κοπιάω (Tichý) [kopiaó] (aor. ἐκοπίασα, pf. κεκοπίακα) 1. unavit se, vyčerpat se 2. namáhat se (εἴς τινα pro koho), trápit se; pracovat (usilovně) [23 výskytů]
(Souček): unaviti se, vyčerpati se, namáhati se, těžce pracovati, dříti
κόπος, ου, ὁ [kopos] 1. námaha, úsilí; obtíž ¦¦ κόπον / κόπους παρέχειν nenechat na pokoji, trápit, obtěžovat (τινί koho) 2. práce; služba [18 výskytů]
původně bití, únava, potíž, námaha, těžká práce, dřina
μόχθος, ου, ὁ [mochthos]
námaha, těžká práce [3 výskyty]
Mt 6:28, Lk 12:27 A proč si děláte starosti o oděv? Podívejte se pozorně na polní lilie, jak rostou nenamáhají se ani nepředou; 29 pravím vám, že ani Šalomoun v celé své slávě nebyl oděn jako jedna z nich.
- spoléhání na Boží zaopatření je možné. Vlastní námaha není zárukou zajištění svých potřeb – spolehnutí na Boha je lepší
Mt 11:28 Pojďte ke mně všichni, kteří těžce pracujete a jste přetíženi, a já vám dám odpočinek.
- pozvání od Ježíše
Lk 5:5 Šimon odpověděl: „Mistře, celou noc jsme těžce pracovali a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.“
- pěkný příklad kontrastu mezi málo efektivní a namáhavou prací bez Boha a efektní s Ním
Mk 14,6, Mt 26:10 Ježíš to poznal a řekl jim: „Proč působíte té ženě těžkosti? Vykonala na mně krásný skutek. Lk 11:7 A on zevnitř odpoví: `Neobtěžuj mne (nečiň mi těžkosti)! Dveře jsou již zavřeny a mé děti jsou se mnou na lůžku. Nemohu vstát a dát ti to.´ Lk 18:5 zastanu se té vdovy, protože mi působí mnohou nesnáz, aby mě nakonec nepřišla zpolíčkovat.´“
- jiný význam slova
J 4,38 Já jsem vás poslal žnout to, na čem jste nepracovali. Druzí pracovali a vy jste vstoupili do jejich namáhavé práce.“
Sk 20:35 Ve všem jsem vám ukázal, že takto máme pracovat, ujímat se slabých a pamatovat na slova Pána Ježíše, neboť on řekl: `Blaženější je dávat než brát.´“
- Pavel slovem i příkladem zdůrazňoval potřebu usilovné práce pro Boha. Je lepší se dřít, něco vydělat a pak se podělit s ostatními, než očekávat pomoc od druhých
Ř 16:12 Pozdravte Tryfainu a Tryfósu, které se namáhaly v Pánu. Pozdravte milovanou Persidu, která se mnoho napracovala v Pánu.
- zmíněny tři ženy, které se na práci pro Boží království hodně nadřely. Když je někdo ve sboru „dříč“, zůstane nám v paměti
1 K 3:8 Ten, kdo sází, i ten, kdo zalévá, jsou jedno, každý však dostane svou vlastní mzdu podle své námahy.
- odměna v nebi odpovídá vynaložené námaze. (Mluvíme samozřejmě o soudné stolici Kristově, ne o soudu přijetí či zavržení). Životy křesťanů budou Kristem hodnoceny a vynaložená námaha bude jedním z kritérií
1 K 4:11 Až do této hodiny hladovíme a žízníme, jsme skoro nazí, dostáváme rány, jsme bez domova, 12 lopotíme se prací vlastních rukou. Když nám spílají, žehnáme, když nás pronásledují, snášíme to,
- křesťanský život není nic lehkého
1 K 15:58 Tak tedy, moji milovaní bratři, buďte pevní a nepohnutelní, stále se rozhojňujte v Pánově díle, vědouce, že vaše námaha není v Pánu zbytečná.
- je třeba vydržet. Dřina není zbytečná
1 K 16:16 I vy se podřizujte takovým lidem, i každému, kdo usilovně spolupracuje na Božím díle.
- usilovná práce na Božím díle je známkou osvědčenosti. Takového člověka lze většinou přijmout za autoritu (určitě spíše, než někoho, kdo se fláká)
2 K 6:5 v ranách, ve vězeních, ve zmatcích, v těžkých pracích, ve bděních, v postech,
- známý Pavlův popis své náplně práce – rozhodně žádná „flákárna“
2 K 10:15 Nechlubíme se bez míry cizí prací, ale máme naději – poroste-li vaše víra – že se mnohem hojněji mezi vámi rozšíříme po naší oblasti,
- počítá se pouze naše vlastní dřina. Přivlastňovat si cizí je nepatřičné
2 K 11:23 Jsou služebníci Kristovi? Mluvím bez rozumu: Já nad to. Hojněji v těžkých pracích, hojněji ve vězeních, nad míru v ranách, častokrát v ohrožení života. … 2 K 11:27 v těžké práci a lopotě, často v nočních bděních, o hladu a žízni, často v postech, v zimě a nahotě.
- Pavel se jakoby chlubí křesťanskými zásluhami. Dřinu mezi ně započítává
- zde jsou oba výrazy pro dřinu: kopos i mochthos. Vždy jdou ruku v ruce
- vložíme další dva výskyty mochthos
1 Te 2,9 Jistě pamatujete, bratři, na naši těžkou práci a lopotu, jak jsme dnem i nocí pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž, když jsme vám vyhlásili evangelium Boží.
2 Te 2,9 Ani jsme u nikoho nejedli zadarmo chléb, ale dnem i nocí jsme s (námahou a úsilím) pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž / břemenem
nyní zpět ke kopos
Ga 6:17 Ať mi už nikdo nepůsobí potíže, vždyť já nosím na svém těle znaky vlastnictví Ježíšova.
- ať mi nikdo neztěžuje a nekomplikuje už tak dost obtížný život
Ef 4:28 Zloděj ať již nekrade, ale ať raději pracuje a dělá něco dobrého vlastníma rukama, aby měl co dávat tomu, kdo má nedostatek.
- pracovat je lepší než krást
- jedním z cílů práce je podpořit chudé
Ko 1:29 Proto také tvrdě pracuji a zápasím v souladu s jeho působením, které je ve mně mocné.
- křesťanský život obnáší dřinu i boj. Jdou ruku v ruce.
- viz též studie slova Agonidzesthe v sekci Biblické studie
- nejsme v tom ale sami, nedřeme se a nebojujeme jen z vlastní síly, ale synergicky s působením Božího Ducha (brodíme se řekou po pás ve vodě. Přitom ještě máváme mečem. Ale nejdeme proti proudu, ale v jeho směru)
1 Tes 1:3 máme na paměti váš skutek víry, vaši námahu lásky a vytrvalost naděje našeho Pána Ježíše Krista před naším Bohem a Otcem.
- krásný a známý verš: Dřina lásky. Kdo by to řekl, že láska je dřina?
1 Tes 2:9 Jistě pamatujete, bratři, na naši námahu a úsilí, jak jsme dnem i nocí pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž, když jsme vám vyhlásili evangelium Boží.
2 Tes 3:8 Ani jsme u nikoho nejedli zadarmo chléb, ale dnem i nocí jsme s námahou a úsilím pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž.
- Pavel šel příkladem – těžce „makal“, aby nemusel být podporován ze sboru
1 Tes 3:5 Když jsem to tedy nemohl déle vydržet, poslal jsem Timotea, abych se dověděl o vaší víře, jestli vás snad Pokušitel nějak nezkusil, aby tak naše úsilí nevyšlo naprázdno.
- založit sbor je těžká dřina. Pokud se křesťané neudrží u víry, všechna práce „propadne“
1 Tes 5:12 Žádáme vás, bratři, abyste uznávali ty, kteří namáhavě pracují mezi vámi, jsou vašimi představenými v Pánu a napomínají vás.
1 Tim 5:17 Starší, kteří zastávají dobře svůj úřad, jsou hodni dvojí cti, zvláště ti, kteří se namáhají kázáním a vyučováním.
- vést církev je dřina hodná uznání
- kázat a vyučovat není maličkost
1 Tim 4:10 Proto se namáháme a zápasíme, že máme naději v živém Bohu, který je Zachráncem všech lidí, zvláště věřících.
- proč všechna ta dřina? Protože máme naději, že to k něčemu bude – že naše námaha povede k záchraně lidí
2 Tim 2:6 Rolník, který se namáhá, má jako první dostat podíl z úrody.
- odměna má být spravedlivá a úměrná vynaloženému podílu námahy
Zj 2:2 Znám tvé skutky, tvou námahu i tvou vytrvalost; vím, že nemůžeš snést zlé lidi a vyzkoušel jsi ty, kteří se nazývají apoštoly, ale nejsou, a shledal jsi, že jsou lháři.
- námaha vynaložená pro Boží království je Ježíšem ceněna
Zj 14:13 Tu jsem uslyšel hlas z nebe, který říkal: „Napiš: Blahoslavení mrtví, kteří od této chvíle umírají v Pánu!“ „Ano`“ praví Duch, „ať odpočinou od svých prací, neboť jejich skutky jdou s nimi.“
- skutečný odpočinek od dřiny křesťanského života nás čeká až na věčnosti
Příběh z internetu: Nikdy nezapomeň, že ještě nejsi doma. Jeden příběh vypráví o starém parníku, který zajel do přístavu Southampton, a cestující vystoupili. Balónky naplněné heliem se vznesly do vzduchu a dav šílel, když mladá hollywoodská hvězda sestoupila dolů na přístavní můstek, aby byla přivítána svou rodinou a přáteli. Poslední člověk vystupující z lodi, byl starý muž, který strávil více než padesát let svého života jako misionář v Indii. Veškerý jeho pozemský majetek byl v potrhaném kufru, který nesl po svém boku. Když se dostal do svého pokoje v levném penzionu, poklekl u postele a modlil se: „Pane, sloužil jsem ti celý svůj život. Obětoval jsem všechno, abych řekl druhým dobrou zprávu evangelia a přivedl mnohé k tobě. Ale nebyl tam nikdo, kdo by oslavoval můj příjezd nebo mě vítal doma.“ Zatímco tam klečel, Boží hlas k němu jemně promluvil a řekl: „Synu, ještě nejsi doma!“