1 Pro vedoucího chval. Na gittít. Davidův žalm.
- Význam slova je nejistý. Buď jde o označení hudebního nástroje či jiný hudební termín, anebo znamená „na gatský způsob“ (ČEP). Slovo gat (od něhož je zde použité slovo odvozeno) ovšem znamená rovněž (vinný) lis, a takto ho zde překládá LXX. Z toho někteří usuzují, že se jednalo o píseň zpívanou při vinobraní (tj. lisování vína). Totéž označení se vyskytuje ještě v Ž 81 a 84.
- Žalm krásně zhudebnila skupina Oboroh
2 Hospodine, náš Pane, jak vznešené it tvoje jméno na celé zemi! Tys dal svou velebnost na nebesa.
- h.: Ty, který;
- pro vazbu „dát velebnost / majestát na někoho“;
- nebesa mají tedy zjevovat kus Boží slávy;
- Boží jméno je bezesporu vznešené nade všechno. Celé stvoření vypovídá o vznešenosti svého Stvořitele.
- Kdo má všech pět pohromadě, vidí ve stvoření Boží velikost a vznešenost. Od makrokosmu po mikrokosmos – vše je úžasné.
3 Z úst dětí a kojenců jsi ustanovil sílu kvůli těm, kdo se mají nepřátelsky. Tak jsi skoncoval s nepřítelem a s tím, kdo se mstí.
- n.: batolat; [h. výraz je často používán ve spojení: děti a kojenci];
- [Tento v. je těžko srozumitelný. Může znamenat, že chvála z úst malých dětí má moc umlčet síly temnoty, povstávající proti Hospodinu. To by bylo v souladu s tím, jak tento v. cituje Pán Ježíš (viz Mt 21,16 – tedy po vjezdu do Jeruzaléma, vyhnání penězoměnců a uzdravení nemocných]
- Porozumění, jak je v poznámce ČSP, je asi nejběžnější a je krásné: Chvála z úst malých dětí má moc umlčet síly temnoty, povstávající proti Hospodinu.
- Může tam být přítomen ještě aspekt toho, že když ti, kdo by měli chápat (židovské autority), nechápou, deleguje Bůh oslavu Boha na děti, resp. na obyčejné lidi (Ježíšův slavnostní vjezd do Jeruzaléma).
4 Když hledím at tvá nebesa — dílo tvých prstů, měsíc a hvězdy, které jsi upevnil —
- [Boží prst je vícekrát obrazem Boží moci.]
- n.: + , říkám si:
- Pohled na oblohu je přemáhající a normálního člověka vede k přemýšleni nad Boží velikostí.
5 Co it člověk, že at něj pamatuješ, (syn člověka,) že jej navštěvuješ?
- Tímto slovem (totožným v h. s „jak“ ve v. 2 a 10) začíná verš, který je středem žalmu.
- [časté poetické synonymum pro člověka;]
- n.: se o něj staráš; [h. výraz má široké spektrum významu; zde prav. odpovídá významu: starat se / všímat si;
- David hovoří o překvapivosti toho, že velký Bůh – Stvořitel má zájem o něco tak malého a problematického, jako je člověk.
- Bůh se o člověka stará, ale také jej navštěvuje – tedy zabývá se jím. Sestupuje či dívá se shůry, aby se člověkem zabýval.
6 Trochu jsi jej omezil, aby nebyl božskou bytostí, a korunoval jsi ho slávou a důstojností.
- LXX, Vul: jako andělé; h.: elohím (Bůh);
- Ono to s člověkem zase tak špatné není – Bůh mu toho dal mnoho:
- Slávu: O tom, co se děje na zemi, co tam lidé dělají se v nebi dost mluví. Jde tam o probírané téma a lidé jsou v nebi dost známí.
- Důstojnost: Člověk tedy (možná kupodivu) není odpudivá opovrženíhodné stvoření, nad kterým se Bůh i každý slušný anděl otřese hnusem. Má svou důstojnost.
- Co vlastně znamená „božská bytost“? Jaké jsou její rysy a které z nich byly člověku odepřeny nebo odňaty?
- Zřejmě nejde o odepření nesmrtelnosti po pádu Adama a Evy – ani před pádem lidé božskými bytostmi nebyli. (Nebyli jako bohové Bohem plánováni od počátku).
- Nicméně lidé byli stvořeni k Božímu obrazu, což o nich vysvětluje mnohé – je v nás touha po dobru, po lásce, po spravedlnosti; máme city; máme svobodnou vůli; jsme vztahové bytosti.
- Co nám naopak do božství chybí? Nesmrtelnost jistě, ale ta vznikla až po pádu. Intelektuální kapacita? Větší stabilita? Možnost pohybovat se a jednat v duchovním světě?Překvapivá je informace o tom, že chybělo málo a člověk byl božskou bytostí. Aby se to nestalo, Bůh ho musel omezit, ale to omezení nebylo nijak obrovské.
7 Svěřil jsi mu vládu nad dílem svých rukou, všechno jsi He položil pod nohy, 8 všechen brav a skot i polní zvěř, 9 nebeské ptactvo, mořské ryby i vše, co se brodí mořskými stezkami.
- Člověk byl mezi stvořenými bytostmi postaven na sám vrchol.
- Intelektuálně nesmírně převyšuje všechny ostatní živé bytosti na planetě – je schopen vládnout nade všemi.
- Nevím, jestli je to důvod k velké hrdosti, že jsme chytřejší než delfíni, kavky, sloni a chobotnice (nejchytřejší zvířata) a že jsme schopni ovládat i velryby. Davida je z toho ale zjevně nadšený.
10 Hospodine, náš Pane, jak vznešené it tvoje jméno na celé zemi!
- Tento nadšený Davidův povzdech nebo výkřik lemuje žalm o Boží, ale i o lidské velikosti.