Izajáš – kapitola 47

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 47

1 Sestup a seď v prachu, (panno, dcero babylonská, seď na zemi, žádný trůn, dcero chaldejská, protože tě již nebudou nazývat něžnou a zhýčkanou.

  • [je oslovován Babylon resp. jeho obyvatelé (běžné oslovení korporativních entit);
    • Korporativní entita znamená kolektivní identitu, kde skupina lidí je vnímána jako jedno tělo nebo jedna osoba. Např. národ, město nebo rod jsou oslovovány jako jedna osoba: kromě panny babylónské též Izrael jako dcera siónská nebo církev jako nevěsta Kristova.
  • Babylon je vykreslen jako mladá dívka či panna, což může odkazovat na dosavadní nedotknutelnost Babylona — nikdo ji ještě „neponížil“ , nedobyl či neznásilnil.
  • Seď na zemi, žádný trůn: kdysi seděla velmi vysoko, na trůnu, nyní má sedět velmi nízko, na samotné zemi, kde níž už to nejde – ztrácí tedy moc i důstojnost.
  • Tě již nebudou nazývat něžnou a zhýčkanou: Luxusní životní styl končí. Babylón byl zjevně vnímám jako zhýčkaný, uvyklý na luxus, možná až dekadentní.

2 Vezmi ruční mlýnek a mel mouku, odkryj závoj, zvedni vlečku, odhal stehna, přebroď řeky.

  • [nejnižší práce vykonávaná ženami];
  • [asi na cestě do vyhnanství]; Případně – doposud tě přes řeky přenášeli v nosítkách, nyní se musíš ve studené vodě brodit sama.
  • Stále Babylon oslovován jako žena – žena doposud zhýčkaná, která „si jezdila kabelky kupovat do Paříže“. Nyní bude muset odložit luxusní oblečení a zapojit se do nejobyčejnějších činností.

3 Odhalí se tvá nahota, ano, ukáže se tvá potupa. Chopím se pomsty a (nikdo mi nebude bránit. )

  • [z královny se stala služebná či děvka]
  • n.: a neušetřím nikoho; h.: nenarazím ($) na člověka;
  • Když se Bůh rozhodně trestat, je to hrozné mj. z toho důvodu, že neexistuje žádné zastání, žádná vyšší autorita, u které by bylo možno hledat pomoc.
  • Být vystaven nahý, je velkým ponížením a ostudou. Pro „nóbl paničku“ o to více, o co dávala doposud na odiv své bohatství a rozmařilost, jak se doposud nafukovala.

4 Náš vykupitel, jehož jméno "I have Hospodin zástupů, Svatý Izraele praví:

  • tak přidává LXX;
  • Pro Izrael vykupitel, pro Babylon trestající Bůh. Předtím to bylo naopak.

5 Seď mlčky a vejdi do temnoty, dcero chaldejská, protože tě již nebudou nazývat královnou království.

  • asi ve významu: skryj se;
  • h.: paní;
  • pl.; [míněna zřejmě věhlasná krása Babylona;
  • Když je člověk kárán, má mlčky o samotě sedět a přemýšlet – o tom hovoří prorok Jeremiáš ve 3. kapitole svého Pláče.
  • Babylónské období panování nad národy skončí.
  • Napadá mě srovnání se současným postavením Západu nebo arabských naftových království: Nikdo z obyvatel těchto bohatých zemí není ochoten dělat „podřadné“ a špatně placené práce – na ty si najímají zahraniční pracovníky z „rozvojových“ zemí. V Babylóně to jistě bylo podobné – Izajáš ale prorokuje, že tato „idyla“ Babylónským brzy skončí.

6 Rozhněval jsem se na svůj lid, znesvětil jsem své dědictví a vydal jsem je do tvé ruky; neprojevila jsi jim slitování, starce jsi velice obtížila jhem. 

  • Bůh jasně říká, co Babylónu vyčítá, resp. co od nich očekával: Připouští, že si babylónskou říši chtěl na svůj lid použít jako trestající metlu svého hněvu.
  • Rozhodně ale neočekával, že si svou roli Babylónští budou tak „užívat“, že při ní projeví tak málo slitování.
  • Zatížit starého člověka velkým břemenem, naložit mu úkoly, které jsou nad jeho síly, je v Božích očích odpudivé.
  • Babylóňané měli mít sebereflexi a pokoru – mělo jim být divné, jak se jim vůči Izraeli všechno daří. Bůh „počítal“ s tím, že Izrael vojensky porazí a že národ odvedou do zajetí – to bylo součástí trestu. I takovéto hrozné věci ale lze dělat různě. (Např. dodržovat válečné a humanitární právo, které i tehdy do určité míry jistě existovalo).

7 Řekla sis: Budu královnou až navěky. Nevzala sis tyto věci k srdci . nepamatovalas na jejich konec.

  • h.: paní;
  • h. f. :- toho (Božího jednání s jeho lidem) / svůj konec (/ svou budoucnost);
  • . Iz 41:22!; Dt 32:20Dt 32:29Am 8:10
    8Nuže, slyš toto, ty požitkářkot11 sídlící v bezpečí,. která si v srdci říkáš: Já, a mimo mne nikdo více.b Nebudu sedět a grain vdova,c nepoznámd ztrátu dětí. t11 n.: prostopášnice . Jr 49:31Ez 39:6 b Iz 45:5srv::; Iz 45:6Iz 45:8Iz 45:22 c Zj 18:7 d Jr 5:12an
    9Obě tyto věci na tebe přijdou náhle,. v jednom dni, ztráta dětíb i vdovství. Přijdou na tebe ve své plnosti prot12 množství tvých kouzel,c prot12 velikou spoustu tvých zaklínadel. t12 srv. Jr 13:22Jr 51:6; n.: navzdory …; srv. Dt 1:32Lv 26:27Nu 14:11 . Jr 4:20Pl 4:6 b Jr 18:21!; Iz 13:16an c Iz 3:2n; Na 3:4
    10Spoléhala. jsi na svou špatnost; řekla sis: Nikdo mne nevidí.b Tvá moudrost a tvé poznání — to tě zavedlo.c Říkala sis ve svém srdci: Já, a mimo mne nikdo více. . Iz 31:1Jr 13:25 b Iz 29:15 c Iz 44:20
    11Přijde na tebe zlo . (nebudeš vědět, jak je uplatit,t13)t14 padne na tebe neštěstí. . nebudeš je moci odvrátit. Náhleb na tebe přijde zkáza, ani nepoznáš jakt13 n.: odčarovat t14 text upraven (šachdáh namísto šachráh); TM: nepoznáš jeho původ (h.: úsvit) . Ez 7:26 b Iz 47:9v; Iz 29:5Př 6:15
    12Nuže, postav se se svými zaklínadly a s množstvím svých kouzel, do nichž jsi od mládí vkládala úsilí; snad budeš moci uspět, snad někoho postrašíš.
    13Jsi unavená množstvím svých plánů: ať se postaví a zachrání tě — ti, kdo rozdělují nebesa,v15 kteří čtout16 ve hvězdách . předpovídajít17 podle novoluní — ať tě zachrání od toho, co na tebe přijde. v15 tzn. astrologové t16 h.: nazírají t17 h.: dávají poznat
    14Hle, jsou jako strniště,. spálí je oheň;b z moci plamene nevysvobodí ani sebe. Nejsou řeřavé uhlív18 k zahřátí, ani ohniště, aby před ním člověk poseděl. v18 [asi narážka na přípravu model na uhlí; Iz 44:19. Iz 5:24 b Iz 30:30
    15Takoví budout19 k tobě ti, do nichž jsi vkládala úsilí. Od tvého mládí jsou ve tvé službě, každý bloudí (svou cestou,)t20 není, (kdo by tě zachránil.)t21 t19 n.: se stali (pf.) t20 n~: za svými věcmi; h.: na svou stranu t21 h.: tvůj zachránce; ::60,16

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení