Izajáš – kapitola 33

Vít Šmajstrla

Izajáš – kapitola 33

1 Běda tobě, ničiteli, který jsi nebyl ničen, zrádce, s kterým nejednali zrádně. Jakmile dokonáš ničení, budeš sám zničen, jakmile dovršíš zradu, budou zrádně jednat s tebou. 

  • [míněna zřejmě Asýrie];
  • Jako mnohokrát (podobně Bůh mluví s Babylonií v Jer) vidíme, že být Boží trestající metlou není nic záviděníhodného. Sice na přechodnou dobu Asyrská říše byla „na koni“: Hospodin dopustil, aby řádila v Izraeli jako smyslu zbavená – zabíjela, rabovala a připadala si nezranitelná. .
  • Boží hněv se ale vyčerpá rychle a pak se snadno obrátí od Božího lidu vůči trestající říši, která si svou roli příliš užívala.

2 Hospodine, buď nám milostiv, na tebe očekáváme. Buď jejich silou každé ráno i naší záchranou v čase soužení!

  • Pš, Tg, VUL: naší; [jejich snad označuje bojovníky v bitvě];
  • Boží hněv rychle pomine zvláště, pokud Boží lid na tresty reaguje tímto způsobem – volá o smilování a o pomoc.

3 Před zvukem hřmotu se lidé rozprchnou, když se pozvedneš, národy se rozptýlí. 

  • Bůh může zastrašit každého.

4 Vaše kořist bude sebrána, jako by ji sebraly kobylky chasíl; zaútočí na ni, jako když vpadne hejno kobylek.

  • Asyřané se nebudou z izraelské kořisti radovat dlouho. Jak snadno k ní přišli, tak rychle jim bude zase odňata.
  • Kobylky ničí velmi rychle – jednu chvíli se neděje nic, pak se zatemní obloha a během krátké doby je vše zelené sežráno.

5 Hospodin je vyvýšený, vždyť přebývá vysoko; naplní Sijón právem a spravedlností.

  • Hospodin je vládcem a to ne ledajakým. Je se všemi ostatními vládci naprosto nesrovnatelný. Všechny neskonale převyšuje mocí i vším ostatním.
  • Zde si můžeme krátce připomenout problém, který podobné verše (hovořící o budoucích dobrých věcech Izraele) nastolují – kdy se tato dobrá slova o Izraeli naplnila nebo naplní? Kdy Hospodin bude v Izraeli vyvýšený a kdy naplní Sijón právem a spravedlností? Kdy bude jistotou časů, bohatstvím záchrany, moudrosti a poznání? Odpověď zní, že plně se tato proroctví naplní až v Tisíciletém království.

6 Bude jistotou tvých časů, bohatstvím záchrany, moudrosti a poznání; bázeň před Hospodinem je jeho pokladem. 

  • tj. Sijónu;
  • Pro ty, kdo se obracejí k Hospodinu, kdo z Něj mají respekt, získají nesmírně mnoho.
  • Mít bázeň před Bohem je pro člověka cennější „komoditou“, než jakýkoliv jiný myslitelný poklad. Jde o věc nesrovnatelnou s čímkoliv jiným (srv. Co dá člověk výměnou za svou duši?)
  • Co takový člověk získá?
    • jistotu časů: Jde o jediný způsob, jak v tomto nejistém světě získat jistotu dobré budoucnosti.
    • bohatství záchrany: Vědomí, že Bůh se o mě zasazuje, je na mojí straně a pracuje na mojí záchraně, je k nezaplacení
    • bohatství moudrosti: Bůh nešetří moudrostí – těm, kdo z Něho mají bázeň dává dostatek moudrosti.
    • bohatství poznání: Poznání je moudrosti podobné, ale nepřekrývá se zcela. Moudrost je schopnost myslet a analyzovat, poznání je více o informacích. Může ale být i poznání nadpřirozené, kdy Bůh dává člověku nadpřirozený vhled.

7 Hle, Aríelci úpěnlivě volají na ulici, poslové pokoje hořce pláčou. 

  • n.: jejich hrdinové / kněží; $
  • Slovo ariel je údajně nejasné a může znamenat hrdiny (vojáky, válečníky), obyvatele Jeruzaléma či anděly.
  • Jde zřejmě o to, že pod tlakem Asýrie není Izraelcům k ničemu vojenská síla ani diplomatické schopnosti.

8 Silnice jsou zpustošené, zmizeli cestující; zrušil smlouvu, zavrhl města, člověka si neváží.

  • Asyřané se neohlížejí na nic. Lidský život pro ně nemá žádnou hodnotu, neváží si ničeho. Země je odpovídajícím způsobem zpustošená.

9 Země truchlí a zvadla. Libanon je zahanben a povadl. Šáron je jako Araba, Bášan a Karmel setřásá  listí

  • [úrodná nížina podél Středozemního moře];
  • I ty nejúrodnější a nejkrásnější oblasti Izraele jsou zdevastované.

10 Teď povstanu, praví Hospodin, teď se pozvednu, teď se povznesu! 

  • A právě v těchto kritických chvílích se do věci vložím já, Hospodin.

11 (Otěhotníte suchou trávou, porodíte strniště. Váš dech vás stráví jako oheň.)

  • tj.~: Jsou-li nicotné vaše plány, nicotné bude i to, co z toho vzejde;
  • Vaše vlastní touhy vás pohltí;

12 Národy budou jako vypalování vápna, vzplanou ohněm jako posekané trní. 

  • Vypalování vápna je proces, při kterém se vápenec (uhličitan vápenatý, CaCO₃) zahřívá na vysokou teplotu, aby se přeměnil na pálené vápno (oxid vápenatý, CaO). Proces probíhá v peci při asi tisíci stupních.

13 Slyšte, vzdálení, co jsem učinil, poznejte, blízcí, moji udatnost.

  • To, co Bůh dělá, není maličkost. Vyžaduje to od Něj značnou osobní angažovanost.
  • Nejvíce se Bůh do běhu dějin „vložil“ skrze vtělení Krista – to vyžadovalo velkou udatnost.

14 Hříšníci na Sijónu se strachují, bezbožné zachvátil třes: Kdo z nás bude pobývat u stravujícího ohně? Kdo z nás bude pobývat u věčných plamenů? 

  • Realita Božího jednání (nastolení spravedlnosti, potrestání zla) ve všech, kdo nejsou s Bohem smíření, vyvolává děs: Kdo dokáže v Boží blízkosti obstát?

15 Ten, kdo (chodí v spravedlnosti) a mluví, co je správné; kdo zavrhuje nekalý zisk z vydírání, (vytřásá ruce, aby nepřijal) úplatek, kdo zavírá uši, aby neslyšel o prolití krve, a přivírá oči, aby se nedíval na zlo.

  • n~: žije spravedlivě / koná spravedlivé činy;
  • n: přímost / pravda; 
  • tj. odmítá;
  • tj. vyhýbá se plánování krveprolití; 
  • Najdou se takoví – lidé, kteří z Boha mají respekt, kterým na záleží na Jeho názoru.
  • Lidé, kteří se zdaleka vyhýbají účasti na jakémkoliv zlu.
  • Takoví se Božího soudu bát nemusejí.

16 Ten bude přebývat na výšinách, skalní pevnosti budou jeho nepřístupným hradem. Bude mu dáván chléb a (voda mu nevyschne.)

  • h.: jeho voda bude spolehlivá / věrná. 
  • Takovíto věrní lidé s respektem vůči Bohu s Bohem budou trávit věčnost.
  • Budou pod Jeho ochranou a péčí.

17 Tvé oči uvidí Krále v jeho kráse, spatří i (rozlehlou zemi.)

  • n.: zemi, která se rozpíná daleko; h.: zemi dálav;
  • Dostat se do Boží blízkosti, vidět Jej takového, jaký je, je nejvyšší metou.
  • Člověku se u Boha otevřou zcela nové obzory.

18 Tvé srdce bude přemítat o dřívější hrůze: Kde je ten, kdo počítá? Kde je ten, kdo váží? Kde je ten, kdo počítá věže?

  • n.: písař / úředník; tj. +peníze;
  • [jsou asi míněni tři asyrští úředníci, kteří rozhodovali o výši judských daní či dávek]
  • Po pádu komunismu jsme se nevěřícně obraceli zpět: Jak je možné, že jsme se tak báli? Koho vlastně?

19 Neuvidíš  lid lítý, lid (nesrozumitelné řeči,) (které se nedá rozumět,) a žvatlavého, nesrozumitelného jazyka. 

  • h.: hlubších rtů; 
  • h.: než se dá poslouchat;
  • Po WW2 bylo úlevné neslyšet všude němčinu, po odchodu sovětských vojsk jsme si oddechli od ruštiny.

20 Pohleď na Sijón, město našich svátků, tvé oči uvidí Jeruzalém, klidný příbytek, stan, který se nepohne, jeho kolíky se nikdy nevytrhnou a žádný jeho provaz se nepřetrhne.

  • n.: nebude složen / nebude putovat; (HL) 
  • [na konci tohoto verše je v masoretských Biblích pozn.: polovina knihy (tj. Iz)] – takže máme za sebou polovinu Izajášovy knihy.
  • Jeruzalém bude bydlet v naprostém bezpečí, stabilitě a jistotě.

21 Neboť (tam pro nás bude vznešený Hospodin místem) řek — (velmi širokých) kanálů — jímž nepoplyne loďstvo s vesly, ani jím nepropluje vznešená loď. 

  • n.: tam pro nás Hospodin bude vznešený jako místo;
  • h.: rozlehlých na obě strany;
  • Zřejmě jde o obraz Boží přítomnosti jako majestátných širokých vodních toků. Ty jsou velké, poklidné, krásné a také zabezpečené proti nepřátelům i proti jakékoliv nepřátelské pyšné konkurenci.

22 Neboť Hospodin je náš soudce, Hospodin je náš zákonodárce; Hospodin je náš král, on nás zachrání.

  • Dobře je tomu, kdo toto může o sobě prohlásit: Jde o typické přihlášení se k vazalské smlouvě u dobrého krále – budu občanem jeho království, budu respektovat jeho vůli a jeho zákony a on mě bude chránit.

23 Tvoje lana jsou svěšena; neupevní správně stěžeň, nenapnou plachtu. Tehdy bude rozdělena hojná kořist, i chromí zaberou lup. 

  • [obraz Jeruzaléma jako lodi, nepřipravené do bitvy (proti Asyřanům)] 
  • [když Bůh zasáhne proti asyrské armádě, 
  • V poměrně vysoké frekvenci se střídají obrazy pro Izrael katastrofické a příznivé: obrazy z období Božího trestu i následného návratu Boží přízně. Obojí bude značně extrémní – když tresty, tak velké; když přízeň, tak ohromná.

24 A žádný obyvatel Sijónu neřekne: Jsem nemocen. Lid, který v něm bude bydlet, (bude zproštěn viny.)

  • h.: v ní; (tzn. v Jeruzalémě / na Sijónu);
  •  n.: bude mít sňatu (tj. odpuštěnu; 
  • Všeobecné zdraví a odpuštění půjdou ruku v ruce.
  • Naplnění? Pro Izrael zřejmě opět v Miléniu. Obecně na konci dějin v Novém Jeruzalémě.

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení