1 V osmnáctém roce vlády krále Jarobeáma se stal králem nad Judou Abijáš.
- Odpočítávání let podle krále zrovna kralujícího v „konkurenčním“ království je pro nás nezvyklé. Umožňuje přesnou časovou orientaci, ale pro historiky je jistě oříškem nalézt pevné body umístitelné do našeho kalendáře
- Jsme u třetí generace po Davidovi – Šalomoun byl jeho synem, Rechabeám vnukem a Abijáš je pravnuk. Rechabeám zřejmě svého dědu nezažil, narodil se až po Davidově smrti. Opravdové zbožnosti se neměl kde naučit.
- Prarodiče někdy mají na zbožnost svých vnoučat důležitý vliv. Když rodiče zbožní nejsou, prarodiče mohou leccos zachránit.
2 Kraloval v Jeruzalémě tři roky. Jeho matka se jmenovala Míkaja, dcera Uríelova z Gibeje. Mezi Abijášem a Jarobeámem trval boj.
- dle TM; většina rkp. LXX a Pš: Maaka;
- Vládu převzal v neklidné době – se sousedním královstvím byly vztahy stále velmi napjaté.
3 Abijáš rozpoutal boj s vojskem bojovníků, se čtyřmi sty tisíci vybranými muži. Jarobeám se proti němu sešikoval do boje s osmi sty tisíci vybranými muži, udatnými hrdiny.
- Abijáš byl iniciativní – učinil pokus o opětovné sjednocení.
- My víme, že naději na úspěch neměl, neboť rozdělení Izraele bylo Boží vůlí.
- Často se diskutuje o tom, že velikosti armád jsou nadsazené, že tak obrovské armády jsou nepravděpodobné či nemožné. Argumentuje se různě:
- počty vojáků odpovídají zhruba sčítáním lidu provedenými Davidem
- výše uvedená čísla nemusí nutně znamenat, že tyto počty vojáků proti sobě nastoupily při jedné bitvě. Může jít o soupis bojeschopných mužů
- Ať už je počet nul jakýkoliv, lze předpokládat, že:
- armády byly velké,
- že vojáci byli elitní,
- a že sever měl armádu výrazně větší.
4 Abijáš se postavil na hoře Semárajimu, která je v Efrajimském pohoří, a řekl: Slyšte mě, Jarobeáme a celý Izraeli!
- ČSP [lokalita hory nejistá, ale srv. město S. (Joz 18,22) na hranicích Benjamína a Izraele]+
- Abijáš byl o pravoplatnosti svého nároku zjevně přesvědčen.
5 Což vám není známo, že Hospodin, Bůh Izraele, dal království nad Izraelem navěky Davidovi, jemu a jeho synům, skrze smlouvu soli?
- Obrat: Což vám není známo ukazuje, že by jim to být známo být mělo. I Izraelci ze severu by měli vědět, že nárok Judejců je legitimní a Bohem potvrzený.
- Proč je zmíněna zrovna smlouva soli? Solily se oběti. Sůl je symbolem trvanlivosti, tj. pevné a nezměnitelné smlouvy.
- Abijáš již „zapomněl“ uvést, že Davidův dům si svou nevěrností tuto smlouvu pokazil. Jarobeám mohl oponovat zase svými sliby od Hospodina.
6 Povstal však Jarobeám, syn Nebatův, otrok Šalomouna, syna Davidova, aby se vzbouřil proti svému pánu.
- Dává do kontrastu svůj královský původ s Jarobeámovým „obyčejným“ neurozeným původem.
- S tím, že Jarobeám se vzbouřil – což striktně vzato byla pravda.
7 Shromáždili se k němu ničemní muži, ničemníci a byli silnější než Rechabeám, syn Šalomounův. Rechabeám byl mladý a nerozhodný a nepočínal si proti nim zmužile.
- h.: prázdní;
- bylo mu tehdy 41 let
- h.: slabého srdce;
- Nasazuje nejen na Jarobeámovu vzpouru, ale mluví urážlivě i o lidech, kteří tehdy stáli na Jarobeámově straně. Považuje je za ničemníky.
- To, že se jim vzpoura povedla, zdůvodňuje mládím a slabostí svého otce. Což ale nebyla pravda – jednak otec tak mladý nebyl, jednak bojovat chtěl, pouze se nechal korigovat prorokem Šemajášem.
8 A teď si říkáte, že odoláte Hospodinovu království v ruce synů Davidových. Je vás velké množství a máte u sebe zlatá telata, která vám udělal Jarobeám jako bohy.
- Chce je demotivovat: Váš boj je nelegitimní a Bůh stojí na naší straně
- Uznává, že Izraelců je mnoho, ale podsouvá jim, že je marné na to spoléhat. Když s nimi není Hospodin, stejně jim to k ničemu nebude.
- To, že Seveřané s sebou „táhli“ modly je pro ně hodně špatnou vizitkou – jejich duchovní stav musel být opravdu katastrofální. Jarobeám zjevně dělal, „co mohl“, aby je odpoutal od vztahu k Hospodinu a od bohoslužby v Jeruzalémě.
9 Což jste ale nezahnali Hospodinovy kněze, syny Áronovy, a lévity a neudělali si kněze, jako mají národy zemí? Každý, kdo přišel s býčkem, mládětem býka, a sedmi berany, aby se zasvětil, stal se knězem nebohů.
- h.: naplnil svou ruku;
- Abijáš byl dobře informován o katastrofálním stavu duchovního života seveřanů. Vládla v této oblasti naprostá anarchie. Kněze dělali lidé ze spodiny společnosti.
10 Co se nás týče, Hospodin je náš Bůh a neopustili jsme ho. Kněží, kteří slouží Hospodinu, jsou syny Áronovými a lévité jsou při práci. 11 Pálí Hospodinu zápalné oběti ráno co ráno, večer co večer a vonné kadidlo a předkladné chleby dávají na čistý stůl; zlatý svícen a jeho lampy zapalují večer co večer, neboť my (zachováváme službu) Hospodina, našeho Boha, ale vy jste ho opustili.
- My to děláme správně. Držíme si stále Boží linii
12 Hle, s námi v čele je Bůh a jeho kněží s poplašnými trubkami, aby proti vám spustili křik. Nebojujte s Hospodinem, Bohem svých otců, protože neuspějete.
- Bůh je s naší armádou, ne s vaší. Použití trub se v boji již vícekráte osvědčilo a my se ho chystáme použít proti vám.
13 Jarobeám nechal zálohu obejít, aby se dostal za ně. Tak byli před Judejci a záloha za nimi.
- Jarobeám možná využil Rechabeámova proslovu k manévrům vojska, k obklíčení Judejců
14 Judejci se ohlédli a uviděli, že je proti nim boj zpředu i zezadu. I křičeli k Hospodinu, kněží troubili na trubky
- Šlo o kritický moment: Jarobeámovi se podařilo vnést do judského vojska paniku. Nicméně ta se přetavila v pro něho zcela nežádoucí jednání – Judejci v zoufalství volali k Hospodinu.
15 a judští muži spustili křik. I stalo se, když judští muži spustili křik, Bůh porazil Jarobeáma a celý Izrael před Abijášem a Judejci. 16 Synové Izraele utíkali před Judejci a Bůh je vydal do jejich ruky.
- Abijáš měl tedy pravdu – Bůh se k Judejcům přiznal. Jejich vztah s Hospodinem byl živý a v situaci nouze se probudil.
17 Abijáš a jeho lid jim způsobili velkou porážku a padlo pobitých z Izraele pět set tisíc vybraných mužů.
- Porážka byla rozhodně zdrcující a pro Izrael ničivá.
18 Synové Izraele byli v té době pokořeni a synové judští byli silnější, protože spoléhali na Hospodina, Boha svých otců.
- Tak to asi opravdu bylo.
19 Abijáš pronásledoval Jarobeáma a dobyl od něj některá města: Bét-el a jeho vesnice, Ješánu a její vesnice a Efrón a jeho vesnice
- Abijáš své vítězství přetavil v další územní zisky. Na zisk Izraele zpátky ale sílu neměl
20 Jarobeám již za Abijášových dnů nezískal moc. Hospodin ho postihl, takže zemřel.
- Oslabení Jarobeáma a Severu bylo významné. Jarobeám sám zemřel.
- Sice se stal králem, jak si přál, ale mnoho štěstí mu to nepřineslo. Systematicky odcizoval Hospodinu sebe i národ.
21 Ale Abijáš se vzmáhal. Vzal si čtrnáct žen a zplodil dvacet dva synů a šestnáct dcer.
- Rovnováha byla jednoznačně vychýlena na stranu Jihu.
- Abijáš se vzmáhal, což králové dokazovali mimo jiné velikostí harémů, které si mohli dovolit.
Počty manželek a děti:
Král David
- Manželek 8 (jmenovaných) plus další konkubíny)
- Synů nejméně 19 (jmenovaných)
- Dcera 1 jmenovaná
Král Šalomoun
- Manželek 700 plus 300 konkubín
- Syn 1 jmenovaný
- Dětí musely být stovky až tisíce
Král Rechabeam
- Manželek 18 plus 60 konkubín
- Synů 28
- Dcer 60
Král Abijáš
- Manželek 14
- Synů 22
- Dcer 16
Král Jerobeam
- Uvedeno jméno jednoho syna.
22 Ostatní Abijášovy činy, jeho jednání a slova jsou zapsána ve výkladu proroka Ida.
- Podobně jako činy jeho otce. Tento zdroj se nezachoval.
23 Abijáš ulehl se svými otci a pohřbili ho v Městě Davidově. Po něm se stal králem jeho syn Ása. Za jeho dnů měla země deset let klid.
- Jeho otec Abijáš tedy svému synovi dobře „rozehrál hru“: utlumil sílu a odbojnost Severu. Ásovi se pak alespoň po nějaké období dařilo žít v míru.