Vít Šmajstrla

Boží království

Vít Šmajstrla

Boží království

Mt 3:2: „ Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království Nebes. “

Mt 4:17: Od té chvíle začal Ježíš hlásat a říkat: „ Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království Nebes.“

Mt 9:35:   Ježíš obcházel všechna města i vesnice, učil v jejich synagogách, hlásal evangelium království a uzdravoval každou nemoc a každou slabost v lidu.

Mt 10:7:   Cestou hlásejte: ‚ Přiblížilo se království Nebes.‘

Mk 1:15: A říkal: „ Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království; čiňte pokání a věřte evangeliu. “

  • v první případě hovoří Jan Křtitel. Informuje posluchače, že Boží království je na spadnutí. Bude nastoleno, jakmile Ježíš veřejně vystoupí
  • je třeba se připravit na případný vstup – a to se činí pokáním, tedy vyznáním hříchů
  • totéž začal hlásat Ježíš po pokušení na poušti, vstupu do služby a přestěhování se do Kafarnaum
  • totéž měli hlásat učedníci
  • vše se stalo v příhodnou dobu dějin

Mt 4:8: Pak ho Ďábel vzal na velmi vysokou horu a ukázal mu všechna království světa a jejich slávu.

L 4:5: Ďábel ho vyvedl vzhůru, v jediném okamžiku mu ukázal všechna království světa

  • nehovoří se zde sice o Božím království, ale jde o dobré místo, abychom si uvědomili kontrast mezi královstvím Božím a královstvím světa, potažmo ďábla

Mt 4:23: Procházel celou Galilejí, učil v jejich synagogách, hlásal evangelium království a uzdravoval každou nemoc a každou slabost v lidu.

L 8:1: A stalo se, že potom procházel městy a vesnicemi a hlásal a zvěstoval jako radostnou zvěst Boží království; bylo s ním těch Dvanáct

L 9:11:  Když se to zástupy dozvěděly, vydaly se za ním. On je přijal a mluvil k nim o Božím království a uzdravoval ty, kteří potřebovali uzdravení.

  • hlásal dobrou zprávu o tom, že zápis do království už byl zahájen

Mt 5:3: „Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království Nebes.

L 6:20:  A on pozdvihl oči ke svým učedníkům a říkal: „Blahoslavení jste vy chudí, neboť vaše je Boží království.

Mt 5:10: Blahoslavení ti, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království Nebes.

  • některá kritéria pro zisk „permanentky“ do Božího království – prostota duše či pronásledování pro spravedlnost

Mt 5:19: Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království Nebes nazván nejmenším. Kdo by je však činil a učil, ten bude v království Nebes nazván velkým.

  • je možno ovlivnit své budoucí postavení v BKr. – např. přesností či nezkreslováním Boží zvěsti

Mt 5:20: Neboť vám pravím: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho převyšovat spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do království Nebes určitě nevstoupíte.“

  • kritéria pro vstup jsou tvrdá. Běžná, jakkoliv intenzivní zbožnost je zcela nedostačující.

Mt 6:10: Přijď tvé království. Staň se tvá vůle jako v nebi, tak i na zemi.

  • království již přišlo. Myslí se tedy zřejmě, ať přijde v moci, ať se manifestuje. Případně, ať se, byť skryté prosazuje co nejvíce

Mt 6:13: A neuveď nás do pokušení, ale vysvoboď nás od toho Zlého, neboť tvé je království i moc i sláva na věky. Amen.

  • bezesporu. Mluvíme o Božím království. To je to, co nás zajímá

Mt 6:33: Hledejte však nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno.

L 12:31: Hledejte však jeho království, a toto vám bude přidáno.

  • nastavení priorit je naprosto zásadní. Boží záležitosti jsou prioritní. Bůh pak garantuje ty ostatní

Mt 7:21: Ne každý, kdo mi říká: ‚Pane, Pane‘, vejde do království Nebes, ale ten, kdo činí vůli mého Otce, který je v nebesích.

  • prázdná slova nestačí – ta vstupenkou nejsou

Mt 8:11: Pravím vám, že mnozí přijdou od východu i západu a budou stolovat s Abrahamem, Izákem a Jákobem v království Nebes; 12:   avšak synové království budou vyvrženi do nejzazší temnoty; tam bude pláč a skřípění zubů. “

  • pro vstup není určující národnost, dokonce ani příslušnost k vyvolenému židovskému národu. Kritéria jsou jinde
  • na své židovství nelze spoléhat. I Žid může skončit v pekle

Mt 11:11: Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel; avšak ten nejmenší v království Nebes je větší než on.

  • novozákonní křesťanství je oproti starozákonnímu na jiné kvalitativní úrovni

Mt 11:12: Ode dnů Jana Křtitele až dosud je království Nebes vystaveno tlaku a ti, kdo se do něho tlačí, je uchvacují.

  • je důležité se do BKr. dostat. Je třeba o vstup usilovat za každou cenu. Vstup vyžaduje zájem a úsilí. Pasivitou se tam nikdo nedostane. Bůh snahu o vstup oceňuje

Mt 12:25:  Ježíš však znal jejich myšlenky a řekl jim: „Každé království samo proti sobě rozdělené pustne a žádné město nebo dům sám proti sobě rozdělený neobstojí. 26 A vyhání-li Satan Satana, rozdělil se sám proti sobě. Jak tedy obstojí jeho království?

L 11:17:  Protože znal jejich myšlenky, řekl jim: „Každé království samo proti sobě rozdělené pustne a dům rozdělený proti domu padá. Je-li tedy také Satan proti sobě rozdělen, jak bude moci obstát jeho království? Neboť říkáte, že vyháním démony Belzebulem. Jestliže však vyháním démony prstem Božím, pak už k vám přišlo Boží království.

  • Boží království existuje a satanovo rovněž. Stojí proti sobě, vnitřně jsou ale obě jednotná. Satan si ve svém království udržuje pořádek a vynucuje loajalitu
  • Ježíšovy zázraky byly důkazem pravdivosti informace o přicházejícím BKr.

Mt 12:28: Jestliže však já vyháním démony v moci Ducha Božího, pak už k vám přišlo Boží království.

  • BKr. je silnější než satanovo.

Mt 13:11:  On jim odpověděl: „Vám je dáno poznat tajemství království Nebes, ale jim to dáno není.

  • ne vše ohledně BKr. je na první pohled patrné a všeobecně známé. Je to jen pro některé

Mt 13:19: Ke každému, kdo slyší slovo o království a nerozumí, přichází ten Zlý a uchvacuje to, co bylo zaseto v jeho srdci; to je ten, který byl zaset podél cesty.

  • slovo o tom, že BKr. již na zemi existuje, není snadno pochopitelné a není snadné si podle této informace „zařídit život“. Navíc se ďábel ze všech sil snaží rozšíření této informace zabránit

Mt 13,24 nn Předložil jim jiné podobenství: „Království Nebes je podobné člověku, který na svém poli zasel dobré semeno. Zatímco lidé spali, přišel jeho nepřítel, rozesel mezi pšenici plevel a odešel. Když pak osení vyrostlo a nasadilo na klas, ukázal se i plevel. Přišli otroci toho hospodáře a řekli mu: ‚Pane, cožpak jsi nezasel na svém poli dobré semeno? Odkud se tedy vzal plevel?‘ On jim odpověděl: ‚Nepřítel člověk to udělal.‘ A otroci mu řekli: ‚Chceš tedy, abychom šli a posbírali jej?‘ On však řekl: ‚Ne, abyste snad při sbírání plevele nevytrhli z kořenů spolu s ním i pšenici. Nechte, ať obojí roste spolu až do žně; a v čas žně řeknu žencům: Nejprve posbírejte plevel a svažte ho do otýpek, abyste jej zcela spálili, ale pšenici shromážděte do mé stodoly.‘“ 

Vylož nám to podobenství o plevelu na poli.“ On jim odpověděl: „Rozsévač dobrého semena je Syn člověka a pole je svět. Dobré semeno, to jsou synové království, plevel jsou synové toho Zlého; nepřítel, který je zasel, je Ďábel. Žeň je skonání věku a ženci jsou andělé. Jako se tedy sbírá plevel a pálí se v ohni, tak bude při skonání tohoto věku. Syn člověka pošle své anděly, i seberou z jeho království všechna pohoršení a ty, kdo činí nepravost, a hodí je do ohnivé pece; tam bude pláč a skřípění zubů. Tehdy se spravedliví rozzáří jako slunce v království svého Otce. Kdo má uši k slyšení, ať poslouchá! “

  • jde o nečekaný aspekt Božího království: ne všichni, kdo se do něho dostali, tam také patří. Do Kristova příchodu se s tím ale nedá nic dělat, konečné vytřídění proběhne až při něm

Mt 13,31 Předložil jim jiné podobenství: „Království Nebes je podobné zrnu hořčice, které člověk vzal a zasel na svém poli. Je sice menší než všecka semena, ale když vyroste, je větší než ostatní zahradní byliny a je z něho strom, takže přilétají nebeští ptáci a hnízdí v jeho větvích.“ 

  • další aspekt: z nenápadného začátku vznikne něco významného – místo pro život mnohých

Mt 13,33 Pověděl jim jiné podobenství: „Království Nebes je podobné kvasu, který žena vzala a skryla do tří měřic mouky, dokud to všecko nezkvasilo.“ 

  • malé množství materiálu má v sobě obrovský potenciál k ovlivnění většího celku

Mt 13:44: „Království Nebes je podobné pokladu skrytému v poli, který člověk nalezl a skryl; a z radosti nad ním jde a prodává všechno, co má, a kupuje ono pole.

  • kdo narazí na informaci, že vstup do království Božího je otevřený, vyhrál v loterii nejvyšší výhru. Vyplatí se mu za tento los vyměnit vše, co má

Mt 13:45: Království Nebes je dále podobné člověku kupci, hledajícímu krásné perly. Když našel jednu drahocennou perlu, odešel a prodal vše, co měl, a koupil ji.

  • stejný princip – hodnota vstupu do Božího království je nesrovnatelná. Vyplatí se za nic vyměnit cokoliv

Mt 13:47:  Dále je království Nebes podobné síti, která byla spuštěna do moře a shromáždila všechny druhy ryb. Když se naplnila, vytáhli ji na břeh, posadili se, dobré sebrali do nádob a špatné vyhodili ven. Tak tomu bude při skonání věku: Vyjdou andělé, oddělí zlé zprostředka spravedlivých a hodí je do ohnivé pece; tam bude pláč a skřípění zubů. “

  • stejný princip jako u semene a plevelu. Teprve při závěrečném vytřídění se pozná, kdo do království patří a kdo ne

Mt 13:52 On jim řekl: „Proto se každý učitel Zákona, který se stal učedníkem království Nebes, podobá člověku hospodáři, který ze svého pokladu vynáší nové i staré.“

  • při pochopení Božího království používáme starozákonní i novozákonní principy současně. Když člověk pochopí, o co jde, „zapadne mu do sebe“ vše, co se již v životě naučil s novými informacemi

Mt 16:19:  A tobě dám klíče království Nebes, a cokoli svážeš na zemi, bude již svázáno v nebesích, a cokoli rozvážeš na zemi, bude již rozvázáno v nebesích.“

  • o vstupu do Božího království se rozhoduje zde na zemi. A rozhoduje vztah k církvi. Církev je těmi vstupními dveřmi

Mt 18,1 V tu hodinu přistoupili učedníci k Ježíšovi a říkali: „Kdo je tedy v království Nebes největší?“ Ježíš přivolal dítě, postavil je doprostřed nich a řekl: „Amen, pravím vám: Neobrátíte-li se a nebudete-li jako děti, jistě nevejdete do království Nebes. Kdo se tedy pokoří jako toto dítě, ten bude největší v království Nebes. A kdo přijme jedno takové dítě na základě mého jména, mne přijímá.“

  • v Božím království existuje hierarchie. Kritéria pro získávání čelných pozic jsou definována, ale jsou velmi odlišná od toho, jak většinou postupujeme na zemi

Mt 18:23: Proto je království Nebes podobné králi, který chtěl provést vyúčtování se svými otroky. Když začal účtovat, přivedli mu jednoho, který mu dlužil deset tisíc talentů. Protože však neměl čím zaplatit, rozkázal ho jeho pán prodat i se ženou a dětmi i se vším, co má, aby tak splatil svůj dluh. Onen otrok padl na zem, klaněl se mu a říkal: ‚ Měj se mnou trpělivost, pane, a všechno ti vrátím!‘ I slitoval se pán onoho otroka, propustil ho a dluh mu odpustil. Ale když onen otrok vyšel, nalezl jednoho ze svých spoluotroků, který mu byl dlužen sto denárů; popadl ho a začal ho škrtit, říkaje: ‚Zaplať, co mi dlužíš!‘ Jeho spoluotrok padl k jeho nohám a prosil ho: ‚ Měj se mnou trpělivost, a zaplatím ti.‘ On však nechtěl, ale šel a uvrhl ho do vězení, dokud nezaplatí dluh. Když jeho spoluotroci uviděli, co se přihodilo, velmi se zarmoutili; šli a oznámili svému pánu všechno, co se stalo. Tehdy si ho jeho pán zavolal a řekl mu: ‚Otroku zlý, celý ten dluh jsem ti odpustil, protože jsi mě poprosil. Neměl ses také ty smilovat nad svým spoluotrokem, jako jsem se i já smiloval nad tebou?‘ A jeho pán se rozhněval a předal ho mučitelům, dokud mu nezaplatí celý dluh. Tak i můj nebeský Otec učiní vám, jestliže ze srdce neodpustíte každý svému bratru jeho přestoupení. “

  • je vyloučeno být přijat do BKr. a sám držet neodpuštění. Kdo by si ho držel, bude vyhozen ven

Mt 19:12: Jsou totiž eunuchové, kteří se už takto narodili z matčina lůna; a jsou eunuchové, které učinili eunuchy lidé; a jsou eunuchové, kteří se sami stali eunuchy pro království Nebes. Kdo může chápat, chápej.“

  • ???

Mt 19:14: Ježíš však řekl: „Nechte děti a nebraňte jim přijít ke mně, neboť takovým patří království Nebes.“

Mk 10:15: Amen, pravím vám, kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevstoupí.“

L 18:1 Ježíš si je zavolal a řekl: „Nechte děti přicházet ke mně a nebraňte jim, neboť takovým patří Boží království.

L 18:17:  Amen, pravím vám, kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něho nevstoupí.“

  • děti do BKr. vejdou automaticky.
  • některé „Boží „dětské“ vlastnosti jsou pro vejití nezbytné

Mt 19:23:  Ježíš řekl svým učedníkům: „Amen, pravím vám, že bohatý do království Nebes vejde těžko. Opět vám pravím, je snadnější, aby velbloud prošel uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království.“

Mk 10:23 Ježíš se rozhlédl a řekl svým učedníkům: „Jak těžko vcházejí do Božího království ti, kteří mají majetek.“

Mk 10:24: Učedníci se při jeho slovech děsili. Ježíš jim zase na to řekl: „Děti, jak nesnadné je pro ty, kteří spoléhají na majetek, vejít do Božího království.

Mk 10:25: Snadnější je, aby velbloud prošel uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království.“

L 18:24 Když ho Ježíš uviděl, jak se velice zarmoutil, řekl: „Jak těžko vcházejí do Božího království ti, kdo mají majetek. 25 Neboť je snadnější, aby velbloud prošel uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království.“

  • bohatství je opravdový problém. Pro bohatého je vejít ne nemožné, ale těžké

Mt 20:1: Neboť království Nebes je podobné hospodáři, který časně zrána vyšel najmout dělníky na svou vinici. Smluvil s dělníky denár na den a poslal je na vinici. A když vyšel kolem deváté hodiny, spatřil jiné, jak stojí nečinně na tržišti, a řekl jim: ‚Jděte i vy na vinici a dám vám, co bude spravedlivé.‘ Oni šli. Opět vyšel kolem dvanácté a třetí hodiny odpoledne a učinil stejně. Vyšel kolem páté hodiny a našel jiné, jak tam stojí, a řekl jim: ‚Proč tu stojíte celý den nečinně?‘ Řekli mu: ‚Protože nás nikdo nenajal.‘ Řekl jim: ‚Jděte i vy na mou vinici a dostanete, co bude spravedlivé.‘ Když nastal večer, řekl pán vinice svému správci: ‚Zavolej dělníky a vyplať jim mzdu, počna od posledních až k prvním.‘ Přišli ti, kteří byli najati okolo páté hodiny, a každý dostal denár. Když přišli ti první, myslili, že dostanou víc; ale i oni dostali po denáru. Vzali si jej, ale reptali proti hospodáři: ‚Tito poslední dělali jedinou hodinu a postavil jsi je na roveň nám, kteří jsme nesli tíhu dne a vedro!‘ On však jednomu z nich odpověděl: ‚Příteli, nekřivdím ti! Nesmluvil jsi se mnou denár za den? Vezmi, co ti patří, a odejdi! Chci i tomu poslednímu dát jako tobě. Nemám snad právo udělat si ve svých záležitostech, co chci? Anebo závidíš, že já jsem dobrý?‘ 

Tak budou poslední první a první poslední.

Neboť je mnoho pozvaných, ale málo vybraných. 

  • na jedné straně existuje v BKr. hierarchie, na druhé straně vstup je možný i na poslední chvíli se stejnou odměnou
  • kritéria odměny budou někdy nečekaná, odlišná od kritérií našich
  • zdaleka ne všichni pozvaní vejdou

Mt 20:21: On jí řekl: „Co chceš?“ Řekla mu: „Ustanov, aby ve tvém království tito dva moji synové usedli jeden po tvé pravici a druhý po tvé levici.“ On jí řekl: „Co chceš?“ Řekla mu: „Ustanov, aby ve tvém království tito dva moji synové usedli jeden po tvé pravici a druhý po tvé levici.“ Ježíš odpověděl: „Nevíte, co žádáte. Můžete pít kalich, který mám pít já? “ Řekli mu: „Můžeme.“ Řekl jim: „Můj kalich sice pít budete, ale není mou věcí, abych dal někomu usednout po mé pravici a po mé levici, neboť tam usednou ti, pro které je to připraveno od mého Otce.“ 

  • není špatné usilovat o vyšší pozice v BKr., ale je třeba zvážit náklad. Kritéria jsou tvrdá
  • a místa rozděluje Otec, ne Syn

Mt 21:31  Který z těch dvou vykonal otcovu vůli?“ Řekli: „Ten první. “ Ježíš jim řekl: „Amen, pravím vám, že celníci a nevěstky vás předcházejí do Božího království.

  • pro vstup do BKr. nestačí hezké řeči. Dovnitř se dostanou nečekané skupiny lidí

Mt 21:43:  Proto vám pravím, že vám bude Boží království odňato a bude dáno národu, který přináší jeho úrodu.

  • vstup do BKr. nemají garantovaný Židé, ale ti, kdo podle jeho standardů budou žít

Mt 22,2 „Království Nebes je podobné králi, který vystrojil svatbu svému synu. A poslal své otroky, aby zavolali pozvané na svatbu; ale ti nechtěli přijít. Poslal znovu jiné otroky se slovy: ‚Řekněte pozvaným: Hle, přichystal jsem svou hostinu, moji býci a krmný dobytek jsou poraženi, všechno je připraveno, přijďte na svatební hostinu.‘ Ale oni nedbali a odešli, jeden na své pole, jiný za svým obchodem. Ostatní se zmocnili jeho otroků, ztýrali je a zabili. Král se rozhněval, poslal svá vojska, zahubil ony vrahy a jejich město vypálil. Potom řekl svým otrokům: ‚Svatba je sice připravena, ale pozvaní jí nebyli hodni. Jděte tedy na křižovatky cest a každého, koho naleznete, pozvěte na svatební hostinu.‘ I vyšli ti otroci na cesty a shromáždili všechny, které nalezli, zlé i dobré. A svatební síň se naplnila stolovníky. Když král vstoupil, aby se na stolovníky podíval, spatřil tam člověka, který na sobě neměl svatební šat. I řekl mu: ‚Příteli, jak jsi sem vešel bez svatebního roucha?‘ A on oněměl. Tehdy řekl král služebníkům: ‚Svažte mu nohy a ruce a vyhoďte ho do nejzazší temnoty; tam bude pláč a skřípění zubů.‘ Neboť je mnoho pozvaných, ale málo vybraných.

  • pozvaných je mnoho, ale ne všichni pozvání přijmou.
  • nakonec se dovnitř dostanou zcela nečekané „nehodné“ skupiny
  • nelze se dovnitř dostat bez odpuštění hříchů, bez přijetí Krista

Mt 23:13: Běda vám, učitelé Zákona a farizeové, pokrytci, protože zavíráte království Nebes před lidmi; sami totiž nevstupujete, a těm, kdo by chtěli vstoupit, vstoupit nedovolujete.

  • náboženští lidé a ti, kdo se dělají lepšími než jsou, se dovnitř nedostanou
  • smutné je, že mohou vstup zatemnit i pro další

Mt 24:14: Toto evangelium království bude vyhlášeno po celém světě na svědectví všem národům. A tehdy přijde konec.“

  • všichni lidé na planetě se nejprve musejí dozvědět, že „zápis už je otevřen“.

Mt 25:1: Tehdy bude království Nebes podobné deseti pannám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi.

  • nestačí se do BKr. zapsat, je třeba dojít

Mt 25:34:  Potom řekne Král těm po své pravici: ‚Pojďte, požehnaní mého Otce, přijměte do dědictví království, které je pro vás připraveno od založení světa.

  • BKr. je připraveno odedávna. Plán je hodně starý
  • vejdou ti, kdo jsou hodni

Mt 26:29: Pravím vám, že od této chvíle již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho dne, kdy jej budu pít s vámi nový v království svého Otce.“

Mk 14:25: Amen, pravím vám, že se již více nenapiji z plodu vinné révy až do onoho dne, kdy jej budu pít nový v Božím království.“

  • Ježíš se závěrečnou oslavou čeká na nás

Mk 3:24: Je-li království proti sobě rozděleno, takové království nemůže obstát.

  • vnitřní jednota je pro fungování každého království nezbytná. Včetně Božího

Mk 4:11: Říkal jim: „Vám je dáno tajemství Božího království, avšak těm, kteří jsou vně, se to všechno děje v podobenstvích,

L 8:10:  On řekl: „Vám je dáno poznat tajemství Božího království, ostatním však v podobenstvích, aby ‚hledíce neviděli a slyšíce nechápali‘. “

  • věci ohledně BKr. nejsou jasné všem. Prvoplánově je chápou pouze ti uvnitř. Ti zvnějšku musí vyvinout úsilí

Mk 4:26:  A říkal: „S Božím královstvím je to tak, jako když člověk hodí semeno na zem; v noci spí a ve dne vstává a semeno klíčí a roste, on ani neví jak. Země sama od sebe plodí, nejprve stéblo, potom klas, potom plné obilí v klasu. tA když úroda dozraje, člověk hned posílá srp, neboť nastala sklizeň.“

  • růst BKr. chce čas. Nedá se uspěchat. Ale jednou se zjevným stane na každý pád

Mk 9:1: A říkal jim: „Amen, pravím vám, že jsou někteří z těch, kdo zde stojí, kteří určitě neokusí smrti, dokud neuvidí Boží království, přišlé v moci.“

L 9:27:  Vpravdě vám pravím: Jsou někteří z těch, kdo tu stojí, kteří určitě neokusí smrti, dokud nespatří Boží království.“

  • těžký verš na výklad. Viz v evangeliích evangeliu

Mk 9:47: A svádí-li tě tvé oko, vyjmi je. Lépe je pro tebe do Božího království vejít jednooký, než mít obě oči a být hozen do Gehenny,

  • vstup je tak cenný, že se vyplatí za něj vyměnit naprosto cokoliv. Boj s pokušením musí jít až na krev.

Mk 10:14 Když to Ježíš uviděl, rozhořčil se a řekl jim: „Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takových je Boží království.

  • děti do Božího království patři

Mk 11:10: Požehnané přicházející království našeho otce Davida! Hosana na výsostech! “

  • volající dav měl pravdu. Nevěděli přesně, co říkají, ale měli pravdu

Mk 12:34: Když Ježíš uviděl, že odpověděl uváženě, řekl mu: „Nejsi daleko od Božího království.“ A nikdo se ho již neodvažoval zeptat.

  • přemýšlením a hledáním v Písmu (dokonce jen ve SZ) se lze dostat blízko poznání, jak to s BKr. vlastně je
  • stačí jim pak dodat poslední dílek do skládačky (že jde o Ježíše) a vše jim do sebe zapadne

Mk 15:43: přišel Josef z Arimatie, vážený člen rady, který také sám očekával Boží království. Osmělil se, vešel k Pilátovi a požádal o Ježíšovo tělo.

  • pěkná charakteristika. Možná nechápal všechno dokonale, ale šlo mu o to. A setkal se s Ježíšem

L 4:43:  On jim však řekl: „Také ostatním městům musím zvěstovat evangelium Božího království, neboť k tomu jsem byl poslán.“

  • zvěst o BKr. je pro všechny

L 7:28:  Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nikdo není větší prorok než Jan Křtitel; avšak ten nejmenší v Božím království je větší než on.

  • novozákonní zvěst přesahuje i to nejlepší z té starozákonní

L 9:2: Poslal je hlásat Boží království a uzdravovat nemocné.

  • šíření informace o BKr. je úkolem všech učedníků

L 9:60: Řekl mu: „Nech mrtvé pohřbít jejich mrtvé; ty však jdi a rozhlašuj Boží království.“

  • zvěst o BKr. je naprosto prioritní.

L 9:62: Ježíš mu řekl: „Nikdo, kdo vloží svou ruku na pluh a ohlíží se zpět, není způsobilý pro Boží království.“

  • když se dáš do služeb BKr. je třeba neohlížet se zpět, ale dát do toho vše

L 10:11:  I ten prach z vašeho města, který nám ulpěl na nohou, vám vytřásáme. Avšak to vězte: Přiblížilo se Boží království.‘

  • ne všichni zvěsti o BKr. věnují pozornost. Je to jejich problém, ne vina zvěstovatelů. Na věci ejjich nevíra nic nemění

L 11:2:  Řekl jim: „Když se modlíte, říkejte: Otče náš, který jsi v nebesích, buď posvěceno tvé jméno. Přijď tvé království. Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.

  • svými modlitbami nastolování a růst BKr. máme stále podporovat

L 12:32: Neboj se, malé stádečko, neboť vašemu Otci se zalíbilo dát vám království.

  • na velikosti nezáleží. BKr. získají ti, koho určí Bůh

L 13:18:  Říkal tedy: „Čemu se podobá Boží království a k čemu je připodobním?

L 13:20 A opět řekl: „K čemu připodobním Boží království?

  • pochopit věci ohledně BKr. není úplně jednoduché. Podobenství pochopení mohou pomoci

Lk 13,23Kdosi mu řekl: „Pane, je jen málo těch, kteří jsou zachraňováni? “ On jim řekl: „Usilujte vejít úzkými dveřmi, neboť mnozí, pravím vám, se budou snažit vejít, ale nebudou schopni. V tu chvíli, když by hospodář vstal a zavřel dveře, a vy byste zůstali stát venku, začali tlouci na dveře a říkat: ‚Pane, otevři nám‘, on vám odpoví: ‚Neznám vás a nevím, odkud jste.‘ Tehdy začnete říkat: ‚Jedli jsme před tebou i pili a na našich ulicích jsi učil.‘ A on vám řekne: ‚ Neznám vás a nevím, odkud jste. Odstupte ode mne všichni činitelé nepravosti! ‘ Tam bude pláč a skřípění zubů, až spatříte Abrahama, Izáka a Jákoba a všechny proroky v Božím království, ale vás vyženou ven. A přijdou mnozí od východu i západu, od severu i jihu a budou stolovat v Božím království. A hle, jsou poslední, kteří budou první, a jsou první, kteří budou poslední.“ 

  • je třeba vejít včas, dokud je otevřené okno příležitosti
  • příslušnost k národu pro vstup nestačí
  • v BKr. budu lidé všech národů
  • a budou tam ti, u koho byste to nečekali, a nebudou tam ti, u kterých byste to čekali
  • nebýt vpuštěn je katastrofa, největší životní prohra a zoufalství. Trhání vlasů – že já tomu tehdy nevěnoval pozornost!

L 14:15: Když to uslyšel jeden ze spolustolujících, řekl mu: „Blahoslavený, kdo bude jíst chléb v Božím království.“

  • jeden z posluchačů, který pochopil, jak náročné a cenně je dostat se tam

Mt 14,16 Ježíš mu řekl: „Jeden člověk pořádal velikou večeři a pozval mnohé. A v hodinu večeře poslal svého otroka říci pozvaným: ‚Pojďte, protože vše už je připraveno.‘ I začali se všichni stejně vymlouvat. První mu řekl: ‚Koupil jsem pole a musím se na ně jít podívat. Prosím tě, přijmi mou omluvu.‘ A druhý řekl: ‚Koupil jsem pět párů volů a jdu je vyzkoušet. Prosím tě, přijmi mou omluvu.‘ A další řekl: ‚Oženil jsem se, a proto nemohu přijít.‘ Když otrok přišel, oznámil to svému pánu. Tu se hospodář rozhněval a svému otroku řekl: ‚Vyjdi rychle na náměstí a do ulic města a přiveď sem chudé, zmrzačené, slepé a chromé.‘ A otrok řekl: ‚Pane, stalo se, co jsi přikázal, a ještě je místo.‘ A pán řekl otroku: ‚Vyjdi na cesty a k ohradám a přinuť je vejít, aby se můj dům naplnil. Neboť vám pravím, že nikdo z těch mužů, kteří jsou pozváni, neokusí mé večeře.‘“ 

  • mnozí původně pozvaní odmítnou
  • odmítnutí je problém – Boha to uráží
  • potom vejde „druhý sled“
  • prázdné BKr. určitě nezůstane

L 16:16: Zákon a Proroci až do Jana; od té chvíle se zvěstuje Boží království a každý je do něho naléhavě zván.

  • zlom nastal Ježíšovým vstupem do služby – tehdy se otevřel „zápis“ do BKr.

L 17:20: Když se ho farizeové otázali, kdy přijde Boží království, odpověděl jim: „ Boží království nepřichází tak, abyste ho mohli pozorovat; ani neřeknou: ‚Hle, je tu‘ nebo ‚je tam‘. Neboť hle, Boží království je mezi vámi.“

  • BKr. není fyzické ani určené místem
  • to ale neznamená, že není reálné
  • jednotlivci už jsou jeho občany

L 18:29:  On jim řekl: „Amen, pravím vám, že není nikdo, kdo opustil dům nebo ženu nebo bratry nebo rodiče nebo děti pro Boží království,

  • cena za vstup je vysoká – je třeba se vzdát úplně všeho
  • vše ale bude v BKr. kompenzováno

L 19:11: Když to lidé poslouchali, řekl další podobenství, protože byl blízko Jeruzaléma a oni si mysleli, že Boží království se má objevit ihned.

  • nechápali, že BKr. nebude fyzické (s porážkou Římanů apod.)

L 21:31: Tak i vy, až uvidíte, že se toto děje, vězte, že je blízko Boží království.

  • zde se mluví o známkách druhého příchodu Kristova, tedy nastolení fyzického BKr.

L 22:16: Neboť vám pravím, že ho již nebudu jíst, dokud nedojde naplnění v Božím království. “18: Neboť vám pravím, že od této chvíle již nebudu pít z plodu vinné révy, dokud nepřijde Boží království.“

  • se závěrečnou oslavou a společnou večeří v BKr. Ježíš čeká na vejití všech věřících

L 22:2: A já vám uděluji království, jako je můj Otec udělil mně,

  • o vstupu rozhoduje Ježíš. Vpustí všechny, kdo se s ním za života seznámil

L 22:30: abyste jedli a pili u mého stolu v mém království; usednete na trůnech a budete soudit dvanáct kmenů Izraele.“

  • takový je plán pro ty, kdo vejdou: společná oslava a pak zodpovědná práce

L 23:42: A říkal: „Ježíši, vzpomeň si na mne, až přijdeš do svého království.“

  • lotr na pravici pochopil, kým Ježíš je, a osobně jej o vstup požádal

L 23:51: ten nesouhlasil s jejich rozhodnutím a činem — z židovského města Arimatie, který také sám očekával Boží království.

  • pochopil z Ježíšova vyučování to podstatné

J 3:3: Ježíš mu odpověděl: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo znovu, nemůže spatřit Boží království. “ J 3:5:Ježíš odpověděl: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vstoupit do Božího království.

  • nová, dosud nezmíněné podmínky pro vstup – nové narození z vody a Ducha
  • pokud tedy spatřit rovná se vstoupit

J 18:36: Ježíš odpověděl: „Mé království není z tohoto světa; kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji strážci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; ale mé království není odtud.“

  • BKr. nefunguje stejně jako pozemská království

Sk 1:3:  Jim také po svém utrpení mnoha důkazy prokázal, že žije, po čtyřicet dní se jim dával spatřit a říkal jim o Božím království.

  • o BKr. Ježíš hovořil i po vzkříšení

Sk 1:6:  Když se tedy sešli, tázali se ho: „Pane, v tomto čase obnovíš království pro Izrael?“ 7 Řekl jim: „Nepřísluší vám poznat časy a doby, které Otec uložil ve své vlastní pravomoci, 8 ale přijmete moc Ducha Svatého, který na vás přijde, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku a až po nejzazší konec země

  • doba zviditelnění BKr. tedy Kristova návratu nám zůstane skryta až do konce
  • ale máme zatím dost, co dělat

Sk 8:12: Když však uvěřili Filipovi, který jim zvěstoval evangelium o Božím království a o jménu Ježíše Krista, dávali se pokřtít muži i ženy.

  • i další učedníci mluvili o tématu BKr.

Sk 14:22: Upevňovali duše učedníků, povzbuzovali je, aby setrvávali ve víře; říkali, že musíme skrze mnohá soužení vejít do Božího království.

  • dokud reálně nevejdeme, musíme procházet obtížemi

Sk 19:8: Pavel vstoupil do synagogy a směle v ní mluvil po tři měsíce; rozmlouval s lidmi a přesvědčoval je o věcech Božího království.

Sk 20:25:   A nyní, hle, já vím, že vy všichni, mezi kterými jsem procházel a hlásal Boží království, již nespatříte mou tvář.

Sk 28:23: Určili mu tedy den a přišli k němu do jeho bytu ve větším počtu. Vykládal jim a dosvědčoval Boží království a od rána do večera je přesvědčoval o Ježíšovi z Mojžíšova zákona i z Proroků.

Sk 28:31:  hlásal Boží království a učil o Pánu Ježíši Kristu se vší otevřeností a bez překážek.

  • BKr. bylo i Pavlovým tématem

Ř 14:17:  Vždyť Boží království není pokrm a nápoj, nýbrž spravedlnost, pokoj a radost v Duchu Svatém.

  • BKr. není o dietních omezeních – ohledně vstupu ani ohledně žití v něm

1K 4:20: Neboť Boží království nespočívá v řeči, ale v moci.

  • BKr. je reálné. To, že je neviditelné, neznamená, že se neprojevuje mocí

1K 6:9:  Což nevíte, že nespravedliví nedostanou do dědictví Boží království? Nemylte se! Ani smilníci ani modláři, cizoložníci, rozkošníci ani lidé praktikující homosexualitu, 10 zloději ani chamtivci, opilci, utrhači ani lupiči nebudou dědici Božího království.

Ga 5:21:  závisti, vraždy, opilství, hýření a podobné věci. To vám předpovídám, jak jsem již dříve řekl, že ti, kdo takové věci dělají, neobdrží dědičně Boží království.

Ef 5:5:   Neboť toto vězte a znejte, že žádný smilník ani nečistý ani lakomec — to jest modloslužebník — nemá dědictví v království Kristově a Božím.

  • jsou i vylučovací kritéria pro vstup

1K 15:24: potom bude konec, až Kristus odevzdá království Bohu a Otci a zruší každou vládu, každou vrchnost i moc.

  • nakonec vše skončí pod autoritou Boží

1K 15:50: Toto vám říkám, bratři, že tělo a krev nemůže být dědicem Božího království ani porušitelné nebude dědicem neporušitelného.

  • člověk bez nového narození se do BKr. nedostane. Přirozený vstup není možný, pouze nadpřirozený

Ko 1:13:  On nás vysvobodil z pravomoci temnoty a přenesl do království Syna své lásky,

  • vyměnili jsme zlého krále za dobrého. Ježíš je tím, kdo nám to umožnil

Ko 4:11: Dále Ježíš zvaný Justus. Oni jsou ze Židů moji jediní spolupracovníci pro Boží království; stali se mou útěchou.

  • všichni křesťané bok po boku pracují na agendě BKr.

1Te 2:12 abyste žili, jak je důstojné Boha, který vás povolává do svého království a slávy.

  • občan BKr.si nemůže dělat, co chce. Musí žít podle jeho standardů

2Te 1:5: Je to jistým znamením spravedlivého soudu Božího, abyste byli uznáni hodnými Božího království, pro něž také trpíte,

  • pro vstup je třeba být uznán za hodna.
  • utrpení pro BKr. se počítá

2Tm 4:18:  Pán mě vysvobodí od každého nepřátelského činu a zachová pro své nebeské království. Jemu buď sláva na věky věků! Amen.

  • Bůh občany svého království chrání. Bdí nad tím, aby neodpadli, ale dočkali se vstupu

Žd 1:8:  avšak o Synovi: ‚Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo přímosti je žezlem tvého království.

  • Ježíš svém království bude vládnout „na rovinu“, čitelně, bez úskoků a pastí

Žd 12:28 Projevujme proto vděčnost, že přijímáme neotřesitelné království, a s ní přinášejme Bohu jemu příjemnou službu s uctivostí a bázní.

  • stát se občanem BKr. je neotřesitelná skutečnost. Nelze ji zpochybnit ani zvnějšku jakkoliv zrušit

Jk 2:5:   Poslyšte, moji milovaní bratři! Což nevyvolil Bůh chudé tohoto světa, aby byli bohatí ve víře a stali se dědici království, jež zaslíbil těm, kdo ho milují?

  • v BKr. je hodně chudých lidí

2P 1:10: Proto se, bratři, tím více snažte upevňovat svoje povolání a vyvolení; neboť budete-li to činit, nikdy nepadnete. 11 Tak vám bude bohatě poskytnut vstup do věčného království našeho Pána a Zachránce Ježíše Krista.

  • na svém vstupu a pobytu v BKr. je třeba tvrdě pracovat.

Zj 1:6:   a učinil nás královstvím, kněžími svému Bohu a Otci — jemu sláva i moc na věky věků. Amen.

  • věřící jsou oním Božím královstvím

Zj 1:9:   Já Jan, váš bratr a spoluúčastník soužení, království a vytrvalosti v Ježíši Kristu, jsem se ocitl pro Boží slovo a svědectví Ježíše Krista na ostrově zvaném Patmos.

  • Jan také věděl, že je občanem BKr. a je tedy s adresáty svého listu na jedné lodi

Zj 11:15:  Zatroubil sedmý anděl. A v nebi se ozvaly mocné hlasy, které říkaly: „Království světa se stalo královstvím našeho Pána a jeho Krista, a bude kralovat na věky věků.“

  • pozemská království skončila. Vládu viditelně a zcela převzal Ježíš

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení