Matouš – kapitola 18

Vít Šmajstrla

Matouš – kapitola 18

1 V tu hodinu přistoupili učedníci k Ježíšovi a říkali: „Kdo je tedy v království Nebes největší?“

  • Série podobenství o Božím království (poklad v poli, perla, starozákonní učedník, plevel mezi obilím) v učednících jistě vzbudila řadu doplňujících otázek.
  • Že by mě napadlo zrovna tato, si nemyslím. Snad podobenství o čtyřech druzích půdy by mohlo k této doplňující otázce směřovat ve smyslu: Kdo bude uznán jako ten, kdo nese největší úrodu? Co je tou stonásobnou úrodou?
  • Možná tato otázka ukazuje, co se skrývalo v myslích učedníků, co jim „hlodalo“ v hlavách: Mohl to být „konkurenční boj“ – zaměstnávalo je, co mají dělat, aby se právě oni Kristu co nejvíce zavděčili a byli jednou uznáni jako ti nejosvědčenější.
  • Možná byli znejistěni tím, aby při závěrečném třídění úlovku v síti nebyli vyhozeni či při třídění úrody nebyli hozeni do pece.
  • Navíc je dost možné že učedníci stále žili v zajetí představy, že Kristovo království bude pozemské, že Ježíš vyžene Římany a zasedne na trůn v Jeruzalémě.
  • I pro nás může být zjištění, že v Kristově království nebude vládnout „nivelizace“ zásluh, překvapující. Na jedné straně je pro naše životy klíčové se do Božího království vůbec dostat. Na druhé straně Ježíš nezpochybňuje, že usilování o vyšší postavení je možné a legitimní.
  • Pouze upozorňuje (podobně reagoval, když jej matka Zebedovců žádala pro syny o místa po Jeho pravici a levici), že kritéria jsou obtížná a zcela jiná, než by člověk očekával.
  • Jaká kritéria tedy Ježíš zdůrazní v tomto případě?

2 Ježíš přivolal dítě, postavil je doprostřed nich 3 a řekl: „Amen, pravím vám: Neobrátíte-li se a nebudete-li jako děti, jistě nevejdete do království Nebes. 

  • n.: nestanete-li se;
  • Někde poblíž pobíhalo, hrálo si nebo bylo s rodiči nějaké dítě. Jak staré? Slovo přivolal ukazuje, že nešlo o kojence (rozumělo a umělo chodit) a zřejmě ani o batole (bálo by se přijít).
  • Možná tedy dítě pěti až desetileté?
  • Ježíš je postavil doprostřed skupiny – přinejmenším tedy mezi třináct dospělých.
  • A dává je učedníkům za příklad – děti dělají něco, co lidé, kteří se chtějí dostat do Božího království, musejí dělat také.
  • Co dělají děti tak dobře, že je to pro zájemce o vstup do Kristova království „conditio sine qua non“ (podmínkou, bez které to nejde)?
  • Než se zamyslíme, na kterou dětskou vlastnost Ježíš poukazuje, zastavme se u podmínky předchozí a také nepodkročitelné: Je třeba se obrátit.
  • Je použito slovo στρέφω  [strefó] 1. obrátit, změnit; nastavit (τὴν σιάγονα tvář); obrátit se, odvrátit se; vrátit, navrátit; proměnit 2. (pas.) obrátit se (εἰς τὰ ὀπίσω dozadu, τινί / πρός τινα ke komu; i přen.), odvrátit se [21 výskytů].
  • Podobné je slovo μετανοέω (metanoeó), což znamená činit pokání, změnit mysl nebo litovat.
  • Další výskyty „στρέφω“:
    • Mt 5,39 kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou. (Otoč k němu i druhou)
    • Sk 9,35 A všichni obyvatelé Lyddy a Šarónu ho spatřili a obrátili se k Pánu.
    • 1 Tes 1,9 Vyprávějí sami, jaký byl náš příchod k vám a jak jste se obrátili od model k Bohu, abyste sloužili Bohu živému a pravému.
  • Jde tedy o vcelku jednoduše pochopitelnou a představitelnou změnu směru života: Od směřování od Boha ke směřování k Bohu. Od svévole k plnění Boží vůle. Jde o odvrácení se od hříchu a přivrácení k Bohu.
  • Zpět tedy k dětem a jejich vlastnostem: Ježíši může jít o:
    • Pokoru: Děti si o sobě příliš nemyslí – jsou si vědomé toho, že ještě nejsou dospělé. Jsou ochotné si nechat poradit. Jak uvidíme v dalším verši, Ježíši šlo zřejmě hlavně o tuto dětskou vlastnost
    • Důvěru: Přirozeně důvěřují rodičům. Neočekávají od nich žádný podraz, ale vstřícný přístup.
    • Závislost: Děti jsou zcela závislé na péči druhých.
    • Čistotu, nevinnost: Děti si nelze idealizovat, dokážou být zlé. Nicméně určitá nevinnost v jich alespoň do určitého věku bezesporu je.
    • Upřímnost, naivitu, bezelstnost: I když se malé dítě někdy snaží na své rodiče „vyzrát“, je to spíše roztomilé, než zlé.
    • Přijímání darů s radostí: To by snad mohlo mít na mysli paralelní místo z Mk10,15 (Kdo nepřijme Boží království jako dítě, jistě do něj nevejde.)
  • Kterou z těchto nebo jiných dětských vlastností měl Ježíš na mysli především? Zřejmě hlavně pokoru, jak uvidíme dále, ale pro vstup do Jeho království jsou zapotřebí všechny. Vždyť:
    • Pýcha člověku ve vstupu zabrání, protože si člověk myslí, že vstup nepotřebuje
    • Nedůvěra, podezřívavost vstupu zabrání, protože člověk nevěří, že to s ním Bůh myslí dobře
    • Nezávislost vstupu zabrání, protože člověk není ochoten přiznat závislost na Bohu
    • Nečistota, převrácenost, pokud nejsou odloženy, vstupu zabrání kvůli pocitu viny
    • Neupřímnost či prohnanost vstupu zabrání, protože člověk není schopen vůči Bohu přímého smýšlení
    • Neochota přijmout dar (vstup do Kristova království darem je) souvisí s pýchou a nezávislostí

4 Kdo se tedy pokoří jako toto dítě, ten bude největší v království Nebes. 

  • n.: poníží; 
  • Ježíš z dětských vlastností tedy vyzdvihuje pokoru.
  • Pokora je vnitřní postoj uznávající vlastní omezenost a nedokonalost, případně závislost zvláště při srovnání s druhými (nebo s Bohem). Je snadnější být pokorným vůči Bohu než vůči lidem, protože Bůh nás přesahuje výrazně.
  • Pokora je pro požádání o vstup do Kristova království samozřejmě esenciální – jinak člověk nevidí důvod o vstup žádat. A už vůbec ne o vstup „zdarma“, tedy bez vlastních zásluh.

5 A kdo přijme jedno takové dítě na základě mého jména, mne přijímá.“

  • Jde o změnu tématu – sice se nadále mluví o dětech, ale již ne ve smyslu jejich příkladu.
  • Ježíš zřejmě využil situace (měli dítě mezi sebou) a sdělil o dětech některé obecné informace. Jaké?
  • V židovské kultuře bylo dítě mnohem „nevýznamnější“, než je tomu dnes u nás. (A naopak chlapec byl již od dvanácti let považován za dospělého). Bylo zranitelnější a závislejší.
  • Přijmout dítě může znamenat být vstřícný vůči dětem, ale také symbolicky vůči zranitelným a společensky nevýznamným.
  • Ježíš se s takovými identifikuje (mne přijímá) ve smyslu: Vy se ujmete opuštěného dítěte (nebo někoho nevýznamného) a já to beru, jako byste se ujali mě osobně.
  • Máme to dělat na základě Ježíšova jména – tedy kvůli věci samé, kvůli Ježíši samému; ne kvůli případným odměnám, ocenění nebo z jakéhokoliv jiného důvodu. Zkrátka to děláme, protože to Ježíš chce.
  • Křesťan má v každém případě být vstřícný vůči všem, zvláště vůči těm, kdo se nemohou nijak revanšovat.

6 „Kdo by však (svedl k hříchu) jednoho z těchto maličkých, kteří věří ve mne, pro toho by bylo lépe, aby mu na krk pověsili velký mlýnský kámen a potopili ho do mořské hlubiny.

  • n.: pohoršil;
  • ř.: oslí (tj. kterým otáčí osel při mletí);
  • ř. pelagos; mořská hlubina
  • Ježíš dále rozvíjí myšlenky o dětech (či jim podobných „maličkých“ závislých lidech). Je použito řecké slovo „mikron“.
  • Je třeba si dávat extrémní pozor, abychom některého z nich nesvedli k hříchu.
  • Je použito slovo σκανδαλίζω  [skandalizó] 1. přivést k pádu (přen.), svést ke hříchu; pohoršit, dát pohoršení; vzrušit, pobouřit 2. (pas.) být sváděn ke hříchu / k odpadu, odpadnout; pohoršit se (ἔν τινι nad kým) [29 výskytů]. Od něho pochází naše slovo skandál a skandalizovat.
  • Jde zřejmě o jakýkoliv způsob uškození. Pokud se naše životy jakýmkoliv způsobem protnou s někým, kdo je „maličký“ (tedy je zranitelný či vůči nám méně chápavý, důvěřivý až naivní, závislý, slabý, bezelstný, důvěřivý či cokoliv podobného1), musíme si dávat extrémní pozor, abychom mu nějak neuškodili. Nesmíme mu do cesty položit ani stéblo. Nejhorší je, když využijeme své „velikosti“ k tomu, abychom maličkého přivedli k hříchu nebo dokonce k odpadnutí od Boha. Může ale jít o jakýkoliv způsob uškození. Když se např. sami chováme hříšně, „maličký“ nás může napodobovat, což pro něho může mít ještě horší důsledky než pro nás.
  • Můžeme si pomoci přemýšlením o tom, jakými tisíci způsoby můžeme uškodit svým vlastním dětem. Kdybych chtěl, aby z mého dítěte vyrostl neznaboh a hříšník, mám tisíc způsobů, jak mu k tomu napomoci, např. vlastním špatným příkladem.
  • Ne každý je maličký – někdo je sebevědomý, někdo je zase „pokročilým“ křesťanem, který se hned tak na něco nenachytá. U takových nebezpečí, že jim uškodíme, není tak velké.
  • Paradoxní je, že kdybychom se kteréhokoliv rodiče zeptali, nikdo by neřekl, že chce, aby z jeho dítěte vyrostl hříšník, který skončí v pekle. Přesto pro to mnoho rodičů dělá, co může – kladou svým dětem do cesty jeden svod za druhým.
  • Jen na okraj: Na základní škole je typický model, kdy na prvním stupni rodiče své děti hyperprotektivně chrání před jakýmkoliv úsilím či námahou, podporují je v „ulejvání“, v odporu vůči učitelům a ve lhaní (a mnozí rodiče sami lžou). Na druhém stupni se situace zcela „překlopí“ – ze špatně vedených dětí mezitím vyrostou „spratci“, které rodiče přestanou zvládat. Rodiče „obrátí“, začnou učitele podporovat a hledat tu nich zastání. Je už ale pozdě – děti už jsou (téměř nezvratně) zkažené a rodiče už neposlouchají.

  • Zpět k verši: Hovoří se maličkých,  kteří věří ve mne, tedy o křesťanech. Tak velký pozor je třeba si dávat na to, abychom jakkoliv uškodili maličkým věřícím. V církvi musíme být k sobě velmi ohleduplní, abychom si navzájem neškodili a nepohoršovali se navzájem. Když hřeším, chovám se lehkovážně vůči hříchu nebo k němu dokonce svádím; když vážnost hříchu zlehčujinaplňuji podstatu tohoto hrozného jednání.
  • Věřící, kteří jsou maličcí ve víře mohou být např. těmi, kdo jsou věřícími krátce nebo nebo jejich víra není pevná z jiného důvodu.
  • Přivést slabé křesťany k hříchu nebo dokonce k odpadnutí, je věc, která Boha nesmírně hněvá.
  • Pravděpodobně Ježíši jde o stejný princip, jaký zdůrazňuje ap. Pavel v Ř 14 a 1K 8: Láska a ohleduplnost mauí přednost před svobodou (např. v jídle)

  • Pro toho by bylo lépe, aby mu na krk pověsili velký mlýnský kámen a potopili ho do mořské hlubiny – jde o drsnou hrozbu pro ty, kdo by ohledy na „maličké věřící“ neměli.
  • Být utopen s kamenem na krku je jistě hrozná smrt, ale Ježíš ji zde dává jako lepší variantu osudu. Než se dostat do rukou Bohu rozhněvanému kvůli pohoršení Jeho maličkých, je smrt utopením mnohem lepším osudem.
  • Jde o podobná hrozivá a tajemná slova jako jsou ta týkající se Jidáše (Mt 26,24 Běda však tomu člověku, který Syna člověka zrazuje! Pro toho člověka by bylo lépe, kdyby se nebyl narodil.). Osud zrádců a svůdců je z rukou Božích tak hrozný, že by dokonce bylo lépe, kdyby se vůbec nenarodili nebo zemřeli před tím, než se svých skutků dopustili.
  • V těchto slovech je ukryto tajemství: Cožpak neplatí pro každého zavrženého hříšníka, který skončil v pekle, že by pro něho bylo lépe, kdyby vůbec nevznikl a nežil? Z těchto dvou míst se zdá, že nikoliv – že pro mnoho hříšníků, kteří neudělali věci tak hrozné jako zrada či svedení maličkých, je pořád lepší, když si své životy prožili (a skončili špatně), než kdyby se vůbec na světě neobjevili nebo kdyby zemřeli předčasně.
  • Může ale jít také „pouze“ o srovnání tíže trestu – utopení je smrtí poměrně rychlou a bezbolestnou a je lepším osudem, než se dostat do rukou extrémně „naštvaného“ Boha.

7 Běda světu pro svody! Svody sice musí přijít, avšak běda tomu člověku, skrze kterého svod přichází! 

  • n.: pohoršení (3× ve v.) 
  • Ježíš rozvíjí „volný tok myšlenek“. Právě mluvil o svádění maličkých věřících, nyní navazuje a hovoří o svodech obecně.
  • Svět svody obsahuje a vždy bude. jinak to nejde. Proč? Zřejmě za to může naše hříšná přirozenost a ďábel. Ale, jak víme ze Zj, i kdyby ďábel byl eliminován, naše hříšnost stejně bude fungovat i bez jeho přispění.
  • Nebylo i jablko v ráji svodem? Víme z Jk, že Bůh nikdy a nikoho nesvádí ke zlému. Zkoušky ale zjevně dopouští (ne-li vytváří). Jablko v ráji nemělo za cíl způsobit lidský pád, ale jeho přítomnost pád umožňovala.
  • Zde Ježíš mluví o tom, že si musíme dávat extrémní pozor, abychom my sami nebyli zdrojem svodů. Nemůžeme a nesmíme se vymlouvat (u Božího soudu nám to nebude uznáno) na to, že i nebýt nás, věc by se stejně stala.
  • Výmluvy ve smyslu: „Kdybych mu nenabídl cigaretu2 já, nabídl by mu ji někdo jiný“, nebudou uznány.
  • Být pod Božím „běda“ nikdo nechce – jde o Boží zlověstnou výhružku: S takovým člověkem si to osobně vyřídím.
  • Takže: Všichni si musíme dávat velký pozor, abychom nebyli zdrojem svodů. Nejhorší je to vůči maličkým, ale platí to o každém svodu.

8 Jestliže tě tvá ruka nebo tvá noha (svádí k hříchu), utni ji a odhoď; lépe je pro tebe, abys vešel do života zmrzačený nebo chromý, než abys měl obě ruce nebo obě nohy, a byl uvržen do věčného ohně. 

  • n.: pohoršuje;
  • 9A jestliže tě svádít8 tvé oko, vyjmi je a odhoď; lépe je pro tebe, sabys svešel do života jednooký, než sabys směl obě oči, a byl uvržen do ohnivé Gehenny.“a t8 n.: pohoršuje a Mt 5:22p
  • 10sDávejte ssi spozor,t9 abyste nepohrdlia ani jedním z těchto maličkých. Neboť vám pravím, že jejich anděléb v nebesích stálet10 hledí na tvářc mého Otce, který je v nebesích. t9 ř.: Hleďte; Mt 16:6 t10 ř.: skrze všechen čas [v protikladu k omezení – celou noc (L 5:5)]; srv. Mk 5:5L 24:53Sk 10:2Sk 24:16Žd 13:15 a Mt 6:241K 11:221Tm 4:12 b Ž 34:8L 1:19 c 2S 14:28srv; Est 1:14
  • 11Vždyť Syn člověka přišel zachránitco zahynulo.a a L 19:10
  • 12Co myslíte?a Kdybyb nějaký člověk měl sto ovcíc a jedna z nich by zabloudila,d nenechá těch devadesát devět na horáche a nevydá se hledat tu, která bloudí? a Mt 21:28 b L 15:4 – L 15:7// c Mt 12:11 d Ž 119:176Iz 53:6 e Ez 34:6
  • 13A stane-li se, sže ji snalezne, amen, pravím vám, že se z ní radujea víc než z těch devadesáti devíti, které pnezabloudily. a L 15:23n
  • 14Právě tak není vůlea (vašeho Otce),t11 který je v nebesích, aby zahynul jediný z těchto maličkých.“ t11 ř.: před vaším (var.: mým) Otcem a 1Tm 2:3n~

15 „Jestliže tvůj bratr [proti tobě] zhřeší, jdi a pokárej ho (mezi čtyřma očima). Poslechne-li tě, získal jsi svého bratra.

  • ř.: jen mezi ním a tebou;
  • „Proti tobě“ je v hranatých závorkách, takže přesný význam není jasný.
    • Buď tedy jde o hřích, který se tě osobně týká – třeba něco ukradl přímo tobě, nebo svádí přímo tvoji ženu.
    • ale může jít i o hřích, o kterém zkrátka víš: víš, že bratr krade nebo cizoloží, i když nejde o tvoje peníze či ženu.
  • Je otázka, který výklad je správný? Oba mají svá i proti:
    • Máme se angažovat pouze ohledně hříchů, do kterých nám něco je a necpat se do jiných? Abychom zabránili tomu, aby v církvi vznikali samozvaní „kontroloři“, kteří strkají nos do kdečeho kolem? Taková protivná a nezvaná mravnostní policie?
    • Nebo je povinností každého křesťana, když vidí něco nepatřičného, zasáhnout? Nenechávat věci vyhnívat? Nedělat mrtvého brouka? Když někdo hřeší a já ho nevaruji, padá, jak víme, jeho krev na moji hlavu.
  • Těžko říci, ale je dost možné, že záleží na kontextu. Oba extrémy jsou špatné:
    • Nehasím, co mě nepálí je špatný model. (Když vidím zjevný hřích, je mou zodpovědností jej napomenout).
    • Kontroluji ve sboru všechny kolem, strkám nos do života druhých je rovněž špatný přístup.
    • Navíc musíme rozlišovat mezi zjevnými opravdovými hříchy a našimi názory na to, jak by druzí měli žít a co by měli dělat. To ještě zmíníme dále.

Za zdravou zásadu považuji (držíme ji např. na staršovstvu): Nebavíme se o věcech, u nichž nejsme součástí řešení.
  • Připomeňme si důležitou skutečnost: Autor mluví o hříchu. V církvi není cílem lidem mluvit do života více, než je nezbytně nutné. Neřešíme nuance chování, nedáváme nevyžádané rady ohledně životního stylu ani názorů3. Nelustrujeme politické názory. Zde mluvíme o jasných hříších jak jsou např. definovány v Desateru nebo v Kázání na hoře.
  • Jde o jednoznačné a jasně pojmenovatelné hříchy. Také je důležité podotknout, že neřešíme motivy, ale jasně uchopitelné skutky.
  • Jdi a pokárej ho: Povinnost pokárat je jasná.
  • Pokárání se má odehrát „mezi čtyřma očima“, tedy v soukromí. V první fázi je nežádoucí, aby se věc provalila na veřejnost. To má více důvodů:
    • Není k tomu důvod. Každý jsme zodpovědní primárně za své životy. Co je ostatním do mého hříchu?
    • I když by tomu tak být nemělo, i v církvi jsou lidé jako všude jinde – se sklonem k drbům a pomluvám. Je žádoucí nedodávat jim k tomu zbytečně „palivo“.
    • S hříšníkem mluví člověk, který je ve věci angažován – buď se jej přímo týká nebo se o ní dozvěděl.
    • Jedním z důležitých důvodů je, že člověk se za svůj hřích stydí. Snadněji se vyznává a opouští hřích soukromý, než ten, který je všeobecně znám.4
    • Na druhé straně, jak uvidíme dále, může být při osobním rozhovoru napomenutí poměrně snadno odmítnuto.
    • Důvody pro odmítnutí mohou být různé: zdůvodnit nebo omluvit si svůj hřích je první a jaksi „automatickou“ reakcí každého hříšníka
  • Získal jsi svého bratra: V jakém smyslu? Získal pro co? Pro dobré řešení, pro život, pro setrvání v církvi.
  • U hřešícího totiž hrozí jeho ztráta: Ztráta z církve, ale hlavně jeho ztráta vztahu k Bohu a věčného života.

16 Jestliže by však neposlechl, vezmi s sebou ještě jednoho nebo dva, aby ‚ústy dvou nebo tří svědků byl potvrzen každý výrok‘.

  • Neposlechl: Co měl poslechnout? Radu nebo příkaz ohledně svého hříchu – vyznej svůj hřích, přijmi odpuštění a opusť jej. Vše pak bude zase v pořádku. Tak jednoduché a přitom pro nás padlé lidi tak těžké.
  • Přiber jednoho nebo dva, aby bylo naplněno, co ohledně soudních svědectví napsáno v Zákoně (Dt 19,15): Ať nepovstane proti nikomu jediný svědek kvůli žádnému provinění a pro žádný hřích, kvůli jakémukoliv hříchu, kterým zhřeší. Případ ať je potvrzen podle svědectví dvou nebo tří svědků.
  • Proč tomu tak je? Proč jeden svědek je málo?  
  • Věc, která původně mohla zůstat osobní a soukromou, se „překlápí“ do podoby „soudního5“ sporu. Tím, že hříšník odmítl korekci, nedává sborovým autoritám jinou možnost: Situace nemůže zůstat stejná – hřích v církvi nemůže zůstat neřešen. Nemůže zůstat „viset ve vzduchu“.
  • Co pak dělá ona dvojice nebo trojice? Hovoří s hříšníkem o jeho hříchu. Vyslechne pohled na situaci z druhé strany. Pokud naznají, že opravdu jde o hřích, společně opět vyzvou hříšníka k pokání a nápravě.
  • Pokud jim hříšník důvěřuje a přijme nápravu, je tím věc opět vyřešena a to v poměrně úzkém kruhu. (To, že nikdo hříšníkům problém nevytrubuje po církvi, je samozřejmostí).

17 Jestliže by je neposlechl, pověz to shromáždění, a jestliže by neposlechl ani shromáždění, ať je ti jako pohan a celník.“

  • n.: církvi … církev; 
  • [tj. nestýkej se s ním];
  • Shromáždění znamená všechny příslušníky či členy sboru/církve. Pokud je hřích jasný a hříšník odmítá korekci jednoho i dvou či tří, je dalším krokem veřejné oznámení problému všem členům sboru. Proč?
    • Jistě se předpokládá, že více lidí může na hříšníka vyvinout větší tlak.
    • Ve sboru se také může najít člověk, kterému si je s hříšníkem blízký, mají k sobě vzájemnou důvěru a jemu se třeba může podařit jej pohnout.
    • Může jít i o určité veřejné zahanbení.
    • Za nejdůležitější ale považuji, že je jasně deklarováno, co je ve hře: toto je společenství, toto kterého jsi součástí ; toto jsou lidé, ke kterým patříš – pokud se sebou něco neuděláš, ztratíš je.
  • Znovu připomínám, že málokdy bývá postoj křesťanů sudičský – každý si uvědomuje, že sám „taktak“ stojí a nechce Boha provokovat sudičstvím.
  • Kdykoliv jsme ve sboru řešili závažné manželské problémy, ti, kdo zrovna měli manželství v pořádku, byli zdrženliví v soudech. Věděli totiž, jak tenká je linie, mezi manželstvím harmonickým a manželstvím v krizi.
  • Nezapomínejme, že to, co nyní probíráme, jsou slova samotného Krista – jak víme, on je tím „nejempatičtějším“ soudcem na světě. Přesto zdůrazňuje, že v církvi hřích nemá místo.

Kdysi jsem nějakou dobu pracoval v okresním sdružení České lékařské komory. Mimo jiné se řešila pochybení kolegů a stížnosti na ně. 
Vždy znovu jsem byl mile překvapen zdrženlivostí členů komise, která se možnými prohřešky zabývala: I ti největší "borci", tedy lékaři s velkým sebevědomím byli při hodnocení svých kolegů zdrženliví a pokorní.
Důvodem nebyla nějaká falešná kolegialita, ale vědomí, jak snadné je se sám dostat do potíží.


  • Pochopení a vstřícnost vůči hříšníkovi jsou tedy velké, ne ale nekonečné. To, co se po něm chce, není nic hrozného – uznání, vyznání, pokání a opuštění hříchu „zvládne“ každý.
  • Tolerance hříchu v církvi není možná. Standardy církve jsou standardy Božího království. Církev není pro dokonalé, ale pro korigovatelné. Ježíš miluje hříšníka, ale hřích nenávidí
  • Pokud hříšník korekci odmítá, je na místě vyloučení z církve a oddělení se od něho.
  • Ať je ti jako pohan a celník se dá chápat dvojím způsobem:
    • Distancuj se od něho jako od nejhoršího hříšníka. Jako se nekamarádíš s mafiány, vrahy, estébáky, tak se distancuj od tohoto bývalého bratra.
    • My se ale po Kristově vzoru snažíme ke Kristu přivést právě takovéto hříšníky – Ježíš se s pohany i s celníky stýkal. Dobrá zpráva byla určena i pro ně, možná hlavně pro ně.

18 „Amen, pravím vám, cokoli svážete na zemi, bude již svázáno v nebi, a cokoli rozvážete na zemi, bude již rozvázáno v nebi.

  • Ježíš dále říká: Důsledky rozhodnutí církve hříšníka vyloučit, jsou pro něj fatální.
  • Jde o silné a překvapivé tvrzení, Ježíš jej proto podkládá dvojitým „Amen“ – nelze o něm tedy pochybovat.
  • To tvrzení zní: Bůh rozhodnutí církve bude respektovat při posledním soudu.
  • Formulace nemůže být jasnější: svázání a rozvázání neznamená nic jiného, než přijetí nebo nepřijetí člověka do skupiny spasených.
  • Nelze dosti zdůraznit důležitost církve. Mimo církev není spásy.6
Známý vtipný bonmot říká: Na Noemově arše to muselo děsně smrdět. Jiná cesta k záchraně před potopou ale neexistovala. S církví je to podobné - nic úžasného, ale co s tím naděláme. 
  • Verš také ukazuje na překvapivě velkou důvěru, kterou Bůh církvi svěřuje.
  • A nelze dost zdůraznit zodpovědnost, kterou církev má – vůči hříšníkovi je třeba vyvinout veškerou snahu o jeho nápravu (v mnoha krocích). Hřích ale tolerovat ani ignorovat nelze.

19 [Amen,] opět vám pravím: Shodnou-li se dva z vás na zemi v jakékoli věci, o niž požádají, stane se jim od mého Otce, který je v nebesích. 

  • Stačí, že se dva křesťané společně za něco modlí, že věc vidí stejně a oba si přejí, aby se stala.
  • Vidíme, že modlitba dvou je „silnější“, než modlitba jednoho. Bůh takové modlitbě věnuje větší pozornost. Intuitivně cítíme, že čím více lidí se modlí, tím je dosah modliteb výraznější – zde to máme i černé na bílkém.
  • Samozřejmě Bůh slyší i modlitbu jednotlivce, ale společná modlitba v jednotě má v Božích očích další „přidanou hodnotu“.
  • Zřejmě lze do určité míry extrapolovat, že čím více lidí se modlí, tím lépe.
  • My se modlíme na zemi, naše modlitby dosahují Boha v nebesích a Bůh reaguje opět na zemi.
  • Není zde žádné „ale“, žádná další podmínka. Naopak je zde použit absolutní kvantifikátor „jakékoliv“ – jak tomu rozumět? Opravdu stačí, abychom si s kamarádem vymysleli nějakou „hloupost“, společně se za ni pomodlili a máme to od Boha jisté? To těžko. Podle mé životní zkušenosti to tak nefunguje. Modlil jsem se nesčíselněkrát s různými lidmi za různé věci a že by mi/nám bylo vždy vyhověno, nemohu říci. Někdy člověk zapomene, za co se modlil, nějakou dobu jsem si ale své prosby psal a úspěšnost nikdy nebyla dramatická. Jak to tedy je?
  • Zřejmě je třeba vzít v úvahu několik aspektů:
    • Když se na něčem shodnou dva, je větší pravděpodobnost, že modlitba bude rozumná. (Když začnu mít pocit, že by mi Hospodin mohl obstarat Marcedes Benz7, můj partner na modlitbách mi to může rozmluvit nebo přinejmenším nemusí k mé modlitbě přidat své „Amen“.
    • Víme, že nesmíme Boha pokoušet nesmyslnými nebo arogantními modlitbami (skočit z chrámu) nebo jej dráždit tím, že od Něj opakovaně chceme, aby se nám prokazoval.
    • Bůh takové modlitbě věnuje větší pozornost, než modlitbě jednotlivce – což je logické. Když se mé děti na něčem shodnou, je to i pro mě signál ke zpozornění.
    • V zásadě platí, že Bůh svým dětem chce jejich žádosti a prosby splňovat. Je přejícný, dělá Mu to dokonce radost. V tom je nám zřejmě nejlepší představou příklad milujícího otce.
    • Nejběžnějším vysvětlením toho, proč nezažíváme zkušenost vyslyšení všech našich (vč. těch ve dvojici pronesených) modliteb bývá, že být milujícím otcem nerovná se dělat věci podle představ svého dítěte (dokonce ani podle představ svých dětí v plurále)
    • Dobrý otec přání svých dětí zohledňuje, ale to neznamená že je vždy plníkromě jejich přání zohledňuje ještě vyšší zájmy – ty svoje (někam svět vede podle svého plánu) i vyšší zájmy svých dětí (Moje představy, co je pro mě dobré, se nemusí nutně překrývat s tím, pro ně považuje za dobré Bůh).
    • Toto vysvětlení Ježíšova výroku je poněkud kostrbaté a šroubované (Ježíš mluví příliš jednoduše a jednoznačně) – lepší vysvětlení pro toto místo ale neznám.
    • Ježíš zřejmě říká: Otec všechny modlitby mých následovníků slyší a všechny bere v potaz., Vyslyší ty, které bude považovat za zapadající do Jeho představ o tom, co je správné pro svět a pro modlitebníka samého.
    • Ještě by se pro vysvětlení dal použít známý bonmot: Bůh na modlitby odpovídá vždy – Jeho odpověď je buď ANO, NE nebo ČEKEJ.

20 Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni (v mé jméno), tam jsem  uprostřed nich.

t16“ t15 1K 1:15; n.: k mému jménu; n~: v mém jménu t16 srv. talmudský traktát Pirkej ‘Abót Mt 3:2: „Jestliže jsou dva pospolu a chybí mezi nimi slovo Tóry, pak je to shromáždění bezbožných, neboť je řečeno (Ž 1:1): ‚a ve shromáždění bezbožných nesedá‘. Avšak když mezi dvěma, kteří jsou pospolu, jsou slova Tóry, pak je s nimi šchina, …“ [Překlad B. Nosek] a J 20:191K 5:4

