Vít Šmajstrla

Smlouva s očima

Vít Šmajstrla

Smlouva s očima

autor: Vít Šmajstrla, David Floryk

12. června 2016

Vít Šmajstrla o iniciativě Smlouva s očima

„Uzavřel jsem smlouvu se svýma očima, jak bych se tedy směl ohlížet za ženou?“, zavázal se kdysi biblický patriarcha Jób  (Jób 31,1) Nad tím, může-li být takový slib inspirací i dnes, se v rozhovoru zamýšlí Vít Šmajstrla, jeden z autorů iniciativy „Smlouva s očima“. 

Co je cílem iniciativy „Smlouva s očima“?

Cílem výzvy je motivovat křesťanské muže k zamyšlení nad vztahem k internetu, sociálním sítím a mobilním telefonům. K zamyšlení nad tím, jak tyto oblasti zvládají, jak je mají pod kontrolou.

Pornografie je nezpochybnitelným zlem, ale proč myslíte, že je potřeba regulovat pravidly i přístup k internetu a sociálním sítím obecně?

Jednou jsme se o čemsi bavili na domácí skupince. Všichni jsme tenkrát měli úplně stejné, navíc čerstvé informace se zpráv na seznamu.cz, navíc z nějaké hloupé společenské rubriky. „Čerstvé informace“ z Božího slova ale tenkrát neměl nikdo z nás. To mě vyděsilo a vedlo k rozhodnutí usilovat u sebe o změnu.

K čemu tedy vlastně má iniciativa muže motivovat?

Pravidla jsou nastavená tak, že regulují tři oblasti zacházení s internetem a sociálními sítěmi:

·          kontakt s nečistým obsahem (nejen pornografie, ale i všudypřítomné obrázky polonahých žen, reklamy na spodní prádlo apod.),

·          čas strávený na internetu (cílem je vyloučit zabíjení času „on line“ bez smysluplného účelu), trénování schopnosti obejít se „bez připojení“.

·          motivy uveřejňování informací a obrázků o sobě samém.

Kdo dojde k názoru, že potřebuje v těchto oblastech změnu, že potřebuje s něčím z toho se utkat, pak přihlášením se do smlouvy získá motivaci, vzájemnou podporu, kontrolu a vykazatelnost. Samosebou může být, že mnozí půjdou do téhož boje jinými prostředky, či třeba je zamyšlení nad naší iniciativou „nakopne“ k hledání pomoci např. ve sboru. A o to hlavně jde, je to jakési zatroubení do boje – a záleží na každém muži, zda trubku zaslechne a zda a jak na ni zareaguje.

Pravidla, která jsme nastavili, se některým mohou zdát poměrně přísná.

Nejsou. My si už ani neuvědomujeme, jak velkému tlaku jsme v dnešní době vystaveni a jak velký je posun našich morálních postojů. Smith Wigglesworth, Boží muž žijící ještě v první polovině dvacátého století nedovolil, aby k němu domů vešel někdo byť jen s novinami pod paží (tehdejšími novinami!) – a my jsme denně doma při surfování na internetu “na hraně pekla“ a ani nám to nepřijde divné! Silný tlak světa vyžaduje silný protitlak zbožných mužů připravených bojovat.

Navíc kromě prvního pravidla (týkajícího se pornografie) je možno se zavázet i na přechodnou dobu, např. na týden, měsíc nebo půl roku. Může jít o doplnění tělesného půstu nebo o zvláštní období oddělení od světa za účelem hledání Boží tváře, jako jakási obdoba starozákonního nazírského slibu (Nu 6,1-21).

Proč není možný závazek na přechodnou dobu i u prvního pravidla o pornografii?

Pornografie je na úplně jiné úrovni. Jsem přesvědčen, že shlédnutím pornografie se člověk automaticky dostává do styku s démony, a  pokud u pornografie masturbuje, démonům se otevírá (analogicky styku s prostitutkou, viz např. 1. Kor 6, 15-16). Křesťan sledující pornografii je duchovně mrtvý a potřebuje pokání a komplexní řešení své duchovní závislosti – v tom případě ať vyhledá svou duchovní autoritu a hledá pomoc. Toto nemůže ani nechce Smlouva s očima suplovat. Tedy stejně jako se nezavazuji, že nebudu týden nebo měsíc spát s prostitutkami, nelze akceptovat časově omezený  závazek ohledně sledování pornografie.

Muži uvažující o připojení ke Smlouvě s očima si musejí sami vybojovat rozhodnutí, zda chtějí, aby o nich platilo: Zemřu, aniž kdy uvidím pornografii (tuto formulaci jsem kdysi přijal a musel jsem si ji vybojovat). Pro normálního muže bude  pornografie vždy lákavá, ale „o tom to právě je“.

A co když selžu?

Selhání v boji není problémem ani katastrofou. Selhání lze vyznat a „začít znovu“, nebo opustit smlouvu. Nic z toho není problém, problémem je život ve lži. Do smlouvy vstupujeme, protože cítíme, že máme problém a chceme bojovat. Boj není vždy jen vítězný, to je normální.

Na druhé straně slib je v Bibli vždy závažnou věcí a je lépe neslibovat, než slib později porušit (Kaz 5,3; Př 20,25). Proto kromě prvního bodu nedoporučujeme nikomu, ani sobě samým, časově neomezené sliby typu „již nikdy neshlédnu na youtube žádné video“ nebo „již nikdy nenechám ve shromáždění zapnutý mobil“.

  • Pravidlo č.1 Od této chvíle až do smrti neshlédnu pornografiiPornografie má zničující důsledky pro celý život člověka. Nejen ničí vztahy a sexuální život, ale činí muže slabými, duchovně neplodnými a nepoužitelnými pro službu Bohu. Je návyková a poškozuje mysl. Pokud jsem pornografii již viděl, vyznávám to jako hřích a jsem rozhodnut ji definitivně opustit. Zavazuji se, že žádné pornografické materiály do své smrti již nikdy neuvidím. Jsem odhodlán k trvalému boji s pokušením.
  • Pravidlo č. 2 Internet a sociální sítě budu používat výhradně pro plnění svých úkolů a po nejkratší nutnou dobu.
  • Pravidlo č. 3 Nebudu šířit a sdílet neověřené informace, přeposílat hromadné emaily.
  • Pravidlo č. 4 Budu používat filtr reklam.
  • Pravidlo č. 5 Najdu si bratra, kterému budu ve svém vztahu k internetu vykazatelný
  • Pravidelně mu budu dávat k nahlédnutí svou historii navštívených stránek a informovat jej o času stráveném na internetu – k tomu je možno použit vhodné programy.
  • Pravidlo č. 6 Na sociálních sítích nebudu zveřejňovat vlastní fotografie (selfie) a uveřejňovat cokoliv, coby bylo možno chápat jako chloubu
  • Pravidlo č. 7 Budu vypínat mobilní telefon během bohoslužby, při modlitbách a při čtení Bible
  • Budu střežit své srdce na všech svých cestách, neboť z něj vychází život (Př 4,23). Budu se modlit za čistý a zbožný život svůj i svých bratří, s nimiž jsem spojen tímto závazkem. Pokud v některém bodě selžu, budu informovat bratra, kterému jsem vykazatelný, a vyznám to jako hřích – nebo opustím síť.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení