1 I stalo se osmého dne, že Mojžíš zavolal Árona, jeho syny a izraelské starší
- [tj. po sedmi dnech posvěcování];
- Ten týden opravdu strávili ve vchodu? Asi ano.
- Čím je nyní Mojžíš překvapí?
2 a řekl Áronovi: Vezmi si tele k oběti za hřích a berana k zápalné oběti, oboje bez vady, a přines it před Hospodina.
- Zřejmě již půjde o oběti za národ. Sebe již zřejmě kněží připravili dostatečně.
3 Synům Izraele řekni: Vezměte si kozla k oběti za hřích, tele a beránka, oba roční, bez vady, k zápalné oběti 4 i býka a berana k pokojné oběti, abyste it obětovali před Hospodinem, a také přídavnou oběť namísenou s olejem, neboť dnes se vám ukáže Hospodin.
- Co tedy měli Izraelci připravit?
- tele k oběti za hřích (chatat)
- berana k zápalné oběti (olah)
- kozla k oběti za hřích (chatat)
- tele a beránka k pokojné oběti (zevach šelamim)
- přídavnou oběť (mincha)
- Tedy kompletní spektrum obětí.
- Áronovci byli připraveni obětovat za národ, také národ byl připraven.
- Zaslíbení je velké: Postupujete správně. Pokud vše správně dotáhnete, dnes se vám ukáže Hospodin.
- „Slíbit“ něco takového není jen tak: Vyžaduje to značnou znalost Boha a úzký vztah s Ním.
5 Vzali tedy to, co přikázal Mojžíš, před stan setkávání, celá pospolitost předstoupila a postavili se před Hospodina.
- Udělali vše. Byli jistě plni očekávání. Stál tam celý národ, přes milion lidí. Byla jich „plná Letná“.
- Bez mohutné zvukové aparatury naprostá většina neměla šanci slyšet nebo vidět, co se u stanu dělo.
- .
6 Mojžíš řekl: Toto it to, co přikázal Hospodin, abyste učinili a ukázala se vám Hospodinova sláva. 7 Mojžíš řekl Áronovi: Přistup k oltáři a obětuj svou oběť za hřích i svou zápalnou oběť a vykonej obřad smíření za sebe i za lid; obětuj obětní dar lidu a vykonej za ně obřad smíření, jak přikázal Hospodin.
- Oběť tedy měla být za obojí – za Árona i za lid.
8 Áron přistoupil k oltáři a zabil své tele k oběti za hřích. 9 Áronovi synové mu přinesli krev, he namočil prst do krve, dal na rohy oltáře a krev vylil ke spodku oltáře. 10 Tuk, ledviny a jaterní lalok z oběti za hřích obětoval na oltáři, jak přikázal Hospodin Mojžíšovi. 11 Maso a kůži spálil ohněm venku za táborem.
- Tak konečně, po týdnech příprav už to začalo. Bohoslužba se rozběhla, došlo k „zážehu“ reaktoru.
12 Potom zabil zápalnou oběť, Áronovi synové mu podali krev a on s ní pokropil oltář ze všech stran. 13 Podali mu též zápalnou oběť rozsekanou na díly a hlavu a on to obětoval na oltáři. 14 Vnitřnosti a hnáty umyl a obětoval na oltáři se zápalnou obětí. 15 Přinesl též obětní dar lidu. Vzal kozla lidu k oběti za hřích, zabil ho a obětoval . at očištění od hříchu jako předchozí oběť.
- [týká se oběti kněze ve vv. 8-11]
16 Přinesl i zápalnou oběť a obětoval ji podle nařízení. 17 Přinesl přídavnou oběť, (vzal z ní plnou hrst) a obětoval na oltáři, kromě ranní zápalné oběti. 18 Zabil býka a berana obětního hodu pokojné oběti za lid. Áronovi synové mu podali krev a on s ní pokropil oltář ze všech stran. 19 Tučné části z býka a berana — tučný ocas, (to, co přikrývá vnitřnosti,) ledviny a jaterní lalok 20 — tyto tučné části položili na hrudí a Áron obětoval tučné části na oltáři.
- [týká se Áronových synů]; LXX, SP a Pš mění na: on (tj. Áron sám)
- (podmět přesunut z násl. v.)
21 Hrudím a pravou kýtou zamával před Hospodinem studded mávanou obětí, jak přikázal Mojžíš.
- Vše probíhalo „lege artis“, žádná odchylka od protokolu, žádná chyba ve scénáři.
- Připomínám si římsko-katolickou bohoslužbu, kde probíhá podobný „obřad“ při zacházení s eucharistií. Každý krok, každý pohyb kněze je přesně definován. Musí být proveden správně, aby (podle představ ŘK církve) mohla proběhnout zázračná proměna oplatky na Kristovo tělo.
- Áronovci prováděli podobnou sérii úkonů.
22 Áron pozvedl ruce k lidu, požehnal jim a po obětování oběti za hřích, zápalné a pokojné oběti sestoupil dolů.
- [tj. z plošiny oltáře na zem]
- Požehnání lidu bylo součástí obřadu.
23 Mojžíš a Áron vešli do stanu setkávání. Když vyšli, požehnali lidu a Hospodinova sláva se ukázala všemu lidu. 24 Od Hospodina vyšlehl oheň a strávil na oltáři zápalnou oběť i tučné části. Všechen lid has viděl, výskali a padli na svou tvář.
- [lidé měli radost a zároveň se báli]
- Bůh se k úsilí svého lidu přiznal. Nadpřirozeně potvrdil, že vše proběhlo správně, že oběti přijímá a Izrael si opravdu bere za svůj.
- Oheň zřejmě přišel shora, z nebe – vše bylo pravděpodobně viditelná zdaleka.
- Smíšená reakce radosti a strachu, jak je psáno v poznámce ČSP byla jistě adekvátní.