1 Když toto skončilo, přistoupila ke mně knížata se slovy: Izraelský lid, kněží a lévité se neoddělili od národů země (a od jejich) ohavností, totiž od Kenaanců, Chetejců, Perizejců, Jebúsejců, Amónců, Moábců, Egypťanů a Emorejců.
- h.: podle j. ohavností / jejichž ohavnosti jsou podobné jako ohavnosti
- skončila oslava úspěšné cesty a první slavnostní bohoslužba
- jak už to tak v životě bývá, po radostné chvíli oddechu vyvstal ihned nový naléhavý problém k řešení
- upozornila na něj knížata. Problém se týkal jak lidu, tak vedoucích včetně těch pro bohoslužbu nejdůležitějších, tedy kněží a levitů
- problémem bylo, že se neoddělili od místních (četných) národů a především od jejich ohavností, tedy model a hříšného způsobu života. Izraelci se do pohanských kultů zřejmě přímo zapojovali.
- zdá se to neuvěřitelné, ale nezapomínejme, že pohanské kulty byly (a do dneška jsou) lákavé – obnášejí všechny druhy okultismu1 , zábavy, sexuálních nevázaností a dalších „atraktivních“ položek
- v dnešní době bychom mohli hovořit o všech (nesčetných) podobách New age, východních náboženstvích, józe, problematické kultuře s uctíváním celebrit, tisíci podobách sexuální nečistoty, aj., aj. Je zjevné, že sklouznout k něčemu podobnému, není složité
2 Neboť si brali jejich dcery pro sebe a pro své syny a vmísili svaté símě mezi národy země. Ruka knížat a správců byla v této věrolomnosti první.
- přestože knížata na problém upozornila, sama se do něj zapojovala nejvíce. Buď na problém tedy upozornili ti, kdo se problému samu vyhnuli, případně se v knížatech mohlo hnout svědomí?
- neoddělení se od místních se projevovalo především smíšenými manželstvími2, která Ezdráš nazývá věrolomností. Věrolomnost je jiný výraz pro zradu. Manželství s „nevěřícím“ partnerem tedy považuje za zradu Hospodina
- proč jde o takový problém?
3 Když jsem to uslyšel, roztrhl jsem své roucho a svůj plášť, rval jsem si vlasy z hlavy a vousy a seděl jsem zděšen.
- proč existence smíšených manželství Ezdráše tak „vzala“? V čem jsou tak problematická?
- především jsou Zákonem explicitně zakázána: 5M 7,3 Nespřízňuj se s nimi, (nedávej svou dceru jeho synu) a neber jeho dceru pro svého syna.
- zůstává otázka po příčině zákazu, jinak řečeno, proč jsou smíšená manželství takovým problémem. Nicméně vysvětlení se nám dostává hned v dalším verši Páté Mojžíšovy: 4 Jinak odvrátí tvého syna (ode mě,) budou sloužit jiným bohům, Hospodinův hněv vzplane proti vám a rychle tě vyhladí.
- je to jedna z důležitých e staro- i novozákonních zvěstí: na jedné straně je víra silná, ofenzivní a přemáhající svět, ale na druhé straně je velmi křehká a potřebuje se chránit proti ofenzivnímu světu
- jak je možné, že ve smíšeném manželství je téměř pravidlem, že nevěřící partner odvede věřícího od víry (a přivede k uctívání model), místo toho, aby byl sám přiveden k víře, je pro mě záhadou
- nicméně jde o běžnou realitu – ve světě to tak skutečně chodí. Vezme-li si věřící nevěřícíh
- o, je rád, pokud uhájí holou víru. Opačné případy, tedy že nevěřící partner uvěří, existují, ale jsou vzácné
- na tomto místě téma opustíme – jisté je, že navrátilci tohoto Božího příkazu nedbali a když se to Ezdráš dozvěděl, byl otřesen
- zřejmě mu to jako znalci Písma připadalo elementární a nechápal, jak toto pravidlo někdo může neznat nebo nerespektovat
- rvát si vlasy a vousy je zajisté dobrý způsob, jak vyjádřit naprosté zděšení
4 Shromáždili se ke mně všichni, kdo se třásli před slovy Boha Izraele kvůli věrolomnosti vyhnanců. Ale já jsem seděl zděšen až do večerní přídavné oběti.
- mezi navrátilci došlo k určité prozření. Zřejmě jim došlo, co do té doby zůstávalo nepovšimnuto
- takové situace známe – člověk „běžně“ žije, má pocit, že je vše v pořádku, a pak, např. uprostřed noci mu něco dojde. Vyděšeně se posadí na lůžku a zoufale si „rve vlasy“ na svou hloupostí, ignorancí nebo zlým srdcem
- podobné prozření a otřes zažil David, když mu po Nátan sdělil podobenství o chudém a bohatém člověku (2S 12)
- Ezdráše to ale zjevně „vzalo“ nejvíce. Možná proto, že nejvíce chápal, jak mnoho pro ně Hospodin udělal a jak velká je jejich zrada
5 V čase večerní přídavné oběti jsem vstal ze svého pokoření a s roztrženým rouchem a pláštěm jsem klesl na kolena a vztáhl jsem dlaně k Hospodinu, svému Bohu.
- po mnoha hodinách se Ezdráš vzpamatoval ze svého otřesu a začal jednat
- jednání spočívalo v modlitbě – oslovil Boha
6 Řekl jsem: Můj Bože, stydím se a hanbím se pozvednout svou tvář k tobě, můj Bože, protože naše viny (nám přerostly přes hlavu) a naše provinění vzrostlo až k nebesům.
- h.: se rozmnožily výše než
- poté, co člověk někoho flagrantně podrazí či zradí, má zábrany se mu vůbec ukázat na oči, natož jej oslovit
- obrat viny přerostly přes hlavu / se rozmnožily výše než jsou naše hlavy je zajímavý – snad by se dalo říci: naše hříchy se nám vymkly z rukou. Mysleli jsme si, že máme věci pod kontrolou a najednou zjišťujeme, že stojíme na okraji propasti
- Ezdráš to musel vnímat podobně: před chvílí se zdálo, že vše je v pořádku, že Bůh je na naší straně a žehná nám. A najednou je všechno jinak – ve skutečnosti jsme žili v iluzi a jen maličko nás dělí od toho, aby nás Hospodin jako zrádce a proradníky zlikvidoval
- to, co děláme, je neomluvitelné. Nemáme žádné polehčující okolnosti, jsme vyřízení
7 Ode dnů svých otců až dodnes jsme vězeli ve velkém provinění a pro své viny jsme byli vydáni my, naši králové i kněží do ruky králů země, pod meč, do zajetí, jako kořist a k veřejnému zahanbení, jak je tomu až dodnes.
- problém je v tom, že naše nevěra (mj. se projevující smíšenými manželstvími) byly jedním z důvodů, proč nás Hospodin před (asi sto třiceti) lety tak pokořil. Proč jsme přišli o domov, o chrám, o všechno.
8 A nyní se nám na malou chvíli dostalo smilování od Hospodina, našeho Boha; zanechal nám ty, kteří vyvázli, a dal nám kolík na svém svatém místě. Náš Bůh dal světlo našim očím a dal nám trochu obživnout v našem otroctví.
- tj. pevné / bezpečné místo;
- pak se na chvíli zdálo, že jsme dostali novou šanci a budeme se moci znovu nadechnout. A hned vzápětí na to uvolnění reagujeme tím, že se vracíme k tomu zlu, se kterým jsme začínali
- to je opravdu hrozné, Bože – uvědomuji si to a je mi to líto
9 Vždyť jsme otroky, ale náš Bůh nás v našem otroctví neopustil a (získal nám přízeň u perských králů,) dal nám obživnout, abychom obnovili dům svého Boha a postavili ho (z jeho trosek,) a dal nám zeď v Judsku i v Jeruzalémě.
- h.: roztáhl nad námi milosrdenství před p.králi
- h.: jeho trosky;
- n~: ochranu;
- vypadalo to opravdu dobře. Chvíli se nám zdálo, že se opravdu blýská na lepší časy. Okolnosti tomu nasvědčovaly. Tak jsme se to vzali jako signál a „vrhli jsme se do toho“
10 A nyní, co můžeme říct po tomto? Vždyť jsme opustili tvé příkazy, 11 které jsi dal prostřednictvím svých otroků proroků, když jsi řekl: Země, kterou jdete obsadit, je země poskvrněná nečistotou národů země, jejich ohavnostmi, kterými ji ve své nečistotě naplnili od jednoho konce na druhý.
- to, co jsme udělali, se nedá omluvit – to porušení tvých příkazů je přece tak zjevné, tak do očí bijící
- vždyť tys to přece řekl navýsost jasně: ta země, do které vás hodlám nastěhovat, je naprosto otřesným způsobem znečištěná. Ty hrůzy, které tam její obyvatelé prováděli, se nedají ani popsat
- země sice bude vaše, ale to zlo musíte odstranit
Představme si situaci, kdy by člověk dostal od "mecenáše" darem krásný pětipokojový byt v dobré lokalitě. Jediný problém je, že byt je obýván a užíván narkomany. Podle toho také vypadá - v bytě je neuvěřitelný zápach, je úplně "vybydlený", původně bílé stěny jsou pozvracené, pomazané krví a stolicí. Všude se povalují matrace nasáklé močí, prázdné láhve a použité injekční jehly. Je jasné, že před nastěhováním je třeba dosavadní obyvatele násilím "vypráskat", všechno odvézt v pytlích do sběrného dvora, parkety spálit a byt znovu vybílit. Noví obyvatelé místo toho nadšeně začali dopíjet zbytky toluenu z lahví, aplikovat si zbytky drog do žil a souložit s přítomnými feťáky a feťačkami.
12 Proto nedávejte své dcery jejich synům a jejich dcery neberte pro své syny. Neusilujete nikdy o jejich pokoj a dobro, abyste byli silní a jedli dobré věci země a navěky ji podrobili pro své syny.
- smíšené manželství nefunguje ani jedním směrem – dobrý nápad není vzít si feťáka ani feťačku. Obojí je cestou do pekla
- takovým svazkům se rodiče mají snažit ze všech sil zabránit
- zůstaneme-li v našem podobenství o vybydleném bytě, lze konstatovat, že s dosavadními obyvateli není možný žádný kompromis. Žádná domluva, žádná spolupráce. Všechno je předurčeno ke katastrofě a vede ne k pozvednutí narkomanů, ale k úpadku nových obyvatel
13 Potom všem, co na nás přišlo pro naše zlé skutky a pro naše velké provinění — třebaže ty, náš Bože, jsi nás ušetřil, trestal jsi nás méně, nežli naše viny zasloužily a dal jsi nám ty, kteří takto vyvázli —
- to, co jsme předváděli (byli jsme s narkomany jedna ruka, dělali jsme úplně to samé, co oni), si zasloužilo mnohem přísnější trest, než jakého se nám nakonec dostalo
- mohl jsi nás vyhubit úplně a bylo by to adekvátní a naprosto v pořádku. Ale tys některé z nás zachoval a dokonce jsi nám dal nový začátek
14 cožpak budeme znovu porušovat tvé příkazy a spřízňovat se s těmito ohavnými národy? Což se na nás nebudeš hněvat tak, že budeme vyhubeni, bez ostatku a bez těch, kteří by vyvázli?
- ale jenom jsme se jen trochu otřepali z nejhoršího, zjistili jsme, že někteří z nás přežili – lítáme v tom znovu. Jsme s místními zase jedna ruka – sex, alkohol, drogy jsou zase celý náš život
15 Hospodine, Bože Izraele, jsi spravedlivý, že nám zůstali ti, kteří vyvázli, jak je tomu dnes. Hle, jsme před tebou se svým proviněním, ačkoliv kvůli tomu nemůže před tebou nikdo obstát.
- pokud k nám budeš přistupovat podle práva, nemáme šanci. Pokud jsi minule některé zachoval, musel bys nás tentokrát zlikvidovat do posledního.
.