Izajáš – kapitola 13

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 13

1 Prorocký výnos o Babylonu, který viděl Izajáš, syn Amósův.

  • n.: břemeno Babylona; Dle Ellicotta je výraz „Břemeno“ použit ještě v Iz 15,1; 17,1; 19,1; 21,1; 22,1; 23,1 – na každém místě s vyjádřením o budoucnosti jiné země či říše.
  • Od chvalozpěvu přecházíme k prozaičtějším tématům – k budoucnosti Babylónské říše.
  • Bible věnuje některým říším a jejich budoucnosti značnou pozornost. Víme např., že konec Egypta bude poměrně dobrý, u jiných zemí katastrofální. Proč Bohu záleží na tom, abychom znali jejich budoucnost?
    • Ukazuje tím své panování nad dějinami. Vzestupy i pády říší se dějí z Jeho vůle.
    • Nezáleží přitom, jak velká a mocná říše je – o jejím osudu rozhodně stejně Hospodin. Vymazat jakkoliv mocnou říši z mapy světa, není pro Nejvyššího nejmenší problém.
    • Ukazuje, že i ty nejmocnější říše má pevně pod kontrolou.
    • Ukazuje, že o osudech říší rozhoduje ze značné míry jejich vztah k Izraeli.
  • Babylón byla podle Danielova vidění nejmocnější říší, který kdy na této planetě povstala. Bylo to součástí Boží plánu – Bůh si tuto megaříši ve vhodný čas použil jako metlu na svůj národ. Babylónci se při tom ale dopustili několika osudových chyb:
    • Považovali to, že byli tak silní, za výsledek svých schopností.
    • Nebyli vděční Nejvyššímu
    • Příliš si trest Božího národa „užívali“, byli krutí až příliš

2 Zvedněte korouhev na lysé hoře, pozvedněte k nim hlas, zamávejte rukou, ať vejdou branami předních mužů. 

  • Jde zřejmě o korouhev vydávající signál ke zničení města.
  • Hora je lysá, tedy bez stromů a signál je tedy odevšad viditelný. (Lysá hora je také nejvyšší horou Beskyd 🙂 ).
  • Má být vydán všeobecný rozkaz ke vstupu mstitelů do Babylóna – bez ohledu na to, jak mohutné jsou jeho hradby a jak velké jsou jeho brány; bez ohledu na to, jak důležití lidé těmito branami v minulosti do města vjížděli.

3 Vydal jsem příkaz svým posvěceným, k vykonání svého hněvu jsem také povolal své hrdiny, (jásající  nad mou velebností.)

  • n.: hrdě jásající. [O nastávajícím pobíjení se mluví jako o obětním jídle, ke kterému jsou pozváni hosté, kteří se obřadně očistili;
  • Tak jako Babylón dával průchod Božímu hněvu vůči Izraeli, nyní Bůh povolává zase jiné „zasvěcence“, aby vykonali Jeho trest na Babylónu.

4 Slyš! Rachot na horách jakoby mnohého lidu. Slyš! Hukot království — (shromažďovaných národů:)  Hospodin zástupů formuje armádu k boji. 

  • Síla, která si vůči Babylónu formuje, je nesmírná.

5 Přicházejí z daleké země, od konce nebes — Hospodin se zbraněmi svého rozhořčení — aby pohubil celou zemi. 

  • Armáda přichází zdaleka.
  • Boží hněv je natolik velký, že celou babylónskou říši hodlá vyhubit.

6 Naříkejte, protože den Hospodinův je blízko. Přijde jako zkáza od Všemohoucího.

  • tj. den, v němž Hospodin navštíví zemi, aby na ní skoncoval s hříšníky:
  • Až Bůh začne s tresty, bude to strašné. Platí to pro Babylón, ale platí to i obecně pro každé Boží navštívení a také pro druhý Kristův příchod.

7 Proto všechny ruce ochabnou a srdce každého člověka se rozplyne.

  • Božímu hněvu nelze vzdorovat, nelze se mu „hrdě postavit“, nelze se na něj připravit. Jeho hněv roztaví jakoukoliv lidskou rezistenci.

8 Vyděsí se, zachvátí je křeče a bolesti, budou se svíjet jako rodička. Jeden bude užasle hledět na druhého, jejich tváře (budou jako plamen.)

  • V den Božího hněvu se lidé budou svíjet. Budou na sebe užasle hledět a budou říkat: Tak opravdu to byla pravda! Bůh opravdu existuje! Bůh opravdu trestá! A my jsme tomu nevěřili! My jsme se na to nepřipravili! Teď už je pozdě! Nezvratně pozdě! Šanci jsme promeškali definitivně!
  • Kromě svíjení se zoufalstvím lidem budou planout tváře nenávistí a vztekem. Nenávistí k Bohu, kterého odmítli a který je nyní trestá.
  • Definitivní promeškání šance k záchraně a beznaděj jsou asi tím nejhorším, co může člověka potkat. Stalo se to Babylóncům, stalo se to Noemovým současníků a a den Kristova příchodu se to všem, kdo nepřijali Krista.

9 Hle, den Hospodinův přichází, krutý, se zuřivostí a s planoucím hněvem, aby učinil tuto zemi hroznou pustinou a vyhladil z ní hříšníky. 

  • Platí pro Babylón, ale také pro každý Boží trest vůči lidem. Lidský hřích je hrozná věc a Bůh se na lidi za to, co dělají, opravdu hněvá.

10 Neboť hvězdy nebes ani (jejich souhvězdí) se nezatřpytí svým světlem, slunce bude vycházet temné a měsíc nezazáří svým světlem.

  • Boží trest budou provázet i nebeské úkazy – obloha bez hvězd a temné slunce. Možná díky neprůhledné atmosféře např. v důsledku sopečného výbuchu. Také tím je zánik Babylóna podobný Kristovu příchodu.

11 A navštívím svět za zlo a ničemy za jejich vinu; způsobím, že zmizí pýcha domýšlivců a hrdost tyranů ponížím.

  • Zlo, ničemnost, pýcha a nafoukanost zlých a krutých lidí budou nekompromisně zničeny.
  • Na jedné straně je popis Božích soudů nesmírně „krutý“, na druhé straně všichni lidé bez rozdílu touží po nastolení spravedlnosti. Po potlačení arogance mocných a potrestání zlých.
  • Zvláště silnou touhu po Boží odplatě mají ti, kdo jsou utlačováni a je jim ubližováno. Ilustrativní je píseň o Božích mlýnech, kterou u nás nazpíval mj. Spirituál kvintet
    • Slyším mlýnský kámen (Boží mlýny), jak se otáčí, Ty mlýny melou celou noc, melou celý den Melou bez výhod a melou stejně všem Melou doleva jen a melou doprava Melou pravdu i lež, když zrovna vyhrává Melou otrokáře, melou otroky Melou na minuty, na hodiny, na roky Melou pomalu a jistě, ale melou včas Já už slyším jejich hlas
    • Ó, já, chtěl bych aspoň na chvíli být mlynářem Pane, já bych mlel, až by se chvěla zem To mi věřte, uměl bych dobře mlít Já bych věděl komu ubrat, komu přitlačit Ty mlýny čekají někde nad námi Až zdola zazní naše volání Až zazní jediný lidský hlas: No tak už melte, je čas!

12 Způsobím, že bude člověk vzácnější než ryzí zlato, člověk nad zlato z Ofíru.

  • Takové situace, kdy zbude jen málo lidí, známe z postapokalyptických filmů či knih.

13 Proto rozbouřím nebesa a rozkymácí se země ze svého místa — v rozhořčení Hospodina zástupů a ve dni jeho planoucího hněvu.

  • Boží zúčtování se zlem bude otřásat celým vesmírem, celým stvořením. Také Ježíš v souvislosti se svým druhým příchodem hovořil o kosmologických úkazech a o zemětřeseních.

14 I stane se, že jako zaplašená gazela nebo jako stádo, když není, kdo by ho shromáždil, tak se každý vrátí ke svému lidu a každý uteče do své země. 

  • Po zrušení dostředivé síly centrální vlády babylónské říše se každý bude ohlížet po své vlastní národní nebo kmenové identitě. Tak to fungovalo v historii vždy – po rozpadu každé velké říše, v novější historii po rozpadu koloniálního systému, po rozpadu Sovětského svazu apod.

15 Každý, kdo bude nalezen, bude proboden, a každý chycený na útěku padne mečem. 16 Jejich děti budou rozdrceny před jejich očima, jejich domy budou vypleněny a jejich ženy budou zneuctěny. 

  • Strašné.
  • V jednom románu museli vojáci Wehrmachtu krátce před koncem války zastřelit svého kamaráda, který se pokusil dezertovat.

17 Podnítím proti nim Médy, kteří si stříbra nebudou cenit a ve zlatě nebudou mít zalíbení. 

  • Stručně:
    • Asyrská říše: 2500 – 609 př.Kr. Mezopotámie; králové např. Tiglat-Pileser III, Sargon II, Senacherib. Zničena koalicí Médů a Babylóňanů.
    • Babylónská říše: 1894 – 539, Chamurapiho zákoník, Nebukadnezar II dobyl Jeruzalém. Zničena Peršany.
    • Médská říše: 678 – 550. Napomohla pádu Asýrie. Zničena Peršany
    • Perská říše: 550 – 330. Kýros veliký, sjednotil Médy a Peršany, zničil babylónskou říši. Dareus I; Zničena Alexandrem velikým.

18  Svými luky rozstřílí chlapce a nad plodem lůna nebudou mít slitování — nad syny se neslituje jejich oko. 

  • Nelítostné vraždění.

19 A Babylon — ozdoba království, okrasa vznešenosti Chaldejců — bude, jako když Bůh vyvrátil Sodomu a Gomoru. 

  • Tedy naprostá zkáza do základů.

20 Nebude nikdy obydlen, nebude osídlen z generace na generaci; nerozbije tam stan Arab a pastýři se stády se tam neuloží.

  • Vznikne neobyvatelné místo.

21 Budou tam uléhat divoká zvířata a jeho domy budou plné výrů, usídlí se tam pštrosi a budou tam skotačit běsi.

  • h. cij; neidentifikovaný druh pouštního živočicha; n.: démon – obyvatel bezvodých míst;
  • n.: kozlové / satyrové; LXX: budou tam tančit démoni;
  • Tak to s Babylónem také dopadlo – dodnes je tam pouze pustina.
  • (Tam, kde kdysi byl Babylon, je holá pláň u nás dokonce zpíval zpěvák Karel Gott).

22 V jeho pevnostech se budou ozývat divocí psi a v rozkošných palácích šakalové. Jeho čas je blízko — už přichází — jeho dny nebudou prodlouženy. 

  • n.: šakalové (?); h. ’î může označovat druh démona;
  • Lidmi již nebude nikdy obýván, leda divokými zvířaty nebo démony.
  • Stane se to brzy, termín je již stanoven a nebude odložen.
  • Babylón se stal navždy symbolem lidské zpupnosti, hromadění bohatství a protibožské arogance. S takovým se setkáváme např. v knize Zjevení.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení