Žalm 15

Vít Šmajstrla

Žalm 15

1 Davidův žalm. Hospodine, kdo bude hostem ve tvém stanu? Kdo bude přebývat na tvé svaté hoře?

  • n.: pobývat (jako cizinec); 
  • [prav. míněn Sijón / Jeruzalém];
  • Dobrá a pro lidi naprosto klíčová otázka: Koho si k sobě Hospodin pustí? Koho přijme? Koho si vezme k sobě domů?
  • Jaká jsou kritéria?

2 Ten, kdo žije bezúhonně, (činí spravedlnost) a mluví pravdu (v srdci,)

  • h.: chodí;
  • n~: s integritou; 
  • Následuje poměrně dlouhý výčet – Z celého Písma víme, že dodržováním sebelepších přikázání se člověk k Bohu nedostane.
  • Nicméně David to myslí tak, že pouze člověku, který zná Hospodina, který s Ním má vztah, pouze takovému člověku záleží na tom, aby se jeho život Bohu líbil, aby Mu svým životem dělal radost.
  • Takže, kdo? První tři „kritéria“:
    • Ten, kdo žije bezúhonně: Snaží se žít tak, aby mu Bůh nemohl nic vytknout.
    • Činí spravedlnost: Záleží mu na prosazování spravedlnosti
    • Mluví pravdu v srdci: Nelže navenek, ale ani v duchu, tedy v myšlenkách. Lhaní v srdci může vadit pouze Bohu (člověk ho vůbec nezjistí), je tedy jasné, že jde o pravdivost vůči Bohu.

3 kdo (svým jazykem) nepomlouvá, nečiní svému druhovi zlo a nekydá na svého blízkého hanu, 

  • Další trojice kritérií (pro možnost „stanování“ na Boží hoře) se týká vztahů k lidem (spíše blízkým, než úplně cizím – mluví se o druhovi . blízkém):
    • Nepomlouvání: Nemluvím o lidech kolem mě negativně, nešířím o nich špatné věci. Pokud jsem schopen posoudit v hebrejštině obsahuje výraz konotaci „běhání s drby“. Pomlouváním se zřejmě rozumí i šíření informací pravdivých, ale „zbytečných“. Ve smyslu, že můj druh opravdu mohl udělat něco špatného, což ale neznamená, že já tuto informaci musím předávat dál. Mluvit o ní mohu pouze, pokud to má nějaký význam, např. pokud jsem součástí řešení problému.
    • Nečinění zla: Je zakázáno negativní mluvení i negativní činy.
    • Nekydání hany: Pokud jsem schopen posoudit, jde o pěkný překlad hebrejského spojení „nevynášet hanbu či ostudu“. Kydá se hnůj, jde o představu rozhazování smradlavého hnoje na lidi kolem – přesně tak se chováme, když o někom šíříme negativní zprávy.

4 pohrdá ve svých očích zavrženíhodným, váží si však těch, kdo se bojí Hospodina. Odpřisáhl-li  něco . took škodě, nezmění and

  • h.: zavrženým (od Hospodina);
  • Další triáda:
    • Pohrdá ve svých očích zavrženíhodným: člověk blízký Bohu má zdravé rozlišení toho, co je dobré a co je špatné. Jsou věci, které jsou vyloženě hodné odmítnutí, zavržení – je dobré takovými věcmi pohrdat. Existují nejen zavrženíhodné věci, ale i takoví lidé – někteří lidé dělají věci tak špatné, že jsou hodni, abychom se od nich oddělili, nezabývali se jimi a nestýkali se jimi.
    • Váží si však těch, kdo se bojí Hospodina: Opakem zavrženíhodných lidí jsou ti, kdo respektují Boha a Jeho názory.
    • Odpřisáhl-li  něco . took škodě, nezmění and:  Jde o zajímavý postřeh – lidé, kteří jsou blízko Bohu, bedlivě dbají na dodržování slibů. Vyřčené slovo nebo slib považují za posvátné (tak je vnímá i Bůh) do té míry, že je nevezmou zpět za žádnou cenu.
      • Je zajímavé, že je počítáno s možností, že i zbožný člověk něco slíbí (či dokonce odpřisáhne, což je zvláště silná forma slibu) neuváženě. Řekne něco, co nechtěl, co si nepromyslel; vypustí z úst hloupost, něco plácne. Pak ho to mrzí. Zvláštní je, že Bůh i takováto slova považuje za závažná a za závazná. Přitom ví, že nebyla promyšlená.
      • V Božím království je zjevně závažnost vyslovených slov větší, než jsme zvyklí ze světa.

5 své peníze nedává na lichvu, úplatek proti nevinnému nepřijímá. Kdo takto jedná, nepohne se až navěky. 

  • Poslední skupina kritérií pro pobývání u Boha.
  • Je zde navíc přidán slib, že takto jednající člověk bude navěky nepohnutelný: Zůstane tedy pevně stát – okolnosti, nepřátelé ani čas jej nedokáží z jeho místa odstranit nebo jej zničit.
  • Tentokrát jde o dvě pravidla týkající se zacházení s penězi:
    • Své peníze nedává na lichvu: Lichváři půjčují lidem v těžké situaci na nepřiměřeně vysoký úrok. Půjčovat je obecně správné, Bůh to doporučuje – ale spíše jako akt pomoci a milosrdenství, tedy bezúročně nebo dokonce bez očekávání vrácení.
    • Lze legitimně půjčovat i s úrokem, např. na bydlení nebo na podnikání – úrok ale má být přiměřený.
    • Běžně se setkáváme s lichváři parazitujícími na lidech ve vyloučených lokalitách. Lichvě jsou blízko i rychlé spotřební půjčky na hlouposti, případně poskytování předraženého bydlení sociálně slabým lidem.
    • Úplatek proti nevinnému nepřijímá: Křivé svědectví za peníze je rovněž Bohu odporná praxe.
  • David uvádí celkem jedenáct kritérií pro to, aby člověk mohl být navždy s Bohem.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení