5. Mojžíšova – kapitola 30

Vít Šmajstrla

5. Mojžíšova – kapitola 30

1 I stane se, když (na tebe přijdou) všechny tyto věci, požehnání i kletby, které jsem ti předložil, a (připomeneš si je ve svém srdci) mezi všemi národy, kam tě Hospodin, tvůj Bůh, zahnal,

  • n.: se na tobě na naplní
  • n.: mysli / vezmeš si je k srdci; h.: vrátíš je na své srdce;
  • Bylo to hrozivé čtení (a o to horší poslech ze dvou hor Ebal a Gerizim).
  • I v diaspoře je třeba si tyto věci pravidelně připomínat. A zamýšlet se, zda situace, ve které se zrovna nacházím, není důsledkem nějakého mého jednání.
  • Ty dobré a hrozné věci, o kterých jsme četli, totiž nejsou definitivní odměnou nebo trestem. Jsou jen směrníkem, snahou o korekci špatného směru nebo potvrzením správného.
  • Ve smyslu:
    • Daří se mi dobře – aha, to bude tím, že jsem srdcem blízko Bohu.
    • Daří se mi abnormálně zle: Aha, dělám něco špatně, za tím bude Boží ruka. Budu se muset korigovat.
  • Zvláště by to mělo dojít lidu, který bude v důsledku trestu ve vyhnanství v cizině.
  • Vyhnanství je zřejmě jeden ze základních Božích výchovných prostředků.
  • Židovský národ strávil ve vyhnanství, v diaspoře dva tisíce let. Mělo jim to ukázat, že něco není v pořádku? Např. že Ježíš je Mesiáš?
  • Křesťané jim to svých chováním jistě neusnadňovali. O tom by se daly napsat knihy.

2 navrátíš se k Hospodinu, svému Bohu, a uposlechneš ho, jak ti dnes přikazuji, ty i tvoji synové, celým svým srdcem a celou svou duší,

  • n.: obrátíš
  • h.: podle všeho, co
  • Cílem všech Božích trestů je korekce, návrat, uposlechnutí příkazům.
  • Musí být opravdové a hluboké.
  • Musí jít napříč generacemi.
  • V židovství proběhlo za dva tisíce let diaspory nesčetně různých duchovních hnutí, probuzení, vzepětí; vznikly nové duchovní směry (včetně charismatických“). Nic z toho nebylo v Božích očích „ono“, nic z toho rozptýlení neukončilo. Došlo k tomu až ve dvacátém století.

3 Hospodin, tvůj Bůh, změní tvůj úděl, slituje se nad tebou a znovu tě shromáždí ze všech národů, kam tě Hospodin, tvůj Bůh, rozptýlil.

  • h. sloveso šwb (navrátit) je na vícero místech používáno jako ekv. pro vyjádření opakování, tj. znovu;
  • Když se to odehraje, když ono hluboké a generační obrácení proběhne, přinese to slitování a změnu údělu a návrat do vlasti.
  • Takže ve dvacátém století to proběhlo? Vypadá to, že ano – a nemělo to nic společného s obrácením ke Kristu.
  • Mnozí židé tvrdí, že současný stát Izrael je pouhým lidským konstruktem, že není tímto návratem k Bohu podle biblických měřítek. Něco na tom je – sionistické hnutí nebylo čistým náboženským hnutím, sionisté byli často levičáci, atd. Také současní ultraortodoxní židé „sedící nad Tórou“ onou odpovědí také nebudou.
  • Celkově se mi to ale nezdá pravděpodobné: Vznik státu Izrael v r. 1948 byl příliš nepravděpodobný a zázračný na to, aby nešlo o Boží dílo. Navíc následoval po bezprecedentním ďáblově pokusu o totální vyhubení Židů.
  • Je tedy stát Izrael naplněním těchto veršů? Je třeba si přiznat, že o Božích plánech a načasováních máme špatnou představu – jako křesťané i jako Židé.

4 I kdyby byli tvoji zapuzení na konci nebes, také odtamtud tě Hospodin, tvůj Bůh, shromáždí, i odtamtud tě dovede.

  • Alija se odehrává tímto pozoruhodným způsobem – od Ezdráše, od středověku, od dob nacismu po dnešek; od Indie, přes Etiopii, po Rusko, Ukrajinu a Francii.
  • Příběhy alije jsou pozoruhodné a nadpřirozené.
  • I zde je zjevná Boží ruka.

5 Hospodin, tvůj Bůh, tě přivede do země, kterou obsadili tvoji otcové, a obsadíš ji. Prokáže ti dobro a rozmnoží tě víc než tvé otce.

  • Konce budou dokonce lepší, než počátky
  • Zaslíbená země opět nebude volně k dispozici – bude třeba ji „obsadit“.
  • Před rokem 1948 částečně „volná“ byla – osídlení nebylo nikterak zásadní.
  • Po pokání a návratu k Bohu neexistují žádné dozvuky ve smyslu – odpustil jsem ti, ale už to mezi námi nikdy nebude jako dřív.
  • Pokání zcela mění situaci – Bůh se z nepřítele stává přítelem.

6 Hospodin, tvůj Bůh, obřeže tvé srdce a srdce tvého potomstva, abys miloval Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší a byl živ.

  • Boží intervence v náš prospěch je komplexní a jde hodně daleko – nezasahuje pouze do vnějších okolností, ale pomáhá nám dokonce se námi samými.
  • Tím, že se Bohu vydáme, mu zároveň dáváme právo, aby nám „hrábnul do mozku“ (do srdce), aby nás začal měnit zevnitř. Naše defektní zlá srdce začne proměňovat v srdce dobrá.
  • Je to jako za dob egyptského otroctví: Když bylo Izraelcům v Egyptě ouvej, volali k Bohu o pomoc. Té se jim dostalo. ale nejen ve fyzickém smyslu (byli vyvedeni, osvobozeni), jak si zřejmě mysleli a přáli. Pomoc byla pojata nesmírně komplexně, mnohem šířeji, než se mohli nadát. a pravděpodobně i mnohem šířeji, než si přáli. Stali se Božím lidem a Bůh na nich začal systematicky pracovat.
  • Co jiného je obřízka srdce. Obřízka těla znamená vnější znamení smlouvy s Hospodinem, obřízka srdce znamená vnitřní, hlubokou touhu v té smlouvě stát.
  • A Bůh je tuto práci v nás schopen dělat generačně, zahrnout do ní i potomky věřících.
  • Cílem všeho je láska k Bohu – a to celou osobností a se vším úsilím.
  • A teprve tato totální láska k Bohu dává život (budeš živ): zde i na věčnosti. Tvůj pozemský život nebude živořením beze smyslu a jednou budeš navěky žít s Otcem v nebi.

7 Hospodin, tvůj Bůh, dá všechna tato prokletí na tvé nepřátele a na (ty, kdo tě nenávidí a pronásledují.)

  • n.: tvé protivníky, kteří tě pronásledují;
  • Těch prokletí v 28. kapitole bylo extrémním množství. Pokud půjdeš za Bohem, nebudou se týkat tebe, ale budou se obracet proti těm, kdo by ti chtěli škodit.
  • Magnet se přepóluje – po tvém hříchu měli volnou ruku tvoji nepřátel, mohli si na tebe vyskakovat, jak se jim zachtělo, někdy dokonce byli nástrojem Božích trestů. To se nyní změní – najednou už jim věci nevycházejí, když chtějí jít proti tobě,narážejí do zdi.

8 Ty však se navrátíš, uposlechneš Hospodina a budeš plnit všechny jeho příkazy, které ti dnes přikazuji.

  • S tebou to ale bude dobré – ty se navrátíš (obrátíš) a budeš poslouchat a plnit příkazy.
  • Jde o kruh: Boží přízeň prohlubuje tvou lásku k Němu, ta působí větší ochotu poslouchat a tvá poslušnost působí další Boží přízeň. Je to kruh (spirála, orbita) života.
  • Existuje i spirála smrti – na té jsi se nacházel předtím. Bůh ale nedopustil, aby ses dostal do bodu úplného zániku. Korigoval tvou dráhu včas.

9 Hospodin, tvůj Bůh, ti daruje hojnost k dobrému při všem díle tvých rukou, v plodu tvého lůna, v plodu tvé zvěře i v plodu tvé země, neboť Hospodin nad tebou bude znovu jásat k dobrému, jako jásal nad tvými otci,

  • [h. sloveso šwb (navrátit) je na vícero místech používáno jako ekv. pro vyjádření opakování, tj. znovu;
  • Tvé konce budou lepší, než počátky. Budeš na tom dokonce lépe, než ti nejlepší z tvých předchůců ve víře.
  • Budeš mít hojnost, kam se podíváš; na co sáhneš, se ti bude dařit: v natalitě, v živočišné i rostlinné  výrobě.
  • Jásat k dobrému je nezvyklý termín. Zřejmě jde o velkou přejícnost – máš radost z každého úspěchu svého dítěte a zahrnuješ ho hojnou přízní.
  • Víme, že Bůh miluje radostné dárce (2K 9,7) – to znamená, že Bůh nestojí o ty, kdo dávají s nechutí. A Bůh takovým radostným dárce sám je – dělá mu radost dělat radost.

10 když uposlechneš Hospodina, svého Boha, budeš zachovávat jeho příkazy a ustanovení zapsaná v této knize zákona a navrátíš se k Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší.

  • Totéž lehce jinak: Pokud chceš, aby se na tebe Boží radostná štědrost vztahovala, musíš udělat tyto věci: uposlechnout, zachovávat a navrátit se.
  • A to vše opravdově a na sto procent.

11 Vždyť tento příkaz, který ti dnes přikazuji, není pro tebe nepochopitelný ani vzdálený.

  • n.: podivuhodný / těžký;
  • Všechno, co se ti snažím vysvětlit, není nic nekonečně složitého – nejde o teorii relativity, o vysokou matematiku nebo atomovou fyziku. Abys to pochopil, nepotřebuješ mít vystudovaný Matfyz.
  • Vše ti sděluji způsobem, který je přizpůsoben tvým schopnostem, tvé chápavosti.
  • A tyto informace ani nejsou nedostupné (geograficky ani jinak) – nemusíš cestovat na konec světa ani pro ně letět na Měsíc. Aby ses k nim dostal, nemusíš studovat v Bradavicích ani platit velké peníze scientologům.
  • Vše je průzračně jasné, pochopitelné a dostupné.

12 Není na nebesích, abys mohl říct: Kdo (z nás) vystoupí na nebesa, aby (jej pro nás vzal,) (oznámil nám ho a my jej plnili?)

  • n.: pro nás; h.: nám (3.p.); n.: může vystoupit; n.: nám ho přinesl, n.: a oznámí nám ho, abychom jej mohli plnit;
  • Jde o obrazné vyjádření téhož: Nemůžeš se vymlouvat, že jde o nedostupné věci. Takovéto výmluvy nebudou přijaty. Kdo chce, ten může.

13 Ani není za mořem, abys mohl říct: Kdo z nás přejde na druhou stranu moře, aby jej pro nás vzal, oznámil nám ho a my jej plnili?

  • n.: se přeplaví;
  • Fantazii pro výmluvy se meze nekladou. v tom jsme my lidé mistry.

14 Vždyť to slovo je velmi blízko tebe, ve tvých ústech a ve tvém srdci, abys ho plnil.

  • Co znamená, že slovo je velmi blízko nás, ve našich ústech a v našem srdci? Je přece zapsáno v Bibli.
  • Jednak je Bible široce dostupná – každý si ji může snadno opatřit.
  • Jednak jsou nám tyto věci blízké, protože nám je ukazuje naše svědomí – všichni máme někde v sobě povědomí, že existuje Bůh, vyšší spravedlnost, že dobro bude odměněno a zlo potrestáno, že my sami dobří nejsme apod. (Známe to např. i z pohádek).
  • Shrnuto: Když člověka Boží názor zajímá, je mu dostupný. Bůh se hledajícím dá nalézt vždy.

15 Pohleď, předložil jsem ti dnes život a dobro i smrt a zlo.

  • Jsou nám předložena dvě plus a dvě minus.
  • Je před nás položena klasická volba, jsme postaveni na křižovatku. Ukazatele hovoří jasně, nejde o žádnou past. Jedna cesta je dobrá a dobře končí, druhá je zlá a končí smrtí.
  • Nejde o žádnou léčku, kdy ty se vydáš za dobrem a končíš v pekle.
  • Existuje v tak jasné situaci vůbec nějaký důvod volit zlo a smrt? Logický racionální důvod neexistuje, ale jsou ještě jiné aspekty:
    • Jednak je ve hře lidská vzpoura, odmítnutí pravidel: Než bych se podřídil, raději volím smrt a peklo.
    • Jednak může jít o nevíru: Ukazatelům na křižovatce nevěřím, odmítám věřit. Nevěřím, že jde o pravdivý popis reality. Nevěřím, že když se vydám těmi cestami, opravdu to se mnou dopadne tak, jak je na ukazatelích psáno.

16 Toto ti dnes přikazuji, abys miloval Hospodina, svého Boha, chodil po jeho cestách a zachovával jeho příkazy, ustanovení a nařízení. Tak zůstaneš naživu, rozmnožíš se a Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná v zemi, do které jdeš, abys ji obsadil.

  • Stojíme před vstupem do zaslíbené země. Rekapitulujeme před dalším přelomovým obdobím v  životě národa.
  • V nové zemi budou věci jinak, než doposud.
  • Můžeme si představit proslov Elona Muska ke kolonizátorům Měsíce nebo Marsu poté, co loď po dlouhém letu zakotví na oběžné dráze a kolonizátoři se chystají k přistání: Vstupujeme do nového období, všechno teď je jinak- Dlouho jsme se na to připravovali a teď je to tady. Vstupujeme na planetu – je zde jiná gravitační konstanta a jiná atmosféra. Budeme nosit skafandry a budeme navzájem pomáhat.
  • Kdo pravidla bude dodržovat, přežije; kdo ne, zemře.
  • Jde o příkaz, nikoliv o volbu, objektivní realitu nelze ignorovat: Kdo odmítne nosit skafandr, zemře.
  • Miloval Hospodina, svého Boha je podstatou všeho. Vše ostatní je odvozené. Když miluješ, „není co řešit“ (reklama na Kofolu).
  • Když miluješ, není pro tebe problém se podřídit: chodit po Božích cestách a zachovávat Boží příkazy, ustanovení a nařízení. Nevadí ti dělal věci podle Něho.
  • Tak zůstaneš naživu, rozmnožíš se a Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná: Jedině při dodržování pravidel bude tvá kolonizace „Marsu“ úspěšná.
  • V zemi, do které jdeš, abys ji obsadil: Nyní stojíš u vstupu, u brány, na oběžné dráze. Ještě tam nejsi, ale brzy budeš. Marťany (problémy na místě) hravě přemůžeš, o tom není pochyb – jsi lépe vybaven a veškeré trumfy jsou na tvé straně.
  • Prostředí ale bude specifické a bude vyžadovat „svoje“. Potenciál má ale obrovský.
  • (Samozřejmě jde o obraz – neřeším svůj názor na kolonizaci Marsu nebo Měsíce).

17 Jestliže se však tvé srdce odvrátí, nebudeš poslouchat, necháš se svést, budeš se klanět jiným bohům a sloužit jim,

  • Nicméně znovu je třeba připomenout i druhou variantu. Široká cesta nepřestává existovat.
  • Bůh je realista a možnost, že lidé svou svobodnou vůli využijí špatným způsobem, bere v potaz se vší vážností.
  • Jen připomíná důsledky našich rozhodnutí.
  • Odvrácení: znamená „vykašlání se“ na Boha, ignoraci. Jestliže přestanete Hospodina řešit, začnete si věci dělat podle svého.
  • Neposlouchání: Odmítnutí to dělat věci podle Božích představ.
  • Svést: Zjevně jsme vystaveni tlakům s cílem dosáhnout našeho odvrácení a neposlouchání a klanění se modlám.
  • Ďábel a jeho služebníci toto mají jako jeden z hlavních bodů svého pracovního programu.
  • Klanět se jiným bohům a sloužit jim: Ukazuje to na známou věc, že neexistuje šedá zóna – odvrácení se od Hospodina má za důsledek „přivrácení se“ k jiným bohům.
  • Možnost nesloužit nikomu neexistuje. Proč? Protože ten, kdo slouží sobě, slouží ďáblu.

18 oznamuji vám dnes, že jistě zahynete a nedožijete se mnoha dní v zemi, do které procházíš Jordánem a jdeš, abys ji obsadil.

  • Takže vás znovu se vší vážností informuji, že to není dobrý nápad, že v takovém případě dopadnete špatně – budete žít krátce a vyhynete.

19 Povolávám dnes proti vám za svědky nebesa i zemi. Předložil jsem ti život a smrt, požehnání a kletbu. Zvol si život, abys zůstal naživu ty i tvé potomstvo,

  • Opravdu nelžu, opravdu jsem vám nic nezatajil. Říkám vám to veřejně před svědky a se vší vážností.
  • Jak je to myšleno s těmi svědky? Nebesa a země nejsou životné, nejsou to bytosti, které by byly schopné něco dosvědčit.
  • Kdyby životné byly, jejich svědectví by fungovalo takto: Až by si židé stěžovali, že je to s nimi špatné, až by nastala nějaká kritická situace, Hospodin by jim odpověděl: Ale to je přece důsledek toho, že jste zvolili špatnou cestu.
  • Židé by řekli: Nevaroval jsi nás dostatečně.
  • Hospodin by řekl: Ale varoval – nebesa a země mi to mohou dosvědčit.
  • A nebesa ze zemí by svorně řekli: Ale ano, říkal vám to vám to, a velmi zřetelně. Věnoval tomu tolik prostoru v Bibli. Bylo vám to čteno nahlas. Byli jsme u toho.
  • Takto jde o obraz – Až uvidíte nebesa nebo zemi, vzpomeňte si, že tato informace zazněla, vše ti bylo předloženo se vší jasností.
  • Něco e smyslu: Sešli jsme se u právníka – ten nám vysvětlil, jaké máme možnosti a provedl o tom zápis. Nebo: Lékař nám vysvětlil, co obnáší léčba, co odmítnutí léčby a sepsal o tom záznam.

20 (a miluj) Hospodina, svého Boha, jej poslouchej a přilni k němu. Vždyť on je tvůj život a dá ti dlouhá léta, abys bydlel v zemi, o které Hospodin přísahal tvým otcům, Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi, že jim ji dá.

  • Miluj, poslouchej, přilni: Na první pohled tři různé věci, ve skutečnosti jsou z jednoho kadlubu. Poslušnost bez lásky je prázdná a láska bez poslušnosti také. Jen „tupě“ poslouchat bez vnitřního ztotožnění se, není ono. Milovat jen emočně, aniž se to nějak projevuje, je prázdné.
  • A slovo přilnout je moc pěkné: Zkrátka se Boha držíš, jsi s Ním. jsi k Němu přilepený, jsi s Ním rád. ?Manželství je toho dobrým obrazem – manželé srůstají, jsou spolu rádi, jsou si časem bližší a bližší.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení