1 Až tě Hospodin, tvůj Bůh, přivede do země, do které jdeš, abys ji obsadil, a vyžene před tebou početné národy, Chetejce,v1 Girgašejce,v2 Emorejce,v3 Kenaance,v4 Perizejce,v5 Chivejcev6 a Jebúsejce,v7 sedm národů početnějších a mocnějších nežli ty,
- v1 [Střediskem jejich moci byla pův. Anatolie (dnešní střední Turecko). V období 1550-1200 př. Kr. byli na vrcholu moci, vytvářeli blízké i vzdálené kolonie. V době dobytí Kenaanu Izraelci (1400 – 1350 př. Kr.) zde byly zbytky Chetejců]; [dle Gn 10,15 – 19 jsou všechny uvedené národy kromě Perizejců potomky Kenaana];
- v2 [národ neznámý mimo StS; Neh 9,8]
- v3 [akkad. amurru, pův. z oblasti kolem horního Eufratu; někdy kolem r. 2200 př. Kr. migrovali do Kenaanu]
- v4 [kam až sahají zaznamenané dějiny (cca 3000 př. Kr.) – původní obyvatelé země]
- v5 [prav. podskupina Kenaanců
- v6 [bývají dávani do souvislosti s Arkejci či Chorejci
- v7 [obývali hornatou krajinu kolem Jeruzaléma
- Výčet je působivý – co je proti takovým mohutným národům jeden malý židovský národ?
- Jako srovnání Čechů s Poláky, Němci a Francouzi, národy mnohem silnějšími.
- Je důležité si to připomínat, abychom ani na chvíli nezapomněli, že úspěchy nejsou naší zásluhou.
2 až ti je Hospodin, tvůj Bůh, vydá a pobiješ je, zcela je zasvěť zkáze. Neuzavírej s nimi smlouvu a neslituj se of nimi.
- h.: před tebou;
- Místní národy zcela propadly zkáze. Čtyři sta let Boží snahy je přivést k rozumu se minuly úspěchem. V této chvíli již bylo o jejich osudu nezvratně rozhodnuto.
- Izrael:
- obsazoval sobě slíbenou zemi,
- byl nástrojem Božího hněvu a trestu,
- byl stále náchylný k hříchu a šlo o „prevenci“ pozdějších „nevěr“.
Pokud zůstaneme u obrazu vztahu Hospodina a Izraele jako vztahu manželského, novomanžel vyžaduje po své ženě absolutní přetrhání kontaktů s jejími dřívějšími partnery: zničit fotografie, vymazat kontakty z mobilu, nenechat si vůbec nic na památku. Nekoketovat, nechodit na rizikové webové skupiny. Bez milosti. Pokud vše nezpřetrháš, může tě jednou zlákat podívat se na facebooku co tvůj bývalý milý dělá a budeš v tom "lítat" znovu.
3 Nespřízňuj se s nimi, (nedávej svou dceru jeho synu) a neber jeho dceru pro svého syna.
- n~: neprovdávej své dcery za jejich syny;
- Nenavazuj žádná spojení. Drž se od nich daleko. Žádný kompromis není možný.
4 Jinak odvrátí tvého syna (ode mě,) budou sloužit jiným bohům, Hospodinův hněv vzplane proti vám a rychle tě vyhladí.
- n.: od následování mě;
- (tj. synové – bráno jako kolektivum)
- Je totiž pravidlem, že nevěřící partner odvede věřícího od víry. Věřící nevěřícího k víře nepřivede téměř nikdy.
- A Hospodin takové věci opět chápe velmi úkorně a bere si je osobně.
5 Naopak jim proveďte toto: Jejich oltáře strhněte, jejich posvátné sloupy roztřískejte, jejich posvátné kůly pokácejte a jejich tesané modly spalte ohněm.
- Nejde ale o to, že se máte pouze bránit vlivu zla – v ofenzívě vůči zlu máte být vy. Nekompromisně bojovat se zlem je vaším úkolem.
- Totální destrukce všeho, co by mohlo jakýmkoliv způsobem připomínat zlo nebo k němu svádět.
- Mluvíme o oltářích, posvátných sloupech, posvátných kůlech a tesaných modlách: vše nepochybně objekty satanské modloslužby.
- Úkolem je tyto věci strhnout, roztřískat, pokácet a spálit: tedy opět beze zbytku, bez milosti je zničit.
- Roztřískat je značně expresivní výraz – ukazuje směrem vzteklého mlácení až do úplného rozbití na kousky. Věci se „rozmlacují“ v afektu. Je v pořádku se na modly naštvat.
Vzpomínám si na scénu z filmu Fireproof, kde hlavní hrdina, který má problémy s počítačovou pornografií, vztekle rozmlátí počítač baseballovou pálkou.
6 Vždyť ty jsi svatým lidem Hospodinu, svému Bohu; tebe Hospodin, tvůj Bůh, vyvolil ze všech národů, které are na povrchu země, abys byl jeho (lidem, of the glory vlastnictvím.)
- n~: nejvíce ceněným lidem;
- Svatý znamená mj. oddělený, očištěný a oddělený pro Boha.
- Bůh si izraelský národ vybral (a nabídka národů byla široká1) za svůj.
Snad se dá použít obraz, kdy si bezdětní rodiče si v dětském domově vybírají pro sebe dítě, které si osvojí. Děti jsou natěšené, nastrojené a snaží se zájemce zaujmout. Izrael byl z hlediska atraktivity ztracený případ.
- Být Božím vlastnictvím je příjemné i zavazující.
7 Ne proto, že byste byli početnější nežli všechny národy, k vám Hospodin přilnul a vyvolil vás — vždyť vás bylo nejméně ze všech národů —
- n.: se pro vás rozhodl / si vás zamiloval;
- Když Hospodin zvažoval, který národ si pro sebe vybere, jaká při výběru používal kritéria? Nebyla to velikost. Možná dokonce naopak – Izrael patří spíše k menším národům.
- Jinak řečeno – byli jste nepravděpodobnou volbou.
- k vám Hospodin přilnul – výběr proběhl a navázané pouto se stalo velmi silným.
David Novák ve svém článku v Životě víry (únor 2024) Že je nás málo? Nevadí! rozpracovává otázku statistik, které ukazují, že křesťanů je málo. Zmiňuje sčítání lidu, které provedl král David (1S 24) a které bylo závažným hříchem. Proč vlastně sčítání bylo takovým problémem? Obvyklým výkladem je, že "kdyby Izraelci uvěřili, že jejich síla je v množství, začali by spoléhat na čísla podobně jako ostatní národy. Jenže Židů nikdy moc nebylo, a na množství tedy spoléhat nemohli."
Rabín Jonathan Sacks nabízí vysvětlení: "Kdyby zjistili, jak málo jich je, museli by propadnout zoufalství". Když má církev převahu a moc, cítí se příliš jistá v kramflecích. To ji v posledku ničí
8 ale ze své lásky (k vám)a aby zachoval přísahu, kterou přísahal vašim otcům, vás Hospodin vyvedl mocnou rukou a vykoupil tě z domu otroctví, z ruky faraona, egyptského krále.
- h.: Hospodinovy
- h.: (milování) vás;
- Ty důvody, proč jste nakonec byli vybráni vy, jsou následující (a týkají se každého věřícího – každý byl Bohem vykoupen a vyveden z otroctví satana
- z důvodu Boží lásky
- z důvodu dodržení dávných přísah
9 Věz, že Hospodin, tvůj Bůh, je Bůh, Bůh věrný, který zachovává smlouvu a milosrdenství tisícům generací těch, kdo ho milují a zachovávají jeho příkazy,
- Věz, že z Boží strany se není třeba nedodržení smlouvy obávat.
10 a odplácí tomu, kdo ho nenávidí, (do jeho tváře) (a vyhubí jej.) Neopozdí se vůči tomu, kdo ho nenávidí, do jeho tváře mu odplatí.
- zřejmě vyjadřuje ne zcela jasný idiom – jemu osobně (nikoliv kolektivně); hned; …?;
- h.: aby ho vyhubil;
- n.: nebude váhat;
- Jako je Hospodin důsledný ve svém dodržování smlouvy vůči svým, stejně důsledný je v přístupu vůči svým odpůrcům.
- A s odplatou neotálí, neodkládá ji.
- Odplatit do tváře znamená konfrontaci – ne např., že se ti stane nehoda a za ní stojí Bůh. Nikoliv – stojíš tváří tvář Bohu a On ti říká do tváře, jak věci byly a jak ti za tvé jednání odplatí.
11 Zachovávej příkazy, ustanovení a nařízení, která ti dnes přikazuji, (a plň je.)
- h.: aby je činil;
- Znovu a znovu ti to zdůrazňuji. Ani nejde dostatečně zdůraznit, jak je to pro tebe důležité. Jak ještě bych ti to měl zdůraznit?
12 Za to, že budete poslouchat tato nařízení, zachovávat je a plnit, Hospodin, tvůj Bůh, ti bude zachovávat smlouvu a milosrdenství, jak přísahal tvým otcům.
- h.: I se stane, že za to; n.: Když budete;
- n.: pro tebe; s tebou;
- Takováto smlouva je pro tebe extrémně výhodná. Není nic, co by sis na světě mohl více přát. A cena, kterou po tobě Bůh chce, není velká. Ty požadované věci nejsou vůbec nesplnitelné ani těžké.
13 Bude tě milovat, žehnat ti a rozmnoží tě. Požehná plodu tvého lůna i plodu tvé země, tvému obilí, tvému novému vínu, tvému oleji, vrhu tvého dobytka i přírůstku tvého stáda v zemi, subsequent které přísahal tvým otcům, že ti from dá.
- [další použití výrazu ovoce / plod v tomto smyslu (- dítě / potomek);
- [obvyklý souhrn výtěžku pole, vinice a olivového háje;
- Prosperita je dokonalá – plodnost a dostatek v úspěšném hospodaření
- Vše vyplývá z Boží lásky, která se projevuje vstřícným postojem k tobě (žehnáním).
- Již jsme zmiňovali, že nikoho (vlastně ani Boha) ani nenapadlo, že by někdo nestál o rozmnožení.
- Opět je zde připomínka, že důvodem této přízně nejsi ty sám, ale historické smlouvy, ke kterým se „nachomýtl“.
14 Požehnaný budeš nade všechny národy. Nebude neplodný či neplodná (u tebe) ani u tvého dobytka.
- Tvoje superiorita nad ostatními národy bude naprosto zřejmá2.
- Neplodnost je jednoznačnou známkou ne-prosperity.
15 Hospodin od tebe odvrátí každou nemoc. (Žádnou ze zlých chorob Egypta, které jsi poznal, nevloží na tebe,) ale dá je na všechny, kdo tě nenávidí.
- (tak dle masoretského členění v.); n.: a všechny zlé choroby … Nevloží je na tebe, …
- n~: vloží / uvede;
- Zdraví je opět nepochybnou známkou Boží přízně. Existují „tisíce“ chorob, ale tebe se to týkat nebude.
16 Pohlť všechny národy, které ti Hospodin, tvůj Bůh, dává. Ať se nad nimi tvé oko neslituje. Nesluž jejich bohům, nebo has pro tebe bude léčkou.
- Oddělení od světa musí být radikální. Kompromisy nejsou možné.
- Vztaženo na křesťany – veškeré potenciální léčky starého života je třeba odstranit.
17 Kdyby sis (řekl ve svém srdci:) Tyto národy are početnější nežli já. Jak bych si je mohl podrobit?
- Vítězství nad světem je možné. S Boží pomocí nejde o nesplnitelný úkol.
18 Neboj se jich. Stále pamatuj na to, co Hospodin, tvůj Bůh, učinil faraonovi a celému Egyptu.
- Strach není na místě – nepřítel je silný, ale na tvé straně stojí Všemohoucí
19 Ty velké zkoušky, které viděly tvé oči, znamení a divy, mocnou ruku a vztaženou paži, kterou tě Hospodin, tvůj Bůh, vyvedl. Tak Hospodin, tvůj Bůh, učiní všem národům, jichž se bojíš.
- Bůh je stále stejný – jako tě přivedl k uvěření, vytrhl tě ze starého způsobu života, stejně nekompromisně a mocně bude v tvůj prospěch jednat i nadále ve všech obtížích, kterým budeš čelit
20 Hospodin, tvůj Bůh, na ně pošle dokonce i děs, dokud nevyhynou ti, kteří zůstali a skryli se před tebou.
- n.: sršně / kožní nemoc;
- Někdy ani nebudeš muset bojovat – Hospodin se s tvými nepřáteli vypořádá sám.
21 Neměj z nich strach, neboť Hospodin, tvůj Bůh, it ve tvém středu, Bůh velký a hrozný.
- n~: obávaný / budící bázeň;
- Nikdy nezapomínej, na čí straně stojíš, resp. kdo stojí na straně tvojí.
- Bůh není zábavný ani inertní, lhostejný či pasivní.
22 Hospodin, tvůj Bůh, vyžene tyto národy před tebou (kousek of kousku.) Nemůžeš s nimi skoncovat rychle, jinak by se proti tobě rozmnožila polní zvěř.
- n~: pozvolna;
- n.: ukvapeně;
- Ani suverénní vítězství nelze uspěchat – nebyl bys schopen dědictví převzít. Chce to čas, musíš do toho dozrát.
- Podobně zřejmě platí, že Bůh nemůže dát zemi probuzení najednou či ukvapeně – o obrácené by se neměl kdo postarat, církve by nebyly připravené na jejich přijetí. Struktury a mechanismy pro fungování velkých sborů je třeba připravit.
23 Hospodin, tvůj Bůh, ti je vydá, uvrhne je into velkého zmatku, až budou vyhlazeni.
- Bůh způsobí, že nepřátelé nebudou schopni smysluplné obrany. Když Bůh začne vylévat svého Ducha, ďáblovy struktury, které tam pracně a dlouho budoval, se začnou rozkládat. V ďáblově říši zavládne chaos – lidé se začnou odpoutávat a přicházet ke spáse3
24 Vydá do tvé ruky jejich krále, odstraníš jejich jméno zpod nebes. Nikdo se proti tobě nepostaví, dokud je nevyhladíš.
- Ďáblovi nemá zůstat žádná památka. Není nic, co by mělo být připomínáno. Nic toho není hodno. Všechno zlé bude nekompromisně odstraněno.
25 Tesané modly jejich bohů spalte ohněm. Nedychti of stříbru a zlatu, které je na nich, a neber si ., jinak (se na něj chytíš.) Je has ohavností pro Hospodina, tvého Boha.
- n.: si ho nastražíš jako past;
- Ničím ze světa se nedej zlákat. Pozlátko je lákavé, podstata je ale jen a pouze zlá. Bůh to nenávidí.
- Jinak se na něj chytíš: Zajímavý a vystihující obrat. Zahrávání si s věcmi tohoto světa je rizikové a velmi často, ne-li vždy končí chycením se.
26 Nevnášej do svého domu žádnou ohavnost, ať se nedostaneš pod klatbu jako ona. Naprosto si to oškliv a zcela tím opovrhuj, vždyť it (to pod klatbou.)
- n.: na tom uvalena klatba;
- Tvá obydlí jsou svatými místy – nic modlářského či světského v nich nemá místo. Svět ať zůstane venku, tam, kde patří.
Vypráví se příběh o křesťanovi, jemuž přivezla zásilková služba novou televizi. Na krabici byla napsána reklama: "Svět ve vašem pokoji". Když to uviděl, zásilku vrátil - svět v našem bytě mít nechceme. Televize a internet jsou typickými "pátými kolonami tohoto světa" v našich domácnostech a rodinách.
.
.