Vít Šmajstrla

Efezským – kapitola 5

Vít Šmajstrla

Efezským – kapitola 5

1 Napodobujte tedy Boha jako milované děti.

  • Napodobování je častý Boží (a Pavlův koncept). Řecké slovo μίμησις (mimēsis) známe ze slov imitace nebo mimikry..
  • Každý, kdo měl děti to dobře zná. Děti mají dospělé dokonale „nakoukané“ a dělají vše podle nich – vaří, uklízejí, starají se o panenku jako o mladšího sourozence, řídí auto, používají nářadí. (Nedávno jsem dostal fotku svého jeden a půl letého vnuka, jak „vysává“ vysavačem).
  • Koho máme napodobovat?
    • Boha (zde)
    • Krista a druhotně Pavla (1K 11,1; Fil 3,17)
  • Napodobování Krista a Pavla je jednodušší, než napodobování Boha. Víme ale, že jaký je Kristus, takový je Bůh.
  • Jsme Božími dětmi. Bůh nás přesahuje daleko více ,než rodiče přesahují své děti. Nedokonalost napodobování není na škodu. Co se cení, je snaha.

2 a žijte v lásce, jako i Kristus miloval nás a vydal sám sebe za nás jako dar a oběť Bohu v příjemnou vůni.

c t1 ř.: choďte; Ef 4:1t2 var.: vás a J 13:34 b Ef 5:25Ga 1:4c Ex 29:18

  • 3Smilstvoa ani žádná nečistotab nebo chamtivostt3 ať nejsou mezi vámi ani zmiňovány,t4 jak se sluší na svaté.c t3 n.: hrabivost; Ř 1:29 t4 ř.: jmenovány; v. 12; Ex 23:13 a Ko 3:5 b Ef 4:19 c Sk 9:13p
  • 4Ani hanebnost, hloupéa řeči nebo laškování, což se nesluší;b nýbrž raději vzdávejte díky.c a Př 12:23Př 15:2 b Ř 1:28 c Ef 5:20
  • 5Neboť toto vězte a znejte, že žádný smilníka ani nečistý ani lakomecb — to jest modloslužebníkc — nemá dědictvíd v království Kristově a Božím. a 1K 5:9b Př 28:22 c Ga 5:20Zj 21:8 d 1P 1:4
  • 6Ať vás nikdo nesvádí prázdnýmia slovy, neboť pro tyto věci přichází cBoží hněvb na (syny neposlušnosti).c a Ko 2:8 b Ř 1:18c Ef 2:2
  • 7Nemějte s nimi tedy nic společného.t5 t5 ř.: Nebuďte jejich spoluúčastníky; Ef 3:6†; v. Ef 3:11v; Př 1:14; 1Tm 5:22Zj 18:4
  • 8Kdysia jste byli tmou,b ale nyní jste světlemc v Pánu. Žijtet1 jako děti světlad — t1 ř.: choďte; Ef 4:1a Ef 2:2b Sk 26:18Ko 1:13 c Mt 5:14 d J 12:36
  • 9ovoce světlat6 je ve veškeré dobrotě,a spravedlnostib a pravdě — t6 var: Ducha; Ga 5:22 a Ř 15:14 b Ef 6:14Fp 1:11
  • 10zkoumejte,t7 co se líbía Pánu, t7 ř.: zkoumajíce (váže se k v. Ef 5:8b) a Ř 12:1p; 2K 5:9
  • 11snemějte žádnou súčasta na neplodných skutcích tmy,b spíše je usvědčujte.t8 t8 n.: kárejte (srv. J 3:201Tm 5:20a Zj 18:42Pa 19:1~; 2Pa 20:37~; 2K 6:14b Ř 13:12
  • 12Neboť o tom, co se ut9 nich vskrytu děje, je hanba i mluvit.a t9 ř.: od a Ef 5:3
  • 13Ale všechno, co je (světlem usvědčováno, je zjevováno),t10 t10 n.: usvědčováno, světlem je zjevováno
  • 14neboť všechno, co je zjevováno, je světlo.a Proto praví: ‚Probuď se ty, kdo spíš, a vstaň z mrtvých, a fzazáří ti Kristus.‘t11 t11 prav. citát z křestního hymnu, založeného na Iz 60:1 a Ef 5:8

15 Dbejte tedy (pečlivě na to, jak žijete;) nežijte jako nemoudří, ale jako moudří;

  • var.: na to, jak byste žili pečlivě;
  • Hleďte, dbejte, dávejte si pozor – jsou věci, na které se máme soustředit, které si máme hlídat. Máme se sami nad sebou zamýšlet a analyzovat své jednání a chování.
  • Jednou z nejdůležitějších věcí samozřejmě je náš způsob života.
  • To, jak žijeme máme ve své moci – není to tak, že jsme zcela vláčeni okolnostmi, které nejsme schopni ovlivnit.
  • Do určité míry jistě okolnostmi „vláčeni jsme“ – všichni se musíme starat o jídlo a bydlení, spánek, odpočinek, rodinu. Musíme chodit do práce. Ale ať je náš prostor svobody sebeomezenější, vždy nám zůstává dosti prostoru pro to, abychom svůj způsob života ovlivnili. I ve vězení lze žít dobře a špatně.
  • Způsob života je to nejvýznačnější, co je nám svěřeno a je na nás, jak s ním naložíme. A zde jasně vidíme, že to „není jedno“. Na našem způsobu života záleží.
  • Máme žít pečlivě – jde o pěkný obrat. Žijme pečlivě. Pečlivě znamená pořádně, soustředěně, kvalitně, promyšleně, s citem pro detail. Takový mají být životy křesťanů.
  • Dvojice pojmů nemoudří – moudří ukazuje na nutnost zapojení rozumu. To, že existuje možnost žít nemoudře, si jistě uvědomujeme, neboť příklady vidíme všude kolem sebe.
  • Nejde o to, že by životy křesťanů měly být dokonale či pedantsky organizovány, a už vůbec ne o to, že by měly být prožity „sucharsky“ či ve strachu.
  • Nejsme vyplašení králíci, kteří se životem plíží při zdi ve strachu, aby na ně náhodou odněkud „nevykouklo“ něco nesvatého. Jsme synové a dcery krále, princové a princezny, kteří procházejí životem se vznešeností a nadhledem.
  • Při vědomí našeho synovství nám ale o to více záleží na tom, abychom se svými životy naložili rozumně.

16 vykupujte čas, protože dny jsou zlé.

  • ř.: vykupujíce si;
  • Co znamená vykupovat čas?
  • Pavlík překládá Vůči těm, kdo jsou venku, choďte v moudrosti, využívajíce příležitosti.
  • VW  Walk in wisdom toward those who are outside, redeeming the time.
  • Řecké slovo je Strong G1805, ἐξαγοράζω  [eksagorazó] (aor. ἐξηγόρασα) 1. odkoupit, vykoupit; vysvobodit 2. (i med.) využít 
  • má 4 výskyty: dva se týkají vykoupení ze Zákona, dva vykupování času
  • Druhý podobný výskyt je v Ko 4,5  Žijte moudře před těmi, kteří jsou vně, vykupujíce čas.
  • Význam jistě značí: dobře efektivně využít, nepromrhat.
  • Vykupuji něco, co je pro mě cenně a za co jsem ochoten zaplatit, abych to získal.
  • Čas zpětně vykoupit nelze. Není možné dělat s Bohem obchody ve smyslu: Poslední hodinu jsem proflákal, dám ti tisícovku, když mě ji necháš prožít ještě jednou.
  • Případně: Dám sto tisíc na chudé, když vrátíš tu poslední minutu, kdy jsem řídil opilý a zajel člověka1.
  • Neexistuje cena ani způsob, jak by se čas dal vrátit zpátky. V tom je jeho cena s ničím nesrovnatelná.
  • Z tohoto hlediska je čas nesmírně cenný – jde pravděpodobně vedle života o nejcennější komoditu, která nám je svěřena, kterou spravujeme.
  • Je tedy třeba s časem nakládat s maximální obezřetností a velmi promyšleně. Čas je snadné promrhat. Vzhledem k jeho jednosměrnému toku a nezvratnosti je jeho prožití definitivní.
  • Zajímavý byl v tomto kontextu film Vyměřený – čas o světě, kde se neplatilo penězi, ale časem.
  • Na druhé straně nesmíme upadnout do křeče či paniky – jsme věčné bytosti.
  • Ježíšovy dny měly stejně jako naše 24 hodin, pro službu měl vyměřené pouhé tři roky – a během nich určitě nepobíhal jako šílený s diářem v neustálé panice nestíhání.
  • Jistě nepobíhal s diářem s tím, že na tohohle nemocného má pouze čtyři a půl minuty, protože za dvacet minut už má být v jiné vesnici.
  • V Iz 28,16 je napsáno: Kdo věří, nebude spěchat. To dává smysl – spoléhám-li na Boha, nejsem v křeči z vlastního nestíhání.
  • Vidíme, že zacházení z časem je náročnou disciplínou, kdy balancujeme mezi dvěma extrémy. Potřebujeme se ji nepřetržitě učit od svého Mistra.
  • Jak s časem hospodařil Ježíš? Pěkně je to ukázáno v seriálu Chosen – učedníci z Ježíšova přístupu k organizaci času někdy „šílí“. Jejich mistr se občas na několik dní někam nepochopitelně ztratí, spěchá, když by spěchat neměla a nespěchá, když by spěchat měl.

17 Proto nebuďte nerozumní, ale rozumějte, co je Pánova vůle.

  • K rozumného zacházení s časem potřebujeme přemýšlet, zapojit rozum. Snažit se zjistit Pánovu vůli.
  • Je snadné být nerozumný, je snadné nezjistit si, co Bůh po nás chce. Je jasné, že v takovém případě své životy prožijeme značně neefektivně. Věnuji-li totiž svůj čas a úsilí něčemu, co je mimo linii Boží vůle, je to stoprocentní ztráta.
  • Takový scénář nemusí být pouze ve smyslu: Celý život jsem zasvětil práci, vybudoval jsem velkou firmu – před Bohem ale budu stát s prázdnýma rukama. Případně: Mám tisíc výstupů na Lysou horu, sto zaběhnutých maratónů nebo sto milenek – nad Bohem jsem ale nikdy nezamyslel.
  • Existují i scénáře „opačné“ jaksi nábožensky farizejské: Celý život chodím den co den do kostela, sloužím chudým, jezdím na misie po světě – „A co já s tím?“ na to Hospodin?
  • Hříchem není dělat špatné věci. Hříchem je minout se Boží vůlí. Bez toho, abychom zjistili Boží vůli, nejsme schopni prožít naše životy správně.
  • Utopíme životy v aktivitě tam, kde Bůh chce, abychom odpočívali, nebo je promarníme tam, kde chce, abychom byli aktivní.

18 A neopíjejte se vínem, v němž je prostopášnost, ale (naplňujte se Duchem),

  • ř: buďte naplňováni v duchu
  • Když už tedy hovoříme o zacházení s časem, připomíná Pavel, tak jedním ze způsobů, jak čas spolehlivě promarnit, je chlast.
  • Napít se vína není hřích2, ale alkohol je značně rizikový – často vede ke ztrátě sebekontroly. Člověk se po něm chová způsobem, kterým by se normálně nechoval.
  • Toužíme-li po určitém euforizujícím stavu, toho lze mimo alkoholu dosáhnout i lepším (a legitimním) způsobem – a tím je naplňování se Svatým Duchem.
  • Přítomnost Ducha Svatého v těle má určité účinky, které v některých aspektech připomínají opilost. Na rozdíl od opilosti jde ale o stav žádoucí, navíc bez rizik, nežádoucích účinků a bez kocoviny.

19 mluvíce k sobě v chvalozpěvech, v (oslavných zpěvech) a v [duchovních] písních, svým srdcem zpívajíce Pánu a velebíce ho 

  • ř. psalmoís – ‚chvalozpěvy‘, může být míněna i kniha Žalmů t17 ř. hymnois – může se jednat o písně vyznavačské t18 Ž 9:12p; ř. psallontes – ‚zpívajíce chvalozpěvy‘ a Ex 15:211Pa 16:9Ž 149:1Zj 5:9Sk 16:25~
    20a vždycky za všechno děkujíce ve jménu našeho Pána Ježíše Krista cBohu a Otci.
    21Podřizujte set19 jeden druhému v bázni před Kristem:a t19 1P 2:181P 5:5; ř.: Podřizujíce se; (vše se vztahuje k naplňování Duchem ve v. Ef 5:18.) a Gn 20:11Neh 5:152K 7:1
    22Ženy, [podřizujte se] svým mužůma jako Pánu,b a 1K 14:34Ko 3:18Tit 2:51P 3:1 b Ef 6:5Ef 6:7
    23neboť muž je hlavoua ženy, jako je Kristus hlavoub církve; on [je] zachráncem mtěla. a 1K 11:3 b Ef 1:22
    24Ale jako církev je podřízenat20 Kristu, tak i ženy ve všem svým mužům. t20 n.: se podřizuje
    25Muži,a milujte své ženy, jako i Kristus milovalb církev a ssám ssebe za ni vydal,c a 1P 3:7 b J 13:34 c Ef 5:2
    26aby ji posvětil,a skdyž ji sočistil (vodní koupelí)t21 v rslovu,b t21 ř.: koupelí vody; lútron (‚koupel‘); Tit 3:5† a Žd 13:12 b J 15:3
    27aby sám sobě postavila slavnout22 církev, skterá sby sneměla poskvrnyb ani vrásky ani čehokoliv takového, ale byla svatác a bezúhonná. t22 n.: nádhernou a 2K 4:142K 11:2Ko 1:22 b Ef 1:4Fp 2:151Te 5:23 c Ef 1:4
    28Takto jsou povinni [i] muži milovat své ženy jako svá mtěla. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe.
    29Neboť nikdo snemá své xtělo ssnenávisti, ale živít23 je a pečujet24 o ně, jako i Kristus o církev. t23 stejný ř. výraz jako v Ef 6:4† „vychovávejte“ t24 srv. 1Te 2:7† „chová“; (v ř. pův. „zahřívat“, srv. 1Kr 1:2)
    30Vždyť jsme údy jeho mtěla,a [z jeho xmasa a z jeho kostí]a Ef 1:23
    31‚Proto opustí člověk otce i matku a přilne ke své ženě, a budou ti dva jedno xtělo.‘a a Gn 2:24//; Mt 19:5
    32Toto tajemstvía je veliké; vztahuji je však na Krista a na církev. a Ef 1:9
    33Ale také jeden každý z vás ať miluje svou ženu jako sám sebe a žena ať se bojí svého muže.
  1. Podobné kšefty lidé s Bohem dělávají: Když byla v Maďarsku loterie, kde v jackpotu bylo možno vyhrát miliardu, jezdili si tam Češi kupovat losy. Jeden z nakupujících na dotaz redaktorky, co by s výhrou udělal, odpověděl: Sto miliónů bych dal do kostela a na chudé. Takováto snaha Boha podplatit je samozřejmě trapná a urážlivá. Bůh na takovýchto sto mega zvysoka kašle ↩︎
  2. Ostatně Ježíš se svými učedníky rozhodně neabstinoval. ↩︎

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení