5. Mojžíšova – kapitola 18

Vít Šmajstrla

5. Mojžíšova – kapitola 18

1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 2 Promluv k synům Izraele a řekni jim: Já Hospodin jsem váš Bůh. 3 Podle činů egyptské země, ve které jste sídlili, nejednejte, ani podle činů kenaanské země, do níž vás přivádím, nejednejte a podle jejich ustanovení nežijte. 

  • n~: (náboženských) zvyklostí; 
  • Od té doby, co jste se smluvně stali mým národem, jsou věci jinak. Žijete nově, velmi odlišně od ostatních.
  • Odlišně od způsobu života před naší smlouvou a odlišně od způsobu života kolem vás.
  • Jde o obecný pokyn pro všechny Hospodinovy a Kristovy následovníky všech míst a dob: Žijeme jinak, než jsme žili a jinak, než žije svět.
  • Více o vztahu věřících a světa viz studie Svět v sekci Biblické studie.

4 Plňte má nařízení, zachovávejte má ustanovení a žijte podle nich. Já Hospodin jsem váš Bůh. 

  • [jak jsou vyjmenovávána v násl. kpp.;
  • Váš nový životní styl definuji Já, Hospodin.
  • Na vás je jejich dodržování.

5 Zachovávejte má ustanovení a nařízení, když je člověk plní, bude skrze ně žít. Já jsem Hospodin. 

  • Já jsem Hospodin – Já jsem určovatel pravidel, já jsem Ten, kdo definuje dobro a zlo.
  • Má pravidla (ustanovení a nařízení) nejsou samoúčelná ani svévolná – jejich dodržování je pro lidi velmi užitečné, protože jsou dobrá, prospěšná, životanosná.
  • Boží ustanovení a nařízení jsou (jak uvidíme dále) prospěšná sama o sobě, ale zároveň za nimi Hospodin stojí – tedy podporuje ty, kdo je dodržují a nepodporuje či dokonce eliminuje ty, kdo nikoliv.
  • Uvidíme, o jakých příkazech bude řeč tentokráte.

6 Nikdo z vás se nepřiblíží k žádnému (svému pokrevnímu příbuznému,) aby odhalil jeho  nahotu. Já  jsem Hospodin. 

  • (vyjadřuje to zde h. pl. slovesa); 
  • h.: masu svého masa (- různé h. výrazy);
  • [vazba je zřejmě eufemismem pro pohlavní styk;
  • Jde tedy o zákaz krvesmilstva. To je škodlivé samo o sobě (zvyšuje riziko poškození genetického kódu a chorob), je ale taky zároveň Bohu odporné (ne všechny zákazy se týkají geneticky příbuzných, jak uvidíme níže. Např. snacha).
  • Je dost pravděpodobné, že nemusí jít pouze o pohlavní styk (což jistě obrat o odhalení nahoty znamená, jak píše poznámka ČSP), ale i o vzájemnou expozici nahotě.
  • Jak moc je možno se v rodině přes sebou odhalovat či svlékat, přesně definováno není. „Švédský model“ společných návštěv sauny či „německý“ nudismus jistě správný není. Cudnost vůči příbuzným opačného pohlaví by měla být samozřejmostí.
  • Jde samozřejmě o opačné pohlaví.
  • Následuje výčet toho, kdo je definován jako blízký příbuzný se zákazem krvesmilstva.

7 Nahotu svého otce, to je nahotu své matky, neodhalíš. Je to tvá matka, neodhalíš její nahotu. 8 Nahotu ženy svého otce neodhalíš; je to nahota tvého otce. 9 Nahotu své sestry, dcery svého otce nebo své matky,  narozené v domě či mimo něj — neodhalíš jejich nahotu. 10 Nahotu dcery svého syna ani své dcery — jejich nahotu neodhalíš, neboť jsou tvojí nahotou. 11 Nahotu dcery ženy svého otce, narozené tvému otci — je to tvá sestra, neodhalíš její nahotu. 12 Neodhalíš nahotu sestry svého otce; je to příbuzná tvého otce. 13 Neodhalíš nahotu sestry své matky, neboť je to příbuzná tvé matky. 14 Neodhalíš nahotu bratra svého otce — nepřiblížíš se k jeho ženě; je to tvá teta. 15 Neodhalíš nahotu své snachy; je to žena tvého syna, neodhalíš její nahotu. 16 Neodhalíš nahotu ženy svého bratra; je to  nahota tvého bratra. 17 Neodhalíš nahotu ženy i její dcery, ani si nevezmeš dceru jejího syna či její dcery, abys odhalil její nahotu — jsou to příbuzné; je to hanebnost.

  • Seznam je psán z pohledu muže – zjevně je předpokládáno, že muže by taková věci mohly napadnout, případně že by se takové věci mohl vynucovat. Muži v tom samozřejmě většinou nejsou sami – jistě si lze představit i svádějící příbuznou.
  • Takže jde o:
    • matku, vlastní i nevlastní
    • sestru vlastní i nevlastní, bez ohledu na to, jestli je momentálně součástí rodiny
    • vnučku
    • tetu z obou stran
    • manželku strýce
    • snachu
    • švagrovou
    • verš 17 zřejmě hovoří o zákazu mít za manželku zároveň ženu i její dceru či vnučku
  • Vidíme, že zdaleka ne vždy jde genetické příbuzenství.
  • Zajímavé je, že nejsou zahrnutí bratranci a sestřenice. Tomu odpovídá i různý přístup ve světě:
    • Povolené jsou v ČR, Slovensku, Německu, Francii, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, aj.
    • Nejen legální, ale přímo běžné jsou v Turecku, Íránu, Pákistánu, Indii
    • Ve státech s islámským právem (šaría) jsou tyto sňatky obvykle povoleny a mohou být dokonce preferovány.
    • V Africe je to údajně různé, ale většinou nejsou omezené
    • USA: Povolené např. v Kalifornii, New Yorku nebo Coloradu. Zakázané: Např. v Kentucky, Západní Virginii nebo Texasu. Některé státy povolují sňatek mezi bratranci pouze tehdy, pokud jsou starší a nemohou mít děti.
    • Čína a Tchaj-wan: Sňatky mezi bratranci a sestřenicemi jsou zakázány.
    • Japonsko: Tyto sňatky jsou právně povoleny, ale kulturně méně běžné.
    • V některých právních systémech je důležité, zda jde o první bratrance/sestřenice nebo vzdálenější příbuzné. Vzdálenější příbuzenství (např. druhé bratrance/sestřenice) je většinou povoleno bez omezení.
  • Dá se říci, že pro povolení svazků mezi bratranci a sestřenicemi hovoří: Zachování rodinného majetku, kulturní tradice, malá genetická rizika a chybění explicitního zákazu v Bibli.
  • Proti hovoří, že genetická rizika jsou přece jen vyšší, než u nepříbuzných.
    • Bratranci a sestřenice mají společných 12,5% genů.
    • U nepříbuzných párů je riziko závažných vrozených vad nebo dědičných poruch u dětí kolem 2–3 %. U „prvních“ bratranců a sestřenic se riziko zvyšuje asi dvojnásobně, na přibližně 4–6 %. (Což je podobné riziko jako u žen starších čtyřiceti let).
  • Při čtení o zákazu incestu je zajímavé přemýšlet, kdy jej vlastně Bůh zavedl – u Adama, Evy a jejich potomků nějakou dobu musely být sňatky mezi sourozenci legitimní.

18 Nevezmeš si ženu k její sestře jako rivalku, abys odhalil její nahotu za jejího života. 

  • n.: vedlejší ženu;
  • Zřejmě jde o zákaz vzít si jako dvě manželky sestry.
  • Výraz „rivalka“ (hebrejsky prý znamená něco jako „těsná soupeřka“) odráží pravděpodobnost nepřátelství a napětí mezi manželkami a sestrami současně.
  • Situace v polygamních rodinách nikdy nebyla jednoduchá a mezi sestrami by zřejmě mohla být ještě složitější.
  • Za jejího života ukazuje že mít sestry za manželky je vyloučeno současné, ne však postupně.
  • Biblickým příkladem, kdy byly dvě sestry manželkami jednoho muže, jsou Lea a Ráchel, manželky Jákoba (Gn 29). Jejich vztah také skutečně byl plný rivality, konfliktů a žárlivosti.

19 Nepřiblížíš se k ženě v době její menstruační nečistoty, abys odhalil její nahotu. 

  • Jde částečně o opakování z 15. kapitoly, kde bylo krvácení pojato obecněji.
  • Zde jde o jednoduchý zákaz sexu během menzes.
  • Jak víme, mnohé starozákonní příkazy se na křesťany nevztahují, zde se ale domnívám, že jde o příkaz platný obecně.
  • Pohlavní styk během menstruace je dle mého názoru zvráceností, nejde „pouze“ o starozákonní „židovský“ koncept.
  • To, že je toto tabu v dnešní době široce zpochybňováno (obhájci této prakticky totiž mají pravdu v tom, že nejde o nic škodlivého), osobně považuji za příznak zvrácenosti dnešní západní civilizace.

20 S ženou svého druha nebudeš mít pohlavní styk, aby ses s ní poskvrnil.

  • h.: nedáš své ležení (?/ … výron) pro semeno;
  • Jde zřejmě o jinak formulovaný zákaz cizoložství?
  • Nebo jde o nějakou speciální podskupinu cizoložství? Ale jakou? Něco ve smyslu: Nespi s kamarádovou manželkou? To je snad samozřejmé.

21 Nikoho ze svého potomstva nenecháš provést ohněm Molekovi; neznesvětíš jméno svého Boha. Já jsem Hospodin.

  • n~: obětovat; [zde zmiňováno snad pro sexuální praxe v souvislosti s oběťmi Molekovi] 
  • Je uvedeno v kapitole věnující se sexu, zřejmě proto poznámka ČSP. Obětování dětí nebo jejich účast na satanských rituálech byla mezi pronárody zřejmě poměrně běžná. A sexuální pedofilní praktiky zřejmě často byly toho součástí?
  • Zřejmě jde o zákaz pedofilie všeho druhu.

22 S mužem nebudeš souložit jako se souloží s ženou; je to ohavnost. 

  • n.: spát; h.: ležet leženími;
  • Opět samozřejmě nic kulturně nebo historicky podmíněného.

23 S žádným zvířetem nebudeš mít pohlavní styk, aby ses s ním poskvrnil; ani žena se nepostaví před zvíře, aby s ním obcovala; je to zvrhlost.

  • h.: nepatřičný zmatek (od slovesa „smíchat / zmást“; 
  • Lidé si rádi nastavují kritéria podle svého uvážení. Vůči sobě jsou lidé „tolerantní“, vůči druhým kritičtí.
  • Pro homosexuály je srovnání se zoofily většinou urážlivé. Na úplném dně pomyslného žebříčku jsou pedofilové – těmi opovrhují úplně všichni. Takový postoj je přitom nekonzistentní: Když je moje, např. homosexuální jednání v pořádku, proč ne jednání těch druhých?
  • Pokud Bůh nestanovuje pravidla, kdo potom? Ďábel navádí lidi k tomu, aby byli jako Bůh, tedy aby si pravidla nastavovali sami – což ale v důsledku vede k tomu, že svět vypadá, jak vypadá.

24 Neposkvrníte se žádnou z těchto věcí, neboť všemi těmito věcmi se poskvrňovaly národy, které před vámi vyháním.

  • Nerozhoduje přitom, jak to dělají ostatní – to, že někdo takové věci dělá, nic nevypovídá o tom, že jsou v pořádku. Nejsou – takovéto nečisté sexuální prakticky poskvrňují.
  • Poskvrňují ty, kdo je vykonávají, ale i celé národy.

25 Protože se země poskvrnila, navštívil jsem ji s trestem za její provinění a země vyvrhla své obyvatele. 

  • Místní národy se sexuálním nečistotě oddávaly široce a bezuzdně. Šlo o jejich provinění , které poskvrnilo zemi a vedlo k tomu, že země své obyvatele vyvrhlaCo to znamená:
  • Svými zvrácenostmi se národ stal pro planetu přítěží. Planeta samozřejmě nemá žádné vnímání – chce se tím říci, že takový národ se stal nestravitelným pro Boha. Jestliže se z některého místa šíří pouze temnota, zvrácenost a zlo všeho druhu, Bůh (po nějaké době usilování o změnu) přistoupí k odstranění tohoto „hnisavého ložiska“ z tváře země.
  • Jde o hrozivou informaci – můžeme se totiž logicky ptát, jak Nejvyšší vnímá Českou republiku. Pokud by ji totiž vnímal pouze jako místo, kde se ročně potraty usmrtí skoro třicet tisíc nenarozených dětí, odkud se šíří nejvíce pornografických filmů na planetě, kde se lidé nežení a nevdávají a nemají děti, kde každý druhý cvičí jógu a vůbec bují okultismus všeho druhu, kde jsou lidé vzpurní vůči autoritám a uprostřed nebývalé hojnosti stále nespokojení a nevděční; a kde jsou zároveň lidé nejvíce na planetě odmítaví vůči Kristu – je otázka, jestli by taková země v Božích očích nebyla zralá k eliminaci.

26 Vy však zachovávejte má ustanovení a má nařízení a nepáchejte nic z těchto ohavností — ani  domorodec, ani příchozí, který pobývá uprostřed vás.

  • Zodpovědnost je kolektivní. Je třeba na dodržování zákazů i příkazů nejen osobně, ale i zajistit, aby se neděly ve společnosti kolem.

27 Neboť všechny tyto ohavnosti páchali lidé země, kteří byli před vámi, a země se poskvrnila.

  • Překročení těchto příkazů a zákazů má nejen důsledky osobní (pro hřešícího), ale nějakým způsobem poškozuje celý národ a dokonce i území.

28 Ať vás země nevyvrhne, když byste ji znečistili, jako vyvrhla národ, který byl před vámi. 

  • Je otázka, jak dochází k tomuto „vyvrhnutí zemí“.
  • Formulace by mohla naznačovat, že jde o nějaký automatický proces, kde se země sama brání těm, kdo takové věci páchají: Nechce je „na sobě“ a aktivně proti nim zasahuje. Mohla by se snažit takový národ ze sebe „setřást“ např. neúrodností nebo klimatickými katastrofami.
  • Spíše ale jde o Boží zásahy, země žádnou vlastní schopnost myšlení nebo jednání nemá.
  • Podobně je tomu zřejmě ohledně prolité krve, která také ze země nevolá o pomstu (Ábelova krev´) jako taková, ale jde o Boží usilování o pomstu a nastolení spravedlnosti.

29 Neboť každý, kdo by páchal nějakou z těchto ohavností, všichni ti, kdo je páchají, ať jsou vyhlazeni zprostřed mého lidu. 

  • To nešlo zajistit jinak, než tím, že Boží Zákon byl ztotožněn se zákonem státním. Diskuze o tomto přístupu je složitá – v současné době jej známe nejvíce z muslimského práva šária, jehož vnucování si nikdo nepřeje. Na druhé straně Boží Zákony se ve větší či menší míře „propsaly“ do zákonodárství všech zemí na planetě.
  • V mnoha zemích existuje rovněž oficiální státní náboženství, což není totéž, ale pro zajímavost jsou níže uvedeny některé příklady:
    • Sunitský islám: Saúdská Arábie, Pákistán, Maledivy, Jordánsko, Kuvajt
    • Ší’itský islám: Írán
    • Obecný islám: Afghánistán, Egypt, Libye
    • Anglikánská církev: Spojené království
    • Římskokatolická církev: Vatikán, Lichtenštejnsko, Malta, Monako, Kostarika
    • Pravoslaví: Řecko
    • Luteránství: Dánsko, Norsko, Island
    • Buddhismus: Thajsko, Bhútán
    • Judaismus: Izrael
    • Hinduismus: Nepál (od r. 2007 je sekulární)

30 Zachovávejte můj řád, abyste nepáchali nic z těchto ohavných zvyklostí, které se páchaly před vámi, a neposkvrňujte se jimi. Já Hospodin jsem váš Bůh. 

  • Nyní jste Mým národem a žijete podle Mých pravidel. To, co se zde dělo před vámi, s vámi nemá nic společného. Je třeba se od toho oddělit.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení