Izajáš – kapitola 3

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 3

1 Vždyť hle, Panovník, Hospodin zástupů, odnímá Jeruzalému a Judsku (veškerou pomoc;) všechnu podporu chleba i všechnu podporu vody, 

  • h.: oporu i podporu; [Toto spojení dle Gesenia zn. úplnost: každý druh pomoci.]
  • Božím trestem za všeobecné modlářství je odejmutí podpory a pomoci
  • ukazuje to na důležitý fakt, že za obvyklých okolností se Izraelcům této podpory dostává. Oni si toho zřejmě ani nejsou vědomi, připadá jim, že situace je „normální“, že se o sebe starají sami
  • tenhle princip je univerzální – lidé si zhusta neuvědomují Boží podpůrnou ruku. Vyjadřuje to vtip o potápěčích, který je v sekci Články: potápěči pod hladinou si vůbec nejsou vědomi, že na břehu se nachází někdo, kdo jim vhání do skafandrů vzduch. Dokonce na „muže u pumpy“ vůbec nevěří.
  • jsem přesvědčen o tom, že Boží podpora lidem je kontinuální. Bůh nás udržuje při životě a stará se o nás komplexně. Nikoliv tedy, že by život byl Bohem jen nastartován a dále již „běžel“ automaticky a autonomně
  • o to smutnější je arogance nás lidských „potápěčů“. Muž u pumpy se namáhá, dbá, aby nám vzduch nedošel a my nejen, že si toho nevážíme, ale ještě si „otvíráme ústa“
  • že Bůh tuto podporu poskytuje se jasně projeví v okamžiku, kdy Bůh tuto podporu odtáhne, „pozastaví“ či omezí – najednou zůstáváme „namydlení“, tedy bez pomoci uprostřed nehostinného světa
  • že Bůh tuto podporu lidem poskytuje je zjevné i z Ježíšových slov v kázání na hoře: Nepropadněte tedy starostem a neříkejte: ‚Co budeme jíst?‘ nebo: ‚Co budeme pít?‘ nebo: ‚Co si oblečeme?‘ Neboť o to všechno horlivě usilují pohané. Vždyť váš nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete. 
  • v okamžiku, kdy Bůh pozastaví „potravinovou“ pomoc a zásobování vodou, nastává v Izraeli závažný problém
  • (pro Boha by bylo tak snadné nás „usušit“ nebo vyhladovět. Stačí pár týdnů bez deště a jsme bez vody „nahraní“. Stačí, aby přestaly jezdit kamiony a obchody jsou prázdné)

2 hrdinu i bojovníka, soudce i proroka, věštce i starce, 3 velitele nad padesáti, vznešeného i rádce, zběhlého v čárech a rozumějícího zaříkavání. 

  • h.: toho s povznesenou tváří; 
  • jde o seznam další věcí a osob které Hospodin Izraeli za trest odejme. Seznam je dlouhý:
  • – hrdina: stateční lidé schopni riskovat a strhnout ostatní
  • – bojovník: vojáci schopní boje
  • – soudce: existence funkčních a spravedlivých soudů je pro fungování společnosti zásadní. Chybí-li právo a jeho vymahatelnost, společnost se rozloží a zdegeneruje
  • – prorok: lidé s duchovním vhledem, ti, kdo znají Hospodina, a jsou schopni přinášet Jeho pohled na věc.
  • – věštec: je nečekaný, většinou mívá negativní konotace zakázaného okultismu, magie a věštění budoucnosti. Čekal bych, že jejich absence bude hodnocena kladně. Zřejmě jsou tedy myšlení nějací proroci s vhledem do budoucnosti
  • – stařec: lidé se životní zkušeností
  • – velitelé nad padesáti: důstojníci schopní velet
  • – vznešení: šlechta, aristokracie původem či chováním. Ušlechtilí lidé usilující o dobro
  • – rádce: lidé schopni radit
  • – čarodějové a zaříkávači: opět nečekané zakázané „profese“. Možná se tím má ukázat, že budou ve společnosti chybět úplně všichni, že rozklad bude úplný

4 A dám jim mládence za knížata a budou jim vládnout uličníci.

  • n.: svévolníci (LXX: posměvači);
  • h.: svévole / zlé zacházení;
  • uprázdněná místa nezůstanou neobsazena – vždycky se najdou lidé, kteří je zaujmou. Bohužel to bývají lidé bez kvalifikace a charakteru. Při rozkladu společnosti se pozvedají vždy ti nejhorší: bylo tomu tak za fašismu i komunismu, kdy se k moci dostávala nejhorší lůza.
  • viděl jsem inzerát z padesátých let, šlo o něco ve smyslu: Hledáme soudce. Požadovaná kvalifikace: pět třít základní školy a členství v komunistické straně. Je jasné, že na tohle může reagovat pouze „uličník“

5 V lidu bude útlak — jeden bude dotírat na druhého, každý na svého bližního; mládenec bude naléhat na starce a bezectný na váženého.

  • n.: hrubé vyžadování / naléhání;
  • n.: Lid bude vystaven tlaku 
  • rozklad společnosti bude všeobecný: gangy teenagerů budou obírat seniory a tlupy bezdomovců vážené občany. Jako když bojůvky hnědých nebo modrých košil terorizovaly živnostníky, Židy, sedláky nebo kohokoliv dalšího. Jako když polpotovci nebo maocetungovci terorizovali a zabíjeli lékaře a učitele.
  • ztratí se vláda práva. Společnost se rozpadne

6 Když se člověk chopí bratra z domu svého otce: Máš plášť, buď naším vůdcem a měj tuto spoušť pod svou rukou,

  • společnost se bude organizovat do klanů. Každý jen trochu kompetentní člověk bude vyhledáván, aby se ujal vedení a organizace rozpadlé společnosti

7 ten v onen den zvolá: Nebudu ovazovat ty rány, v mém domě není pokrm ani plášť, nečiňte mne vůdcem lidu!

  • t5 h.: pozvedne hlas; n.: bude přísahat (h.: pozvedne ruku)
  • n.: ranhojičem; h.: ovazujícím
  • ale nebude, „o co stát“: vedení se nikdo ujmout nebude chtít. Situace bude neřešitelná. Nikdo nebude mít prostředky na to, aby obnovil pořádek nebo řešil alespoň základní problémy – nedostatek oblečení či zdravotní péče

8 Vždyť Jeruzalém klopýtl a Juda padl, protože jejich jazyk i jejich činy byly proti Hospodinu na odpor očím jeho slávy.

  • připomeňme si znovu, co bylo příčinou těch hrozných věcí, které se Izraeli dějí
  • byl to odpor proti Bohu: Bůh má o osudu a chování Izraele své představy, které ale Izraelci odmítali
  • odpor očím Jeho slávy: nejasný nezvyklý obraz. Oči Boží slávy vyznívá, jakoby Boží sláva měla oči. Že bůh je slavný, je nejslavnější osobu vesmíru, o tom není pochyb.
  • Izraelci se Bohu stavěli na odpor, čímž narušovali Jeho plány1 a snad nějakým způsobem i omezovali Jeho slávu2
  • jejich jazyk i jejich činy byly proti Hospodinu: Izraelci nespolupracovali, bouřili se slovy i skutky
  • stavění se Bohu na odpor slovy a činy nemůže mít jiný důsledek, než klopýtnutí a pád. Je použit obraz života jako cesty – zakopnout a upadnout na zem cestu za Bohem zastaví nebo přinejmenším přeruší
  • (naštěstí pád Izraele nikdy nebyl definitivní. Vždy se znovu zvedli a pokračovali v cestě)

9 Svědčí o nich výraz jejich tváře a svůj hřích oznamují jako Sodoma — netají jej. Běda jim, protože na sebe uvedli zlo.

  • n.: Vypovídá;
  • n.: drzost; (?, HL) 
  • var.: pl
  • n.: protože si zadělali na zlo
  • již víme, jaké chování Božího národa bylo příčinou Božích trestů
  • Bůh podotýká, že nejen že se takto zavrženíhodně chovali, ale vůbec se svým chováním netajili. Ba naopak chlubili se jím.
  • je zásadní rozdíl mezi tím, když někdo hřeší, je ze svého hříchu nešťastný a stydí se za něj – a když jej arogantně vystavuje na odiv3
  • Izraelci se chovali druhým způsobem, „šklebili se“ Bohu do tváře
  • byli v tom podobni Sodomě, která svou zvrácenost také ostentativně a arogantně vystavovala

10 (O spravedlivém řekněte,) že mu bude dobře, protože bude jíst ovoce svých činů. 11 Běda ničemovi! Bude zle! Protože se mu stane podle toho, co vykonaly jeho ruce. 

  • var.: Šťastný je spravedlivý
  • každý sklidí, co zaseje. Komu na Bohu záleží, bude nakonec šťastný, a naopak

12 Ó můj lid! Jeho utlačovatelé (jednají svévolně) a vládnou mu ženy. Ó můj lide! Tvoji vůdcové vedou do bludu a směr tvých stezek zmátli.

  • n.: jsou děti; (jiné čtení – $);
  • h.: pohltili 
  • Bůh mluví jako rodič nešťastný z toho, jak dopadly jeho děti. Byli princi a princeznami a skončili jako ubozí otroci pod vládou svévolníků. Jde o důsledek špatné volby autorit a jejich selhání
  • pokud bychom zůstali u obrazu povzdechů nešťastného rodiče: vybral jsem vám ty nejlepší učitele, ale vy jste se rozhodli se učit u neschopných a pomýlených hlupáků. Není divu, že to s vámi dopadlo tak zle, že teď otročíte kde jakému mafiánovi

13 Hospodin přistupuje k soudnímu procesu; povstává, aby soudil národy.

  • var. (LXX): svůj lid 
  • Bůh povstává k soudu. Nejprve bude soudit svůj lid, ale jednou před Jeho soudem stane každý národ i každý jednotlivec

14 Hospodin vejde v soud se staršími svého lidu a s jeho knížaty: Vy jste vyplenili tu vinici, to, co jste vyrvali chudému, je ve vašich domech.

  • Boží soud začíná u autorit. Jejich zodpovědnost je velká – stav lidu do značné míry odráží stav jejich autorit. S tímto faktem se setkáváme stále znovu
  • dobré autority mohou mnohému zlu zabránit a naopak – je těžké, aby lid žil dobře, když má špatné autority
  • v tomto případě navíc autority z lidu kořistily. Nechtěl bych při Božím soudu být v kůži autorit, které využívají svého postavení pouze k odírání ostatních. Boha takové jednání velmi rozčiluje
  • nicméně bohužel také platí, že na špatné autority doplácejí všichni. Špatní vůdcové jsou schopni přivést celý národ do zhouby. Tento princip „bohužel“ platí obecně – špatní otcové jsou schopni zničit své rodiny a své děti, špatní šéfové zničí i dobrou firmu, atd., atp.

15 Proč deptáte můj lid a drásáte tváře chudých? je výrok Panovníka, Hospodina zástupů. 

  • h.: melete
  • proč to dělají, je vcelku jasné – jdou bezskurpulózně po zisku a nic jiného je nezajímá. Nicméně Hospodin se nad tím pozastavuje: Měli by přece vědět, že lid patří Bohu a že tím, že lid derou a drásají, Hospodina velmi provokují. Měli by vědět, že tohle jim nemůže projít
  • drásat nebo mlít tváře je nezvyklý obrat, nicméně poměrně jasný

16 I řekl Hospodin: Protože se dcery sijónské povyšují, chodí s nataženým hrdlem, svádějí očima, chodí cupitavou chůzí a chřestí kroužky na nohou, 

  • n.: laškují / „házejí“
  • Hospodin se postupně vyrovnává se více skupinami obyvatel – každá z nich má svůj podíl na přivolání Božího trestu
  • vyzývavé chování žen je jednou z věcí, které tedy Hospodina zlobí. Popis jejich chování je poměrně detailní a pro nás nezvyklý. Dnes se ženy chovají v průměru pravděpodobně ještě vyzývavěji, je otázka, jestli to nedělají jiným způsobem – é jsou zřejmě určitý „vyzývavý“ způsob chůze, sebejistota, specifické pohledy, šperky. Přibylo zřejmě odhalování těla, které možná tehdy nebylo tak vyjádřeno. Princip je ale stejný
  • čeho vlastně tyto ženy chtějí docílit? Ne vždy je cílem svést muže nebo s nimi navázat vztah. Někdy zřejmě jde jen o to být středem pozornosti, stahovat na sebe pohledy okolí.
  • proč to ale Hospodinu vadí a proč se vlastně chystá toto chování soudit? Zřejmě jde o rozvolnění sexuální morálky nebo o celkovou sexualizaci společnosti. Sexualita i svůdnost jsou žádoucí, pokud jsou používány ve správném rámci. Jinak jsou destruktivní pro jedince i společnost4
  • zjevně neplatí, že „chudáci“ muži jsou oběťmi vyzývavého chování žen. Nicméně z tohoto verše (a dalších míst v Písmu) vyplývá, že ženy na problému svůj díl viny nesou. Neplatí tedy koncept, že ženy nenesou zodpovědnost za to, jaké signály vysílají, že vina za sexuální problémy je vždy cele na muži

17 Panovník raní temeno dcer sijónských prašivinou a jejich čelo Hospodin obnaží.  18 V onen den Panovník odstraní ozdobné nánožníky, čelenky a půlměsíčky, 19 náušnice, náramky a závoje, 20 klobouky, řetízky a pentle, nádobky vůní a amulety, 21 prsteny a nosní kroužky, 22 róby a pláště, plachetky a vaky, 23 zrcadla a košilky, turbany a řízy. 24 I stane se, že místo balzámu bude zápach a místo pásu oprátka, místo úpravy účesu lysina a místo skvostného roucha přepásání pytlovinou; vypálené znamení namísto krásy.

  • n.: turbany, n.: šátečky na krk ($; h. báté-hannefeš)
  • obsahem Božího trestu vůči vyzývavým ženám bude jednak alopecie (ztráta vlasů), což je pro muže poměrně malý problém, pro ženu však katastrofa
  • jednak odejmutí veškerých ozdob, doplňků, šperků, kosmetiky, pěkného oblečení a pokrývek hlavy
  • všechny tyto věci jsou „nadstavbou“ – pokud udeří na národ válka nebo jiná katastrofa, nezbývá na ně vůbec prostor a stávají se marností (k čemu norkový kožich, drahý parfém a diamantový náhrdelník, když není co jíst a v ulicích jsou cizí vojska)
  • nabízí se otázka, proč Bůh jde ve výčtu předmětů, které hodlá v rámci svého trestu odstranit, do takových detailů (oblečení devět položek, ozdoby a doplňky sedm, šperky šest, kosmetika dva, plus zřejmě nějaké ozdoby na kůži)?
  • napadá mě určité znechucení nad pozorností, která byla v Izraeli těmto věcem věnována, tedy čemu ženy věnovaly čas a peníze. Pokud bychom si tehdejší Izrael představili jako otrokářskou společnost, kde probíhá brutální vykořisťování otroků5, je Bůh znechucen tím, že ženy otrokářů věnují veškerou pozornost a velké prostředky nakupování šatů, šperků a kosmetiky
  • podobně např. rozmařilé šlechtičny předhánějící se v nakupování drahé módy v ceně ročních průměrných výdělků vykořisťovaných nevolníků
  • pokud bychom se podívali do současnosti, nevyšla by z toho naše společnost o mnoho lépe – k brutálnímu vykořisťování na této úrovni sice nedochází, nicméně množství peněz, které lidé utrácejí za značkové oblečení, boty, šperky, kosmetiku a podobné „zbytečnosti“ je obrovské a Boha urážet může
  • představa, že Bůh „prochází shopping centrem“ a vztekle vyjmenovává všechny značkové obchody se samoúčelně drahou značkovou módou „k ničemu“ mi nepřipadá nepředstavitelná
  • ve smyslu: Vy se tady předháníte, kdo si koupí slipy za dva tisíce, tričko za deset a parfém za dvacet tisíc a podívejte se, jak to vypadá na světě, kolik lidí žije „z ruky do pusy“ apod.6
  • nebo zvážíme-li (na pozadí stavu zbytku světa), kolik peněz lidé na Západě utratí za potřeby pro zcela „zbytečné“ domácí mazlíčky, dovedu si také představit, že to může být pro Boha rozčilující7
  • podotýkám, že jsem založen pravicově (např. jsem přesvědčen, že každý se svými penězi může nakládat, jak uzná za vhodné). Domnívám se také, že z Bible lze vyčíst, že Boží postoje jsou „pravicovější“, než je nastavena naše současná západní společnost.
  • na druhé straně Bůh v Písmu (např. zde) jasně volá po sociální citlivosti bohatých vůči chudým a razí i jiné „levicové“ koncepty. Bůh tedy téměř jistě není extrémním „pravičákem nebo levičákem“
  • boj proti otrokářství, za lidská práva, za práva žen, za sociální spravedlnost apod. jsou nepochybně původně křesťanskými (Božími) koncepty. Jejich vykradením, (ďábelským) přehnáním nebo překroucením bohužel vznikly katastrofy typu francouzské revoluce, komunismu či některých současných hnutí

25 Tvoji muži padnou mečem a tvoji udatní ve válce. 

  • h.: tvá síla / udatnost
  • součástí trestu zpupných izraelských žen bude smrt jejich mužů v boji

26 Tvé brány se budou rmoutit a budou truchlit a ty, o vše připravená, budeš sedět na zemi.

  • přijdeš o všechny a o všechno, zoufalá budeš sedět v popelu – komu budeš teď předvádět své drahé šperky a oblečení? Tvou nenažranou nenasytnost, zpupnost a aroganci ti „narvu do chřtánu“

  1. ve skutečnosti Boží plány narušit nelze, Boha naše vzpurnost nezaskočila. ↩︎
  2. Boží sláva lidskou vzpourou narušena není – možná spíše naopak: Boží plán záchrany lidstva navzdory lidské hříšnosti je „o to slavnější“ ↩︎
  3. případně pro svůj hřích vyžaduje uznání za normu ↩︎
  4. všeobecná přítomnost nahoty a sexuality (nejen na ulicích, ale i na bilboardech nebo ve sdělovacích prostředcích) zřejmě je škodlivá ↩︎
  5. něco ve stylu filmu Nespoutaný Django ↩︎
  6. pokud se tento způsob uvažování přežene, začne být podobný přístupu současných alarmistů, ve smyslu: děti v Africe hladovějí, planeta se přehřívá a vy si tady klidně jezdíte v autech. Nicméně zdá se, že v přístupu alarmistů zrnko Boží pravdy přítomné je ↩︎
  7. Řešíte šampóny pro psy a nutriční vyváženost žrádla pro kočky a že vedle vás někdo umírá hlady, je vám fuk ↩︎

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení