1 Napodobujte tedy Boha jako milované děti.
- Napodobování je častý Boží (a Pavlův koncept). Řecké slovo μίμησις (mimēsis) známe ze slov imitace nebo mimikry..
- Každý, kdo měl děti to dobře zná. Děti mají dospělé dokonale „nakoukané“ a dělají vše podle nich – vaří, uklízejí, starají se o panenku jako o mladšího sourozence, řídí auto, používají nářadí. (Nedávno jsem dostal fotku svého jeden a půl letého vnuka, jak „vysává“ vysavačem).
- Koho máme napodobovat?
- Boha (zde)
- Krista a druhotně Pavla (1K 11,1; Fil 3,17)
- Napodobování Krista a Pavla je jednodušší, než napodobování Boha. Víme ale, že jaký je Kristus, takový je Bůh.
- Jsme Božími dětmi. Bůh nás přesahuje daleko více ,než rodiče přesahují své děti. Nedokonalost napodobování není na škodu. Co se cení, je snaha.
2 a žijte v lásce, jako i Kristus miloval nás a vydal sám sebe za nás jako dar a oběť Bohu v příjemnou vůni.
c t1 ř.: choďte; Ef 4:1! t2 var.: vás a J 13:34 b Ef 5:25; Ga 1:4! c Ex 29:18
- 3Smilstvoa ani žádná nečistotab nebo chamtivostt3 ať nejsou mezi vámi ani zmiňovány,t4 jak se sluší na svaté.c t3 n.: hrabivost; Ř 1:29 t4 ř.: jmenovány; v. 12; Ex 23:13 a Ko 3:5 b Ef 4:19 c Sk 9:13p
- 4Ani hanebnost, hloupéa řeči nebo laškování, což se nesluší;b nýbrž raději vzdávejte díky.c a Př 12:23; Př 15:2 b Ř 1:28 c Ef 5:20
- 5Neboť toto vězte a znejte, že žádný smilníka ani nečistý ani lakomecb — to jest modloslužebníkc — nemá dědictvíd v království Kristově a Božím. a 1K 5:9! b Př 28:22 c Ga 5:20; Zj 21:8 d 1P 1:4
- 6Ať vás nikdo nesvádí prázdnýmia slovy, neboť pro tyto věci přichází cBoží hněvb na (syny neposlušnosti).c a Ko 2:8 b Ř 1:18! c Ef 2:2
- 7Nemějte s nimi tedy nic společného.t5 t5 ř.: Nebuďte jejich spoluúčastníky; Ef 3:6†; v. Ef 3:11v; Př 1:14; 1Tm 5:22; Zj 18:4
- 8Kdysia jste byli tmou,b ale nyní jste světlemc v Pánu. Žijtet1 jako děti světlad — t1 ř.: choďte; Ef 4:1! a Ef 2:2! b Sk 26:18; Ko 1:13 c Mt 5:14 d J 12:36
- 9ovoce světlat6 je ve veškeré dobrotě,a spravedlnostib a pravdě — t6 var: Ducha; Ga 5:22 a Ř 15:14 b Ef 6:14; Fp 1:11
- 10zkoumejte,t7 co se líbía Pánu, t7 ř.: zkoumajíce (váže se k v. Ef 5:8b) a Ř 12:1p; 2K 5:9
- 11a snemějte žádnou súčasta na neplodných skutcích tmy,b spíše je usvědčujte.t8 t8 n.: kárejte (srv. J 3:20; 1Tm 5:20) a Zj 18:4; 2Pa 19:1~; 2Pa 20:37~; 2K 6:14~ b Ř 13:12
- 12Neboť o tom, co se ut9 nich vskrytu děje, je hanba i mluvit.a t9 ř.: od a Ef 5:3
- 13Ale všechno, co je (světlem usvědčováno, je zjevováno),t10 t10 n.: usvědčováno, světlem je zjevováno
- 14neboť všechno, co je zjevováno, je světlo.a Proto praví: ‚Probuď se ty, kdo spíš, a vstaň z mrtvých, a fzazáří ti Kristus.‘t11 t11 prav. citát z křestního hymnu, založeného na Iz 60:1 a Ef 5:8
15 Dbejte tedy (pečlivě na to, jak žijete;) nežijte jako nemoudří, ale jako moudří;
- var.: na to, jak byste žili pečlivě;
- Hleďte, dbejte, dávejte si pozor – jsou věci, na které se máme soustředit, které si máme hlídat. Máme se sami nad sebou zamýšlet a analyzovat své jednání a chování.
- Jednou z nejdůležitějších věcí samozřejmě je náš způsob života.
- To, jak žijeme máme ve své moci – není to tak, že jsme zcela vláčeni okolnostmi, které nejsme schopni ovlivnit.
- Do určité míry jistě okolnostmi „vláčeni jsme“ – všichni se musíme starat o jídlo a bydlení, spánek, odpočinek, rodinu. Musíme chodit do práce. Ale ať je náš prostor svobody sebeomezenější, vždy nám zůstává dosti prostoru pro to, abychom svůj způsob života ovlivnili. I ve vězení lze žít dobře a špatně.
- Způsob života je to nejvýznačnější, co je nám svěřeno a je na nás, jak s ním naložíme. A zde jasně vidíme, že to „není jedno“. Na našem způsobu života záleží.
- Máme žít pečlivě – jde o pěkný obrat. Žijme pečlivě. Pečlivě znamená pořádně, soustředěně, kvalitně, promyšleně, s citem pro detail. Takový mají být životy křesťanů.
- Dvojice pojmů nemoudří – moudří ukazuje na nutnost zapojení rozumu. To, že existuje možnost žít nemoudře, si jistě uvědomujeme, neboť příklady vidíme všude kolem sebe.
- Nejde o to, že by životy křesťanů měly být dokonale či pedantsky organizovány, a už vůbec ne o to, že by měly být prožity „sucharsky“ či ve strachu.
- Nejsme vyplašení králíci, kteří se životem plíží při zdi ve strachu, aby na ně náhodou odněkud „nevykouklo“ něco nesvatého. Jsme synové a dcery krále, princové a princezny, kteří procházejí životem se vznešeností a nadhledem.
- Při vědomí našeho synovství nám ale o to více záleží na tom, abychom se svými životy naložili rozumně.
16 vykupujte čas, protože dny jsou zlé.
- ř.: vykupujíce si;
- Co znamená vykupovat čas?
- Pavlík překládá Vůči těm, kdo jsou venku, choďte v moudrosti, využívajíce příležitosti.
- VW Walk in wisdom toward those who are outside, redeeming the time.
- Řecké slovo je Strong G1805, ἐξαγοράζω [eksagorazó] (aor. ἐξηγόρασα) 1. odkoupit, vykoupit; vysvobodit 2. (i med.) využít
- má 4 výskyty: dva se týkají vykoupení ze Zákona, dva vykupování času
- Druhý podobný výskyt je v Ko 4,5 Žijte moudře před těmi, kteří jsou vně, vykupujíce čas.
- Význam jistě značí: dobře efektivně využít, nepromrhat.
- Vykupuji něco, co je pro mě cenně a za co jsem ochoten zaplatit, abych to získal.
- Čas zpětně vykoupit nelze. Není možné dělat s Bohem obchody ve smyslu: Poslední hodinu jsem proflákal, dám ti tisícovku, když mě ji necháš prožít ještě jednou.
- Případně: Dám sto tisíc na chudé, když vrátíš tu poslední minutu, kdy jsem řídil opilý a zajel člověka1.
- Neexistuje cena ani způsob, jak by se čas dal vrátit zpátky. V tom je jeho cena s ničím nesrovnatelná.
- Z tohoto hlediska je čas nesmírně cenný – jde pravděpodobně vedle života o nejcennější komoditu, která nám je svěřena, kterou spravujeme.
- Je tedy třeba s časem nakládat s maximální obezřetností a velmi promyšleně. Čas je snadné promrhat. Vzhledem k jeho jednosměrnému toku a nezvratnosti je jeho prožití definitivní.
- Zajímavý byl v tomto kontextu film Vyměřený – čas o světě, kde se neplatilo penězi, ale časem.
- Na druhé straně nesmíme upadnout do křeče či paniky – jsme věčné bytosti.
- Ježíšovy dny měly stejně jako naše 24 hodin, pro službu měl vyměřené pouhé tři roky – a během nich určitě nepobíhal jako šílený s diářem v neustálé panice nestíhání.
- Jistě nepobíhal s diářem s tím, že na tohohle nemocného má pouze čtyři a půl minuty, protože za dvacet minut už má být v jiné vesnici.
- V Iz 28,16 je napsáno: Kdo věří, nebude spěchat. To dává smysl – spoléhám-li na Boha, nejsem v křeči z vlastního nestíhání.
- Vidíme, že zacházení z časem je náročnou disciplínou, kdy balancujeme mezi dvěma extrémy. Potřebujeme se ji nepřetržitě učit od svého Mistra.
- Jak s časem hospodařil Ježíš? Pěkně je to ukázáno v seriálu Chosen – učedníci z Ježíšova přístupu k organizaci času někdy „šílí“. Jejich mistr se občas na několik dní někam nepochopitelně ztratí, spěchá, když by spěchat neměla a nespěchá, když by spěchat měl.
17 Proto nebuďte nerozumní, ale rozumějte, co je Pánova vůle.
- K rozumného zacházení s časem potřebujeme přemýšlet, zapojit rozum. Snažit se zjistit Pánovu vůli.
- Je snadné být nerozumný, je snadné nezjistit si, co Bůh po nás chce. Je jasné, že v takovém případě své životy prožijeme značně neefektivně. Věnuji-li totiž svůj čas a úsilí něčemu, co je mimo linii Boží vůle, je to stoprocentní ztráta.
- Takový scénář nemusí být pouze ve smyslu: Celý život jsem zasvětil práci, vybudoval jsem velkou firmu – před Bohem ale budu stát s prázdnýma rukama. Případně: Mám tisíc výstupů na Lysou horu, sto zaběhnutých maratónů nebo sto milenek – nad Bohem jsem ale nikdy nezamyslel.
- Existují i scénáře „opačné“ jaksi nábožensky farizejské: Celý život chodím den co den do kostela, sloužím chudým, jezdím na misie po světě – „A co já s tím?“ na to Hospodin?
- Hříchem není dělat špatné věci. Hříchem je minout se Boží vůlí. Bez toho, abychom zjistili Boží vůli, nejsme schopni prožít naše životy správně.
- Utopíme životy v aktivitě tam, kde Bůh chce, abychom odpočívali, nebo je promarníme tam, kde chce, abychom byli aktivní.
18 A neopíjejte se vínem, v němž je prostopášnost, ale (naplňujte se Duchem),
- ř: buďte naplňováni v duchu;
- Když už tedy hovoříme o zacházení s časem, připomíná Pavel, tak jedním ze způsobů, jak čas spolehlivě promarnit, je chlast.
- Napít se vína není hřích2, ale alkohol je značně rizikový – často vede ke ztrátě sebekontroly. Člověk se po něm chová způsobem, kterým by se normálně nechoval.
- Toužíme-li po určitém euforizujícím stavu, toho lze mimo alkoholu dosáhnout i lepším (a legitimním) způsobem – a tím je naplňování se Svatým Duchem.
- Přítomnost Ducha Svatého v těle má určité účinky, které v některých aspektech připomínají opilost. Na rozdíl od opilosti jde ale o stav žádoucí, navíc bez rizik, nežádoucích účinků a bez kocoviny.
19 mluvíce k sobě v chvalozpěvech, v (oslavných zpěvech) a v [duchovních] písních, svým srdcem zpívajíce Pánu a velebíce ho
- ř. psalmoís – ‚chvalozpěvy‘, může být míněna i kniha Žalmů t17 ř. hymnois – může se jednat o písně vyznavačské t18 Ž 9:12p; ř. psallontes – ‚zpívajíce chvalozpěvy‘ a Ex 15:21; 1Pa 16:9; Ž 149:1; Zj 5:9; Sk 16:25~
20a vždycky za všechno děkujíce ve jménu našeho Pána Ježíše Krista cBohu a Otci.
21Podřizujte set19 jeden druhému v bázni před Kristem:a t19 1P 2:18; 1P 5:5; ř.: Podřizujíce se; (vše se vztahuje k naplňování Duchem ve v. Ef 5:18.) a Gn 20:11; Neh 5:15; 2K 7:1
22Ženy, [podřizujte se] svým mužůma jako Pánu,b a 1K 14:34; Ko 3:18; Tit 2:5; 1P 3:1 b Ef 6:5; Ef 6:7
23neboť muž je hlavoua ženy, jako je Kristus hlavoub církve; on [je] zachráncem mtěla. a 1K 11:3 b Ef 1:22
24Ale jako církev je podřízenat20 Kristu, tak i ženy ve všem svým mužům. t20 n.: se podřizuje
25Muži,a milujte své ženy, jako i Kristus milovalb církev a ssám ssebe za ni vydal,c a 1P 3:7 b J 13:34 c Ef 5:2
26aby ji posvětil,a skdyž ji sočistil (vodní koupelí)t21 v rslovu,b t21 ř.: koupelí vody; lútron (‚koupel‘); Tit 3:5† a Žd 13:12 b J 15:3
27aby sám sobě postavila slavnout22 církev, skterá sby sneměla poskvrnyb ani vrásky ani čehokoliv takového, ale byla svatác a bezúhonná. t22 n.: nádhernou a 2K 4:14; 2K 11:2; Ko 1:22 b Ef 1:4; Fp 2:15; 1Te 5:23 c Ef 1:4
28Takto jsou povinni [i] muži milovat své ženy jako svá mtěla. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe.
29Neboť nikdo snemá své xtělo sv snenávisti, ale živít23 je a pečujet24 o ně, jako i Kristus o církev. t23 stejný ř. výraz jako v Ef 6:4† „vychovávejte“ t24 srv. 1Te 2:7† „chová“; (v ř. pův. „zahřívat“, srv. 1Kr 1:2)
30Vždyť jsme údy jeho mtěla,a [z jeho xmasa a z jeho kostí]. a Ef 1:23
31‚Proto opustí člověk otce i matku a přilne ke své ženě, a budou ti dva jedno xtělo.‘a a Gn 2:24//; Mt 19:5
32Toto tajemstvía je veliké; vztahuji je však na Krista a na církev. a Ef 1:9
33Ale také jeden každý z vás ať miluje svou ženu jako sám sebe a žena ať se bojí svého muže.
- Podobné kšefty lidé s Bohem dělávají: Když byla v Maďarsku loterie, kde v jackpotu bylo možno vyhrát miliardu, jezdili si tam Češi kupovat losy. Jeden z nakupujících na dotaz redaktorky, co by s výhrou udělal, odpověděl: Sto miliónů bych dal do kostela a na chudé. Takováto snaha Boha podplatit je samozřejmě trapná a urážlivá. Bůh na takovýchto sto mega zvysoka kašle ↩︎
- Ostatně Ježíš se svými učedníky rozhodně neabstinoval. ↩︎