  • 21Tehdy přistoupil (Petr a řekl mu):t17 „Pane, kolikrát fsmám sodpustit svému bratru, skdyž proti mně fszhřeší? Až sedmkrát?“ t17 var.: k němu Petr a řekl
  • 22Ježíš mu hřekl: „Pravím ti, ne sedmkrát, ale až sedmdesátkrát sedmkrát.t18“ t18 tzn. 490×; n.: sedmdesátkrát a sedmkrát (tj. 77×); srv. Gn 4:24.
  • 23„Proto je království Nebes podobnét19 králi,t20 který chtěl sprovést svyúčtovánía se svými otroky. t19 Mt 13:24t20 ř.: člověku, králi; (také v Mt 22:2a Mt 25:19
  • 24sKdyž szačal účtovat, přivedli mu jednoho, skterý mu sdlužil deset tisíc talentů.v21 v21 talent, jednotka váhy, v různých zemích různá, většinou asi 36 kg. Potom peněžní jednotka v hodnotě jednoho talentu stříbra (=6000 drachem). Dluh měl tedy hodnotu mzdy za práci více než 3 333 dlouhých lidských životů (t. č. cca 30-60 miliard Kč); Mt 25:15p; srv. 1Pa 29:7Ž 130:3Ko 2:14
  • 25sProtože však sneměl sčím zaplatit, rozkázal ho jeho pán prodat i se ženou a dětmi i se vším, co má, aby tak splatil svůj dluh.a a Ex 21:2~; 2Kr 4:7~; Neh 5:5~
  • 26Onen otrok padl na zem, klaněla se mu a říkal: ‚sMěj se mnou strpělivost,b [pane,] a všechno ti vrátím!‘ a Mt 8:2Gn 24:261S 25:232S 14:4 b Neh 9:30Jr 15:151Te 5:141P 3:20
  • 27I slitoval se pán onoho otroka, propustil ho a dluh mu odpustil.
  • 28Ale skdyž onen otrok svyšel, nalezl jednoho ze svých spoluotroků,a který mu byl dlužen sto denárů;v22 popadl ho a szačal ho sškrtit, říkaje: ‚Zaplať, co mi dlužíš!‘ v22 denár, obvyklá denní mzda dělníka (Mt 20:2!) – dluh byl tedy mzda za cca čtyři měsíce; srv. Mk 6:37L 7:41 a Mt 24:49Ko 1:7Ko 4:7Zj 19:10
  • 29Jeho spoluotrok padl k jeho nohám a prosil ho: ‚sMěj se mnou strpělivost, a zaplatím ti.‘a a Mt 6:12~
  • 30On však nechtěl, ale šel a uvrhl ho do vězení, dokud nezaplatí dluh.
  • 31sKdyž jeho spoluotroci suviděli, co se přihodilo, velmi se zarmoutili;a šli a oznámili svému pánu všechno, co se stalo. a Mk 3:5
  • 32Tehdy si ho jeho pán zavolal a hřekl mu: ‚Otroku zlý, celý ten dluh jsem ti odpustil, protože jsi mě poprosil.
  • 33Neměl ses také ty smilovat nad svým spoluotrokem, jako jsem se i já smiloval nad tebou?‘a a Ef 4:32~
  • 34

Mt 18:34A jeho pán se rozhněval a předal ho mučitelům,t23 dokud mu nezaplatí celý dluh.at23 HL; srv. L 16:23Zj 14:10n; Zj 20:10aMt 5:25n~; 2Te 1:8n~
35Tak i můj nebeský Otecafučiní vám,b jestliže ze srdcet24 neodpustíte každý svému bratru jeho přestoupení.c“ t24 ř.: ze svých srdcí; L 16:15Zj 2:23aMt 16:17bJk 2:13cMt 6:14n~

  1. Zranitelnost možná podstatu toho „být maličký“ vystihuje nejlépe. ↩︎
  2. Kouření nepovažuji za až tak velký problém, uvádím je jako příklad. ↩︎
  3. Rady samozřejmě nejsou vyloučeny – zkušení křesťané jistě mají mladším, co předat. Bible řeší mnoho aspektů lidského života. Např. zkušení manželé mají, co poradit nezkušeným. ↩︎
  4. To platí, přestože v církvi většinou nebývá přítomnost „sudičství“. Lidé pro sebe mají navzájem pochopení, vědí, že každý může kdykoliv selhat a že vše je Boží milost. Ježíšovo: Kdo jsi bez hříchu, první hoď kamenem je stále přítomno. ↩︎
  5. Nejde o soudní proces v pravém slova smyslu, ale některé rysy společné jsou. Řeší se otázka viny a neviny a případné sankce. ↩︎
  6. Samozřejmě nejde o jednu konkrétní denominaci (natož o ŘKC), ale o církev jako o místní společenství zachráněných hříšníků na konkrétním místě ↩︎
  7. Jak zpívá Janis Joplin: Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz? ↩︎

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení