Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 15

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 15

Tato kapitola se prorocky věnuje Moábu. Nepůjde o nic optimistického.

  • Moáb bylo království na východ od Izraele (od Mrtvého moře).
  • Moábci byli potomky Lotovými.
  • Šlo o mocné království v hornaté krajině.
  • Během exodu odmítli nechat Izraelce projít, Balák si dokonce k prokletí Izraele najal Bileama.
  • Bývali pro Izrael svodem.
  • Za soudců Moábci Izrael utlačovali, za Davida byli přechodně podrobeni.
  • Rút byla Moábka.

1 Prorocký výnos o Moábu: Ano, přes noc je zničen (Ar Moábský — je umlčen. Ano, přes noc je zničen Kír Moábský — je umlčen.

  • tzn. zanikl;
  • n.: Ar, Moáb je umlčen. 
  • [tj. Kír-chareset; dnešní Kerak, považován za hl. město Moábu; ]
  • Bůh vynesl rozhodnutí: Moáb bude zničen. Jeho zničení bude náhlé a rychlé.

2 Vystoupil do chrámu, (do Díbónu na svá návrší, aby plakal.) Nad Nebó a nad Médebou bude Moáb naříkat; na každé hlavě lysina, každá brada je ostříhaná. 3 Na jeho ulicích se přepásali pytlovinou; na střechách a na náměstích všechno naříká, rozplývá se v pláči. 

  • n.: do chrámu a Díbón na svá návrší, aby plakal; var.: Vystoupila dcera Díbónu na svá návrší, aby plakala.
  • [předchází tři charakteristické úkony při hlubokém smutku – dalšími jsou roztržení roucha a házení prachu na hlavu];
  • To, co se s Moábem stane, bude katastrofa a důvod k velkému pláči.
  • Zevním vyjádřením zármutku tenkrát bylo:
    • Ostříhání vlasů (dohola? nějaké „tonzura?)
    • Ostříhání vousů
    • oblečení se do pytloviny
    • veřejný nářek a pláč
    • dle komentáře ČSP ještě roztržení rouchu
    • a pláč
  • Máme my nějaký formalizovaný způsob, jak vyjádřit zármutek? Spíše nikoliv. (Černá páska na rukávu už se nenosí). Asi je to škoda. Jsme zmateni a nevíme, jak se při zármutku chovat. Veřejný nářek je navíc považován za nepatřičný.
  • Píšu tento text za povodní 16.9.2024: V naší kultuře je nemyslitelné, aby ten, kdo právě přišel o veškerý majetek, o dům, který léta budoval, o firmu se zařízením za miliony, vyšel na náměstí oblečen v teplákách, veřejně plakal a sypal si na hlavu popel. Bylo by to přitom úlevné. Věděl by, co má dělat, bylo by jasné, jak se chovat.

4 Křičí Chešbón i Eleále, až do Jahasu je slyšet jejich hlas; proto ozbrojenci Moábu křičí, jeho duše se v něm chvěje. 

  • [asi 29 km SV od S konce Mrtvého moře; 
  • [asi 2 km S od Chešbónu];
  • [asi 32 km J od Chešbónu];
  • Když zůstanu u obrazu současných povodní (jsem z Ostravy, náš pastor je z Jeseníku, což jsou povodněmi poměrně těžce zasažené oblasti): Jeseník i Opava, od Přívozu po Novou ves je slyšet hlas těch, kdo byli zatopeni. Hasiči, policie i armáda jsou bezradní a zoufalí – zkáza je příliš velká a nejde jí zabránit.
  • Pro ilustraci výňatek z emailu, který před chvílí (16.9.2024) přišel z Jeseníku: Milí bratři a sestry, Ze zpráv asi teď víte lépe než já, jak to v našem jesenickém okrese vypadá. Do teďka jsme byli bez internetu a jsme stále nějak odříznuti od zbytku země. Všichni vaši sourozenci v Pánu jsou v pořádku, někdo měl vytopený sklep, někdo bahno v přízemí, někdo přišel o kus zahrady. Ale spousta lidí je v mnohem horší situaci. Jeden manželský pár ze spřáteleného místního sboru přišel o celý rodinný dům. Potřebujeme Vaše modlitby. Prosím, modlete se za Kristovo tělo v našem okrese, abychom byli světlem naděje, místem lásky a tepla, domovem Božím a tím pádem i domovem pro sklíčené, zoufalé a ustrašené. Prosím modlete se za katolíky, evangelíky, Církev Nová naděje, pravoslavné, adventisty, se všemi jsme v kontaktu a navzájem se podporujeme. Prosím, plačte s plačícími, přinášejte utrpení místních lidí před Boží tvář. Vím o mladé rodině s dvěma dětmi, kteří si před týdnem splnili sen koupí nového domu, radovali se z vytoužené zahrady, hrabali tam trávu. V neděli celý ten dům odnesla voda. Přinášejte bolest ze ztráty útulného domova, ať už je to pobořený dům, bahno, nebo zničená zahrada. Prosím, modlete se za místní autority a záchranné služby, aby měly moudrost jak nakládat a kam směřovat omezené zdroje, aby měly vzájemnou pokoru a porozumění při koordinaci. Prosím modlete se za město Jeseník, ale hlavně za obce Písečná a Mikulovice, kde jsou škody mnohem větší a kde je ztrápených lidí mnohem více. Prosím, modlete se za všechny lidi tady, aby neztráceli naději a víru v budoucnost.
  • Tato situace samozřejmě nemá nic společného s Moábem, ale dokresluje stav zoufalství, který člověka přepadá při takovýchto těžkých ztrátách.

5 Mé srdce naříká nad Moábem; jeho uprchlíci jsou až po Sóar a Eglat-šelišiji. Po luchítském svahu vystupují s pláčem; na cestě do Chóronajimu propukají v úpěnlivý křik nad zkázou.

  • Soucit a nářek na postiženými je obrovský. Množství evakuovaných je velké. Je mi jich líto- jsou zoufalí a pláčou nad zkázou, které jsou svědky.
  • Stejně tak by šlo ale použít obraz z ukrajinské nebo izraelské války nebo z jakéhokoliv jiného neštěstí.

6 Vždyť vody nimrímské jsou zpustošené; vždyť uschla tráva, zašlo rostlinstvo, není zeleň.

  • Do té doby úrodná a vzkvétající země ze zničená a vyprahlá.

7 Proto přebytek, který získali a uložili, odnášejí přes Topolový potok.

  • Lidé se snaží zachránit, co se dá.
  • V současné povodni např. vynášejí cenné věci do patra, přenášejí na vyvýšená místa. Auta parkují na mostech a vyvýšených místech.

8 Vždyť celým moábským územím proběhl úpěnlivý křik; jeho nářek došel až do Eglajimu, jeho nářek  došel až do Beer-élímu.

  • Je postiženo celé území Moábu.

9 Vždyť vody Dímónu jsou plné krve a připravím pro Dímón další rány: Lva na Moábce, kteří vyváznou, i na ostatek v zemi. 

  • var(Qu): Díbonu; asi slovní hříčka s h. dam: krev;
  • [buď obraz pro Asýrii nebo skutečný lev];
  • Smysl je jasný: Ti, kterým se dosavadní katastrofy vyhnuly, budou postiženi dalšími, odlišnými.
  • V našem případě: Ti, kdo unikli povodni, budou postiženi požáry nebo chorobami.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení