Izajáš – kapitola 40

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 40

1 Potěšte, potěšte můj lid, říká váš Bůh.

  • [opakování výrazů – pro zdůraznění – je pro kpp. 40-66 typické;
  • Od příběhu Chizkijáše se vracíme k Izajášovým prorockým výrokům .

2 Promlouvejte k srdci Jeruzaléma, volejte k němu, že se naplnila jeho povinná služba, že je zaplaceno a jeho viny; vždyť přijal z Hospodinovy ruky dvojnásobně za všechny své hříchy.

  • h.fráze znamená: povzbudivě, přívětivě (k obyvatelům Jeruzaléma);  /Neftalí = povzbuzovač!?/
  • h.: k ní … její … (týká se Jeruzaléma – v h. f., resp. jeho obyvatel);
  • [tj. babylonské zajetí];
  • h.: nahraženo;
  • tj. plnou měrou;
  • Má radostnou zprávu pro Izrael a chce, aby se k národu dostala co nejhlasitěji a co nejvíce kanály. O čem je?
  • Že skončilo období trestu. Že si národ odpykal svá provinění.
  • Jako když někdo přijde do vězení mezi vězně se zprávou, že délka trestu, který si odseděli,  byla uznána jako dostatečná a že budou okamžitě propuštěni. Už trestu stačilo. Vězením by se rozlehl neskutečný jásot.
  • Vzpomínám si, že během mých gymnaziálních let jsme s kamarády trávili vánoční prázdniny na horách. Protože zima byla tuhá, napadlo hodně sněhu a byly mrazy, byly vyhlášeny tzv. uhelné prázdniny – návrat do školy byl o dva týdny odložena. Přivítali jsme tuto informaci bouřlivým jásotem. A to nešlo o žádný trest, škola není vězení. Čím větší musela být radost Izraele.

3  Hlas volá v pustině: Připravte cestu Hospodinovu, napřimte v pustině silnici pro našeho Boha!

  • n.: volá (/ toho, kdo volá): V pustině připravte; [mluva 3. a 4. verše má v pozadí zvyk vyslání toho, kdo připravuje cestu pro návštěvu panovníka; 
  • n.: ve stepi; h.: v Arabě;
  • Jde o známé prorocké místo naplněné misí Jana Křtitele. V jeho případě příprava spočívala v tom, že vedl Izrael k pokání – kdo uznal, že je hříšník, později v Ježíši rozpoznal Mesiáše; kdo se za hříšníka nepovažoval, Ježíše za spasitele nepotřeboval a nepřijal. Když nevíš, že do lodi teče, neoceníš záchranný člun.
  • Jde o přípravu, přípravné práce.  Přípravu čeho? Přípravu cesty.
  • Pro koho? Pro Boha, pro Hospodina. Hospodin se chystá přijít a na to je třeba zareagovat přípravou jeho cesty. Jeho cesta musí být hladká – není možné, aby přijel nejvyšší Panovník a kodrcal se po nekvalitních komunikacích.
  • Cesty mají být napřímeny – zatím jsou klikaté, plné zatáček; nyní je třeba vyvinout úsilí, aby Panovník mohl jet po cestě rovné.
  • Pamatuji si, že v době komunismu měl na severní Moravu přijet na návštěvu generální tajemník KSČ. Na jeho počest byla postavena a otevřena čtyřproudová dálnice z Ostravy do Beskyd.

4 Každé údolí bude pozdviženo a každé pohoří a návrší sníženo; pahorkatina se stane rovinou a útesy plání.

  • n.: ať je … ať se stane;
  • n.: lstivost se promění v právo
  • n.: horské hřbety; HL 
  • Cesta má být vyrovnána nejen co se týče zatáček, ale i co se týče kopců – něco ve smyslu železnice, kde při její stavbě údolí musejí být přemostěna a hory provrtány tunely.

5 A zjeví se Hospodinova sláva a uvidí And spolu veškeré tělo; protože Hospodinova ústa promluvila.

  • bezprostředně myšlena záchrana Izraele z Babylona, v konečném měřítku sláva vykoupení v Ježíši, zvl. jeho návrat;
  • n.: najednou ;
  • n~: lidstvo; 
  • Po těchto přípravách se objeví sám Hospodin – jeho přítomnost bude veřejně a všeobecně viditelná. Pro Boha je toto velmi důležité, osobně tuto informaci zdůrazňuje.
  • My víme, že tato slova se naplnila příchodem Ježíše Krista na svět: Zjevila se Hospodinova sláva a všichni to viděli.

6 Hlas říká: Volej! I zeptal se: Co mám volat? Veškeré tělo je jako tráva a všechna jeho oddanost jako polní květ.

  • n.: věrnost / zbožnost; h.: h.esed; LXX + //1P 1,24: sláva; 
  • Následuje další informace k veřejnému oznámení: Každý člověk, kterýkoliv člověk  je extrémně křehký, krátkodobý a nestabilní. (Jsme přirovnáni k trávě, což je krátkodobá, křehká a neodolná rostlina).
  • K trávě (polní kvítí je skoro totéž, co tráva) je bohužel přirovnána (nejen slabost těla) i lidská oddanost. Na lidskou stabilitu ve vztazích Bůh rovněž nemůže vůbec spoléhat.

7 Tráva usychá, květ vadne, když na něj zavane Hospodinův dech. Jistě, lid "I have jen tráva.

  • Ohledně trávy stačí krátké vedro nebo sucho a okamžitě uschne. Ohledně nás lidí stačí chvilková nepřízeň okolností a je po nás.
  • Hospodinův dech, tedy Hospodin sám lidi většinou aktivně nelikviduje – spíše půjde o obraz krátké Boží nepřízně či pouhého oddálení ruky, kdy nás Nejvyšší neodstiňuje od nepříznivých okolností. Jsme totiž na Boží přítomnosti naprosto závislí, On nás udržuje při životě mnohem více, než si myslíme, On nás udržuje při životě, On v nás udržuje dech života  – je to podobné jako ve vtipu o potápěčích v sekci Články.

8 Tráva usychá, květ vadne, ale slovo našeho Boha obstojí navěky.

  • Do kontrastu vůči nestabilitě a křehkosti člověka prorok dává Boží slovo. To je naopak odolné , neměnné a věčné.

9 Vystup si na vysokou horu, Sijóne, nositeli dobré zprávy, pozvedni mocně hlas, Jeruzaléme, nositeli dobré zprávy. Pozvedni hlas, neboj se, řekni judským městům: Hle, váš Bůh!

  • Je třeba, aby se celý Izrael (nejen hlavní město) co nejzřetelněji dozvěděl dobrou zprávu o Hospodinově příchodu.

10 Hle, Panovník Hospodin přichází s mocí a jeho paže pro něj vládne. Hle, jeho mzda s ním a jeho odměna před ním.

  • Hospodin přichází a nikoliv ve skrytosti či nenápadnosti – přichází se vší svou mocí  a je rozhodnut ji použít. Je rozhodnut prosadit svou vůli proti jakémukoliv odporu.
  • Při svém návratu odmění své věrné a potrestá nevěrné a zlé.

11 Bude pást své stádo jako pastýř, svou paží shromáždí jehňata a v náruči "I have ponese, březí povede pomalu.

  • Nádherný verš hovořící o Božím jednání vůči lidem – o jeho PŘIMĚŘENOSTI!
  • S každým zachází způsobem odpovídajícím jeho podmínkám či možnostem: Jinak zachází s mladým beranem na vrcholu sil, jinak s jehnětem a jinak s těhotnou ovcí.
  • Tento Boží přístup samozřejmě můžeme extrapolovat z ovcí na lidi, ale i jej zobecnit ve smyslu: Bez ohledu na to, v jaké situaci se člověk nachází, Bůh jako dobrý pastýř jeho situaci a možnosti zná a zohledňuje je.

12 Kdo svou dlaní odměřil vody a nebesa pídí vyměřil a do třetinky nabral prach země? Kdo odvážil hory na váze a na miskách kopce?

  • 1QIs: vodu moře;
  • vzdálenost mezi koncem palce a malíčku při roztažených prstech; 
  • [třetina nám neznámé objemové míry, snad efy];
  • Odpovědí na tuto řečnickou otázku samozřejmě je, že toto vše učinil nebo dokáže učinitHospodin – On je Stvořitelem nebe i země.
  • Izajáš si hraje s velkými čísly: Hovoří o velkých hodnotách a malých jednotkách, takže výsledek všech těchto „měření“ jsou extrémně velká čísla.
  • Průměr pozorovatelného vesmíru se odhaduje na 93 miliard světelných let. Celkovou velikost nikdo z lidí nezná, může jít o biliony světelných let. Jeden světelný rok má asi 10 na 16 metrů, v pídích několikrát více.
  • Podobně objem vody v oceánech je 1,332 × 10¹⁸ m³. Pokud se do dlaně vejde decilitr vody, jde ještě o čtyři nuly více.
  • Mount Everest byl mohl vážit např. 3,24×10 na 16 kg.
  • Jde vždy o bláznivá nepředstavitelně velká čísla.
  • Nicméně pro Hospodin jsou všechna naprosto obsáhnutelná, včetně okamžitého osudu kteréhokoliv z atomů.

13 Kdo vystrojil Hospodinova ducha, kdo byl jeho rádce . poučil ho? 14  S kým se radil, aby mu dal porozumět a vyučil ho cestě práva, naučil ho poznání a dal mu poznat cestu rozumnosti?

  • n.: vystihl; h. sloveso tikén ve 12. v. přeložené „rozměřil“, znamená: přesně změřil, ocejchoval, vystihl, uvedl do pořádku, správně upravil. Na základní význam slovesa není jednotný názor. $; LXX: Kdo poznal mysl Páně …
  • n.: Ducha Hospodinova; n~: Hospodinovu mysl; 
  • Otec posílá svého Ducha na zem.
  • Všechno Jeho jednání je naprosto autonomní a svrchované – tedy není nad Ním již žádná vyšší autorita, s nikým se neradí, nikomu neskládá účty.

15 Hle, národy jsou před ním jako kapka na vědru nebo jako poprašek be vahách. Hle, ostrovy nadzvedá jako smítko.

  • H.: (která ukápne) z vědra;
  • h.: jsou pokládány za … 
  • n~: pírko; h.: jemnou věc;
  • Zde opět srovnání nesrovnatelného: Obraz Boží velikosti ve srovnání s čímkoliv je podobně nesouměřitelný.
  • Zde srovnání mnohamilionových národů – i ty jsou pro Boha “drobností”. Ne ve smyslu, že by byly nedůležité, ale v tom smyslu, že jejich velikost na Boha nedělá žádný dojem nebo že by je nemohl zvládnout.

16 Stromy Libanonu nestačí na oheň a jeho zvěř nestačí be zápalnou oběť.

  • Na zemi není nic, co by mohlo Boha nějakým opravdovým způsobem uctít. „Všechno zlato světa na Něho“ nedělá dojem.

17 Všechny národy are před ním jako nic. Mají pro něj cenu menší než nic, než marnost.

  • Opakování z verše patnáct: Velikost a moc národů nedělá na Boha žádný dojem.

18 Ke komu tedy připodobníte Boha? Jakou představu si o něm učiníte?

  • h.: Jakou podobu mu přiřadíte? 
  • Dobrá otázka: Je těžké si představit Boha.

19 Řemeslník odlil modlu a zlatník ji potáhne zlatem; stříbrný řetěz k ní udělá zlatník. 20 Kdo "I have chudý na takovou oběť, vybere nepráchnivějící dřevo; vyhledá si zručného řemeslníka, aby modlu upevnil, takže se nepohne.

  • Izajáš ukazuje hloupost modloslužby nejvíce ze všech proroků;
  • n.: dar pozdvihování;
  • dle h. tradice (zachované Jeronýmem) je h. mesukkán druh dřeva (podobné slovo je v akk.) a pak: Jako oběť si vybere moruši;
  • Jak si představit Boha, je obtížná otázka – takto ale určitě nikoliv.
  • Při uvědomění si Boží velikosti vystupuje neuvěřitelná hloupost skládání naděje v cokoliv vyrobeného lidskýma rukama.

21 Což And nevíte? Což jste o tom neslyšeli? Což se vám And neoznamuje od počátku? Což jste neporozuměli, kdo položil základy země?

  • Extrémní kontrast lidmi vyrobené modly se Stvořitelem vesmíru.

22 Ten, který sídlí nad obzorem země, jejíž obyvatelé are jako kobylky, který jako závoj roztahuje nebesa a napíná je jako stan k bydlení,

  • Není tomu tak, že Hospodin sídlí v nebi – ve skutečnosti Hospodin ustanovil časoprostor a do něj umístil stvoření.
  • Hospodin je „jinde“, ne ve smyslu prostorovém – je autorem vesmíru, programátorem u klávesnice počítače, nikoliv nulami a jedničkami v jeho obvodech.

23 který proměňuje mocnáře v nic, soudce země učinil marností. 24 Sotva byli zasazeni, sotva byli zaseti, sotva jejich odnož zakořenila v zemi, již na ně zaduje a all uschnou a vichřice je odnese jako stéblo.

  • Bůh je Stvořitelem vesmíru a také vládcem všech pozemských autorit. Je pro něho maličkostí kohokoliv odstranit z jeho pozice.

25 Ke komu mne tedy připodobníte? Komu jsem roven? praví ten Svatý.

  • Posunuli jsme se někam v odpovědi na tuto otázku? S čím nebo s kým srovnat Nesrovnatelného? Jak si pomoci při popisu Boha?
  • Jak si mají rybičky v akváriu popsat akvaristu či postavy v počítačovém programu programátora?

26 Pozvedněte své oči vysoko a pohleďte: Kdo stvořil tyto věci? Ten, kdo vyvádí podle počtu jejich zástup, všechny je volá jménem, pro of the glory velkou sílu a ohromnou moc  žádná z nich nechybí.

  • [u častého h. spojení pozvednout oči  je zde a ještě v Iz 37,23 a 2Kr 19,22 přidáno „vysoko“;
  • Při snaze o přiblížení si Boha začněme tím, že si připomeneme, že je Stvořitelem vesmíru. Navrhl jej a vytvořil, má dokonalý přehled o každém jeho atomu.
  • A atomů je ve stvořeném vesmíru odhadem

27 Proč říkáš, Jákobe, proč povídáš, Izraeli: Má cesta je před Hospodinem ukryta a mé právo mému Boha uniká?

  • tj.~ H. neví, co prožívám / jak žiji;
  • zn.: můj Bůh nemá zájem o mou při / mé právo;
  • Jak si můžeš (při uvědomí toho, že Bůh je vševědoucím Stvořitelem) myslet, že Mu něco uniká? Že nezná tvou situaci, případně že se nad ní nezamýšlí a zodpovědně a spravedlivě ji neřeší?

28 Což And nevíš? Cožpak jsi neslyšel, že věčný Bůh, Hospodin, stvořitel končin země, neochabne ani se neunaví? Jeho rozumnost je nevyzpytatelná.

  • zde končiny země představují celek – končiny a všechno, co je mezi nimi :- celé země;
  • Smysl řečnické otázky je: Měl bys přece vědět.
  • Což to nevíš? Člověk by to měl vědět. Ale odkud? Z Bible, z historie a z vlastní zkušenosti.
  • Co bychom tedy měli vědět?
  • Bůh je věčný – není zasazen v čase, není časem omezen, je nad časem. On čas stvořil a ustanovil.
  • Je Stvořitelem vesmíru i planety Země. Zná je do posledních koutů a do nejmenších detailů.
  • Není unavitelný a jeho aktivita časem nevyhasíná. Není to tak, že dnes už Bůh není tím, čím býval, že už ho lidské záležitosti zvolna přestávají bavit a nezabývá se jimi tak intenzivně jako na počátku.
  • Jak intenzivně se v náš prospěch nasazoval za Abrahama, Mojžíše či Davida, nasazuje se i dnes. Jak v nás prospěch ve dne v noci pracoval Ježíš, tak pracuje i nadále.
  • Je extrémně, nekonečně inteligentní. Což je na jedné straně uklidňující (na naší straně se angažuje  nekonečná inteligence) ale zároveň to znamená, že Jeho myšlení nejsme schopni dopředu odhadnout a často ani zpětně pochopit.

29 Unavenému dává sílu a bezmocného zahrnuje zdatností.

  • h.: nemajícímu sílu působí mnoho zdatnosti;
  • A tento neuvěřitelně schopný Bůh se dává k dispozici, pomáhá unaveným a bezmocným.
  • Jde o šokující informace: Ti, kdo unavení nejsou, někdy pro ty slabší nemají pochopení, Bůh takový není. A nikdy nezapomínejme, že Kristus byl člověkem a únavě a bez mocnosti podléhal.
  • Navíc Hospodin dokáže lidem sílu opravdu dodat. My lidé se navzájem můžeme povzbuzovat, případně se podpírat, odlehčovat si břemena.

30 Chlapci ochabnou a unaví se a mládenci vyčerpáním padají,

  • Chlapci a mládenci jsou “k neutahání” a na vrcholu sil. Přesto v životě běžně nastávají situace, kdy i oni “nestíhají”.
  • Natož pak “normální” lidé či dokonce senioři či lidé různě hendikepovaní.

31 ale ti, kdo očekávají be Hospodina, nabývají nové síly, vznášejí se be křídlech jako orli; běží, a neunaví se, chodí, a neochabnou.

  • [h. sloveso je používáno pro výměnu oděvu či změnu starého za nové;
  • n.: perutích; 
  • [známi svojí silou a rychlostí;
  • Do kontrastu k “nabušeným” mládencům jsou dáni ti, kdo očekávají na Hospodina. Co od Něho očekávají? Pomoc a posilu.
  • A dostává se jim – nabývají nové síly. Únava odchází.
  • Vznášejí se be křídlech jako orli: Orel je “nad věcí”, má nadhled a je velmi silný. Přitom létá bez větší námahy – nemusí usilovně mávat křídly, využívá vzdušných proudů, svůj let si užívá. A je krásný.
  • Jde o krásný obraz: Křesťané, kterým se dostane posily od Hospodina, jsou na tom podobně – mohou věci zvládat a mít přehled bez toho, aby padali únavou.
  • Běží, a neunaví se, chodí, a neochabnou: S Boží pomocí budou odolnější vůči únavě, resp. věci budou zvládat bez takové dřiny.


Práce pod vedením a v síle Ducha Svatého se  někdy připodobňuje k zalévání zahrady za použití hadice v kontrastu se zaléváním konví – je efektivnější a méně namáhavé.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení