Žalm 1

Vít Šmajstrla

Žalm 1

1 Blahoslavený it muž, který nežije podle rady ničemů, na cestě hříšníků se nezastaví a (v zasedání  posměvačů neusedne,)

  • n.: Šťastný; h.: Blaženosti; [Klíčový pojem (v Ž 24×) nevyjadřuje chvilkové štěstí, nýbrž trvalý stav hluboké spokojenosti, bezpečí a požehnání těch, jimž bylo odpuštěno (Ž 32:1)), kteří žijí v bázni před Bohem (Ž 112:1; Př 28:14), důvěřují mu (Ž 2:12; Ž 40:5; Ž 84:13; Př 16:20; Iz 30:18) a činí jeho vůli (Ž 106:3; Ž 119:1)]; srv. Mt 5:3 – Mt 5:11
  • h.:chodí; 
  • n~: plánů; 
  • srv. Ž 107,32 [v protikladu ke shromáždění spravedlivých (v. 5)]; h.: na místě / v sezení / sedadle
  • n~: nezdržuje se tam, kde se scházejí posměvači;
  • Popis toho, co znamená být blahoslavený v poznámce ČSP je pěkný. Takový člověk prožívá blaho či štěstí, ale zároveň je v českém slově obsažena „sláva“. Jeho jednání je kladně vnímáno v duchovním světě – tedy ví o něm a oceňují je Bůh i andělé.
  • Kdo tedy tento stav trvalého štěstí prožívá? Ten, kdo nežije podle rady ničemů, na cestě hříšníků se nezastaví a v zasedání  posměvačů neusedne, Dá se shrnout, že je to ten, kdo se se zlými lidmi nepaktuje, nevěnuje jim pozornost, neřídí se jejich radami a drží si od nich bedlivý odstup.
  • Není pochyb o tom, že takováto obezřetnost se člověku vrátí – uchrání jej mnoha problémů včetně těch nejhorších (pekla).

2 ale oblíbil si Hospodinův zákon, nad jeho zákonem rozjímá (ve dne i v) noci. 

  • n.: má zalíbení v …; 
  • n.: přeříkává si ho / přemítá o něm;
  • Co takový blahoslavený člověk dělá nemá, je jasné – co ale dělat má? Odkud má čerpat moudrost, inspiraci a vedení pro svůj život?
  • Odpověď je jasná – v Hospodinově zákoně.
  • Nejlépe je si Hospodinův zákon oblíbit? Když člověka Bible začne bavit, má na půl vyhráno.
  • Nad jeho zákonem rozjímá (ve dne i v) noci: „Převalovat si v hlavě“ přečtená slova je velmi užitečné. Slovo meditace je zdiskreditované, ale zde by se hodilo. Držet v hlavě kousek Božího slova/ biblického textu a uvažovat na ním ze všech možných hledisek A následně je aplikovat do života. To je to, co člověka učiní blahoslaveným.
  • Když člověk nad Bibli přemýšlí před spaním, prosákne pak i do jeho snů a nočních přemýšlení.
  • Bible je pevným bodem v tekutých píscích tohoto světa – v ní lze nalézt vodítko pro šťastný život (v Božím smyslu chápání slova štěstí). Viz též článek Štěstí v sekci Články.

3 Bude jako strom zasazený u (přívodů vody,) který ve svůj čas přináší ovoce a listí mu neopadává a vše, co dělá, se daří.

  • tj. u zavlažovacích kanálů,
  • n.: nevadne;
  • n.: přivede k úspěchu (on nebo Bůh).
  • Co Bůh slibuje tomu, kdo se nepaktuje s problematickými lidmi a věnuje se přemýšlení nad Božím slovem a jeho aplikaci do života?
  • Že bude jako strom zasazený u (přívodů vody,) který ve svůj čas přináší ovoce a listí mu neopadává: O jaký strom jde? O strom u řeky nebo jiného stabilního vodního zdroje. Takový strom má kořeny zasahující až hluboko ke zdroji vody a je tedy značně nezávislý na počasí či na srážkách. U takového stromu je jistota, že např. za vedra nebo sucha nejen neuschne, neuvadne, nezahyne, ale že dokonce přinese ovoce.
  • Ovoce strom přináší v ve svůj čas: V životě stromu přirozeně nastávají různá období. Ovoce není na stromě pořád, pouze sezónně. Protože jde o obraz zbožných věřících, je jasné, že i jejich životy mají období růstu, přípravy, odpočinku a také období, kdy přinášejí ovoce.
  • Ovocem života věřících jsou většinou dobré skutky či zachráněné duše.
  • Ale nejen to – u takového zbožného člověka také platí, že vše, co dělá, se daří. Jde tedy o slib Božího dozoru, dopomoci či garance úspěchu.
  • Jde o naplnění slibu, že kdo hledá na prvním místě Boží království a jeho spravedlnost, dostane to ostatní přidáno jako bonus.

4 Ne tak ničemové. Ti jsou jako plevy odvívané větrem. 

  • LXX a Vul zdůrazňují opakování: + , ne tak;
  • ~: odnášené;
  • Člověk, který se ničemníků nevyhýbá nebo se s nimi dokonce „paktuje“, se nakonec sám ničemníkem stane. (Navíc se nenechá korigovat Božím Zákonem).
  • Jak ničemové nakonec dopadnou? Jako plevy odvívané větrem. Pleva (na rozdíl od zrna) nemá žádnou váhu a žádnou hodnotu. Nikdo o ni nestojí. Cílem je se plev zbavit.
  • Ničemníci budou odstranění podobným způsobem – nemají hodnotu, jsou balastem.

5 Proto ničemové na soudu neobstojí, ani hříšníci v shromáždění spravedlivých..

  • Vyhazování plev do výšky a jejich odvátí větrem je obrazem Božího soudu.
  • U soudu budou ti, kdo Boha nehledali, odmítnuti a odsouzeni (neobstojí).
  • V nebi u Boha budou shromážděni pouze ti, kdo byli uznání za spravedlivé (Bohem ospravedlněni skrze Kristovu krev). Hříšníci se tam nedostanou.

6 Cestu spravedlivých totiž Hospodin zná, cesta ničemů se ztrácí.

  • [h. výraz nezahrnuje pouze rozumové poznání (vždyť jistě ví i o cestě ničemů), ale také osobní vztah a péči – tj. „stará se o“ …
  • [protiklad ničemy a spravedlivého je typický pro Ž;
  • n.: bude zničena;
  • Cestou se myslí cesta životní, život sám. Životy spravedlivých Bůh zná a má pod kontrolou – dohlíží na ně, směřuje je, vede a ochraňuje. Může být něco lepšího?
  • Životy ničemů nevedou nikam – končí v zapomnění, v marnosti, mimo Boží obzor.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení