý člověk má nést svůj osud s pokorou a ochotou. Ukřivděnost, stěžování si či dokonce vzpoura, k ničemu nevedou.

8 Jestliže její (prostředky nestačí) na ovci, vezme dvě hrdličky nebo dvě holoubata, jedno jako zápalnou oběť a druhé jako oběť za hřích. Kněz za ni vykoná obřad smíření a bude čistá. 

  • h.: ruka nenajde dost; 
  • Cílem není manžele přivést na mizinu – jde o princip a ochotu.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení