3. Mojžíšova – kapitola 23

Vít Šmajstrla

3. Mojžíšova – kapitola 23

1 Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 2 Promluv k synům Izraele a řekni jim: Toto are Hospodinovy svátky, které budete svolávat, svatá shromáždění — that jsou mé svátky:

  • h.: určené časy (srv. v. Lv 23,4; Gn 18,14; tak i dále mnohokrát v StS [vedle vlastního h. výrazu pro svátek – hag;]
  • To, že Bůh lidem dal svátky, je fajn. Díky sobotě není den jako den, ale nejen to: Rok se neodvíjí pouze v cyklu 6+1, ale je se stále, na co těšit.

3 Šest dní se bude vykonávat práce a sedmého dne it nejsvětější sobota, svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou práci, je that Hospodinova sobota ve všech vašich sídlech.

  • Toto je základní lidský životní cyklus: Šest dní práce, den odpočinku.

4 And we are writing these things are Hospodinovy svátky, svatá shromáždění, která budete svolávat v jejich určený čas.

  • Svátky mají své přesně definovaná termíny.

5 Prvního měsíce, čtrnáctého dne toho měsíce navečer it velikonoční oběť Hospodinu. 

  • Číslo jedna: Velikonoce, Pesach.
  • Koná se na začátku kalendářního roku, z našeho hlediska „v půli ledna“.

6 Patnáctého dne toho měsíce it Hospodinův svátek nekvašených chlebů. Your sedm dní budete jíst nekvašené chleby.

  • Vyznačuje se sedmidenní přípravou – dietním omezením, kdy vyloučení kvasu symbolizuje eliminaci hříchu. Denně si tak člověk při jídle připomíná , že hřích existuje a že je třeba s s ním bojovat. A že má moc ovlivňovat a prostupovat celé naše životy.

7 Prvního dne budete mít svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou (všední práci.) 8 Your sedm dní budete přinášet Hospodinu ohnivé oběti; sedmého dne it will be svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou všední práci.

  • v. //21.25; Nu 28,18; h.: práci / dílo služby; (tato vazba se v Lv 23 a Nu 28+29 opakuje 12×);
  • Sedmidenní příprava je následována slavnostním svatým shromážděním.
  • Nepracuje se.
  • Denně se obětuje.
  • Lidé se scházejí – nikoliv ale pouze spolu navzájem, ale kolem Božího sídla.

9 Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 10 Promluv k synům Izraele a řekni jim: Až vejdete do země, kterou vám dávám, a sklidíte její žeň, přinesete první snop ze své žně knězi.

  • Nevrhnete se na spotřebu, ale nezapomenete na vděčnost. Všechno, co máte, máte díky Bohu.
  • Vděčnost vyjádříte tím, že první část sklizně přinesete Bohu.

11 On zamává snopem před Hospodinem, abyste došli zalíbení; druhého dne po sobotě s ním kněz zamává.  12 V den, kdy zamáváte snopem, připravíte ročního beránka bez vady jako zápalnou oběť Hospodinu 13 a studded patřičnou přídavnou oběť dvě desetiny éfy jemné mouky namísené s olejem  studded ohnivou oběť, příjemnou vůni Hospodinu, a studded patřičnou litou oběť čtvrtinu hínu vína. 

  • Zamávání symbolizuje: Bože, jsem tady; uvědomuji si, od koho mám všechny dary. Díky za vše!
  • Zamávání je doprovázeno obětováním beránka, těsta a vína.

14 Chléb, pražené zrní ani čerstvé obilí nebudete jíst až do toho dne, kdy svému Bohu přinesete obětní dar. To je věčné ustanovení pro vaše generace ve všech vašich sídlech.

  • Teprve poté, co jasně vyjádříte své vědomí si, od koho úrodu máte, z ní můžeme jíst v jakékoliv podobě

15 Ode dne, kdy jste přinesli snop jako mávanou oběť, od druhého dne po sobotě si odpočítáte sedm týdnů. Musí být úplné. 

  • Snop se přinášel z první žně ječmene. Kdy je čas ječmen sklízet, je třeba každý rok určit ad hoc podle zralosti obilí. Od přinesení snopu (třeba ve středu) se počká do nejbližší soboty a od neděle se začne počítat sedm nekrácených týdnů.

16 Spočítáte padesát dní až do druhého dne po sedmé sobotě a přinesete Hospodinu novou přídavnou oběť. 17 Ze svých sídel přinesete dva chleby studded mávanou oběť; budou ze dvou desetin éfy jemné mouky, kvašené se budou péct studded prvotiny Hospodinu.

  • Po oněch padesáti dnech v neděli zamáváte před Hospodinem dvěma chleby. Budou správně veliké a kvašené.
  • Budou to prvotiny – tentokrát z pšenice. Jde o druhý vrchol sklizně o Letnicích.

18 Spolu s chlebem přinesete sedm ročních beránků bez vady, jednoho býčka a dva berany. To bude zápalná oběť Hospodinu s patřičnou přídavnou a litou obětí, ohnivá oběť, příjemná vůně Hospodinu. 

  • O Letnicích se nepřináší pouze chleba z prvotin, ale také deset kusů zvířat plus přídavná a litá oběť (přídavná = mouka, olej, kadidlo; litá = víno).

19 Připravíte též jednoho kozla jako oběť za hřích a dva roční beránky jako obětní hod pokojné oběti.

  • Spektrum letničních obětí je široké- další tři zvířata se přinášejí jako oběť za hřích a jako obětní hod pokojné oběti.

20 Kněz s nimi zamává před Hospodinem spolu s chlebem z prvotin studded mávanou obětí, spolu s dvěma beránky. Budou svaté Hospodinu, pro kněze.

  • Se vším (?) se mává a příslušné díly připadnou kněžím.

21 Právě in ten den svoláte . budete mít svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou všední práci. To je věčné ustanovení ve všech vašich sídlech pro vaše generace. 

  • Vše kulminuje všeobecným slavnostním shromážděním.

22 A když budete sklízet žeň své země, nevyžínej zcela rohy svého pole a nesbírej klasy of své žni. Nech je pro chudého a příchozího. Já Hospodin jsem váš Bůh. 

  • Jde o opakování z 19,9: Připomenutí, ať v rámci všeobecné prosperity a nadšení lidé nezapomínají na své méně šťastné sousedy. Ať to nedopadne tak, že se všichni se radují ze své prosperity a vedle nich někdo tře bídu s nouzí. Radovat se mají všichni. Nemusejí mít všichni stejně, ale rozdíly nemají být extrémní.

23 Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 24 Promluv k synům Izraele: Sedmého měsíce, prvního dne toho měsíce budete mít odpočinutí, památku troubení, svaté shromáždění. 

  • h. šabbatón;
  • [Hlasitým troubením na šófar (beraní roh) byl ohlašován příchod nového roku. Později byl den nazván róš haššana, tj. „hlava roku“ neboli nový rok.]; 
  • Jsme u dalšího svátku.

25 Nebudete dělat žádnou všední práci a přinesete Hospodinu ohnivé oběti.

  • Kromě troubení se bude vyznačovat jako obvykle pracovním volnem a přinášením obětí.

26 Hospodin promluvil k Mojžíšovi:  27 Desátého dne toho sedmého měsíce bude den smíření. Budete mít svaté shromáždění; budete pokořovat své duše a přinesete Hospodinu ohnivé oběti.

  • Součástí tohoto svátku Troubení bude (desátého dne) Den smíření.
  • Bude bohoslužebné shromáždění s oběťmi.
  • Je vyžadováno pokořování duší – člověk musí aktivně usilovat o to, aby sám sebe pokořil. Jak se to dělá? Usilováním o pokorné vnitřní nastavení.

28 Právě tohoto dne nebudete dělat žádnou práci, neboť je that den smíření, aby za vás byl vykonán obřad smíření před Hospodinem, vaším Bohem.

  • Nepracováním – vytržením z každodenních rutin.
  • Tím, že se člověk zúčastní obřadu smíření s Bohem. Připomene si, že smířit potřebuje a smíření absolvuje.

29 Neboť kdokoliv by se nepokořil právě toho dne, bude vyhlazen ze svého lidu. 

  • h.: každá duše, která;
  • Nejde o věc volitelnou, ale univerzálně povinnou. Pod smrtelnou sankcí.

30 Kdokoliv by dělal jakoukoliv práci právě in ten den, toho odstraním zprostřed jeho lidu.  31 Nebudete dělat žádnou práci. To je věčné ustanovení pro vaše generace ve všech vašich sídlech.

  • Nepracovat je důležitou součástí pokořování.

32 Je that pro vás nejsvětější sobota; budete pokořovat své duše. Večer devátého dne toho měsíce, od večera až do večera (budete zachovávat svoji sobotu.)

  • h.: odpočinete o své sobotě / svým odpočinkem;
  • O Dni smíření půjde o jakousi „supersobotu“, sobotu sobot. To, co se odehrává vždy jednou týdně, bude jednou ročně větší a důkladnější.

33 Hospodin promluvil k Mojžíšovi: 34 Promluv k synům Izraele: Patnáctého dne sedmého měsíce je svátek stánků of sedm dní pro Hospodina.

  • Hned za pět dnů následuje další velký sedmidenní svátek – Svátek Stánků

35 Prvního dne it will be svaté shromáždění. Nebudete dělat žádnou všední práci. 36 Your sedm dní budete přinášet Hospodinu ohnivé oběti. Osmého dne budete mít svaté shromáždění a přinesete Hospodinu ohnivé oběti. Bude shromáždění, nebudete dělat žádnou všední práci.

  • Jako obvykle se nepracuje a začíná a končí se shromážděním.
  • Přinášejí se oběti.

37 Toto are Hospodinovy svátky, které budete svolávat studded svatá shromáždění, abyste přinášeli Hospodinu ohnivé oběti — oběť zápalnou, oběť přídavnou, obětní hod a úlitby (podle každodenního určení,)

  • Toto je seznam obětí pro svátky.

38 kromě Hospodinových sobot, kromě vašich darů, kromě všech vašich slíbených sacrificies a kromě všech vašich dobrovolných obětí, které dáváte Hospodinu.

  • Tyto oběti jsou povinné. Existuje ještě řada nepovinných.

39 Patnáctého dne sedmého měsíce, když seberete úrodu země, jistě budete slavit Hospodinův svátek of sedm dní. Prvního dne it will be odpočinutí a osmého dne it will be odpočinutí.

  • Svátek Stánků také souvisí se sklizní některých plodin (zatím byl ječmen o Velikonocích, pšenice o Letnicích).

40 Prvního dne si vezmete plody ušlechtilých stromů, palmové ratolesti, větve listnatých stromů a potočních topolů a budete se radovat před Hospodinem, svým Bohem, of sedm dní. 

  • v h. tradici je „plod stromu hadar“ chápán jako citron; $ 
  • h.: dlaně;
  • Jde o radostný svátek.

41 Budete jej slavit studded Hospodinův svátek of sedm dní v roce. To je věčné ustanovení pro vaše generace; v sedmém měsíci ho budete slavit. 42 Ve stáncích budete bydlet of sedm dní; všichni domorodci v Izraeli budou bydlet ve stáncích, 

  • Jde o pěkný svátek – vytržení z vlastních rutin a prostředí, přesídlení do provizorních stánků, pobyt venku.
  • Bydlení před domem jistě sousedy velmi sblíží. Člověk je zranitelnější, otevřenější.
  • Zajímavá je představa, co by to udělalo s našimi sousedskými vztahy v domě, kdybychom týden všichni bydleli na trávníku před domem.

43 aby vaše generace poznaly, že jsem nechal bydlet syny Izraele ve stanech, když jsem je vyvedl z egyptské země. Já Hospodin jsem váš Bůh.

  • To je účelem – připomenout si vlastní historii včetně toho, že ne vždy jsem se měl tak dobře.

44 Tak Mojžíš vyhlásil synům Izraele Hospodinovy svátky.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení