1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi:
- Pro změnu informace pouze pro Mojžíše.
- Áron byl možná nyní více zaneprázdněn službou.
2 Promluv k synům Izraele: Když žena počne a porodí chlapce, bude nečistá sedm dní; bude nečistá jako po dobu své menstruační nečistoty.
- Rozdíl mezi porodem chlapce a děvčete je markantní. Fyziologicky k tomu žádný důvod, pokud vím, neexistuje. Chlapec je tedy opravdu vnímám z hlediska očišťování jako méně „problémový“.
- Na druhé straně je možné, že „údajná“ nečistota porodivší a menstruující ženy je pouze Boží „fintou“, která má ženě zajistit klid na zotavenou.
- Nečistého člověka se nebylo možno ani dotknout, dokonce ani jeho oblečení. Taková žena měla zajištěn klid v ústraní.
3 Osmého dne bude obřezáno maso jeho předkožky.
- Příkaz o obřízce osmého dne je starší, „Abrahamovský“ (Gn 17).
- Mojžíš tedy pouze opakuje.
4 Třicet tři dní zůstane v očišťování od krve. Nedotkne se ničeho svatého a nevejde do svatyně, dokud se nenaplní dny jejího očišťování.
- Žena nikam nesmí, ale zároveň nemusí. Neúčastní se náboženského života, nechodí na bohoslužby.
- To trvá celkem 40 dní, tedy necelých šest týdnů. (Odtud šestinedělí).
- Je to také doba, kdy se zhojí porodní cesty, zavine děloha, rozběhne se kojení, apod. Dá se říci, že po šesti týdnech je žena z porodu zotavena a má sílu k zapojení do běžného života.
5 Pokud porodí děvče, bude nečistá dva týdny jako při menstruaci a šedesát šest dní zůstane v očišťování od krve.
- „Karanténa“ u holčičky trvá plných 80 dnů, tedy více než jedenáct týdnů. Je to oproti chlapci dvojnásobek.
- My jsme přejali po porodu šestinedělí jako obecně akceptovatelnou dobu na zotavení po porodu. Nikoho z křesťanů, pokud vím, ani nenapadne, že by po porodu dívky čekali déle.
- Narození děvčete bylo v tu dobu chápáno úkorně (v mnoha zemích je tomu tak doposud). Z vyššího principu je to samozřejmě nesmysl – víme, že Bohu na mužích i na ženách záleží stejně. Navíc, když je vychýlena rovnováha rození děvčat a chlapců, vede to k závažným společenským problémům.
- Víme, že v současné Číně a Indii se vzhledem k ultrazvukové a potratové selekci rodí více chlapců, než děvčat. Výsledkem je „armáda“ mladých mužů, kterým chybějí nevěsty.
- Z historického a kulturního hlediska se preference chlapců ve starověké společnosti pochopit dá – muž byl pokračovatelem rodu, jistotou na stáří, dívka po svatbě přecházela do domu otce. aj.
- Bůh zařídil, že chlapci se všude na světě rodí častěji: v poměru 105 chlapců na 100 dívek. Důvodem je vyšší úmrtnost chlapců; v dospělosti je již poměr pohlaví vyrovnán.
- Stále ale nevíme, proč bylo očišťování po porodu dívky dvakrát delší. Žádné vysvětlující teorie mě neuspokojily – nezbývá, než to vzít jako fakt, případně jako symboliku určité nerovnováhy mezi „hodnotou“ muže a ženy.
- Mohlo ale také jít o určitou kompenzaci pro rodičku ve smyslu: Porodila jsi dívku, manžel možná není úplně nadšený – tak ti po porodu alespoň jako bonus dopřeji delší dobu klidu a relaxace na rekonvalescenci.
- Mimochodem: Muži, kteří dávají po porodu dívky najevo zklamání, se chovají hloupě.
- Ještě si připomeňme, že po dobu očišťování spolu manželé nemohli spát. Šest týdnů se ještě nějak dá přežít, zvláště k přihlédnutím k tomu, co všechno se během porodu s ženiným tělem dělo. Dalších skoro jednou tolik, je již poměrně drsných.
- Když zvážíme, kolik dnů ještě trvalo každoměsíční očišťování od menstruace, mnoho volných dnů pro sexuální život manželům nezbývalo. Těhotenství a kojení (ženy většinou při kojení nemenstruují) tak byly jedinými obdobími, kdy manželé nebyli předpisy omezováni.
- Snad je zajímavé, že v těhotenství žádná omezení neexistují – hranicí pro konec sexuálního života je až porod sám.
6 Když se naplní dny jejího očišťování za syna či dceru, přinese knězi ke vchodu do stanu setkávání ročního beránka jako zápalnou oběť a holoubě či hrdličku jako oběť za hřích. 7 Kněz to přinese před Hospodina, vykoná za ni obřad smíření a bude čistá od svého krvetoku. Toto je zákon o rodičce chlapce či děvčete.
- h.: pramene krve;
- Vypršení přikázané lhůty ještě neznamenalo čistotu – bylo třeba příslušně obětovat.
- Formulace o očišťování od „svého krvácení“ jsou nepříjemné: Navozují pocit, jako by žena za svůj stav mohla, jako by byla za svou nečistotu zodpovědná. Tak tomu samozřejmě není – žena si menstruaci ani porod nevymyslela, zařídil to tak Bůh.
- Nicméně Bůh není korektní – vyžaduje od nás pokoru. Každý člověk má nést svůj osud s pokorou a ochotou. Ukřivděnost, stěžování si či dokonce vzpoura, k ničemu nevedou.
8 Jestliže její (prostředky nestačí) na ovci, vezme dvě hrdličky nebo dvě holoubata, jedno jako zápalnou oběť a druhé jako oběť za hřích. Kněz za ni vykoná obřad smíření a bude čistá.
- h.: ruka nenajde dost;
- Cílem není manžele přivést na mizinu – jde o princip a ochotu.