Izajáš – kapitola 20

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 20

1 V roce, kdy vojevůdce vyslaný asyrským králem Sargónem přitáhl k Ašdódu, bojoval proti Ašdódu a dobyl ho, 

  • [prav. 711 př. Kr.] 
  • n.: vrchní velitel; h.: tartán (asyr. titul; tzn. druhý po králi); 
  • [vládl 721-705 př. Kr., jmenován v SZ pouze zde];
  • [Pelištejské město, které se r. 713 za krále Azuriho vzbouřilo proti Asýrii. V r. 1963 byly v Ašdódu objeveny tři fragmenty památníku Sargonova vítězství s jeho jménem;
  • Jistě pro Ašdód obrovská tragédie.

2 v onen čas promluvil Hospodin skrze Izajáše, syna Amósova: Jdi, odvaž si pytlovinu ze svých beder a sandály zuj ze svých nohou. I učinil tak a chodil nahý a bosý.

  • Nahý a bosý chodil tedy zřejmě Izajáš. A to po tři roky, jak uvidíme dále.
  • Ale už předtím chodil oblečený v pytlovině, tedy oděvu kajícníků a lidí nešťastných. Izajáš si tedy na pohodlné měkké oblečení „nepotrpěl“.
  • Od Izajáše šlo o prorocký úkon. Chtěl svým činem něco demonstrovat. Co, uvidíme dále.
  • To opravdu chodil úplně nahý nebo si pouze odložil svrchní oděv a chodil ve spodním prádle (ať už to tenkrát obnášelo cokoliv)? Těžko říci – dále se mluví o hanbě a obnažených zadcích, nelze tedy vyloučit Izajášovu úplnou nahotu. Proroci často měli své okolí šokovat.

3 I řekl Hospodin: Tak jako můj otrok Izajáš chodil tři roky nahý a bosý — jako znamení a div pro Egypt a pro Kúš, 4 tak bude asyrský král hnát egyptské zajatce a kúšské vysídlence, chlapce i starce, nahé a bosé, s obnaženými zadky, k hanbě Egypta.

  • h.: nahota / ohanbí / mrzkost;
  • Izajáš chodil nahý a bosy na Hospodinův příkaz – měl něco ukázat dvěma říším (Egyptu a Kuši).
  • Tyto dvě říše byly řešeny v předchozích kapitolách a jejich konce byly dobré.
  • Zde ale vidíme, že Izajášova nahota měla ukazovat na budoucí egyptskou a kúšskou katastrofu.
  • Budou porobeni Asýrií a potupně nazí odvlečeni do Asýrie.
  • Připomeňme si, že Ašdód nebylo egyptské ani kúšské město (bylo pelištejské) – Bůh zřejmě chce říci: Tak jako Asýrie porazila Ašdód, dokáže pokořit i vás. A tak jako chodil nahý a bosý můj otrok Izajáš, budete nazí a bosí vlečeni do zajetí i vy.
  • Konstatování, že půjde o chlapce i starce ukazuje, že přístup vítězných agresorů bude nevybíravý a nelítostný. S dítětem nebo se seniorem je člověk normálně soucitný.
  • Nahé a bosé, s obnaženými zadky ukazuje na naprosté a cílené ponížení.
  • Takto zneuctěni budou Egypťané – jde o kontrast mezi slávou a důstojností mocné říše a ubohostí odvlékaných nahých zajatců.

5 Zděsí se a budou zahanbeni kvůli Kúši, své naději, a kvůli Egyptu, své slávě. 

  • Kúš i Egypt byly mocné říše, které byly slavné a ke kterým se upínaly naděje lidí.
  • Toto vše skončí.

6 Obyvatelé toho pobřeží v onen den řeknou: Hle, toto je naše naděje, ke které jsme se utíkali pro pomoc, abychom byli vysvobozeni od asyrského krále! Jak se potom zachráníme my? 

  • Kdo jsou obyvatelé pobřeží? Ostatní pelištějská města? Izraelci?
  • Ať je to kdokoliv, zvěst je jasná: Když takové katastrofy mohly potkat tak mocné říše, jak bychom se my mohli spoléhat na to, že nám tyto říše v nouzi pomohou?

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení