- Autor: Nepochybně apoštol Pavel.
- Vznik: pravděpodobně v letech 57–58 n. l., v Korintu, během třetí misijní cesty
- Pavel adresáty osobně neznal: V Římě doposud nebyl. Ale pro návštěvu si připravoval půdu
- Jde o teologický text, sumu Pavlovy teologie.
- Církev v Římě byla pravděpodobně smíšená (Židé i pohané), ve velkém městě nebyla významná. Císař Claudius kolem roku 49 n. l. nařídil vyhnání Židů z Říma.
- Styl je formální a propracovaný.
- Jde o nejdelší Pavlův dopis. Zřejmě jej diktoval písaři Tertiovi.
1 Pavel, otrok Krista Ježíše, povolaný apoštol, oddělený pro Boží evangelium,
- ř. doulos; [Pavel o sobě též používá výraz „služebník“ – diakonos (1K 3,5!) a leiturgos (Ř 15,16)];
- Jde o pěknou kombinaci vnímání sebe sama: Otrok a apoštol současně.
- Slovo apoštol tehdy ještě nemuselo mít tak silný náboj důležitého postavení. Mohlo být vnímáno zkrátka jako někdo poslaný. Nicméně tím, že Ježíš své učedníky nazýval apoštoly, dal tomuto slovu nový náboj. Víme, jak Pavlovi záleželo na tom, aby se mezi Ježíšovy apoštoly „vklínil“.
- O znacích apoštolství byly napsány stohy literatury – pamatuji si např. obsáhlé vyučování Dereka Prince na toto téma v raných devadesátých letech. Vedly se mj. spory, zdali za apoštoly lze považovat pouze Ježíšových Dvanáct nebo zda mohou apoštolové existovat i v současné církvi. D. Prince byl zastáncem druhého názoru.
- Za jeden ze znaků apoštolství je považováno osobní setkání s Ježíšem – což Pavel zažil (na cestě do Damašku) a což mnozí ze současných apoštolů (nebo „apoštolů“) také deklarují.
- Otrok, dúlos je bezprávná osoba patřící svému pánu jako majetek. Pavel se k tomuto statusu hrdě hlásí, což nám může připadat nepochopitelné – nikdo přece dobrovolně nechce být otrokem.
- Ve skutečnosti to s otroctvím tak jednoduché není – záleží totiž na pánovi: Být otrokem dobrého pána může ve skutečnosti být životní výhrou. Dobrý pán se o otroka stará, chrání ho a dává mu smysluplnou životní náplň, resp. účast na přesahujícím díle.
- (Výborné vyučování o otroctví měl také v devadesátkách Karel Řežábek, poslouchal jsem ho na kazetách).
- Je všeobecně známo, že Bůh Izraelce (a Kristus křesťany) osvobodil z ďáblova otroctví. Méně už se ví, že je neosvobodil pro svobodu (pro to, aby si dělali, co chtějí), ale pro otroctví Sobě (Bohu či Kristu).
- Došlo k záměně pána – zlý pán (faraon, ďábel) byl vyměněn za dobré Pána Hospodina či Krista.
- Třetí Pavlovou sebe-charakteristikou je „oddělený pro Boží evangelium„. Oddělenost má mnoho společného se svatostí. To, co bylo obyčejné, profánní je odděleno od ostatního profánního pro speciální účel. Pavlovým zadáním bylo Boží evangelium. Na to se plně soustředil. Jeho zvěstování vše podřídil.
2 které Bůh předem zaslíbil skrze své proroky ve svatých Písmech,
c a Ř 4:21; Tit 1:2 b Ř 16:26; L 1:70 c J 7:15; Sk 18:24
3evangelium o jeho Synu, jenž povstal podle xtělaa z potomstvat3 Davidovab t3 ř.: ze semene a Ř 4:1; Ř 9:3; 1K 10:18 b Mt 1:1
4a podle Ducha svatosti byl vzkříšením z mrtvých ustanoven za Syna Božíhoa vt4 moci, evangelium o Ježíši Kristu, našem Pánu.b t4 n.: ve výkonu a Mt 4:3 b Ř 5:21; Ř 7:25; 1K 1:9
5Skrze něho jsme přijali (milost a sapoštolské sposlání)t5 k poslušnostia víryb pro jeho jméno mezi všemi národy,c t5 n.: milost apoštolského poslání / apoštolství (Sk 1:25) a Ř 15:18 b Ř 16:26; Sk 6:7 c Sk 9:15
6mezi nimiž jste i vy, povolanía Ježíše Krista. a Zj 17:14
7Všem těm, skdo sjsou v Římě, milovanýma Božím, povolanýmt6 svatým:b Milostc vám a pokojv7 od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista. t6 tj. p. do B. království; v. Ř 1:1; Ř 8:28; 1K 1:2; Ju 1:1 v7 Ř 5:1!; [tímto pozdravem začíná deset Pavlových dopisů a Zj (Zj 1:4)] a Ř 12:19p; Ř 16:5; Sk 15:25 b Ř 8:27; Ř 12:13; Ř 15:25; Ř 16:2; Sk 9:13 c Ř 3:24; Ř 5:15; Ř 11:5n; Ř 15:15; L 2:40; 1K 3:10!
8Předevšímt8 děkujiv9 svému cBohu skrze Ježíše Krista za vás všechny, že sse szvěst o vaší vířea sšíří po celém světě.b t8 n.: Nejprve v9 [Pavel často začíná své dopisy díkůvzdáním; 1K 1:4; Ef 1:15; aj.] a Ř 1:12; Ř 1:17; Ef 1:5! b Ř 16:19~; 1Te 1:8~
9cBůh, jemuž sloužímt10 ve svém cduchu v evangeliu jeho Syna, je mi svědkem,a že se o vás stáleb zmiňujit11c t10 n.: konám bohoslužbu; Ř 12:1; Sk 24:14!; Fp 3:3 t11 ř.: činím zmínku a 1S 12:5; 2K 1:23; Fp 1:8; 1Te 2:5; Ga 1:20~ b 1Te 1:3! c Ef 1:16; 1Te 1:2; 2Tm 1:3; Fm 1:4
10a vždy na svých modlitbách prosím, zda by se mi konečně jednou nepodařilo z cBoží vůlea přijít k vám. a Ř 12:2; Ř 15:32; Mk 3:35; 2K 8:5; Ef 6:6; Žd 10:36; 1P 2:15
11Toužíma vás spatřit, abych vám smohl sudělit nějaký duchovní darb k vaší posile,c a Ř 1:15; Ř 15:23; Sk 19:21; 2K 9:14; Fp 1:8; 2Tm 1:4 b Ř 12:6n; 1P 4:10 c L 22:32; Sk 18:23
12to jest sabychom sbyli, až budu mezi vámi, snavzájem spovzbuzenia každý víroub toho druhého — já vaší a vy mou. a Sk 11:23; Ř 15:24~; Ř 15:32~ b 2P 1:1
13Nechci však, bratři,a sabyste snevěděli,b že jsem se často rozhodl přijít k vám, ale až dosud mi bylo zabráněno, abych i mezi vámi sklidil nějaké ovoce jako mezi ostatními národy. a Ř 7:1; Ř 8:12; Ř 10:1; Ř 12:1; Sk 1:15p b Ř 11:25; 1K 10:1; 1K 12:1; 2K 1:8; 1Te 4:13
14Jsem dlužníkema Řeků i barbarů,b moudrýchc i nevědomých,t12 t12 n.: nerozumných; L 24:25; Ga 3:1; Tit 3:3 a Ř 8:12; Ř 15:27; 1K 9:16~ b Sk 28:1p; Ko 3:11 c Ř 1:22; Mt 11:25; 1K 1:20,26; 1K 3:18
15a tak, pokud to záleží na mně,a toužím (posloužit evangeliem)t13 i vám, kteří jste v Římě. t13 ř. euangelizein – ap. Pavel zřejmě pojímal tento výraz šířeji než jen ‚zvěstovat radostnou zvěst‘;15,20; Sk 8:4 a Ř 12:18
16Nestydím sea za evangelium,t14 neboť je to Boží mocb k záchraněc pro každého,d kdo věří, předně pro Žida, ale i pro Řeka.e t14 var.: + Kristovo a Ž 119:46; Mk 8:38; 2Tm 1:8 b 1K 1:18 c Ř 10:10; Ř 11:11; Ř 13:11; Ef 1:13; 1P 1:5! d Sk 3:26 e Ř 2:9; Ř 10:12::; J 7:35; Sk 14:1!
17V něm se zjevuje Boží spravedlnost z vírya k víře, jak je pnapsáno: ‚Spravedlivý z víry bude živ.‘b a Ř 3:22p b Abk 2:4//; Ga 3:11; Žd 10:38
18Boží hněvt15 se zjevuje z nebe proti každé bezbožnostia a nepravostib lidí, kteří v nepravosti potlačují cpravdu, t15 ř. orgé; Ř 2:8; Ř 3:5; Ř 5:9; Ř 9:22; Ř 12:19; Dt 6:15; Ž 78:31; Mt 3:7; J 3:36; 1Te 1:10 a Ř 11:26; Tit 2:12; Ju 1:15; Ju 1:18 b Ř 1:29; Ř 2:8; Ř 6:13; J 7:18; Sk 8:23; 2Te 2:10; 2Te 2:12; 1J 1:9; 1J 5:17
19protože to, sco slze so cBohu spoznat, je jim zřejmé;a cBůh jim to zjevil.t16 t16 n.: ukázal a J 1:9~; Sk 14:17~
20Jeho věčnoua mocb a božství,c ačkoli jsou neviditelné,d slze totiž od stvoření světa sjasně svidět,e skdyž lidé spřemýšlejít17 o jeho díle, (takže jsou)t18 sbez svýmluvy.f t17 n.: rozumí ; Žd 11:3 t18 ř.: aby byli a Ř 16:26; Ž 90:2 b Iz 40:26 c Jb 12:7 – Jb 12:9; Ž 19:1 d J 1:18; Ko 1:15; 1Tm 1:17; 1Tm 6:16; Žd 11:27 e Ž 8:4~; Ž 33:6 – Ž 33:9~ f Ř 2:1
21sAčkoli spoznali cBoha, neoslavilia ho jako Boha ani mu sneprojevili svděčnost,b nýbrž supadli ve svých myšlenkáchc sdo smarnostid a jejich nerozumnét19 srdce (sse socitlo sve stmě).t20 t19 n.: nechápavé; Mt 15:16 t20 ř.: bylo zatemněno; Ef 4:18 a Zj 15:4 b Žd 12:28; Zj 7:12; Oz 2:10~ c Gn 6:5 d Jr 2:5; Ef 4:17n; 1P 1:18
22Tvrdí, sže sjsou moudří,a ale sstali sse sblázny.b a Jr 10:14 b Jr 10:14; 1K 1:20
23Zaměnilia slávu neporušitelného cBoha za zpodobeníb obrazu porušitelného člověka, ptáků, čtvernožců a plazů. a Jr 2:11 b Dt 4:16 – Dt 4:18; Ž 106:20; Sk 17:29~
24Proto je cBůh skrzet21 žádostia jejich srdcí vydal do nečistoty,b saby navzájemt22 szneuctívali svá mtěla; t21 ř.: v … t22 ř.: mezi (en) sebou a Ř 6:12; Ga 5:24; Ef 2:3; 1P 1:14! b Ř 6:19; 2K 12:21; Ga 5:19; Ef 4:19; 1Te 4:7
25vyměnili cBoží cpravdu za lež,a kořili se a sloužilib tvorstvu více než Stvořiteli,c jenž je požehnaný na věky.d Amen.e a Iz 44:20 b Ez 20:32; Sk 7:42 c 1P 4:19 d Ř 9:5; 2K 11:31 e Ř 11:36; Ř 15:33; Ř 16:27; Dt 27:15; 1K 16:24; Ga 1:5; Ef 3:21; Fp 4:20!
26Proto je cBůh vydal do potupných vášní. Jejich ženy vyměnily přirozený styk za nepřirozenýt23 t23 ř.: ten proti přirozenosti
27a stejně i muži zanechali přirozeného styku s ženou a ve své touze se rozpálili jeden k druhému, muži s mužia páchají hanebnost a sami na sobě dostávají zaslouženou odplatu za svoje poblouzení. a Lv 18:22; 1K 6:9
28Právě tak, jako neuznali za dobré poznávatt24 cBoha, vydal je cBůh jejich neosvědčenét25 mysli, saby sdělali, co se nesluší: t24 ř.: mít v spravé sznámosti; ::12,2 t25 v ř. je zde souvislost mezi ‚neuznali‘ a ‚neosvědčené‘ (dokimazó – adokimon)
29pJsou naplněni veškerou nepravostí, smilstvem,a ničemností, chamtivostí,b špatností, jsou plni závisti,c vraždy, sváru,d lsti,e zlomyslnosti, jsou donašeči,f a Mk 7:22~; 1K 5:1!; Ko 3:5 b Jr 6:13; L 12:15; Ef 5:3; 2P 2:3; 2P 2:14 c Ga 5:21~; 1Tm 6:4; Tit 3:3 d Ř 13:13 e Sk 13:10 f 2K 12:20
30pomlouvači,a (Bohu odporní),t26 zpupní,t27 domýšliví,t28 chlubiví.b Vymýšlejít29 zlé věci, neposlouchají rodiče,c t26 toto slovo zde snad může zn. také: nenávidící Boha t27 n.: násilní; 1Tm 1:13 t28 n.: pyšní; L 1:51; 1P 5:5 t29 ř.: Vymýšleči / Strůjci …; HL; 2Mak 7,31 a Př 16:28; 1P 2:1 b 2Tm 3:2† c 2Tm 3:2
31jsou nerozumní,a věrolomní,t30 bezcitnít31 a nemilosrdní. t30 n.: nedodržující smlouvy; Iz 33:8 t31 2Tm 3:3†; var.: + nesmířliví a Ř 1:21; Jr 4:22
32sAčkoliv spoznali cBoží ustanovení, že ti, kdo dělají stakové svěci, jsou hodni smrti, nejenže je sami činí, ale dokonce to schvalujía i jiným, kteří je dělají. a Sk 8:1