1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi a Áronovi:
- Opět k oběma.
- Půjde o zdravotní pokyny
2 Promluvte k synům Izraele a řekněte jim: Když bude nějaký muž trpět výtokem ze svého údu, pro svůj výtok je nečistý.
- Zřejmě se nemyslí poluce, ale jiný výtok. Nejčastější příčinou v dnešní době je pohlavní choroba kapavka (původce Neisseria gonorrhoeae). Zda to tak bylo i tehdy, nevím.
- Dále může jít o jiné Infekce močového traktu.
- Tento příznak člověka vyřazoval z běžného života.
3 A takto has it will be s jeho nečistotou při jeho výtoku: Ať jeho úd vypouští výtok nebo jeho úd výtok zadržuje, je has jeho nečistota.
- Myšleno, že se hromadí v trubici nebo v měchýři a vytéká pouze občas?
4 Každé lože, na které ulehne muž trpící výtokem, bude nečisté a každý předmět, na který usedne, bude nečistý.
- Zřejmě je předpokládána jako příčina výtoku infekce a opatření směřují k zabránění přenosu.
- Zároveň ale může jít podobně jako u menstruující ženy o opatření, které má nemocnému zajistit klid.
5 Kdokoliv se dotkne jeho lože, vypere si oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 6 Ten, kdo si sedne na předmět, na který usedl trpícím výtokem, vypere si oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 7 Kdo se dotkne těla muže trpícího výtokem, vypere si oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 8 Když muž trpící výtokem plivne na čistého, ten si vypere oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 9 Každé sedlo, na kterém pojede muž trpící výtokem, bude nečisté. 10 Každý, kdo se dotkne čehokoliv, co bylo pod ním, bude nečistý až do večera, a kdo ponese takové věci, vypere si oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera.
- n.: sedadlo / vůz; h.: to, na čem se sedí při jízdě;
- Jde o nečekaně podrobný, až taxativní výčet možností, jak může ke znečištění dojít:
- dotyk postele postiženého
- sednutí na společnou židli
- dotyk kdekoliv na těle
- kontakt se slinou
- dotyk sedla, sedadla či židle
- dotyk nebo transport ložního prádla
- Opatření jsou vždy stejná: Vyprání oděvu, sprcha a karanténa do večera.
- Pokud takový člověk potřeboval ošetřovatele, neměl to ošetřovatel lehké: Musel se chovat podobně jako personál na infekčním onemocnění za covidu – stále se převlékat do čistého a sprchovat se před odchodem domů.
- Co přesně znamená být nečistý až do večera? Být v izolaci. Na zbytek dne byl člověk vyřazený z kontaktu s ostatními lidmi. Když se kontakt uskutečnil ráno, byla karanténa delší, když chvíli před setměním, byla krátká.
11 Každý, koho se dotkne muž trpící výtokem, aniž by si opláchl ruce vodou, si vypere oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera.
- Překvapivé je, že dotyk nemocného je méně problémový, než dotyk jím dotknutého předmětu. „Znečištění“ lze předejít preventivním omytím rukou – i když není jasné, zda si má ruce omýt nemocný nebo dotknutý. Zřejmě nemocný. Takže dotknout se někoho umytýma rukama neznečišťuje.
12 Hliněná nádoba, které se dotkne muž trpící výtokem, se rozbije a jakýkoliv dřevěný předmět se opláchne vodou.
- Někde jsem četl, že dřevo je z hlediska přenosu infekce poměrně bezpečné. Bylo to v souvislosti s prkýnky na krájení masa – dřevěné bylo bezpečnější než plastové.
- Hliněné nádobí bylo zřejmě relativně levné, možná někdy až charakteru „disposable“ (jednorázové).
13 Když bude muž trpící výtokem zbaven svého výtoku, odpočítá si sedm dní pro své očišťování, vypere si oděv, umyje si tělo pramenitou vodou a bude čistý.
- Uzdravení se předpokládá. Návrat do normálního života probíhá standardně.
14 Osmého dne si vezme dvě hrdličky nebo dvě holoubata, přijde před Hospodina ke vchodu into stanu setkávání a dá je knězi.
- Beránci nejsou vyžadováni ani od bohatých.
15 Kněz je bude obětovat: jedno studded oběť za hřích a druhé studded zápalnou oběť. Tak kněz za něj, kvůli jeho výtoku, vykoná obřad smíření před Hospodinem.
- Jako vždy zůstává otázka, proč je třeba obětovat za hřích a smiřovat se s Bohem, když člověk za svůj stav nemůže. (Zřejmě se nezvažuje případ, že si muž „uhnal“ kapavku – pak vy záležitost měla být řešena vzhledem k porušení sexuálních přikázání).
- Jde zjevně o univerzální princip – stále znovu a znovu je připomínána hranice mezi čistým a nečistým.
- Jen je definován okruh nečistých věcí.
16 (Když vyjde z muže) výron semene, umyje si vodou celé tělo a bude nečistý až do večera.
- Opatření jsou stejná jako u výtoku, přičemž zde se žádná infekce nevyskytuje (sperma není při dotyku nijak škodlivé). Jde tedy o znečištění definované Bohem, opatření jsou rituálního charakteru.
- Poluce je u mladých, sexuálně neaktivních mužů běžná a poměrně frekventní (jednou týdně i častěji).
- Navíc je někdy tenká hranice mezi spontánní polucí a masturbací (pokud bychom poluci definovali jako noční výron „bez dotyku ruky“).
- Lze tedy oprávněně předpokládat, že se uvedená nařízení týkají poluce i masturbace.
- Vidíme, že poluce i masturbace jsou znečišťující, ale nejde o žádnou katastrofu.
- Přístup Bible je zdravě vyvážený: Démonizace masturbace jako něčeho strašného či škodlivého je nesmyslná. Na druhé straně nejde o nic, čím by bylo doporučeníhodné, čím by se člověk měl chlubit, nebo, co ho přibližuje k Bohu.
- Muž, který masturboval je na celý den vyřazen z běžného života, ze služby Bohu. Voják na frontě, je na jeden den vyřazen z boje. To jistě nikdo nechce.
- Nejde o neškodnou neutrální „zábavu“ – domnívám se, že i pro zbožného křesťana platí, že masturbace jej přechodně duchovně paralyzuje. Vyznat ji, přijmout odpuštění a znovu se naplnit Duchem Svatým zabere cenný čas.
- (Na druhé straně, jak už bylo zmíněno nejde o nic, co by člověka od Boha definitivně vzdálilo, spíše o rozptylující „lapálii“).
- Je vhodné podotknout, že není masturbace jako masturbace: Domnívám se, že masturbace u porna je mnohem vážnějším problémem a že se téměř rovná smilstvu. Stejně jako při sexu s prostitutkou se při ní člověk otvírá démonům. Samozřejmě je také řešitelná pokáním a změnou života, ale nejde o jednodenní „maličkost“.
- Jak tyto věci probíhaly technicky? Vždyť lze předpokládat, že z mladých mužů (nebo vojáků) byl každý nejméně jednou týdně „nepoužitelný“. Všichni „postižení“ muži se ráno nahlásili svým nadřízeným a odebrali se do „karanténního stanu“? Neměli tendenci se nepřiznat? Nebylo jim to trapné? Byla to běžná rutinní součást života?
- A co den před bitvou? Šlo o vhodný způsob pro zbabělce, jak se vyhnout bitvě? Nebo se naopak stateční hrdinové třásli, aby je to v noci před bitvou nepotkalo?
- Do určité míry lze pravděpodobnost poluce ovlivnit vnitřním nastavením přes usnutím – když se člověk před spaním pohrává se vzpomínkami na manželku, je pravděpodobnost jistě větší, než když si takové představy zakáže.
- Celý příkaz může mít i toto směrování: Hlídej si své vnitřní nastavení, nedávej příliš velký prostor myšlenkám na sex – může tě to totiž zneschopnit ze služby Bohu.
- Máme-li např. ve sboru v osm hodin večer modlitby, je zajisté vhodné předtím nečíst nebo nezabývat se myšlenkách ničím problematickým, ničím, co by mě mohlo duchovně paralyzovat (pocitem viny, potřebou věc vyznávat a dávat do pořádku, apod.)
17 Každý oděv a každý kus kůže, na němž bude výron semene, se vypere ve vodě a bude nečistý až do večera.
- Jde o rituální nečistotu.
- Do večera je z používání „odstaven“ ten oděv a kůže – nesmí se používat.
18 Když muž ulehne s ženou a dojde k výronu semene, umyjí se oba vodou a budou nečistí až do večera.
- Běžná ejakulace při souloži je zřejmě v pořádku, neznečišťuje.
- I když za mimořádně „vyostřených“ situací byl zakázán i běžný manželský sex (Izraelci na Sinaji, bojovníci před bitvou, Davidovi muži u Achímeleka).
- Jde vlastně i o určitou regulaci (a ochranu) pro manžele: Museli si dávat pozor, aby při jejich milostných hrách vyvrcholení proběhlo „správně“. Jinak riskovali jednodenní karanténu.
- Pokyn se dost možná vztahuje i na předčasnou ejakulaci – manželé potom museli ve svém milostném životě řešit i tuto věc (např. častým milováním).
- Toto vše není příliš omezující – jde o vcelku běžné věci milostného života, který si všichni manželé postupně „dolaďují“ k oboustranné spokojenosti.
19 Když bude mít žena výtok . její výtok v jejím těle bude krvavý, sedm dní bude (ve své nečistotě) a každý, kdo se jí dotkne, bude nečistý až do večera.
- [výraz „tělo“ je zde eufemismus pro ženské pohlavní orgány];
- n~: mít menstruaci;
- Krvácení může být pravidelné měsíční nebo mimo cyklus – to je řešeno dále.
- Zřejmě se předpokládá průměrná délka krvácení sedm dní. Pokud bylo krvácení kratší, bylo možno odpovídajícím způsobem zkrátit nečistotu? Spíše se zdá, že nikoliv? Proč? Páry s kratšími menzes by měly nespravedlivou výhodu?
20 Všechno, na co si lehne (ve své nečistotě,) bude nečisté a všechno, na co si sedne, bude nečisté. 21 Každý, kdo se dotkne jejího lože, si vypere oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 22 Každý, kdo se dotkne jakéhokoliv předmětu, na který usedla, si vypere oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera. 23 Jestliže se dotkne něčeho, co bylo na loži či na předmětu, na kterém seděla, bude nečistý až do večera.
- n.: při menstruaci;
- Opatření jsou podobná jako u muže je kolem ní vytvořen ochranný uzavřený prostor. Na rozdíl od mužského výtoku, kde mohlo jít o prevenci přenosu infekce, je zde opatření ryze rituální.
- Resp. se domnívám, že jeho cílem je zajistit ženě po dobu menstruace klid – byla vyřazena z běžného života a mohla odpočívat.
- Jak byla zajištěna péče o její děti? Ty k ní také nesměly? Kojená miminka jistě ano (kojení většinou brání obnově cyklu, ale ne vždy). Zřejmě se péče musela zastat širší rodina.
24 Pokud s ní přece někdo ulehne, její nečistota se dostane na něj, bude nečistý of sedm dní a každé lože, na kterém bude ležet, bude nečisté.
- Stát by se to samozřejmě nemělo – projít všemi zákazy dotyků všeho kolem ženy a ženy samé, není jen tak.
- Jak jsme již psal jinde, domnívám se, že je možné, že Bůh ženský cyklus „vymyslel“ hlavně proto, aby ženám v průběhu života zajistil periodické období „klidu“ včetně manželského sexu. U mužů by pak bylo smyslem pravidelné cvičení v sebeovládání.
- Zkratkovitě řečeno Bůh věděl, že mužovu touhu nic jiného než krev nezastaví.
- Pokud muže nezastaví ani krev (jak se v západní společnosti v průběhu doby stává stále běžnější), jde o známku úpadku a zvrácenosti.
- (Nemusí jít o vědomé prolomení tabu – taková věc se může stát nechtěně v průběhu milování.)
- Nicméně zde není sex při menzes ostrakizován nijak dramaticky – nehrozí drakonické tresty, pouze muž na celý týden spadne do stejné skupiny nečistoty jako manželka.
25 Když bude mít žena výtok krve of mnoho dní, mimo čas své nečistoty, anebo když bude mít výtok po době své nečistoty — of všechny dny výtoku své nečistoty bude jako ve dnech své nečistoty; bude nečistá.
- Jde krvácení mimo menzes nebo o prodloužené menzes.
- Opatření jsou stejná.
26 Každé lože, na které ulehne of (všechny dny) svého výtoku, bude pro ni jako lože její nečistoty a každý předmět, na který usedne, bude nečistý jako nečistota její menstruace. 27 Každý, kdo se jich dotkne, bude nečistý, vypere si oděv, umyje se vodou a bude nečistý až do večera.
- Opatření jsou stejná.
- Těmto příkazům „čelila“ žena s krvotokem ze synoptických evangelií – plných dvanáct let byla těmito příkazy vyřazena z běžného života.
- Jak víme, Ježíš si z jejího dotyku „nic nedělal“ a uzdravil ji.
28 Jestliže bude zbavena svého výtoku, odpočítá si sedm dní a potom bude čistá.
- Platí obecná zásada: nečistota po dobu krvácení PLUS sedmi dní.
29 Osmého dne si vezme dvě hrdličky nebo dvě holoubata a přinese je knězi ke vchodu into stanu setkávání. 30 Kněz bude obětovat jedno studded oběť za hřích a druhé studded zápalnou oběť. Tak za ni kvůli výtoku její nečistoty kněz vykoná obřad smíření před Hospodinem.
- Prodloužené menzes tedy vyžadovaly jednoduchou formu rituálního očištění.
- Opět se samozřejmě můžeme ptát, proč, když žena je ve svých záležitostech zcela „nevinně“. Nezbývá, než se spokojit s tím, že krev je nějakým způsobem znečišťující. Vždyť nevinný je i malomocný nebo kterýkoliv jinak infekčně nemocný – a přesto je pro své okolí nebezpečný.
31 Oddělíte syny Izraele od jejich nečistoty, aby nezemřeli kvůli své nečistotě, když by znečistili můj příbytek, který it uprostřed nich.
- n.: Budete zdržovat;
- V životě není všechno jedno. Jsou věci čisté a nečisté, je třeba rozlišovat.
- Život bez Božích „regulací“, bez sebeomezování a sebepřemáhání by se v lidském podání zvrhnul do úplné anarchie, chaosu a zla.
32 Toto it zákon o muži trpícím výtokem, o tom, ze kterého vychází výron semene, který ho poskvrňuje, 33 o ženě poskvrněné svou nečistotou — o tom, kdo má výtok, ať muž či žena, a o muži, který spí s nečistou.