3. Mojžíšova – kapitola 11

Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 11

1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi a Áronovi a řekl jim: 

  • [Po zásadním pokynu v Ex 6,13 je poprvé z celkem 10 případů přímým příjemcem instrukce vedle Mojžíše i Áron.]; 
  • Jde opravdu o velkou změnu, že Bůh začíná mluvit k oběma.
  • Souviselo to nějak s tragédií Áronových synů? Chtěl Hospodin Árona více vtáhnout do hry? Aby neměl informace zprostředkované, ale z první ruky? Áronův hněv totiž mohl být částečně obrácen proti Mojžíšovi – mohl mít dokonce pocit, že Mojžíš mu neříká všechno.
  • Mojžíšova autorita byla nezpochybnitelná – to si již na poušti opakovaně prokázalo včetně případu Áronovy a Mojžíšovy sestry Miriam.
  • Ono to tak částečně opravdu mohlo být – zdá se, že Mojžíš měl komplexnější porozumění příkazům a dále předával pouze zjednodušené pokyny bez snahy více vysvětlit jejich podstatu. Tedy, že říkal Áronovi pouze „jak“ a nikoliv také „proč“.
  • Jak tyto rozhovory probíhaly technicky, jsme již řešili: Mojžíš bezesporu trávil pravidelně nějakou dobu s Hospodinem / Ježíšem ve Stanu. Nyní s sebou začal přibírat Árona? Nebo mu Bůh vždycky řekl, kdy má Árona vzít do Stanu s sebou a kdy ne?
  • Pojďme si tedy projít případy, kdy Hospodin hovořil k oběma bratrům:
    • Ex 6,13 Ještě Hospodin promluvil k Mojžíšovi a k Áronovi a dal jim příkaz pro syny Izraele a pro faraona, egyptského krále, aby vyvedl syny Izraele z egyptské země
    • Lv 13,1 Možné malomocenství
    • Lv 14,33 Možné malomocenství domu
    • Lv 15,1 Výtok z penisu
    • Nu 2,1 Rozložení tábořišť
    • Nu 4,1 Soupis Kehatovců
    • Nu 4,17 Pokyny pro Kehatovce. Nenechte vyhladit kmen čeledí Kehatovců zprostřed Lévijců. 
    • Nu 14,26 Vzpoura po návratu zvědů. Jak dlouho se mám zabývat s touto zlou pospolitostí, která proti mně reptá?
    • Nu 16,20 Kórachova vzpoura. Oddělte se od této pospolitosti, v okamžiku s nimi skoncuji.
    • Nu 19,1 Obětování rudé krávy.
  • K oběma bratrům tedy Hospodin promlouval v dějinných zlomových okamžicích i ohledně „banalit“, resp. běžných pokynů.
  • Snad ohledně pokynů k malomocenství nebo táboření se mohl hodit vizuální doprovod – a Mojžíš nemusel tlumočit Áronovi složité záležitosti. Např. u malomocenství by jistě bylo užitečné mít po ruce atlas patologických kožních (a domovních) nálezů, u táboření rozkreslenou mapku rozložení kmenů, apod.

2 Promluvte k synům Izraele: Toto are živočichové, které budete jíst ze všech zvířat, která are na zemi: 

  • Bůh obrací pozornost k jídlu. Zavádí dietní omezení.
  • O jídle již Hospodin s lidmi v minulosti hovořil (zavedl dietní omezení), dvakrát:
    • v zahradě Eden zakázal Adamovi jíst ze stromu poznání dobrého a zlého.
    • po potopě v Gn 9 Bůh povoluje konzumaci zvířat s tím, že zároveň zakazuje konzumaci krve.
  • Což nastoluje otázku Proč? V mé oblíbené knize Zrzavý Orm si při setkání s Židem pochvalují Vikingové: To jsme rádi, že naši Bohové nám do jídla nemluví. Proč tedy Hospodin svému lidu „do jídla mluví“?
    • Chce tím svůj lid odlišit od okolí ve smyslu: Ostatní národy se „cpou“ vším, co se jim namane. Vy tohle dělat nebudete.
    • Jídlo je více, než pouhé „naházení paliva“ do těla. Jídlo je Boží dar, při každém jídle člověk do určité míry „stoluje s Bohem“.
    • Dietní omezení vás, můj lid, odděluje o odlišuje d okolních „pohanských“ kultur, je to jeden ze znaků naši smlouvy.
    • Dodržování stravovacích nařízení je výrazem věrnosti Bohu a způsobem, jak vyjádřit oddanost smlouvě.
    • Dietními omezeními se buduje sebekontrola. Jídlo se poměrně snadno může stát člověku modlou, je lehké propadnout obžerství či jiným excesům. Dietní omezení toto nebezpečí snižují
    • Jídlo a způsob stravování souvisí se svatostí života. Zakazováním některých pokrmů Bůh možná chtěl povzbudit Izraelity k tomu, aby uvažovali o čistotě a posvátnosti nejen ve stravě, ale i v jiných oblastech života. Připomínalo jim to, že i fyzické aspekty života mají duchovní rozměr a že každý čin, včetně jídla, má být vědomě prováděn v souladu s Božími přikázáními.
    • U některých zákazů nelze vyloučit hygienické aspekty: může jít o riziko přenosu infekčních nemocí či různých intoxikací. (Rozhodně ale nejde o hlavní důvod – většina nečistých zvířat nebezpečná pro konzumaci není).
    • Symbolický význam: některá nečistá zvířata mohou symbolizovat nevhodné vlastnosti či chování (dravost, konzumaci mrtvých těl). Pak by šlo o připomínku, že máme napodobovat to dobré a stranit se zlého.
    • Zákaz konzumace krve je samostatnou kapitolou: Krev je nositelkou života. Život pochází od Hospodina a musí být respektován.
    • Zajímavý přehled zásad košer vaření je na https://omkosher.com/koser-pravidla/.

3 Všechna, která mají rozdělená kopyta, zcela rozdvojená kopyta, přežvýkavce mezi zvířaty, ty jezte.

  • Přežvýkavci jsou OK. Jejich poznávacím znamením (aby je Mojžíš nemusel vyjmenovávat) je, že mají rozdělená kopyta.
  • Množiny přežvýkavců, zvířat s rozdělenými kopyty a povolených zvířat se ale přesně nepřekrývají. Čisté zvíře musí splňovat obě kritéria.

4 Z přežvýkavců a z těch, kteří mají rozdělená kopyta, však nejezte tyto: velblouda, protože je přežvýkavec, ale kopyta nemá rozdělená. Je pro vás nečistý. 5 Ani damana, protože je přežvýkavec, ale nemá rozdělená kopyta. Je pro vás nečistý. 6 Ani zajíce, protože je přežvýkavec, ale nemá rozdělená kopyta. Je pro vás nečistý.

  • Velbloud: kopyta nesplňuje, přežvýkavec splňuje = nevhodný
  • Daman: totéž
  • Zajíc: totéž
  • Proč tomu tak je? Nenapadá mě žádná spojitost mezi vzhledem nohy a vhodností ke konzumaci.
  • Přežvýkavost vypovídá o způsobu trávení: U přežvýkavců jde o poměrně složitý proces se zapojením tří žaludků a řady bakterií. Vytvořit z rostlin stravitelnou směs je složitý technologický proces.
  • Je otázka, jestli jsou velbloud, daman a zajíc vyřazení jen proto, aby nenarušovali pravidlo o kopytech, nebo je k tomu ještě nějaký další důvod.

