1 (Když uvidíš býka svého bratra či jeho ovci, jak se zaběhly, nebuď lhostejný vůči nim,) ale určitě je přiveď nazpět svému bratru.
- h.: Neuvidíš býka …, a neschováš se jim (tj. jako bys je neviděl); n.: nezavřeš své oko …;
- Nesmíš se tvářit, že nic nevidíš, nesmíš být lhostejný.
- Když soused nechá svítit reflektory, nenecháš mu vybít baterku, ale zazvoníš na něj. Když najdeš něčí peněženku, vrátíš ji. Vidíš někde ležet opilce, nepřejdeš kolem něj lhostejně.
- Princip je jasný.
2 Jestliže tvůj bratr nežije blízko tebe nebo jej neznáš, vezmi je do svého domu. Ať jsou u tebe, dokud je tvůj bratr nevyhledá. Pak mu je vrať.
- A lhostejný nesmíš být ani, když je to pro tebe namáhavé nebo náročné.
- Budeš se záležitosti věnovat, o ovci se budeš starat. Majitele budeš hledat.
3 Tak to udělej s jeho oslem, tak to udělej s jeho oděvem, tak to udělej s každou ztracenou věcí svého bratra, která se mu ztratí a nalezneš ji. Nesmíš být lhostejný.
- Nejde o výčet, jde o princip. Nemůžeš se vymlouvat, že o rozsvícených reflektorech se v Bibli nic nepíše, jen o ovci. Lhostejnost je hříchem. Musíme být aktivní, spíše proaktivní.
4 (Když uvidíš osla svého bratra či jeho býka, jak padli na cestě, nebuď lhostejný) vůči nim, ale spolu s ním jim určitě pomoz vstát.
- Další příklady: když budeš v autě míjet havárii, určitě zastavíš. Je přitom jedno, jestli si zakrvácíš potahy, nebo že nestihneš schůzku. Příkladů může být nespočet, princip zůstává týž.
5 Ať není oblečení muže na ženě a muž, nechť neobléká oděv ženy, protože každý, kdo dělá takové věci, je ohavností pro Hospodina, tvého Boha.
- [může znamenat: ženský (který nosí ženy) i ženy (patřící konkrétní ženě) – jasné rozlišení pohlaví je ochranou před morální perverzí];
- Může být něco jasnějšího? Explicitnějšího?
- Travesti show jsou ohavností.
6 Když se před tebou po cestě, na nějakém stromě či na zemi naskytne ptačí hnízdo s mláďaty nebo vejci a matka bude sedět na mláďatech nebo na vejcích, neber matku 7 Matku jistě propusť a vezmi si jen mláďata, aby se ti dobře vedlo a dožil ses mnoha dní.
- Nepřehání to Hospodin s detaily? Nikoliv – každý verš nám odhaluje další a další střípky o Božím charakteru a smýšlení.
- Není řečeno, že se hnízda nesmíš ani dotknout. Mláďata si vzít můžeš. Proč?
- ta mláďata můžeš kořistit. k čemu ti budou? na jídlo? na chov? to je jedno.
- Není řečeno, že se hnízda nesmíš ani dotknout. Mláďata si vzít můžeš. Proč? Proč mláďata ano a matku ne?
- Možné vysvětlení:
- V našem padlém světě je dovoleno jíst zvířata. Není to ideální, ale na přechodnou dobu to tak Bůh ustanovil.
- Když vezmeš mláďata matce, je to sice hrozné, ale matka se s tím vyrovná. A časem si pořídí mláďata další.
- Když vezmeš matku od mláďat, odsuzuješ ke smrti hladem a opuštěností i je.
- Na nové zemi se již takové věci dít nebudou. Stvoření se dočká vykoupení a Bůh setře slzy i z očí ptáků.
- Že Nejvyšší pamatuje i na takovéto věci, je dojemné a pro nás poučné.
8 Když si postavíš nový dům, udělej na střeše zábradlí, abys neuvedl na svůj dům vinu za prolitou krev, když by z něho někdo spadl.
- Jde o předběžnou opatrnost, předvídání, přemýšlení, zodpovědnost.
- Je třeba myslet na druhé, na okolí, na bezpečnost. U Boha nám neprojde výmluva: On spadl z mojí střechy, protože si nedal pozor. Já s tím nemám nic společného, je to jeho věc.
- Některá bezpečnostní opatření jsou na místě – jsme zvyklí, že žijeme v přeopatrné západní společnosti, která se lidem „motá“ do všeho – vynucuje pásy v autech, přilby na kole a hygienická opatření v hospodách. Z tohoto přikázání vidíme, že to není nutně špatně.
- Jistě existuje míra přiměřenosti, ale nemusí být až tak „vpravo“, jak si někdy myslíme.
- Je dost možné, že se tento princip vztahuje např. i na reklamy na cigarety – jejich distributoři se nebudou moci vymlouvat, že je to každého věc, jestli si jejich výrobek koupí nebo ne. Neudělali dost pro to, aby někdo mladý a nezkušený „z jejich střechy nespadl“.
9 Neosévej svou vinici dvojím druhem semene, jinak plný výnos semene, které jsi zasel, i úroda vinice propadne svatyni.
- h.: posvětí; (myšlenka svatosti zde souvisí se zvláštním jednáním; Pš čte přesnější hitp. slovesa – „způsobí, že se s ní bude nakládat zvl. způsobem“ – tj. propadne)
- Vinice se osová vinnou révou. Ještě něčím jiným? Z textu se zdá, že je ještě nějakou doplňkovou plodinou.
- Může jít o to, že tlačíš za každou cenu na maximální využití půdy – hrozny ti nestačí, z půdy mezi révou chceš sklidit ještě něco dalšího.
- Výsledkem ale bude, že přijdeš o obojí.
- Možná jde o určitou „nenažranost“, která se nevyplácí. Máš vinici? Buď rád a přiměřeně ji exploatuj. Netlač za každou cenu na maximální výnosy.
- Možná vadí i to, že se nedokážeš soustředit na jednu věc. Máš toho pak mnoho – pobíháš mezi povinnostmi a nevíš, kam dřív skočit.
- Hrozí ještě něco dalšího? Mohou se některé rostliny navzájem negativně ovlivňovat?
- Laicky tuším, že existují rostliny, které se navzájem vhodně doplňují a také rostliny, jejich využití nadměrně vyčerpává půdu.
- Příkaz je pod sankcí – pokud by ses tím neřídil, o všechno přijdeš. Užitek z tvého úsilí bude mít někdo jiný.
10 Neorej s býkem a oslem společně.
- Proč vadí toto?
- Je tato dvojice příliš nesourodá a zkrátka nejsou schopni spolupracovat? Takto to nemůže fungovat? vat? Jeden se ani nezadýchá a druhý se uštve?
- Je v tom něco hlubšího? Vadí Bohu takové nesmyslné směšování věcí obecně?
11Neoblékej si oděv vyrobený z míšených vláken, vlny a lnu zároveň.
- Tyto materiály tedy používali: vlnu a len.
- Je jejich směs v něčem ne/výhodnější? Sráží se jedno vlákno více, než druhé? Jde pouze o tuto konkrétní dvojici materiálů? Co bavlna se syntetikou? Vadí rovněž?
- Nebo jde opět o něco symbolického?
- Je ale dobré, když se chystáme mísit věci, aby se nám v hlavách rozsvítilo varovné světýlko, že taková činnost může být v něčem riziková.
12 Udělej si střapce na čtyřech cípech svého oděvu, kterým se přikrýváš.
- Pokračujeme v „pelmel“ příkazech a zákazech na různá témata.
- Jde o plášť, svrchní oděv, který zároveň mohl sloužit jako přikrývka.
- Proč třásně? Jde o ozdobu? Spíše o připomínku (modliteb) a o odlišení.
- Lidé budou vědět: Zbožní Židé nosívají třásně, tím se odlišují od pohanů na první pohled.
- A jako připomínka modliteb: Kdykoliv ti na ty střapce padne oko, připomeneš si, že patříš Hospodinu a že se máš průběžně modlit.
- Podobně může fungovat třeba magnetka na ledničce nebo křížek na krku, spořič obrazovky, modlitební programy a mnoho jiného.
13 Jestliže si muž vezme ženu, vejde k ní, a pak ji začne nenávidět,
- To už jsme řešili ohledně zajatkyně. Bývá to ale obecné, lidé jsou takoví, taková je každodenní realita našich životů.
- O rovnoprávnosti není ani řeči: vše se děje z pohledu muže. Co on prožívá, jak on to vidí.
- Nicméně uvidíme dále, že muž je křivák a ženě se dostane zastání.
14 (vznese proti ní křivé obvinění,) (způsobí jí špatnou pověst) a řekne: Vzal jsem si tuto ženu a když jsem se k ní přiblížil, (nenašel jsem u ní známky panenství,)
- h.: položí na ní činy věcí;
- h.: přivede na ní zlé jméno;
- vejít k ženě = eufemismus pro pohlavní styk;
- n~: shledal jsem, že není pannou;
- Jde o jasné křivé svědectví se snahou uškodit, zbavit se manželky bez „odstupného“.
15 potom otec dívky a její matka vezmou a přinesou důkazy panenství té dívky do brány ke starším města 16 a otec dívky řekne starším: Dal jsem svou dceru tomuto muži za ženu a on ji začal nenávidět. 17 Hle, vznesl křivé obvinění se slovy: Nenašel jsem u tvé dcery známky panenství. Zde je důkaz panenství mé dcery. A rozprostřou před staršími města roucho.
- [zřejmě prostěradlo potřísněné krví dokazující první styk]
- Zastání se ženě má dostat od rodičů a od autorit.
- V každém případě nejde pro ni o nic příjemného, je to ponižující.
- Ani dnes není nic neobvyklého, že u rozvodových soudů se „pere hodně špinavého prádla“.
- Můžeme se obecněji zamýšlet, proč není „pečeť“ či „plomba“ i na mužském genitálu – to si ale ponecháme na jindy. Zjevné je, že postavení muže a ženy v manželství není rovnoprávné ani z principu věci, ani „od výrobce“. To může, ale nemusí znamenat, že je diskriminována.
- Pečetění manželské smlouvy krví je nehezké, „špinavé,“ ale zároveň to ukazuje na její důležitost a vznešenost. Jde o záležitost „života a smrti“, spojenou s krví, obětí, bolestí a sebevydáním.
- Žena je ochotna krvácet proto, aby s mužem uzavřela smlouvu na život a na smrt, „dokud nás smrt nerozdělí“. Jde o vzájemné úplné sebevydání. Lidé vůči sobě nic „intenzivnějšího“ a závaznějšího nemají.
- Jaký byl ohledně manželství Boží „primární“ plán?
- Zpět k příběhu – rodiče se ohradili, a protože měli důkaz (museli si ho schovávat! Jak dlouho?), dceru nakonec obhájili.
18 Nato ať starší onoho města vezmou muže a pokárají ho. 19 (Budou ho pokutovat sto stříbrnými) a dají je otci dívky, protože ten muž způsobil izraelské panně zlou pověst. Zůstane jeho ženou, po celý svůj život ji nesmí propustit.
- Vyměří mu pokutu sto šekelů stříbra, což není závratná částka, řekněme kolem 15 tisíc Kč.
- Za to, jak škaredé to od něho bylo (chtěl ušetřit tím, že ze své manželky udělá „couru“), mi to přijde dost mírný trest.
- On se nestyděl ji ohrozit smrtí. Křiví svědkové tohoto typu dle jiných míst mají sami zemřít.
- A to, že se s ní nesmí rozvést, pro ženu také není žádná výhra. Zůstat s takto podlým člověkem, který je k tomu navíc nucen, po tom nikdo netouží. Nicméně o ženu zůstalo postaráno, na nějaké hluboké city se v tomto případě „nehrálo“.
- Škoda, že realita takové ženě neumožnila jej s opovržením opustit.
- Na druhé straně nesmíme opomenout možnost, kterou už jsme zmínili – že žena byla opravdu „semetrika“, která si svou nesnesitelností o rozvod koledovala (nerudná, protivná, urážející, nevstřícná, neuznalá apod.)
- Kdybych měl takovou ženu doma, netoužil bych jí při rozvodu významnou částku ze svého příjmu. Na druhé straně nařknout ji z ne-panenství, bylo „za hranou“.
- Manželství jsou nejobtížnějším polem mezilidských vztahů. Ani v tomto ohledu to s námi Nejvyšší nemá lehké.
- O tom, jaká žena byla, nevíme nic. Snad si jen můžeme klást otázku, proč si ji muž „zprotivil“, z jednoho výrazu toho mnoho nevyčteme.
20 Jestliže se však to obvinění ukázalo jako pravdivé a nenašel se důkaz panenství dívky, 21 pak ať vyvedou dívku ke vchodu do domu jejího otce, muži jejího města ji ukamenují a zemře, protože spáchala hanebnost v Izraeli, když smilnila v domě svého otce. Tak vyhlaď zlo ze svého středu.
- Život ženy visel na vlásku. Na kusu prostěradla.
- Kdyby mé dceři hrozila takováto smrt, udělal bych všechno, abych ji z toho vysekal. Pořídit si podobný důkaz zase takový problém není. Copak inkriminované prostěradlo mělo „notářskou pečeť“?
- Navíc, pokud by žena opravdu nebyla pannou, šlo by spíše o důsledek nějaké slabosti, mladistvé „lásky“, hlouposti či naivity, než nějaké arogantní „plivnutí Bohu do tváře“. Na to se zde ale „nehraje“.
- Nejspíše nejde o „čistý“ Boží princip, ale o ústupek tvrdosti lidského srdce.
- Na druhé straně smilstvo je závažnější, než si připouštíme. Muž při obřízce pečetí krví smlouvu s Hospodinem, žena smlouvu s manželem.
- Obezřetnost žen ohledně smilstva musela v každém případě být větší, než u muže – rizika, která nese, jsou mnohem větší (vč. těhotenství).
22 Když bude muž dopaden, jak spí s provdanou ženou, ať oba zemřou — muž, který spal s ženou, i ta žena. Tak (vyhlaď zlo z Izraele.)
- Tady je to aspoň jasné a symetrické.
- Přitom nemanželský sex je „nenápadný“, nezanechává stopy, nelze jej prokázat. Koho zajímá, co jsi dělal „na služební cestě“.
- Zjevně to tak není – sex je něco zvláštního a posvátného.
- Lidé to do určité míry cítí – proto je sex v naší společnosti tak přeakcentovaný, že se při něm lidé jakoby „dotýkají nebe“. V západní společnosti lidem chybí nadpřirozeno a při sexu něco téměř nadpřirozeného zažívají. Jde o mimořádné sblížení s druhým člověkem, o závratnou zkušenost, při níž téměř „nebe padá na zem.“
- Ještě poznámka k sexu obecně: asymetrie mezi muži a ženami je alespoň z části jistě důsledkem pádu. Sexuální akt ale asymetrický byl z principu věci ještě před pádem. Muž byl již při stvoření zamýšlen jako při sexu dominantní, žena jako poddávající se.
- Rozkoš je oboustranná, zdaleka ne stejná, ale oboustranná.
23 Jestliže bude dívka, panna zasnoubena muži a potká ji ve městě muž a bude s ní spát, 24 vyveďte oba do brány onoho města, ukamenujte je, ať zemřou; dívka proto, že ve městě nekřičela a muž proto, že znásilnil / ponížil (zneuctěním); ženu svého bližního. Tak vyhlaď zlo ze svého středu.
- Zasnoubení je nekompromisně stavěno na roveň svatbě.
- Což převádí tento případ na předchozí: jde o nevěru se vší vážností s důsledkem trestu smrti.
- Je zde zmíněn další prvek – kdyby žena chtěla argumentovat, že sex nebyl konsensuální, nebude jí uvěřeno. Protože je předpokládáno, že znásilnění předpokládá odpor ženy. A odpor znamená křik.
- „Zamrznutí“ oběti apod. aspekty zvažovány nejsou. (Tyto aspekty byl měl při posuzování případu zvážit spravedlivý soudce).
- Jde samozřejmě o princip, ne o rigidní pravidlo (rozlišení by opět měl provést soudce) – když zrovna kolem nikdo nebyl, nelze tupě postupovat podle „litery“.
- Princip je zřejmý: Má-li být čin kvalifikován jako znásilnění, musí být nesouhlas se sexem zřetelně vyjádřen.
- V tomto je naše pojetí spravedlnosti nastaveno v rozporu s Božím Zákonem.
- Soudce by zjevně měl případy posuzovat v celé komplexnosti. Extrémy nejsou správné:
- Nikoliv tedy: Nemá modřiny, nešlo o znásilnění.
- Ale ani: Šlo o znásilnění, protože žena nepodepsala informovaný souhlas. To, že se sama svlékla a lehla si do mužovy postele, nehraje roli.
- Zda šlo nebo nešlo o znásilnění, není někdy jednoduché rozhodnout. Jak vidno, je třeba se nad problémem bedlivě zamyslet.
25 Jestliže však potká muž zasnoubenou dívku na poli, ten muž se jí zmocní a bude s ní spát, ať zemře jenom ten muž, který s ní spal. 26 Dívce ale nic nedělej. Dívce nenáleží trest smrti, protože to je případ, jako když někdo povstane proti svému bližnímu a zavraždí ho. 27 Protože ji potkal na poli, zasnoubená dívka křičela, ale nebyl, kdo by ji zachránil.
- Zde je pokyn asymetrický ve prospěch ženy: Neřeší se nic, automaticky se předpokládá, že i kdyby chtěla volat o pomoc, neměla šanci.
- Resp. automaticky se předpokládá, že žena se bránila. Muž při znásilnění „venku“ riskuje život.
- Opět ale zjevně jde o objasnění principů, nikoliv o konkrétní návod: Pokud nelze nesouhlas či obranu ženy prokázat, spíše jí je třeba věřit.
- Ve městě i na venkově byla nevěra, natož znásilnění smrtelně rizikové.
28 Jestliže potká muž dívku, pannu, která není zasnoubená, zmocní se jí, bude s ní spát a budou dopadeni,
- Odlišnost od minulého případu je pouze v ne-zasnoubení. Kdyby byla dívka vdaná nebo zasnoubená, hrozil by oběma trest smrti.
- Zmocní se jí: jistě evokuje násilí.
- Je tedy rozdíl pouze v tom, že dívka je „bez závazků“? Nebo je v tomto případě u nezadané přece jen ve hře nějaká míra konsenzuality?
29 ten muž, který s ní spal, dá otci dívky padesát stříbrných. Stane se jeho ženou za to, že ji znásilnil, a nesmí ji po celý svůj život propustit.
- n.: šekelů stříbra;
- Platba je poloviční oproti případu, kdy muž ženu nespravedlivě osočil. Není to opravdu mnoho.
- A opět si znásilněná musí násilníka vzít – tedy žádná výhra.
- Je otázka, jakou měla situace alternativu: Jakkoliv je to nespravedlivé (ta dívka za nic nemůže), pro znásilněnou bylo těžké, ne-li nemožné si najít slušného manžela. Snad je ve hře i zapuzení vlastní rodinou. Zůstala tedy zcela bez zajištění.
- Možná mohlo být manželství je formální. V tom případě by se dalo říci, že násilník dívce po celý život musel platit odškodné ve výši běžných životních nákladů.
- Existuje ještě jiná možnost, jak takové dívce pomoci? Pokud by se našel někdo, kdo by ji i přes to, co ji potkalo, měl rád, bylo by vyhráno. Je to ale vůbec v našem ne-ideálním světe možné?
- Ve světe bylo, je a do Kristova návratu bude mnoho nespravedlnosti a bolesti.
- Mi by připadal spravedlivý rozsudek: znásiliniteli smrt a dívku oficiálně prohlásit pannou. Běda, kdo by se k ní tak nechoval. Ale fungovalo by to?
- Co propadnutí celého mužova majetku ve prospěch ženy?
- Pokud by nešlo přímo o znásilnění, ale o do nějaké míry konsenzuální sex (šlo by v zásadě o případ, kdy dva mladí lidé nevydrží se sexem do svatby, případně, kdy se chtějí milovat, ale nechtějí se brát), byl by příkaz pochopitelnější: je třeba prosadit, že sex mimo manželství není možný.
- Tedy něco ve smyslu: Chcete se spolu vyspat? Počítejte s tím, že když vás chytnou, budete se muset vzít. Tento přístup byl poměrně běžný i u nás do cca padesátých, šedesátých let 20. století.
- Na tomto pozadí nesmírně vyčnívá příběh Josefa a Marie. Marie byla pannou, nebyla „volná“ (byla zasnoubená s Josefem) – striktně vzato po otěhotnění měla být popravena. Ona navíc k otěhotnění od Boha dala souhlas (i když jistě nevěděla, k čemu přesně).
- Josef byl nekonečně laskavý – svým přístupem vlastně porušoval zákon.
- Co si Josef vlastně myslel? Jak uvažoval? Rozhodně měl Marii hodně rád.