7 Ani vepře, protože má rozdělená kopyta, zcela rozdvojená kopyta, ale vůbec nepřežvykuje. Je pro vás nečistý.

  • U vepře je tomu naopak, než u velblouda: kopyta jsou OK, ale nepřežvykuje.
  • Co má (resp. měl) Bůh proti prasatům? Uvádí se jejich povšechná nečistota, ochota sežrat cokoliv. Že by byla prasata náchylnější k parazitárních chorobám, než hovězí dobytek, si jsem jistý. Že by bylo vepřové nezdravější, než hovězí, myslím, také není prokázáno?
  • Spíše se zdá, že racionální zdůvodnění k dispozici není.
  • Zajímavé je, že pravidlo o nečistotě vepřů převzal i islám, (napodobenina pravé víry). I ostatní náboženství mají často mezi svými pravidly dietní omezení. Můžeme z toho usuzovat, že lidem určitá (nepříliš přísná) omezení v jídle dělají v zásadě dobře. Umožňují jim mít pocit příslušnosti k elitnímu klubu, vymezovat se vůči těm, kdo tato pravidla nedodržují.
  • Jak víme, při „upgrade“ ze Staré smlouvy na novou Bůh pro křesťany paušální dietní omezení zrušil. Některé skupiny si přesto omezení dobrovolně zavádějí (např. adventisté).
  • Křesťané se v jídle omezují pouze dobrovolně, např. z ohledu na druhé.

8 Jejich maso nejezte a jejich zdechlin se nedotýkejte. Jsou pro vás nečistí.

  • Zacházení s nečistými zvířaty neobnáší pouze zákaz konzumace, ale zákaz jakéhokoliv kontaktu.
  • Proč Bůh hovoří tak negativně o podstatné části (do ranku nečistých zvířat spadla jistě většina zvířat) svého stvoření? Víme přece, že na své stvoření je velmi hrdý. Např. koně považuje za své mistrovské dílo, kterým se opakovaně chlubí. Zřejmě být hrdý na krásu a dokonalost stvoření není totéž, jako umožnit jeho konzumaci. Možná dokonce naopak – kůň je zvíře nejen krásné, ale i inteligentní a „ušlechtilé“ – a možná právě proto by neměl být konzumován.

9 Ze všeho, co it ve vodě, jezte toto: všechno ve vodě, v mořích i v potocích, co má ploutve a šupiny, to jezte, 10 a všechno, co nemá ploutve a šupiny,  v mořích či potocích, jakákoliv vodní havěť a cokoliv živého ve vodě, je pro vás hodné opovržení. 11 Budou pro vás hodní opovržení. Jejich maso nejezte a jejich zdechliny si ošklivte. 12 Všechno ve vodě, co nemá ploutve a šupiny, je pro vás hodné opovržení.

  • U vodních živočichů, sladkovodních i mořských opět platí dvě kumulativní pravidla: Ploutve a šupiny současně.
  • Pestrost vodních živočichů je ještě větší, než u suchozemských. „Plodů moře“ je enormní množství – do zakázaných jich spadne naprostá většina.
  • Z toho, co známe my, jistě raci, krabi, všichni mlži a plži, chobotnice, aj, aj.

13 Z ptáků si ošklivte tyto — nejedí se, jsou hodní opovržení: orla, supa, orlovce, 14 luňáka červeného, luňáka černého a luňáky všeho druhu, 15 všechny druhy havranů, 16 pštrosa, sovu, racka, sokoly všeho druhu, 

  • v h. vždy jako: dceru pustiny i v současné h. zn. výraz pštrosa, přesto někteří (KJV; NIV; NET; EIN; aj.) chápou pojem (asi dle kontextu) jako druh sovy

17 sýčka, kormorána, výra, 18 sovu pálenou, pelikána, mrchožrouta, 19 čápa, volavky všeho druhu, dudka a netopýra.

  • U ptáků je výčet taxativní a negativní.
  • Mrchožrouti jsou snad pochopitelní, zahrnutí jsou i dravci.
  • Dalo by se vyčíst obecné pravidlo, že ke konzumaci není povoleno žádné masožravé zvíře, ať už u živočichů suchozemských, vodních, u ptáků nebo hmyzu? Štika je ale masožravá a je považována za košer, takže absolutní toto pravidlo není.
  • Jaké druhy ptáků zbývají k jídlu? Z toho, co známe, jistě slepice, husy, kachny, holubi.
  • Netopýři jsou rizikoví jako nosiči nebezpečných virů?

20 Všechen okřídlený hmyz chodící po čtyřech je pro vás hodný opovržení. 21 Jenom tyto budete jíst ze všeho okřídleného hmyzu chodícího po čtyřech: Ty, které mají stehýnka nad nohama a skáčou s nimi po zemi.

  • Hmyz je třída. Má většinou (nebo vždycky?) nohou šest (pavouci patří mezi členovce, ale nejsou hmyz, nýbrž podkmen klepítkatci)
  • Hmyz patří do kmene členovců (Arthropoda). Řády hmyzu jsou motýli, brouci, blanokřídlí (zahrnuje včely, vosy, mravenci), dvoukřídlí (mouchy a komáři), rovnokřídlí (kobylky, cvrčci, sarančata), švábi.
  • Chodit po čtyřech zřejmě znamená nechodit vzpřímeně ani se neplazit.

22 Budete z nich jíst tyto: kobylky arbe všeho druhu, kobylky soleám všeho druhu, kobylky chargól všeho druhu a kobylky chágáb všeho druhu. 23 Všechen ostatní okřídlený hmyz, který má čtyři nohy, je pro vás hodný opovržení. 24 Těmi se poskvrníte; každý, kdo by se dotkl jejich zdechliny, bude nečistý až do večera.

  • Dá se říci, že z celé obrovské skupiny hmyzu jsou jedné pouze čtyři druhy kobylek a nic jiného.
  • O jaké kobylky přesně jde, prý jednoznačně jasné není. Jsou údajně zvažována sarančata, kobylky snad i cvrčci. Jemenští a někteří afričtí Židé údajně tradičně jsou schopni se v druzích kobylek vyznat, ostatní je údajně raději nekonzumují.
  • Opravdu platí, že kdyby se někdo dotkl mrtvého brouka, znečistí se? Asi nikoliv – hovoří se zřejmě již opět o větších zvířatech (zdechlina hmyzu se „nenosí“).
  • Mezi Židy je mnoho entomologů.

26 Všechna zvířata, která mají rozdělená kopyta, ale ne zcela rozdvojená, a nejsou přežvýkavci, jsou pro vás nečistá. Každý, kdo by se jich dotkl, bude nečistý.

  • Novinkou je formulace ne zcela rozdvojená: Které zvíře navíc by spadlo do této skupiny?

27 Všechno, co mezi všemi živočichy chodícími po čtyřech chodí po rukou, je pro vás nečisté. Každý, kdo by se dotkl jejich zdechliny, bude nečistý až do večera.

  • Asi opice?

28 Kdo by nesl jejich zdechlinu, vypere si šaty; bude nečistý až do večera. Jsou pro vás nečistí.

  • Kontakt je nepříjemný, znečišťující, ale pouze do večera. Nejde o nic fatálního.

29 Tito are pro vás nečistí mezi havětí hemžící se na zemi: krtek, myš, ještěrky všeho druhu, 30 gekon turecký, ještěrka, gekon, scink a chameleon. 

  • tj. Hemidactylus turcicus;  n.: mlok; LXX: chameleon; [h. výraz pro sílu (kóach) použit ve specifickém významu jakéhosi druhu živočicha / ? obojživelníka];  tj. Platodactylus muralis; HL;
  • Drobní savci a plazi.

31 Tito are pro vás nečistí mezi vší havětí. Každý, kdo by se jich dotkl, (když pojdou,) bude nečistý až do večera. 32 Cokoliv, na co padne některé z nich, (když pojdou, bude nečisté — jakýkoliv dřevěný předmět či oděv, kůže nebo pytlovina, jakékoliv náčiní, s nímž se koná práce, bude vloženo do vody — do večera has bude nečisté,  pak has bude čisté.  33 Jakákoliv hliněná nádoba, do níž spadne některé z nich, všechno, co it v ní, bude nečisté a nádobu rozbijete.  34 Jakékoliv jídlo, které se jí . na které přijde voda, bude nečisté a jakýkoliv nápoj, který se pije z jakékoliv znečištěné nádoby, bude nečistý. 35 A na cokoliv spadne některá z jejich zdechlin, has bude nečisté. Pec i krb se zboří; jsou nečisté a nečisté pro vás zůstanou,

  • Když ti tedy mrtvá myš nebo ještěrka padla na cokoliv, musels to rituálně i fakticky očistit nebo zlikvidovat.
  • Když po tobě myš nebo ještěrka přeběhla, takový problém to nebyl.
  • Dokonce bylo třeba zbořit pec a krb. Ani oheň je nebyl schopen vysterilizovat.

36 pouze pramen a cisterna s nahromaděnou vodou budou čisté. Kdo by se však dotkl jejich zdechlin, bude nečistý. 

  • h.: nadržení; [h. miqve je výraz používaný dodnes pro nádrže na očišťování; ]
  • [asi míněno zdechlin, které spadly do této vody]
  • Pramen jistě – voda se obměňuje. Ale nádrž s mrvou myší bych spíše přepokládal, že bude třeba vypustit.
  • Jde zřejmě opět spíše o obecná pravidla, jak na věci pohlížet. Že je třeba je brát s nejvyšší vážností.
  • A důležitá jsou i princip a symbolika: Stačí málo, aby byla svatost znesvěcena. Opětovné získání svatosti pak vyžaduje značné úsilí.

37 Když spadne některá z jejich zdechlin na jakékoliv semeno, at setbu, která se vysévá, bude čistá.

  • To je logické – semeno se stejně v půdě rozpadá.

38 Když však bude na semeno dána voda a spadne na něj některá z jejich zdechlin, bude has pro vás nečisté.

  • Divné: smysl a rozdíl proti předchozímu případu z verše 37 nechápu.

39 Když uhyne některé ze zvířat, která máte k jídlu, ten, kdo by se dotkl jeho zdechliny, bude nečistý až do večera.

  • Mrtvoly i čistých zvířat znečišťují.

40 Kdo by jedl z jeho zdechliny, vypere si šaty a bude nečistý až do večera. Kdo by nesl jeho zdechlinu, vypere si šaty a bude nečistý až do večera.

  • Zde se asi opravdu myslí zvíře uhynulé, nikoliv zabité.

41°Všechna havěť hemžící se po zemi, je hodná opovržení, nejí se. 42 Ze vší havěti hemžící se po zemi nebudete jíst nic, co se plazí po břiše, nic, co chodí po čtyřech ani cokoliv, co má mnoho nohou, protože je has hodné opovržení. 

  • Zřejmě plazi, pavouci.

43 Nečiňte sami sebe hodné opovržení žádnou hemžící se havětí, neposkvrňujte se jimi, takže byste jimi byli poskvrněni.

  • Zabýváš-li se něčím opovrženíhodným, sám se stáváš hodným opovržení.
  • Pokud člověka tak znečistí pouhý dotyk hmyzí mrtvolky, což teprve nečistý pořad na internetu.

44 Neboť (já Hospodin jsem váš Bůh.) Posvěťte se a buďte svatí, neboť já jsem svatý. Neposkvrňujte sami sebe žádnou havětí plazící se po zemi. 

  • [První z 21 použití této vazby v Lv;]
  • Člověk se nemá znečišťovat světem, ale být svatý a držet se svatého Boha.

45 Neboť já Hospodin jsem vás vyvedl z egyptské země, abych byl (vaším Bohem.) Buďte svatí, neboť já jsem svatý. 

  • h.: pro vás za Boha; (chápáno jako gram. způsob přivlastňování, typický pro h.
  • Já jsem vás od světa a ze světa zachránil pro sebe.

46 Toto it zákon o zvířatech, ptactvu a vší živé duši pohybující se ve vodě a o každé duši hemžící se po zemi. 47 Budete rozlišovat mezi nečistým a čistým a mezi živočichy, kteří se jedí, a živočichy, kteří se nejedí. 

  • Věci nejsou jedno. Je třeba rozlišovat. Mnoho věcí ve světě je nečistých.
  • Pro mnohé židy mohla být tato přikázání dalším šokem. Doposud milovali vepřové řízky a najednou s tím je konec. Nebo provozovali prasečí farmu a nyní měli po byznysu.
  • Mohli to vnímat tak, že život se jim stále více komplikuje, že jsou stále více omezováni.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení